Hur har man "trevligt"?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Hur har man "trevligt"?

Inläggav Miche » 2012-10-19 1:03:53

@Banzai, min ADHD tror jag hjälper mig att komma på svar ganska snabbt (även om det blir goddag yxskaft emellanåt för att jag är för snabb) så jag tror knappast att dina snabba svar behöver vara ett hinder för att få diagnos!

Dina sociala förmåga känner jag igen en del av med hos mig själv, men jag klarar av fler än två (även det nog tack vare ADHD'n), men nog händer det att jag ibland hamnar helt utanför samtalet och när jag väl kommer in så har det jag säger blivit inaktuellt eftersom samtalsämnet är bytt både en och två gånger... det problemet är nog iofs vanligast när min Asperger tar över.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Hur har man "trevligt"?

Inläggav Idiot » 2012-10-19 7:42:52

Banzai skrev:Jag har genuint trevligt tillsammans med personer jag kan slappna av med och bara vara mig själv. Hittills så tycks det vara en eller två människor och då det tar en himla tid för mig att lära känna folk på riktigt, så lär de inte bli fler direkt. Detta trots att jag pratar mycket och gärna och upplevs som väldigt social, glad och trevlig. Jag behöver inte sitta och fundera på vad någon menar med en fråga som "Hur gick det på tentan?" såsom Katastrof beskriver, då jag vet att det betyder exakt det som det frågas efter, nämligen hur det gick, bra eller dåligt. Jag avskyr däremot att svara på frågan just för att jag inte vet och för att jag inte kan lita på hur jag trodde det gick, jag kan ju ha fel. Så när jag svarar, "Vet inte" och de då i regel frågar "Men hur tyckte du det kändes att det gick?" och jag svarar, återigen, att jag inte vet, eller att jag kanske tyckte att det kändes som att det gick bra, men att jag kan ha fel, så blir jag anklagad för att ha dåligt självförtroende och/eller att vara negativ. :?

Detta är en sak som får mig att tro att jag inte kommer få en AS-diagnos, just för att jag inte behöver sitta och fundera innan jag svarar (allt beroende på vilken fråga som ställs naturligtvis). Jag måste liksom inte bearbeta och analysera frågan utan bara svarar. Däremot vette tusan om jag svarar rätt s.a.s. då jag har förbaskat svårt att svara på en fråga som t.ex. "Hej, hur är det?", med ett "Jo tack, bara bra. Själv då?", utan istället tenderar jag att gå in på hur jag faktiskt mår plus att jag glömmer bort att fråga tillbaka... :P

Jag behöver inte heller sitta och fundera på vad jag ska svara, jag har vid det här laget lärt in alla möjliga svar på dessa frågor så jag säger bara vad motparten vill höra.
Känslan att ha dessa konversationer är inget jag uppskattar, eftersom det sker medvetet och med eftertanke, till skillnad från de flesta NT'are som faktiskt gillar att prata sådär och antagligen gör det "omedvetet".
Men det beror på vilken relation jag har med individen(erna) jag talar med, om jag är bekväm, vilket jag sällan är, så använder jag inte mitt konversations-manus.

Kan tillägga att jag AS och ADHD.
Och jag KAN "smälta in" om jag vill, det sociala spelet är ganska basic. Men det tar emot så mycket att sälja sig själv på det viset att jag ofta inte vill.
Tex. Om man sitter 5pers som man är kompis med, alltså inte vän, så kan jag "vara med" i samtalet och låtsas... Men jag har lärt mig att effekten av att göra så är att jag får ont i magen av stress och ångest, så jag gör det sällan numera.

Och det beror på, som jag upprepat en del haha: När beteendet blir för medvetet KAN man (jag) inte ha "trevligt".
Idiot

Anslöt: 2012-02-10

Hur har man "trevligt"?

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-10-19 8:32:41

Miche skrev:men nog händer det att jag ibland hamnar helt utanför samtalet och när jag väl kommer in så har det jag säger blivit inaktuellt eftersom samtalsämnet är bytt både en och två gånger...

Åh gud vad skönt att någon annan sa det där :D Så är det ALLTID för mig... Jag sitter ofta som ett ufo vid ett samtal som involverar fler än 2 personer (inkluderat mig), och hinner inte på långa vägar bearbeta det som sägs, utan får ta in lite åt gången.

När jag väl lyckats fatta vad de talar om, och är redo att göra ett inlägg i samtalet, så är det helt felplacerat och mitt inlägg bromsar upp hela samtalet och gör att alla tystnar (om de ens lyssnar.. det gör de oftast inte . ). F.ö. är det näst intill omöjligt för mig att få en syl i vädret i flerpersons-samtal... jag begriper inte hur folk lyckas med det . .
svarabhaktivokal

Anslöt: 2009-10-30

Hur har man "trevligt"?

Inläggav Banzai » 2012-10-19 9:43:02

Idiot skrev:Jag behöver inte heller sitta och fundera på vad jag ska svara, jag har vid det här laget lärt in alla möjliga svar på dessa frågor så jag säger bara vad motparten vill höra.
Känslan att ha dessa konversationer är inget jag uppskattar, eftersom det sker medvetet och med eftertanke, till skillnad från de flesta NT'are som faktiskt gillar att prata sådär och antagligen gör det "omedvetet".
Men det beror på vilken relation jag har med individen(erna) jag talar med, om jag är bekväm, vilket jag sällan är, så använder jag inte mitt konversations-manus.

Kan tillägga att jag AS och ADHD.
Och jag KAN "smälta in" om jag vill, det sociala spelet är ganska basic. Men det tar emot så mycket att sälja sig själv på det viset att jag ofta inte vill.
Tex. Om man sitter 5pers som man är kompis med, alltså inte vän, så kan jag "vara med" i samtalet och låtsas... Men jag har lärt mig att effekten av att göra så är att jag får ont i magen av stress och ångest, så jag gör det sällan numera.

Och det beror på, som jag upprepat en del haha: När beteendet blir för medvetet KAN man (jag) inte ha "trevligt".

Problemet i mitt fall är att jag inte har någon aning om vad motparten faktiskt vill höra utan jag kör på med att konversera utifrån hur jag tolkade vad de sa, såvida jag inte fastnar på något, händer rätt så ofta. Nackdelen med att inte tänka efter är att jag ofta svarar på retoriska frågor eller inte förstår när folk är ironiska förrän jag börjat förklara mig och hjärnan kommer ikapp. Alltid lika pinsamt och det verkar omöjligt att förhindra. :P

Det enda jag vet är att när jag pratar med andra än dessa två pesoner så är jag alltid spänd och aldrig avslappnad. Jag blir alltid utsjasad när jag pratar med folk, men varför vet jag inte, men antagligen så har det med min konstanta inre spänning att göra.

Just det, har nyligen sprungit på en odiagnostiserad ADHA:re och när jag pratar med denna person så blir jag extremt uppvarvad och efteråt så känns det ungefär som att jag blivit överkörd av en ångvält. Kan inte låta bli att dras med i dennes taltempo (kulspruta ungefär) men har inte energin att upprätthålla det. Jag önskar verkligen jag kunde låta bli att bli så uppvarvad, men det tycks omöjligt.

Appropå detta med att följa med någon hem på en "kopp kaffe". Fick jag det erbjudandet, oavsett hur intresserad jag är av personen i fråga, så hade svaret ändå blivit; "Nej tack, dricker inte kaffe". Sedan hade jag gått hem och antagligen långt senare kommit på vad personen i fråga egentligen frågat, oavsett alla "signaler" som personen kan ha tänkts sänt. Subtilt och Banzai fungerar inte särskilt bra... :? Jag blev bjuden på restaurang en gång och tyckte det var jättschysst av killen i fråga, men inte tusan fattade jag att han var intresserad för det. Trodde han var snäll bara. :oops:
Banzai

Anslöt: 2010-07-21

Hur har man "trevligt"?

Inläggav suuuunnaaa » 2013-01-11 20:26:58

När man gör nåt man gillar eller umgås ned folk man gillar och har en Nicke time:3
suuuunnaaa

Anslöt: 2013-01-09

Hur har man "trevligt"?

Inläggav Pieohpah » 2013-01-11 21:10:21

Man är själv med en vinare och något kul att surfa om.
Pieohpah

Anslöt: 2012-01-05

Hur har man "trevligt"?

Inläggav lillmupp » 2013-01-11 23:10:50

tahlia skrev:Problemet med Aspergare, i min erfarenhet, är då att även om man försöker berätta något lättsamt i den nämnda stilen så är de snabbt där och petar i en jävla massa detaljer som gör det hela större och förtar själva "avslappnat och lättsamt" väldigt effektivt.

(I en lätt släng av tillfällig narcissism får jag tanken) tahlia pratar om mig :wink:
Just det där om att peta in en "jävla massa detaljer".. hahaha.. klockrent!
*suck*

Håller annars helt med Idiot om att "ha trevligt" verkar vara en ytterst svår konst att bemästra. Iaf för oss som inte har de kopplingarna i hjärnan..
lillmupp

Anslöt: 2009-02-28

Hur har man "trevligt"?

Inläggav kullan » 2013-01-11 23:11:56

Man skaffar sig en partner. :wink:
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Hur har man "trevligt"?

Inläggav Miche » 2013-01-12 0:17:19

@kullan, det är inte lätt att skaffa sig en partner, men nog blev det bra när jag (och även du) lyckades!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Hur har man "trevligt"?

Inläggav Idiot » 2013-01-12 0:19:43

Även med en partner, så måste man väl vara helt "i nuet" för att "ha trevligt".

Alltså, man kan ju trivas och må bra, men tråden handlar om just att ha trevligt i den mån jag förklarat i tidigare inlägg.

Och ja partner är inte heller jättelätt att skaffa, enligt mig.
Idiot

Anslöt: 2012-02-10

Hur har man "trevligt"?

Inläggav kullan » 2013-01-12 0:20:29

Miche skrev:@kullan, det är inte lätt att skaffa sig en partner, men nog blev det bra när jag (och även du) lyckades!

Nä lätt är det verkligen inte men ja det känns trevligare när man lyckats.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in