Samma fack som efterblivna?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Zombie » 2010-01-21 18:27:23

Den förfärlige snömannen skrev:Bäh. Sossarna har låtit kapitalet härja rätt mycket, bara det gjorde det på sossarnas villkor. Reinfeldt vet mycket väl att välfärdsstaten fungerade. Det han inte kan acceptera är att sossarna tyckte sig vara ute efter att skapa ett samhälle som var bra för alla. Borgare vill inte ha ett bra samhälle, de tycker nämligen att det finns ett egenvärde i att folk ska vara tvungna att konkurrera med varandra även om allt finns så det räcker åt alla. Konkurrensen hårdnar trots att de sammanlagda resurserna växer. Helt vansinnigt om målet vore att alla ska ha det bra med så liten ansträngning som möjligt, men nu är det inte det som är målet längre.

Borgare tycker att det är fel med jämlikhet därför att de vill ha någon att se ner på. De hittar på en massa statussymboler som ingen skulle vilja ha om det inte vore för deras funktion som statussymbol. På det sättet skapar de ett konstgjort behov av mera pengar. Med borgare menar jag då också majoriteten av sossarnas väljare.

Förresten har "missunnsamhet" en mycket viktigt konkret funktion: Pengar är inflytande, och ett samhälle där någon person har mer inflytande än någon annan är oacceptabelt, det leder alltid till ytterligare ackumulation av makt och kommer alltid att sluta med totalitär diktatur förr eller senare. Det borde vara omöjligt att skaffa sig inflytande, det är extra viktigt att de som aktivt strävar efter mer inflytande inte ska kunna få det. Vill man ha makt över någon annan så bör man betraktas som en farlig psykopat.
FunLight skrev:Tacka vet jag Fransmän och Spanjorer, där plöjer dom upp motorvägen och sprider koskit på kommunbyggnader när dom känner sig missnöjd.

Nåt för den bleka Jantelagsindoktrinerade mösskramande Svensken att ta efter kanske...

I Sverige står 500 pers på Sergels torg med plakat, för att sen strosa upp till Rosenbad och ge nån ministerassistent en namnlista.
Undrar varför inget händer... :roll:

Instämmer i stort sett.

Sedan (till Snömannens inlägg) tror jag ju inte att borgarna själva skulle gå med på att de inte vill ha ett "bra" samhälle. Och så vidare. Snömosord...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 23:42:18, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav jonsch » 2010-01-21 18:42:30

Inte snömosord om man förtydligar vad man menar med dem. :!: Och det gjorde ju Snömannen.

Provokativt så det stänker (salt snömos, möjligen) om det, är textstycket däremot. Mera manifest än debattinlägg. Men det är ju fritt fram att lägga in manifest, annat säger jag inte.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 23:42:18, redigerad totalt 1 gång.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Zombie » 2010-01-21 18:48:02

Snömosord eftersom så många tjänar så mycket på att bruka dem odefinierade och eftersom det är så lätt att invända "Det är klart vi vill ha ett bra samhälle, titta så den där kommunisten utmålar oss...", och så är kattcirkusen igång.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 23:42:18, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav carl » 2010-01-21 18:50:37

Zombie skrev:Sedan (till Snömannens inlägg) tror jag ju inte att borgarna själva skulle gå med på att de inte vill ha ett "bra" samhälle. Och så vidare. Snömosord...

Politiska budskap och åsikter i allmänhet är helt onödiga om man kan ta motsatsen till åsikten och fråga sig vilka som håller med om den.
Om antalet personer som håller med om motsatsen inte är fler än ett fåtal dårar så är åsiktens innehåll helt värdelöst och urvattnat.
tex Hur många vill ha ett "dåligt" samhälle?
carl

Anslöt: 2009-07-01

Inläggav OiOiOi » 2013-01-16 8:17:41

Jag fick konstig stämpel av arbetsförmedlingen för 12-13 år sedan, där de hävdade att jag absolut inte kunde jobba ihop med "normala", att jag kunde vara farlig för dem. Idag har jag en arbetsförmedlare som har kunskap inom de området, hon har tidigare arbetat som socialhandläggare. Min jobbcoach har också bra kunskap inom de området.

Men de finns fortfarande stora brister i kunskapen om neuropsykiatriska nedsättningar.
OiOiOi
Inaktiv

Anslöt: 2012-08-13

Inläggav plåtmonster » 2013-01-16 10:13:55

Den arbetskraftsförnedraren verkar farlig för arbetstagarnas välbefinnande. Mitt råd är att byta illa kvickt om du absolut måste använda AF:s tjänster.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in