Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)
Ah. Då så.
Så det man syftar på i de fall med tidigt tal som skulle kunna vara aktuella är något slags papegojinlärning, i bokstavlig bemärkelse?
Så det man syftar på i de fall med tidigt tal som skulle kunna vara aktuella är något slags papegojinlärning, i bokstavlig bemärkelse?
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Tintomara Ariadne skrev:Ah. Då så.
Inte nödvändigtvis. Det finns barn som börjar tala väldigt tidigt, helt rent och egenformulerade meningar men att de inte talar med utan bara till andra människor. Men ekotal är vanligt. (Jag ekotalade rätt mycket förut, och då menar jag inte som litet barn, trodde jag alla gjorde. )
- Schmetterling
- Anslöt: 2012-08-18
Kanin skrev:Jag menade att det står att försening i utvecklingen inte får förekomma för att sätta diagnosen Aspergers syndrom. Försening är det enda direkta hindret för diagnosen (den enda skillnaden mellan en person med diagnosen AS och en med HFA kan i vissa fall vara språkutvecklingen). Naturligtvis är diagnosen Autistiskt syndrom mer lämplig om kriterierna för den, vilka mycket riktigt inte ställer krav på just försening av språkutvecklingen ("språk som syftar till social kommunikation") utan även innefattar andra utvecklingsområden samt abnorm funktion (vilket knappast ska uppfattas som något positivt), uppfylls.
Ja, det var det fetade som var min ursprungliga poäng, men jag virrade bort det. Det är det som gör att jag har så svårt att förstå varför vissa identifierar sig så med Aspergerdiagnosen.
Vi verkar vara eniga men mina kommunikativa svårigheter ( ) rörde till det.
- Schmetterling
Jag ska visst aldrig tro att jag kan formulera inlägg på forum när jag gör något avancerat som att ha tvättdag.
- Schmetterling
Jag skulle gärna vilja veta vad de karaktärsmässiga skillnaderna är om du vill säga det? För jag har nämligen diagnosen autistiskt syndrom/klassisk autism/kanners syndrom.earlydayminer skrev:Dessutom finns det en ganska klar skillnad rent karaktärsmässigt mellan en med klassisk autism och en aspergare.
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Schmetterling skrev:Jag ska visst aldrig tro att jag kan formulera inlägg på forum när jag gör något avancerat som att ha tvättdag.
Nej hu! Då borde man få dispans!
Schmetterling skrev:Det finns barn som börjar tala väldigt tidigt, helt rent och egenformulerade meningar men att de inte talar med utan bara till andra människor. Men ekotal är vanligt. (Jag ekotalade rätt mycket förut, och då menar jag inte som litet barn, trodde jag alla gjorde. )
Aha. Tack för förtydligandet! Känns dock som en ganska suddig gräns...? Bristande ömsesidighet ingår ju även i asperger... vilket väl är ett av skälen till att diagnoserna sammanförs.
Jag "ekar" fortfarande till TV:n i min ensamhet, har ett behov av att känna hur ljuden känns i kroppen. Bra övning för uttalet (går särskilt igång på olika varianter av engelska).
Jag tror inte på grundläggande karaktärsskillnader mellan aspergare och autister. Inom hela spannet finns stora variationer, men skiljelinjerna går på flera olika sätt snarare än just mellan de två kategorierna.
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
KaosPrinsessa skrev:Jag skulle gärna vilja veta vad de karaktärsmässiga skillnaderna är om du vill säga det? För jag har nämligen diagnosen autistiskt syndrom/klassisk autism/kanners syndrom.earlydayminer skrev:Dessutom finns det en ganska klar skillnad rent karaktärsmässigt mellan en med klassisk autism och en aspergare.
Jag har fattat det som att man då är "mer autistisk", mindre intresserad av umgänge med andra (förutom det där med försenad språkutveckling i barndomen). Men gränsen är tydligen flytande.
Alien skrev:Jag har fattat det som att man då är "mer autistisk", mindre intresserad av umgänge med andra (förutom det där med försenad språkutveckling i barndomen). Men gränsen är tydligen flytande.
Aha ok. Ja jag har inget direkt intresse av umgänge (särskilt inte irl) men drar mig inte undan heller (är vad många skulle beskriva som den "passiva gruppen").
Min språkutveckling tror jag inte var direkt försenad, pratade när jag var 3 år. Men hade iaf mkt ekolali (och har fortfarande kvar det men inte lika mkt).
Men där emot är andra kognitiva grejer (tror de kallar det nått med åldersadikvata färdigheter och nyfikenhet på omvärlden) försenade, tydligen rätt mkt. Vilket man tydligen inte ska ha vid AS. Jag känner iaf igen mig mer i böcker om autistiskt syndrom än de om Aspergers syndom.
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Schmetterling skrev:Kanin skrev:Jag har lättare att identifiera mig med ASD än AS och välkomnar förändringen.
Jag också.earlydayminer skrev:Dessutom finns det en ganska klar skillnad rent karaktärsmässigt mellan en med klassisk autism och en aspergare.
Jaså, verkligen. Vilken då?
Det undrar jag oxå. För mig framstår det som ganska tydligt att det egentligen är oväsentligheter som är skillnaden mellan AS och autism, ganska ofta outredd Dyslexi.
Själv välkomnar jag oxå att uppdelningen av autismspektrum i hög och lågfungerande tas bort, och att fler på den högfungerande sidan inte behöver diagnos. Som en del säkert känner till så var det en bidragande orsak till att jag hamnade i konflikt med OA.
earlydayminer skrev:Tycker ni verkligen det är konstigt att jag reagerar kraftigt?
Vad tycker t ex Tony Attwood om det?
Vad Attwood tycker om det är väl rätt ointressant. Han är ju en av dem som skapat falska stereotyper av AS som inte hör ihop. Som forskare borde han inte bara skriva ihop en massa goja, utan förvissa sig om det han skriver om Aspie är relevant och hör ihop.
I Sverige har vi oxå sk Asperger-radikala som skapat sin egna bild av styrkor och svagheter utan att verifiera att de är relevanta. Där har vi t.ex. uppfattningen att riktiga Aspies är hyperverbala, medan sanningen ju är att Dyslexi och AS hör ihop.
Jag har förstått det hela som att man lättare ska få den individuella hjälp man behöver, istället för att hamna i ett stereotypt manligt Asperger syndrom vårdande.
rdos skrev:För mig framstår det som ganska tydligt att det egentligen är oväsentligheter som är skillnaden mellan AS och autism, ganska ofta outredd Dyslexi.
Hur menar du?
- Schmetterling
milve skrev:Jag har förstått det hela som att man lättare ska få den individuella hjälp man behöver, istället för att hamna i ett stereotypt manligt Asperger syndrom vårdande.
Precis. Hela AS är egentligen något som baseras på manliga stereotyper, och gör att färre högfungerande kvinnor blir utredda för autismspektrum, och istället får andra diagnoser som man inte tror är relaterade till autismspektrum, och därför inte får relevanta insatser.
Schmetterling skrev:rdos skrev:ör mig framstår det som ganska tydligt att det egentligen är oväsentligheter som är skillnaden mellan AS och autism, ganska ofta outredd Dyslexi.
Hur menar du?
Kombinationen av Dyslexi och autistiska drag är extra problematisk. Dels kan det göra att man hamnar i klassisk autism snarare än AS då det i kriterierna är verbal utveckling som är skiljelinjen.
Ett annat problem är Dyslexi och IQ-tester. Många med kombinationen av autism och Dyslexi är långsamma på att läsa och förstå verbala frågeställningar. När dessa utsätts för verbala IQ test så kan de bli klassicifierade som utvecklingsstörda trots normal intelligens då de inte klarar av tidskraven i IQ-test.
rdos skrev:Ett annat problem är Dyslexi och IQ-tester. Många med kombinationen av autism och Dyslexi är långsamma på att läsa och förstå verbala frågeställningar. När dessa utsätts för verbala IQ test så kan de bli klassicifierade som utvecklingsstörda trots normal intelligens då de inte klarar av tidskraven i IQ-test.
Fast då har du ju WAIS-III NI som tar hänsyn till den problematiken. Så det är ett icke problem du målar upp.
http://www.pearsonassessment.se/se/Vara ... IS-III-NI/
rdos skrev:Vad Attwood tycker om det är väl rätt ointressant. Han är ju en av dem som skapat falska stereotyper av AS som inte hör ihop. Som forskare borde han inte bara skriva ihop en massa goja, utan förvissa sig om det han skriver om Aspie är relevant och hör ihop.
Vilken goja menar du? Han är ju den som kommer med konkreta förslag och metoder.
slackern skrev:rdos skrev:Ett annat problem är Dyslexi och IQ-tester. Många med kombinationen av autism och Dyslexi är långsamma på att läsa och förstå verbala frågeställningar. När dessa utsätts för verbala IQ test så kan de bli klassicifierade som utvecklingsstörda trots normal intelligens då de inte klarar av tidskraven i IQ-test.
Fast då har du ju WAIS-III NI som tar hänsyn till den problematiken. Så det är ett icke problem du målar upp.
Hur många föräldrar och/eller personer som riskerar att utsättas för det tror du är insatta i varianter av IQ-tester?
rdos skrev:slackern skrev:rdos skrev:Ett annat problem är Dyslexi och IQ-tester. Många med kombinationen av autism och Dyslexi är långsamma på att läsa och förstå verbala frågeställningar. När dessa utsätts för verbala IQ test så kan de bli klassicifierade som utvecklingsstörda trots normal intelligens då de inte klarar av tidskraven i IQ-test.
Hur många föräldrar och/eller personer som riskerar att utsättas för det tror du är insatta i varianter av IQ-tester?
Jag tror inte du behöver oroa dej. Om psykologen misstänker att någon lider utav NPF lär dom nog använda det mätverktyget.
slackern skrev:Jag tror inte du behöver oroa dej. Om psykologen misstänker att någon lider utav NPF lär dom nog använda det mätverktyget.
Inte alls. Om personen har lyckats maskera sina autistiska drag så kommer psykologen inte att misstänka NPF öht. Om pyskologen är av gamla skolan så vill h*n kanske inte ens tänka i banor av NPF. I både dessa situationer behöver personen själv veta dels att h*n kanske har NPF, och dels att det finns alternativa IQ-tester för de som har NPF. Slutresultatet blir nog oftast att man använder vanliga IQ-tester, och att personen riskerar att gå ifrån det hela stämplad som utvecklingsstörd.
För på Hab så utesluter typiskt utvecklingstörning både NPF och Dyslexi. Och man kör IQ-testen före både Dyslexitesten och NPF-utredning.
Som jag ser det är enda lösningen på detta att man alltid tvingas använda NPF-varianten oxå innan man stämplar någon som utvecklingsstörd, oavsett vad psykologen tror och tycker.
KaosPrinsessa skrev:Alien skrev:Jag har fattat det som att man då är "mer autistisk", mindre intresserad av umgänge med andra (förutom det där med försenad språkutveckling i barndomen). Men gränsen är tydligen flytande.
Aha ok. Ja jag har inget direkt intresse av umgänge (särskilt inte irl) men drar mig inte undan heller (är vad många skulle beskriva som den "passiva gruppen").
Min språkutveckling tror jag inte var direkt försenad, pratade när jag var 3 år. Men hade iaf mkt ekolali (och har fortfarande kvar det men inte lika mkt).
Men där emot är andra kognitiva grejer (tror de kallar det nått med åldersadikvata färdigheter och nyfikenhet på omvärlden) försenade, tydligen rätt mkt. Vilket man tydligen inte ska ha vid AS. Jag känner iaf igen mig mer i böcker om autistiskt syndrom än de om Aspergers syndom.
Ja, som exempel är det den något mer autistiska sidan och de något mer kognitiva svårigheterna. Med kognitiva svårigheter tänker jag främst på t ex exekutiva funktioner och att man kanske behöver ett något mer konkret språk. Oroa dig inte över jag försöker fördumma eller på annat sätt förolämpa er med klassisk autism.
Vi är trots allt på samma spektrum, men det har inte med vad jag anser är skillnaden som så att göra. Jag är mest orolig över hur jag och andra med en mer högfungerande form av autism kommer bli bemötta. Givetvis är det lika viktigt att ni med klassisk autism blir bemötta med samma form av respekt, värdighet och integritet - men det finns trots allt en skillnad. Om "experter" suddar ut den gränsen så kommer myndighetspersoner och andra inom liknande positioner som inte är pålästa i historian bemöta oss likadant. Det är min rädsla, men det kan vara min asperger. Att jag utgår från att alla kommer behandla oss alla likadant. Lite brist på theory of mind, från min sida då, kanske.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
rdos skrev:earlydayminer skrev:Tycker ni verkligen det är konstigt att jag reagerar kraftigt?
Vad tycker t ex Tony Attwood om det?
Vad Attwood tycker om det är väl rätt ointressant. Han är ju en av dem som skapat falska stereotyper av AS som inte hör ihop. Som forskare borde han inte bara skriva ihop en massa goja, utan förvissa sig om det han skriver om Aspie är relevant och hör ihop.
Absolut inte, tycker jag.
Attwood är väl ändå en av de forskarna med den bredaste och mest klargörande synen på asperger av någon s k expert. Det är kan ju lika gärna vara du som skapat falska stereotyper som inte hör ihop, i och med att dessa då strider mot Attwoods idé och forskning så håller du inte med. Givetvis. Min personliga åsikt är att Attwood är en av de främsta och jag känner till individer med mer akademisk trovärdighet (individer inom psykologi- neuropsykologi) än jag som håller med till fullo. Attwood är bland de främsta i världen på det han gör.
Det är tack vare hans bok "The Complete Guide to Asperger's Syndrome" som jag äntligen kunda binda varenda länk i min historia till diagnosen. Så givetvis kommer även det påverka vad jag tycker om personen i fråga. Jag har dock aldrig läst eller hört någon kommentera att vad Tony Attwood tycker om något relaterat till aspergers är ointressant. Det förvånade mig, men samtidigt inte.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
De falska stereotyper som Attwood sprider är ju "Aspie kriterierna". Dessa kan han bara inte ha validerat, utan de är bara ihopskrivna för att de lät bra för honom. Det duger liksom inte att skriva ihop sådan goja om man vill gör sken av att vara seriös forskare. Han borde ställa samma krav på Aspie-kriterierna som sin forskning.
När det gäller annat han skrivit har jag ingen åsikt. Det kan mycket väl vara bra.
När det gäller annat han skrivit har jag ingen åsikt. Det kan mycket väl vara bra.
rdos skrev:slackern skrev:Jag tror inte du behöver oroa dej. Om psykologen misstänker att någon lider utav NPF lär dom nog använda det mätverktyget.
Inte alls. Om personen har lyckats maskera sina autistiska drag så kommer psykologen inte att misstänka NPF öht. Om pyskologen är av gamla skolan så vill h*n kanske inte ens tänka i banor av NPF. I både dessa situationer behöver personen själv veta dels att h*n kanske har NPF, och dels att det finns alternativa IQ-tester för de som har NPF. Slutresultatet blir nog oftast att man använder vanliga IQ-tester, och att personen riskerar att gå ifrån det hela stämplad som utvecklingsstörd.
För på Hab så utesluter typiskt utvecklingstörning både NPF och Dyslexi. Och man kör IQ-testen före både Dyslexitesten och NPF-utredning.
Som jag ser det är enda lösningen på detta att man alltid tvingas använda NPF-varianten oxå innan man stämplar någon som utvecklingsstörd, oavsett vad psykologen tror och tycker.
Psykologen använder sej utav det testsystemet när dom misstänker att något inte står rätt till. Om någon skulle vissa sej vara på gränsen till utvecklingsstörd tar dom nog fram det batteriet. Men du kan nog undersöka om dom har använt sej utav NI när dom utredde dina barn.
P1-morgon idag: Ny manual för psykiatrisk diagnos kritiseras
EDIT: det sänds direkt just nu 8.15 (i radion alltså)
EDIT: det sänds direkt just nu 8.15 (i radion alltså)
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Återgå till Aspergare och vården