Vad kostar det att leva?
42 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Vad kostar det att leva?
lillmupp skrev:Aha!
Men då har du under lång tid betalat på stugan, eller kanske ärvt den?
Jämförelse med att hyra en lya blir skev.
Jo, du har rätt, det blir en märklig jämförelse. Men om jag räknar ut den genomsnittliga månadskostnaden så ligger jag ändå lågt jämfört med hyrd lägenhet.
Men det finns faktiskt folk som hyr ut bostäder gratis eller mot en låg symbolisk summa mot att man hjälper till med renovering eller att man jobbar någon timme om dagen på deras bondgård. Fast man hamnar ju inte i någon storstad då.
Vad kostar det att leva?
lillmupp skrev:slackern skrev:Pieohpah skrev:Min första lägenhet kostade 1.200:- i månaden i Stockholm, men jag hade tur och det var över 20 år sedan.
Det var tider det.
Och 1200 kr var mer värt för 20 år sedan. Omräknat till idag, baserat på i snitt 1.5% inflation, motsvarar det 1600 kr idag.
Visst det kanske går att hitta boende idag för 1600kr/mån någonstans men tar de fem-sex största städerna och vill ha en egen lgh på 2 rok så kostar det typ 5000 kr/mån för en hyresrätt. Mindre orter kan ligga en tusenlapp lägre.
Och, ja, en kan ha tur och hitta ännu billigare oavsett var i landet men jag bortser från tur i detta, rätt ovanligt att en har det i sitt bostadssökande..
I STHLM är det stört omöjligt att hitta någon billig lägenhet. Dom flesta lägenheter är stambyta och blivit moderniserade. Jag kan tänka mej att den lägenheten som kostade hade dusch i källaren. Dom flesta utav dom lägenheterna har fått badrum när det stambytes. Badrum och kök är det som rusar iväg i pris när dom stambyter. Istället för att lägga in plastmatta läger dom i klinkergolv istället för billiga väggatrial som är fuktsäkra så helkaklar dom. Istället för att bevara orginalsnickerierna i köken som håller en utomordentlig hög kvalitet så river dom ut det och sätter in ett nytt kök utav sämre hantverkskvalitet.
Vad kostar det att leva?
Jagers skrev:hur mycket betalar ni för vatten/mån? (ni som betalar för det)
vi betalar bara strömmen till pumpen
väldigt praktiskt förutom vid strömavbrott
Vad kostar det att leva?
rapchic skrev:Jagers skrev:hur mycket betalar ni för vatten/mån? (ni som betalar för det)
Går det inte att koppla ihop med en handpump, solceller eller ett vindkraftverk? Verkar ju vara farligt att inte få vatten på ett par veckor vid ett alvarligt fel på elnätet?
Vad kostar det att leva?
slackern skrev:rapchic skrev:Jagers skrev:hur mycket betalar ni för vatten/mån? (ni som betalar för det)
Går det inte att koppla ihop med en handpump, solceller eller ett vindkraftverk? Verkar ju vara farligt att inte få vatten på ett par veckor vid ett alvarligt fel på elnätet?
det är djupborrat så handpump och enklare vindsnurror och dyl funkar inte.
men det finns en gammal icke djupborrad brunn på gårn som vi ska rengöra, fixa bra lock och handpump till så vi a till i nödfall. det kanske inte kommer vara nog rent för att dricka rakt av (gud vet hur länge den stått) men för tvätt borde det funka sen koka vatten till att dricka.
Vad kostar det att leva?
Huggorm skrev:lillmupp skrev:Huggorm skrev:Hyra 1000kr (avbetalning lån samt fastighetsavgift)
För hur mycket boende? En tvåa? Isf en exceptionellt trevligt låg hyra
Nja, det är ju inte hyra egentligen utan bara boendekostnad för min stuga. Lät bara rubriken stå kvar för att listan skulle se likadan ut
Har du inga kostnader för uppvärmning? Sophämtning, slamsugning, sotning? Inget som helst underhåll?
Vad kostar det att leva?
Titti skrev:Huggorm skrev:lillmupp skrev:
För hur mycket boende? En tvåa? Isf en exceptionellt trevligt låg hyra
Nja, det är ju inte hyra egentligen utan bara boendekostnad för min stuga. Lät bara rubriken stå kvar för att listan skulle se likadan ut
Har du inga kostnader för uppvärmning? Sophämtning, slamsugning, sotning? Inget som helst underhåll?
försökte svara på denna flera ggr igår förhoppningsvis går det bättre nu.
sophämtning m.m är inte så dyrt, för oss (normaltaxa i vår kommun) är det 1200kr/år för sopor, 500 kr/år (ca) för sotning och 1000 kr/år för slamtömmning.
vilket blir ca 200 kr/månså det är inte så dyrt.
uppvärmning behöver inte heller vara dyrt om man tex gallrar egen skog. jämfört med annat är ved billigt uppvärmningssätt.
däremot ska man ju ha nån slags buffert om det blir som i våras för oss, vattenskada + trasig tvättmaskin + trasig bil inom loppet på ett par månader
Vad kostar det att leva?
Det går att bo relativt billigt om man kan tänka sig att bo på en lite mindre yta i en mindre stad.
Jag hade en hyresrätt i Kristianstad för ett antal år sedan där jag betalade 1200 kr i månaden. Förvisso bara 25 kvadrat, men det gick att leva på.
I dag bor jag i en etta på 26 kvadrat där jag betalar 1700 och då ingår elen samt parkeringsplats. Förvisso bostadsrätt, men det är ändå relativt billigt.
Jag hade en hyresrätt i Kristianstad för ett antal år sedan där jag betalade 1200 kr i månaden. Förvisso bara 25 kvadrat, men det gick att leva på.
I dag bor jag i en etta på 26 kvadrat där jag betalar 1700 och då ingår elen samt parkeringsplats. Förvisso bostadsrätt, men det är ändå relativt billigt.
Vad kostar det att leva?
Går att bo ganska billigt i GBG också, jag betalar 2900 / månad för 40 kvadrat. El ingår i hyran också.
Vad kostar det att leva?
Jag kan beskriva min egen bostadskostnad (42,5 kvm)
Avgift: 2196 kr och då är 125 kr av det internet/tv.
Var tredje månad betalas det för el som inte aldrig mer än 500 kr.
Så bostadskostnaden för mig är jävligt billig.
Sen att vi är två som delar på den gör inte saken sämre
Utöver detta tillkommer köp av kläder, mat, kort för kollektivtrafik, samt nöjen.
Kläder behöver man iofs inte köpa varje månad.
Och detta i en Stockholmskommun.
Utöver detta tillkommer köp av kläder, mat, kort för kollektivtrafik, samt nöjen.
Vad kostar det att leva?
Zirre skrev:Jag kan beskriva min egen bostadskostnad (42,5 kvm)
Bostadsrätt?
Vad kostar det att leva?
rapchic skrev:uppvärmning behöver inte heller vara dyrt om man tex gallrar egen skog. jämfört med annat är ved billigt uppvärmningssätt.
Absolut - men ända fram tills du stoppar in veden i din egen panna finns alternativet att sälja den istället. Det är det som är din kostnad för att elda "egen ved", eller för all del ved du köpt i tremeterslängder som du kapat och kluvit själv. Priset kan vara lägre än andra uppvärmningssätt ändå men gratis är det naturligtvis inte och inte heller så billigt som många med egen skog tänker sig.
Vad kostar det att leva?
Vedhantering är en passion medan vedförsäljning bara är jobbigt. I praktiken är ved ett extremt billigt uppvärmningsalternativ för migTitti skrev:rapchic skrev:uppvärmning behöver inte heller vara dyrt om man tex gallrar egen skog. jämfört med annat är ved billigt uppvärmningssätt.
Absolut - men ända fram tills du stoppar in veden i din egen panna finns alternativet att sälja den istället. Det är det som är din kostnad för att elda "egen ved", eller för all del ved du köpt i tremeterslängder som du kapat och kluvit själv. Priset kan vara lägre än andra uppvärmningssätt ändå men gratis är det naturligtvis inte och inte heller så billigt som många med egen skog tänker sig.
Vad kostar det att leva?
Huggorm skrev:Vedhantering är en passion medan vedförsäljning bara är jobbigt. I praktiken är ved ett extremt billigt uppvärmningsalternativ för migTitti skrev:rapchic skrev:uppvärmning behöver inte heller vara dyrt om man tex gallrar egen skog. jämfört med annat är ved billigt uppvärmningssätt.
det beror ju på så många olika faktorer, eftersom vi inte kommit igång med veden från egen skog (gallring som ändå ska göras och man har inte ork att ringa skogsbolag för en 5-6 stockar/gång) så köper vi färdigkluven ved för 350-450 kubiken så även om vi köper färdigkluven ved så är det billigt jämfört med annat.
Vad kostar det att leva?
rapchic skrev:Titti skrev:Huggorm skrev:Nja, det är ju inte hyra egentligen utan bara boendekostnad för min stuga. Lät bara rubriken stå kvar för att listan skulle se likadan ut
sophämtning m.m är inte så dyrt, för oss (normaltaxa i vår kommun) är det 1200kr/år för sopor, 500 kr/år (ca) för sotning och 1000 kr/år för slamtömmning.
uppvärmning behöver inte heller vara dyrt om man tex gallrar egen skog. jämfört med annat är ved billigt uppvärmningssätt.
däremot ska man ju ha nån slags buffert om det blir som i våras för oss, vattenskada + trasig tvättmaskin + trasig bil inom loppet på ett par månader
såg att det kanske inte var så jätterelevant mina kostnader, vi har visst lägst avgifter i landet i kommunen http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/#./har-ar-det-billigast-att-bo?&_suid=135858335560304797408586722051
Vad kostar det att leva?
rapchic skrev:rapchic skrev:Titti skrev:Har du inga kostnader för uppvärmning? Sophämtning, slamsugning, sotning? Inget som helst underhåll?
såg att det kanske inte var så jätterelevant mina kostnader, vi har visst lägst avgifter i landet i kommunen http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/#./har-ar-det-billigast-att-bo?&_suid=135858335560304797408586722051
Men o andra sidan brukar Norrlänningar ha väldigt långa pendlingsavstånd vilket kostar en massa pengar för bil och bränsle, höga skatter och ont om jobb. Så för mej låter det inte som att folk får mer pengar i plånboken.
Vad kostar det att leva?
slackern skrev:
Men o andra sidan brukar Norrlänningar ha väldigt långa pendlingsavstånd vilket kostar en massa pengar för bil och bränsle, höga skatter och ont om jobb. Så för mej låter det inte som att folk får mer pengar i plånboken.
det beror ju på var man bor och var man jobbar, vi har 4½mil till stan men vi tänker skapa eget jobb här hemma då behöver vi ju bara fara till stan då vi behöver handla så det kan variera kraftigt.
tex min man som springvickar har mellan 1 mil och 7 mil beroende på vilket boende/vilken hemtjänst han jobbar på just den dagen men eftersom han springvickar och inte jobbar fast så behöver han bara jobba 5-6 dagar/mån för att få en vettig lön så det blir inte så mkt pendlande ändå. och 1 mil är ju ingenting, det kan man ju cyckla.
Återgå till Att leva som Aspergare