Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Wine » 2013-01-15 23:02:06

barracuber skrev:P1-morgon idag: Ny manual för psykiatrisk diagnos kritiseras

EDIT: det sänds direkt just nu 8.15 (i radion alltså)


Lite från radioinslaget i P1:

Allen Frances som ledde arbetet med den förra upplagan, DSM-4, anser att förändringarna i nya DSM-5 kommer att leda till överdiagnostisering och övermedicinering. DMDD eller Disruptive Mood Dysregulation Disorder är exempelvis en av de nya diagnoserna som kommer att finnas i den nya upplagan av DSM men som många ggr bara innebär vanliga humörsvängningar hos barn och som Allen Frances varnar för kommer leda till ett överdrivet antal barn som får diagnoser som i förlängningen bidrar till att barn tar antipsykotiska mediciner mot vanliga humörutbrott.

Sedan den förra versionen släpptes 1994 så har vi sett flera diagnosepidemier, autism, ADHD och bipolär sjukdom hos barn och många av dem som får diagnoserna tar mediciner som potentiellt sett skulle kunna vara skadliga för dem säger Allen Frances som nu kritiserar den nya utgåvan. Allen menar att man inte varit försiktig utan kommit med flera förändringar som kan leda till övermedicinering. Det finns flera nya förändringar som kommer att leda till att man sjukdomsförklarar och i förlängningen medicinerar mot normaltillstånd, bl.a. mot ångest och sorg. Han säger också att läkemedelsbolagen kommer att utnyttja förändringarna i DSM för att flytta fram sina positioner och bidra till att människor som inte behöver medicin nu kommer att få det.

SvD - Trotjänare gör uppror i diagnosfabriken
7 november 2011 kl 00:01 , uppdaterad: 15 november 2011 kl 07:34

FALSK SJUKDOM? DSM-IV, handboken om psykiatriska diagnoser har orsakat falska epidemier av autism och adhd. Det menar Allen Frances som ledde arbetet med den förra upplagan. Nu är en revidering i gång och han är den skarpaste kritikern.


Nu ska den revideras och bråk har utbrutit. Det är förvisso inte första gången som det stormar om innehållet i boken, men den här gången kommer den hårdaste kritiken från de egna leden. Psykiatern Allen Frances, som ledde arbetet med nuvarande upplagan av DSM, är förskräckt över hur hans alster, DSM-IV från 1994, har orsakat ”falska epidemier” av psykisk ohälsa.

– DSM-5 kommer sannolikt att ytterligare blåsa upp bubblan av diagnostisk inflation och över­behandling, säger Allen Frances i en mejlintervju med SvD.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-01-17 12:10:11

earlydayminer skrev:Ja, som exempel är det den något mer autistiska sidan och de något mer kognitiva svårigheterna. Med kognitiva svårigheter tänker jag främst på t ex exekutiva funktioner och att man kanske behöver ett något mer konkret språk. Oroa dig inte över jag försöker fördumma eller på annat sätt förolämpa er med klassisk autism.

Vi är trots allt på samma spektrum, men det har inte med vad jag anser är skillnaden som så att göra. Jag är mest orolig över hur jag och andra med en mer högfungerande form av autism kommer bli bemötta. Givetvis är det lika viktigt att ni med klassisk autism blir bemötta med samma form av respekt, värdighet och integritet - men det finns trots allt en skillnad. Om "experter" suddar ut den gränsen så kommer myndighetspersoner och andra inom liknande positioner som inte är pålästa i historian bemöta oss likadant. Det är min rädsla, men det kan vara min asperger. Att jag utgår från att alla kommer behandla oss alla likadant. Lite brist på theory of mind, från min sida då, kanske.

Nej nej jag trodde inget sånt, är bara nyfiken på vad du menade ^^
Och det du skriver stämmer nog. Tex behöver jag bildstöd på ett annat sätt än vad de flesta aspies verkar behöva för att faktiskt förstå saker. Visst förstår jag ord och kan läsa, problemet är att fläta ihop orden till en mening och sen kompa meningen till en aktivitet. Men skrivet språk är även lättare än talat språk av olika anledningar.
Personligen blir jag bemött av psyk etc som att jag kan och orkar betydligt mer än vad jag kan. För de ser bara mitt IQ resultat och går efter det (och tänker inte på hur ojämt det faktiskt är, från 45 till 130+). Vilket är förmodligen lika jobbigt som att bli fördummad. Man vill ju bli behandlad på lagom nivå och att de ska kräva lagom mycket, vare sig för mkt eller för lite.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav Schmetterling » 2013-03-07 19:18:01

Sheyen skrev:Jag kommer att fortsätta säga "autism", för det är vad jag har. Sedan kommer man att få en siffra från 1-5 också, efter en bedömning kring hur högfungerande man är. Undrar vilken siffra jag får. I mitt senaste läkarutlåtande står bland annat följande: "Således en kvinna med högfungerande autism samt ADHD. Har liksom tidigare beskrivits en grav funktionsnedsättning:"

Men jag kan knappast få en 5a, för då ska man väl i princip vara lågfungerande och utvecklingsstörd, tänker jag. Men en 1a lär jag absolut inte få. Frågan är hur andra ser mig... Möjligen skulle jag kunna få en 3a eller 4a. Något sådant blir det nog. Men helt ärligt skulle det inte förvåna mig om jag fick en 5a...

Ska det vara skala 1-5, alltså? Har hört 1-3 och tänkt att det är alldeles för liten skala.

atoms

Citatet av Sheyen kommer från denna tråd.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav kullan » 2013-03-07 19:20:47

Vad jag hört så är det bara USA som ifört denna nya benämning. Sverige och Europa är visst inte färdig med något register som måste vara klart innan man inför det. Hörde att det dröjer till 2015 eller något sånt innan vi i vårt land får in det på riktigt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav Sheyen » 2013-03-07 20:24:46

Schmetterling skrev:
Sheyen skrev:Jag kommer att fortsätta säga "autism", för det är vad jag har. Sedan kommer man att få en siffra från 1-5 också, efter en bedömning kring hur högfungerande man är. Undrar vilken siffra jag får. I mitt senaste läkarutlåtande står bland annat följande: "Således en kvinna med högfungerande autism samt ADHD. Har liksom tidigare beskrivits en grav funktionsnedsättning:"

Men jag kan knappast få en 5a, för då ska man väl i princip vara lågfungerande och utvecklingsstörd, tänker jag. Men en 1a lär jag absolut inte få. Frågan är hur andra ser mig... Möjligen skulle jag kunna få en 3a eller 4a. Något sådant blir det nog. Men helt ärligt skulle det inte förvåna mig om jag fick en 5a...

Ska det vara skala 1-5, alltså? Har hört 1-3 och tänkt att det är alldeles för liten skala.

Som jag förstod det är det så, men det kanske bara är 1-3 då.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav slackern » 2013-03-07 20:43:26

Sheyen skrev:
Schmetterling skrev:
Sheyen skrev:Jag kommer att fortsätta säga "autism", för det är vad jag har. Sedan kommer man att få en siffra från 1-5 också, efter en bedömning kring hur högfungerande man är. Undrar vilken siffra jag får. I mitt senaste läkarutlåtande står bland annat följande: "Således en kvinna med högfungerande autism samt ADHD. Har liksom tidigare beskrivits en grav funktionsnedsättning:"

Men jag kan knappast få en 5a, för då ska man väl i princip vara lågfungerande och utvecklingsstörd, tänker jag. Men en 1a lär jag absolut inte få. Frågan är hur andra ser mig... Möjligen skulle jag kunna få en 3a eller 4a. Något sådant blir det nog. Men helt ärligt skulle det inte förvåna mig om jag fick en 5a...

Ska det vara skala 1-5, alltså? Har hört 1-3 och tänkt att det är alldeles för liten skala.

Som jag förstod det är det så, men det kanske bara är 1-3 då.


Jag har för mej att den var 1-4. Men jag kan ha blandat ihop det totalt. :)
slackern
 
Inlägg: 43911
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav Schmetterling » 2013-03-07 20:47:40

slackern skrev:
Sheyen skrev:
Schmetterling skrev:Ska det vara skala 1-5, alltså? Har hört 1-3 och tänkt att det är alldeles för liten skala.

Som jag förstod det är det så, men det kanske bara är 1-3 då.


Jag har för mej att den var 1-4. Men jag kan ha blandat ihop det totalt. :)

Oj, vad många bud det blev plötsligt! :lol: Jag hoppas på minst 4 nivåer.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav Sheyen » 2013-03-07 20:49:38

Men haha! :lol:

Ja, minst 4, annars blir det ju väldigt otydligt vad det är som gäller, tänker jag. Egentligen tycker jag att det ska vara 1-10.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav Schmetterling » 2013-03-07 20:54:38

Schmetterling skrev:
slackern skrev:
Sheyen skrev:Som jag förstod det är det så, men det kanske bara är 1-3 då.


Jag har för mej att den var 1-4. Men jag kan ha blandat ihop det totalt. :)

Oj, vad många bud det blev plötsligt! :lol: Jag hoppas på minst 4 nivåer.

Nej, det är tre: Requiring very substantial support, Requiring substantial support och Requiring support. http://www.autismsupportnetwork.com/new ... sd-3478294 Scrolla ner så hittar ni bezkrivningar av/kriterier för respektive funktionsnivå.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav slackern » 2013-03-07 20:55:53

Sheyen skrev:Men haha! :lol:

Ja, minst 4, annars blir det ju väldigt otydligt vad det är som gäller, tänker jag. Egentligen tycker jag att det ska vara 1-10.


Ähe det blir säkert bra till slut. :) Ärligt så mins jag inte hur många det var. Men inte mer än 5 i vilket fall. :) Men dom lär ju revidera om den så småningom. Så inget är statiskt eller fel. :)
slackern
 
Inlägg: 43911
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav slackern » 2013-03-07 20:57:33

Schmetterling skrev:
Schmetterling skrev:
slackern skrev:
Jag har för mej att den var 1-4. Men jag kan ha blandat ihop det totalt. :)

Oj, vad många bud det blev plötsligt! :lol: Jag hoppas på minst 4 nivåer.

Nej, det är tre: Requiring very substantial support, Requiring substantial support och Requiring support. http://www.autismsupportnetwork.com/new ... sd-3478294 Scrolla ner så hittar ni bezkrivningar av/kriterier för respektive funktionsnivå.


Tack att du letade och delade med dej utav informationen. :)
slackern
 
Inlägg: 43911
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav Sheyen » 2013-03-07 21:02:20

Schmetterling skrev:
Schmetterling skrev:
slackern skrev:
Jag har för mej att den var 1-4. Men jag kan ha blandat ihop det totalt. :)

Oj, vad många bud det blev plötsligt! :lol: Jag hoppas på minst 4 nivåer.

Nej, det är tre: Requiring very substantial support, Requiring substantial support och Requiring support. http://www.autismsupportnetwork.com/new ... sd-3478294 Scrolla ner så hittar ni innebörden.

Oj! Jag vet inte riktigt, men det låter som att jag kan hamna på nivå 3. Men är inte säker. Antingen 2 eller 3. Vilken tror du att du får?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav Sheyen » 2013-03-07 21:03:34

slackern skrev:
Sheyen skrev:Men haha! :lol:

Ja, minst 4, annars blir det ju väldigt otydligt vad det är som gäller, tänker jag. Egentligen tycker jag att det ska vara 1-10.


Ähe det blir säkert bra till slut. :) Ärligt så mins jag inte hur många det var. Men inte mer än 5 i vilket fall. :) Men dom lär ju revidera om den så småningom. Så inget är statiskt eller fel. :)

Ja, vi får se vad som händer. Hoppas att det nya systemet fungerar bra iaf, för jag har nyss landat i det som är nu och om det blir sämre med det nya blir jag nog ledsen...
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav slackern » 2013-03-07 21:05:48

Sheyen skrev:
slackern skrev:
Sheyen skrev:Men haha! :lol:

Ja, minst 4, annars blir det ju väldigt otydligt vad det är som gäller, tänker jag. Egentligen tycker jag att det ska vara 1-10.


Ähe det blir säkert bra till slut. :) Ärligt så mins jag inte hur många det var. Men inte mer än 5 i vilket fall. :) Men dom lär ju revidera om den så småningom. Så inget är statiskt eller fel. :)

Ja, vi får se vad som händer. Hoppas att det nya systemet fungerar bra iaf, för jag har nyss landat i det som är nu och om det blir sämre med det nya blir jag nog ledsen...


Tidigast 2015 kommer det att påverka dej när ICD-11 släps. :) Så du kan slappna av åtminstone 2 år till.
slackern
 
Inlägg: 43911
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav Schmetterling » 2013-03-07 21:07:35

Sheyen skrev:
Schmetterling skrev:
Schmetterling skrev:Oj, vad många bud det blev plötsligt! :lol: Jag hoppas på minst 4 nivåer.

Nej, det är tre: Requiring very substantial support, Requiring substantial support och Requiring support. http://www.autismsupportnetwork.com/new ... sd-3478294 Scrolla ner så hittar ni innebörden.

Oj! Jag vet inte riktigt, men det låter som att jag kan hamna på nivå 3. Men är inte säker. Antingen 2 eller 3. Vilken tror du att du får?

Jag har svårt att tro att du hamnar på tre. Då skulle du nog bo på ett anpassat stödboende med personal som gör allt åt dig och bara sitta och snurra på en glaskula hela dagarna. Lite hårdraget. Nu vet jag ju inte hur psykologer skulle tolka men som kriterierna ser ut har man stora svårigheter redan på ettan och betänk hur gravt handikappade de personer som har svårast autism är.
Jag skulle nog hamna i ett, men på gränsen till två, typ. Det skrämmer mig lite, jag är rädd att en etta skulle få myndigheter och allt att kräva mycket mer av mig än jag klarar.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav kullan » 2013-03-07 21:07:41

Nivåerna gäller nog enbart för den som får en ny diagnos from det år som dom börjar med det nya systemet i Sverige. Dvs. jag är tvärsäker på att min diagnos för alltid kommer att heta Aspergers Syndrom kort och gott. Så står det i mina papper och det kommer inte att ändras.

Hade jag fått en ny diagnos år 2015 eller när det nya kommer till Sverige hade jag fått diagnosen Autismspektrumtillstånd och nivån enligt diagrammet.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav Schmetterling » 2013-03-07 21:09:25

kullan skrev:Nivåerna gäller nog enbart för den som får en ny diagnos from det år som dom börjar med det nya systemet i Sverige. Dvs. jag är tvärsäker på att min diagnos för alltid kommer att heta Aspergers Syndrom kort och gott. Så står det i mina papper och det kommer inte att ändras.

Hade jag fått en ny diagnos år 2015 eller när det nya kommer till Sverige hade jag fått diagnosen Autismspektrumtillstånd och nivån enligt diagrammet.

Det kommer visst att ändras. Om eller när ICD inför Autismspektrumstörning som diagnos kommer det att vara det din läkare skriver på alla intyg till FK, till exempel, och då ska även siffran stå med för att specificera.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav Sheyen » 2013-03-07 21:10:07

kullan skrev:Nivåerna gäller nog enbart för den som får en ny diagnos from det år som dom börjar med det nya systemet i Sverige. Dvs. jag är tvärsäker på att min diagnos för alltid kommer att heta Aspergers Syndrom kort och gott. Så står det i mina papper och det kommer inte att ändras.

Hade jag fått en ny diagnos år 2015 eller när det nya kommer till Sverige hade jag fått diagnosen Autismspektrumtillstånd och nivån enligt diagrammet.

Vad gör dig så säker?

Jag har fått höra att alla (med diagnosen) kommer att få en nivå bestämd av läkare/psykolog/annat.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav kullan » 2013-03-07 21:13:47

Sheyen skrev:
kullan skrev:Nivåerna gäller nog enbart för den som får en ny diagnos from det år som dom börjar med det nya systemet i Sverige. Dvs. jag är tvärsäker på att min diagnos för alltid kommer att heta Aspergers Syndrom kort och gott. Så står det i mina papper och det kommer inte att ändras.

Hade jag fått en ny diagnos år 2015 eller när det nya kommer till Sverige hade jag fått diagnosen Autismspektrumtillstånd och nivån enligt diagrammet.

Vad gör dig så säker?

Jag har fått höra att alla (med diagnosen) kommer att få en nivå bestämd av läkare/psykolog/annat.


De jag varit i kontakt med via Habilitering och dyl. har sagt till mig att min diagnos som den ser ut idag kommer inte att ändras utan det är enbart den som fått en ny diagnos som får en nivåbedömning. Och jag tror mer på de jag talat med än vad några randoms på ett forum säger.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav kullan » 2013-03-07 21:16:21

Schmetterling skrev:
kullan skrev:Nivåerna gäller nog enbart för den som får en ny diagnos from det år som dom börjar med det nya systemet i Sverige. Dvs. jag är tvärsäker på att min diagnos för alltid kommer att heta Aspergers Syndrom kort och gott. Så står det i mina papper och det kommer inte att ändras.

Hade jag fått en ny diagnos år 2015 eller när det nya kommer till Sverige hade jag fått diagnosen Autismspektrumtillstånd och nivån enligt diagrammet.

Det kommer visst att ändras. Om eller när ICD inför Autismspektrumstörning som diagnos kommer det att vara det din läkare skriver på alla intyg till FK, till exempel, och då ska även siffran stå med för att specificera.


Eftersom jag har ansökt klart när det gäller sjukersättning så behövs det inga nya papper. Så sa min handläggare på FK senast i januari 2013. Dom har de papper som behövs. Jag har permanent sjukersättning grundade på papper från 2010 och min handläggare vill inte ha fler papper från mig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav slackern » 2013-03-07 21:17:40

Schmetterling skrev:
kullan skrev:Nivåerna gäller nog enbart för den som får en ny diagnos from det år som dom börjar med det nya systemet i Sverige. Dvs. jag är tvärsäker på att min diagnos för alltid kommer att heta Aspergers Syndrom kort och gott. Så står det i mina papper och det kommer inte att ändras.

Hade jag fått en ny diagnos år 2015 eller när det nya kommer till Sverige hade jag fått diagnosen Autismspektrumtillstånd och nivån enligt diagrammet.

Det kommer visst att ändras. Om eller när ICD inför Autismspektrumstörning som diagnos kommer det att vara det din läkare skriver på alla intyg till FK, till exempel, och då ska även siffran stå med för att specificera.


Det här tycker jag var en rätt bra beskrivning över skillnaderna mellan DSM och ICD hur det kan ställa till problem.

http://www.psychologytoday.com/blog/my- ... utism-lite
slackern
 
Inlägg: 43911
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav Schmetterling » 2013-03-07 21:19:45

kullan skrev:
Sheyen skrev:
kullan skrev:Nivåerna gäller nog enbart för den som får en ny diagnos from det år som dom börjar med det nya systemet i Sverige. Dvs. jag är tvärsäker på att min diagnos för alltid kommer att heta Aspergers Syndrom kort och gott. Så står det i mina papper och det kommer inte att ändras.

Hade jag fått en ny diagnos år 2015 eller när det nya kommer till Sverige hade jag fått diagnosen Autismspektrumtillstånd och nivån enligt diagrammet.

Vad gör dig så säker?

Jag har fått höra att alla (med diagnosen) kommer att få en nivå bestämd av läkare/psykolog/annat.


De jag varit i kontakt med via Habilitering och dyl. har sagt till mig att min diagnos som den ser ut idag kommer inte att ändras utan det är enbart den som fått en ny diagnos som får en nivåbedömning. Och jag tror mer på de jag talat med än vad några randoms på ett forum säger.

Fast det är alltid den senaste upplagan av ICD som används. Om Aspergers syndrom försvinner som diagnos försvinner disgnoskoden för AS. Läkare kan inte skriva ogiltig diagnoskod på intyg.

Att du inte kommer att behöva skicka fler papper betyder inte att bara nydiagnosticerade får siffror, vilket var vad du skrev i första inlägget i citatserien här. Sen är det ju andra ställen som ska ha papper, om man har LSS-insatser eller annat.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav slackern » 2013-03-07 21:21:51

kullan skrev:
Schmetterling skrev:
kullan skrev:Nivåerna gäller nog enbart för den som får en ny diagnos from det år som dom börjar med det nya systemet i Sverige. Dvs. jag är tvärsäker på att min diagnos för alltid kommer att heta Aspergers Syndrom kort och gott. Så står det i mina papper och det kommer inte att ändras.

Hade jag fått en ny diagnos år 2015 eller när det nya kommer till Sverige hade jag fått diagnosen Autismspektrumtillstånd och nivån enligt diagrammet.

Det kommer visst att ändras. Om eller när ICD inför Autismspektrumstörning som diagnos kommer det att vara det din läkare skriver på alla intyg till FK, till exempel, och då ska även siffran stå med för att specificera.


Eftersom jag har ansökt klart när det gäller sjukersättning så behövs det inga nya papper. Så sa min handläggare på FK senast i januari 2013. Dom har de papper som behövs. Jag har permanent sjukersättning grundade på papper från 2010 och min handläggare vill inte ha fler papper från mig.


Har du enligt dom gamla reglerna innan 2008 eller enligt dom nya reglerna efter 2008. Är det enligt dom gamla reglerna har du permanent. Har du enligt dom nya reglerna har du tillsvidare. Då kan dom tydligen göra en ny utredning vart 3 år. Men du behöver inte skicka in några nya papper utan dom ringer väll och frågar hur du mår och din läkare.
slackern
 
Inlägg: 43911
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav Schmetterling » 2013-03-07 21:24:29

slackern skrev:Det här tycker jag var en rätt bra beskrivning över skillnaderna mellan DSM och ICD hur det kan ställa till problem.

http://www.psychologytoday.com/blog/my- ... utism-lite

Åh, tack! Social Communication Disorder hade jag inte hört om förut, ska läsa om det nu!
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Återgå till Aspergare och vården



Logga in