Vad göra som nydiagnostiserad?
4 inlägg
• Sida 1 av 1
Nydiagnostiserad Asp, 55-årig man, arbetslös sedan många år, börjar nu förstå varför....
Vad gör jag nu!?!?!?
Har fått kontakt med Habeliteringen, vilket känns bra, men det måste finnas mer att göra för att förstå sig själv och kunna skaffa sig ett drägligt liv...?
Vad gör jag nu!?!?!?
Har fått kontakt med Habeliteringen, vilket känns bra, men det måste finnas mer att göra för att förstå sig själv och kunna skaffa sig ett drägligt liv...?
Fortsätta läsa här, låna böcker på bibblan, söka upp ngn träff-grupp av o för aspergare, gå i terapi (hos ngn som kan npf, kanske?). Har du tråkigt hemma o inte kan sysselsätta dig själv o vill ingå i ett sammanhang med andra som inte hanterar arbetssituationer och/eller vill praktisera har du rätt att söka DV, Daglig verksamhet i din kommun. Vissa kommuner har ingen DV för aspergare speciellt, utan en för typ alla med funktionshinder.. Vissa erbjuder inte heller arbetspraktik. Fråga din kommun, t ex kan du gå genom kuratorn eller arbetsterapeuten på Hab. Läs mer i avdelningen Studier o Arbetsliv här på forumet - d finns mycket skrivet om t ex DV, arbete..
Hälsningar.
Hälsningar.
Du borde läsa böcker om AS och autism,läsa på internet om det,försöka hitta andra med AS eller sutism på olika sidor på internet och sen så finns det grupper för dom med AS å aspergers så att man kan få träffa andra med liknande problem. Du borde även informera andra som behöver veta om ditt handikapp (t.ex lärare chefter kanske nära vänner) och berätta även hur dom kan hjälpa dig och hur du vill bli bemött osv. lycka till!
- suuuunnaaa
- Anslöt: 2013-01-09
Jag är också nydiagnoserad men jag tänker inte göra någonting annorlunda bara på grund av diagnoser.
Läst har jag gjort redan långt innan diagnoser och tänker fortsätta läsa.
Huvudsaken för mig är att ta bra hand om mig själv, lyssna inåt och lyda budskap min kropp och själ skickar till mig.
Men vi är ju alla olika, så våra situationer kanske inte ha så mycket likheter.
Lyssna inåt, du kanske också får svar.
Läst har jag gjort redan långt innan diagnoser och tänker fortsätta läsa.
Huvudsaken för mig är att ta bra hand om mig själv, lyssna inåt och lyda budskap min kropp och själ skickar till mig.
Men vi är ju alla olika, så våra situationer kanske inte ha så mycket likheter.
Lyssna inåt, du kanske också får svar.
- Red and green
- Anslöt: 2011-12-17
Återgå till Att leva som Aspergare