Tråden om David Attenborough och hans produktioner.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Moggy » 2013-01-17 2:36:34

Nån som har åsikter om denna man? Är det han gör kvalitativt och att betrakta som konst, eller gör han bara riktigt bra naturskildringar för en bred massa med hjälp av senaste teknik, mycket pengar och kompetent folk i teamet? Eller är det pretentiöst skit där han försöker skriva in massa mening och syfte i djurens liv genom att ligga fram sina program i form av en story som utvecklas.

Tittat på hans nya serie nu som ska vara högprofil och påkostad. Dom ska resa genom hela Afrika och skildra varierad och dramatiskt om djurlivet. Sett första avsnittet av Africa och det är snyggt gjort och de nya starlight-kamerorna är imponerade hur bra och detaljerad det blir i becksvart mörker med endast stjärnorna som ljus.

Ska bli intressant att följa resten av Africa S01.

Men nånstans pinglar det lite i mig, nåt som säger att han överdriver sitt derättarspråk och gör det väldigt dramatiskt.

Fler som har åsikter David Attenborough.

Undrar om han känner Richard Dawkings? Känns som att de två skulle gå bra ihop.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav earlydayminer » 2013-01-17 3:07:15

Han är givetvis den bästa narratör som finns när det kommer till naturdokumentärer. Han använder ett sofistikerat språk, också dramatisk givetvis. Mannen älskar djur och har faktiskt studerat zoologi. Om han slutförde studierna har jag inte helt full koll på. Vad jag vet är han sagt att han inte är säker på om han skulle blivit en bra vetenskapsman. Jag hittar inte videosnutten nu.. *söker vidare - HITTAT!*

Givetvis romantiserar han världens natur och djurliv. Det är hans uppgift och jag är ganska säker på att det är en genuin kärlek. Mycket, mycket stark kärlek till naturen.

BBC kostar gärna på eftersom det alltid säljer riktigt bra och BBC är mycket viktiga för oss som är intresserade av naturprogram och andra vetenskapsprogram. Det är riktig kvalité.

Han gör det dramatiskt för att det är dramatiskt. Så som vi uppfattar naturen så uppfattar vi den oftast med känslor. Kan vara fascination eller ömkan när man ser afrikanska vildhundar dominerar sina byten genom väldigt smart strategi eller när en sälunge slås sönder mot klippan p g a starka vågor och modern till synes verkar försöka få liv i sälungen, skyddar fortfarande ungen.

Det är gjort för att till viss grad undervis, underhålla och beröra. Att väcka känslor och framana kunskap är nyckeln som kan få oss att bry oss mer om vår om värld. Då är det maffiga, dramatiska och romantiserade dokumentärer i High-Def och från makalösa vinklar som gäller.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav earlydayminer » 2013-01-17 3:07:58

http://www.youtube.com/watch?v=m0IiJbiFQ2I

Vid 01:23 säger Richard Dawkins om vad han tycker om Sir David Attenborough. :-)Happy
earlydayminer

Inläggav earlydayminer » 2013-01-17 3:11:07

http://www.youtube.com/watch?v=b7Qk6rJIaD4

Du får ta dig en titt genom denna serien.
earlydayminer

Inläggav earlydayminer » 2013-01-21 7:32:45

Jaha. Var det allt? :P
earlydayminer

Återgå till Intressanta intressen

Logga in