Fontänhus? (Fountain House)
19 inlägg
• Sida 1 av 1
Fontänhus? (Fountain House)
På 1930-talet startades det första Fontänhuset i New York. 1981 det första i Sverige. (Om jag minns rätt.) Nu finns det på an massa orter i Fosterlandet.
Frågor:
1. Finns det ett Fontänhus på din ort?
2. Funkar det för aspiesar?
Admin: rättade stavningen i rubriken
Frågor:
1. Finns det ett Fontänhus på din ort?
2. Funkar det för aspiesar?
Admin: rättade stavningen i rubriken
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 14:05:06, redigerad totalt 1 gång.
OBS OBS snott från första bästa träff på en googling. Kan ej svara för innehållet.
Vad är Fountain House
Under mitten av 1940-talet, tog tio patienter på ett länspsyksjukhus och skapade en självhjälpsgrupp. När dom blev utskrivna fortsatte dom att träffas i trakten av New York, dom kallade sin grupp ”We Are Not Alone ” eller ” WANA ”. Deras mål, baserat på konceptet självhjälp genom inbördes hjälp, att assistera varandra och ex-patienter som dom själva att hitta jobb, Bostad, vänskap och ett spår tillbaka till oberoende och att bli produktiva.
De önskade att eventuellt få sitt eget klubbhus, och 1948 hittade dom ett. Ett brunstens hus på West 48:onde gatan med en utomhusfontän på baksidan. Detta blev upphovet till Fountain-house, det första programmet av sitt slag inom samhällsstöd och psykiatrisk rehabilitering, och som idag är modellen för ett växande internationellt nätverk med likadana program.
Fountain-house fortsätter som ett Klubbhus. Varmt och inbjudande och drivs av sina medlemmar i samarbete med en mycket proffisionell och omsorgsfull stab. Fountain house är i dag så mycket mer genom att man har en utvecklande samhällsbaserad grupp av program, ämnade för att återuppbygga män och kvinnor med mental sjukdomshistoria. Utvecklade av medlemmar och stab i samarbete, och kontinuerligt tillsammans utvecklar för att möta medlemmars växlande behov, dessa program ger möjlighet att delta i driften av Klubbhuset, arbeta och delta i företag över hela New York, och samtidigt använda sig av Fountain House:s Boende, Utbildnings, Företrädarstöd, Uppsökande, sociala och rekreationsmöjligheter.
Utifrån dessa grundförutsättningar Startades ett Fountain-house i Stockholm 1980 som sedan har fått sina följeslagare över landet, och vi på Bryggan har vårt Klubbhus på Norra Strandgatan 8 i Helsingborg där vi arbetar personal och stab efter dom intentioner som utarbetats i New York även om vi inte har våra medlemmar i New York men däremot i Helsingborg.
De internationella riktlinjerna för klubbhusprogram vi arbetar efter definierar det som är rehabilitering enligt klubbhusmodellen. Den världsomspännande klubbrörelsen har gemensamt kommit överens om dessa riktlinjer. Principerna som uttrycks i dessa riktlinjer utgör grunden till den framgång som klubbhusgemenskapen har uppnått, när det gäller att stödja människor med psykiska funktionshinder för att undvika sjukhusvistelse och samt att förverkliga sociala, ekonomiska och yrkesinriktade mål. Riktlinjerna utgör dessutom rättigheter för medlemmarna samt allmänna etiska regler för personal, styrelse och administration. Riktlinjerna betonar att ett klubbhus är ett ställe som erbjuder sina medlemmar respekt och möjligheter.
Bryggan i Helsingborg gör detta genom att erbjuda medlemmarna att delta i Kontorsenheten, Restaurangenheten, Serviceenheten och Arbetsbyrån.
Då man kommer utifrån en psykiatrisk sjukdom kan arbetslivet idag te sig skrämmande med den psykiskt hårda arbetsmiljö som ofta råder idag. Att börja utifrån en sjukperiod att gå in på en vanlig arbetsplats kan te sig oöverstigligt stressande och få olyckliga följder.
Men det är inte lätt att hitta en arbetsplats där man kan samla ihop sig och mogna in i ett arbetslag, där man måste pröva sin styrka och uthållighet under en längre period, och dessutom göra framsteg samtidigt som man deltar i klubbhusets drift och aktiviteter.
Vad är Fountain House
Under mitten av 1940-talet, tog tio patienter på ett länspsyksjukhus och skapade en självhjälpsgrupp. När dom blev utskrivna fortsatte dom att träffas i trakten av New York, dom kallade sin grupp ”We Are Not Alone ” eller ” WANA ”. Deras mål, baserat på konceptet självhjälp genom inbördes hjälp, att assistera varandra och ex-patienter som dom själva att hitta jobb, Bostad, vänskap och ett spår tillbaka till oberoende och att bli produktiva.
De önskade att eventuellt få sitt eget klubbhus, och 1948 hittade dom ett. Ett brunstens hus på West 48:onde gatan med en utomhusfontän på baksidan. Detta blev upphovet till Fountain-house, det första programmet av sitt slag inom samhällsstöd och psykiatrisk rehabilitering, och som idag är modellen för ett växande internationellt nätverk med likadana program.
Fountain-house fortsätter som ett Klubbhus. Varmt och inbjudande och drivs av sina medlemmar i samarbete med en mycket proffisionell och omsorgsfull stab. Fountain house är i dag så mycket mer genom att man har en utvecklande samhällsbaserad grupp av program, ämnade för att återuppbygga män och kvinnor med mental sjukdomshistoria. Utvecklade av medlemmar och stab i samarbete, och kontinuerligt tillsammans utvecklar för att möta medlemmars växlande behov, dessa program ger möjlighet att delta i driften av Klubbhuset, arbeta och delta i företag över hela New York, och samtidigt använda sig av Fountain House:s Boende, Utbildnings, Företrädarstöd, Uppsökande, sociala och rekreationsmöjligheter.
Utifrån dessa grundförutsättningar Startades ett Fountain-house i Stockholm 1980 som sedan har fått sina följeslagare över landet, och vi på Bryggan har vårt Klubbhus på Norra Strandgatan 8 i Helsingborg där vi arbetar personal och stab efter dom intentioner som utarbetats i New York även om vi inte har våra medlemmar i New York men däremot i Helsingborg.
De internationella riktlinjerna för klubbhusprogram vi arbetar efter definierar det som är rehabilitering enligt klubbhusmodellen. Den världsomspännande klubbrörelsen har gemensamt kommit överens om dessa riktlinjer. Principerna som uttrycks i dessa riktlinjer utgör grunden till den framgång som klubbhusgemenskapen har uppnått, när det gäller att stödja människor med psykiska funktionshinder för att undvika sjukhusvistelse och samt att förverkliga sociala, ekonomiska och yrkesinriktade mål. Riktlinjerna utgör dessutom rättigheter för medlemmarna samt allmänna etiska regler för personal, styrelse och administration. Riktlinjerna betonar att ett klubbhus är ett ställe som erbjuder sina medlemmar respekt och möjligheter.
Bryggan i Helsingborg gör detta genom att erbjuda medlemmarna att delta i Kontorsenheten, Restaurangenheten, Serviceenheten och Arbetsbyrån.
Då man kommer utifrån en psykiatrisk sjukdom kan arbetslivet idag te sig skrämmande med den psykiskt hårda arbetsmiljö som ofta råder idag. Att börja utifrån en sjukperiod att gå in på en vanlig arbetsplats kan te sig oöverstigligt stressande och få olyckliga följder.
Men det är inte lätt att hitta en arbetsplats där man kan samla ihop sig och mogna in i ett arbetslag, där man måste pröva sin styrka och uthållighet under en längre period, och dessutom göra framsteg samtidigt som man deltar i klubbhusets drift och aktiviteter.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 14:05:06, redigerad totalt 1 gång.
Min ene polare hävdar envist och mycket bestämt att den bästa medicinen mot depression är att skaffa sej ett jobb!
Jag är 100% fullständigt allvarlig. När jag berättat om hur jobbigt det kan vara att ha huvudet fullt av intryck, efter att ha jämfört det med en utekväll, när jag sagt att man inte ens orkar laga mat eftersom det är för mkt slit att tappa upp vatten i kastrullen, då kontrar han med att:
"Jomen då är det ju bra att få ett jobb så man kan fokusera på det istället för att huvet är fullt av intryck."
Jag är så tacksam över min förmåga att ha överseende med andras oförstånd...
Jag är 100% fullständigt allvarlig. När jag berättat om hur jobbigt det kan vara att ha huvudet fullt av intryck, efter att ha jämfört det med en utekväll, när jag sagt att man inte ens orkar laga mat eftersom det är för mkt slit att tappa upp vatten i kastrullen, då kontrar han med att:
"Jomen då är det ju bra att få ett jobb så man kan fokusera på det istället för att huvet är fullt av intryck."
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:05:06, redigerad totalt 1 gång.
weasley skrev:Min ene polare hävdar envist och mycket bestämt att den bästa medicinen mot depression är att skaffa sej ett jobb!
Ibland undrar man om det inte borde finnas en diagnos baserad på låg IQ. Men då skulle väl större delen av befolkningen bli förtidspensionerade antar jag.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:05:06, redigerad totalt 1 gång.
Det riktigt hemska i historien är att han är fullt begåvad! Men på den punkten har han liksom inte fattat att jag nu inte talar om lite lagom hängig efter att ha kuggat en tenta - jag talar faktiskt BOKSTAVLIGT att man INTE ORKAR hälla upp vatten i den jävla kastrullen!
Usch vad det gör mej frustrerad. Kan någon komma på en liknelse åt mej som jag kan dra så han fattar hur korkad han är och hur... hmmm... förolämpande det är när han säger så? Helst någon liknelse med anknytning till matematik. Typ att "om någon kom och hävdade att all matte du kan bara är skit och det visar sej att personen som säger det inte ens gått gymnasiet, vad skulle du tycka om det då?" eller något liknande...?
Förlåt att jag snott din tråd nu Ganesh. Jag borde nog gå och sova...
Usch vad det gör mej frustrerad. Kan någon komma på en liknelse åt mej som jag kan dra så han fattar hur korkad han är och hur... hmmm... förolämpande det är när han säger så? Helst någon liknelse med anknytning till matematik. Typ att "om någon kom och hävdade att all matte du kan bara är skit och det visar sej att personen som säger det inte ens gått gymnasiet, vad skulle du tycka om det då?" eller något liknande...?
Förlåt att jag snott din tråd nu Ganesh. Jag borde nog gå och sova...
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:05:06, redigerad totalt 1 gång.
Nej, jag vet. Tyvärr gör även begåvade människor ofta sådana misstag, för att de inte kan förstå och leva sig in i andra människors situation.
Inte helt bra analogi men.
Du har brutit benet och kan inte ens gå ut i köket för att brygga en kopp kaffe. Men då kan du väl gå till ett kafé?
Inte helt bra analogi men.
Du har brutit benet och kan inte ens gå ut i köket för att brygga en kopp kaffe. Men då kan du väl gå till ett kafé?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:05:06, redigerad totalt 1 gång.
Tack kära moderatrix, väl bekommet.
FontänHus finns i:
Örebro Nordligast
Också där på tundran finns Fontänhus i
Stockholm
Nyköping
I mer civiliserade trakter finns Fontänhus i
Eksjö
Älmhult
Göteborg
Falkenberg
Halmstad
And in the deep south
Båstad
Helsinborg
Malmö
Finns nån som vet nåt mer om verksamheten och specifikt om det är en verksamhet som verkar funka för aspiesar?
FontänHus finns i:
Örebro Nordligast
Också där på tundran finns Fontänhus i
Stockholm
Nyköping
I mer civiliserade trakter finns Fontänhus i
Eksjö
Älmhult
Göteborg
Falkenberg
Halmstad
And in the deep south
Båstad
Helsinborg
Malmö
Finns nån som vet nåt mer om verksamheten och specifikt om det är en verksamhet som verkar funka för aspiesar?
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 14:05:07, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh skrev:Tänkte inte på det.
Det gör inget, men eftersom jag förmodar att du tog listan på städer därifrån så hade det ju varit naturligt att länka dit.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:05:07, redigerad totalt 1 gång.
Läste en intressant artikel i DN om Fontänhuset i Stockholm. Det står bl a om en tjej som har Aspergers:
Så det verkar funka för aspiesar (iaf för en del).
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=797063Hon hade kontakter med sjukvården för sin diabetes, hon träffade kuratorer och en överläkare inom barn- och ungdomspsykiatrin och när Charlotte fyllde fjorton fick hon en diagnos: Aspergers syndrom.
Hon hoppade av gymnasiet, levde isolerad framför datorn och fick mediciner mot ångesten. Ibland var ensamheten självvald, ibland överföll den henne, fick henne att skära sig och att desperat leta efter mänsklig kontakt på nätet. Charlotte blev ett enkelt offer och hennes utsatthet försämrade hennes psykiska status. Hon fick stödsamtal och möjlighet att tillbringa tid i ett projekt för unga vuxna genom socialtjänsten och det blev också ett par vändor inom psykiatrin.
- Mest av allt känns det som om jag suttit av tid. Som om jag blivit lovad allt men inget fått, säger Charlotte.
Vi träffar henne på Fontänhuset, Götgatan, Stockholm. För första gången på länge känner hon att det är på väg att hända någonting med henne.
- Här kan jag ju göra karriär som människa och inte som sjukdom. Konstigt att det ska behöva ta så många år i skiten innan man får veta att man själv kan vara med och bidra med någonting...
Behovet av att satsa på en fungerande verksamhet för unga personer som har psykiska funktionshinder har ökat under de senaste tio åren. I dag insjuknar drygt 130 personer i åldrarna 18-34 årligen bara på Södermalm.
- Många av dem hamnar i det vi kallar svängdörrspsykiatrin. De får lite vård, lite medicinering och sedan skrivs de ut, tillbaka till ensamheten. Och så börjar det om igen, säger Björn Asplund.
Det vill han och Fontänhuset ändra på.
Så det verkar funka för aspiesar (iaf för en del).
Fontänhus?
Jag är ofta på fontänhuset i min stad, jag känner att jag kommit i ett sammanhang och byggt ett kontaktnät, förr levde jag helt isolerad. Men när jag kom till Fontänhuset fick jag vänner.
En bra sak med Fontänhuset är att jag känner att de behöver mig och jag behöver dom, ömsesidigt, det finns uppgifter där att göra som man gör efter egen ork i egen takt och man gör vad man vill. Jag håller främst på med hemsida, marknadsföring, facebook osv men även annat såsom bakning och häromdagen hjälpte jag till att renovera en toalett.
Utöver detta sker det sociala aktiviteter, utflykter, kurser bl.a i sammarbete med ABF.
Det mesta är gratis på fontänhuset eller kostar som högst några tior, iallafall på mitt hus.
En annan bra sak är det nationella och internationella samarbetet, där vi bl.a rör frågor om att bryta stigma och fördomar.
Kolla gärna in dessa hemsidor: (jag har byggt den som leder från den översta länken ^^)
http://brygganhelsingborg.se/ Helsingborgs Fontänhus (har smeknamnet bryggan)
http://www.sverigesfontanhus.se/wordpress/ Sveriges Fontänhus
En bra sak med Fontänhuset är att jag känner att de behöver mig och jag behöver dom, ömsesidigt, det finns uppgifter där att göra som man gör efter egen ork i egen takt och man gör vad man vill. Jag håller främst på med hemsida, marknadsföring, facebook osv men även annat såsom bakning och häromdagen hjälpte jag till att renovera en toalett.
Utöver detta sker det sociala aktiviteter, utflykter, kurser bl.a i sammarbete med ABF.
Det mesta är gratis på fontänhuset eller kostar som högst några tior, iallafall på mitt hus.
En annan bra sak är det nationella och internationella samarbetet, där vi bl.a rör frågor om att bryta stigma och fördomar.
Kolla gärna in dessa hemsidor: (jag har byggt den som leder från den översta länken ^^)
http://brygganhelsingborg.se/ Helsingborgs Fontänhus (har smeknamnet bryggan)
http://www.sverigesfontanhus.se/wordpress/ Sveriges Fontänhus
Fontänhus?
Jag lade ut F-huset på Götgatan i Google Maps/Pictures-form, snett från höger. Inte en kotte brydde sig - jag tycker alltihop är "Awesome"!
edit:
P.S. Det fanns adressen inlagd! https://www.google.se/maps/place/Stiftelsen+Fountain+House+Stockholm/@59.316899,18.071938,3a,75y,221.31h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1sY_Ev2hdZH2_jac1UBNyYhg!2e0!4m2!3m1!1s0x465f77fad8d0acd3:0x11e84586b92d98e1!6m1!1e1
Hoppas detta fungerar. D.S
edit:
P.S. Det fanns adressen inlagd! https://www.google.se/maps/place/Stiftelsen+Fountain+House+Stockholm/@59.316899,18.071938,3a,75y,221.31h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1sY_Ev2hdZH2_jac1UBNyYhg!2e0!4m2!3m1!1s0x465f77fad8d0acd3:0x11e84586b92d98e1!6m1!1e1
Hoppas detta fungerar. D.S
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
Fontänhus?
Det enda som jag tycker är bökigt med Fontänhuset är att verksamheten verkar anpassad för människor som tar sig upp någorlunda regelbundet på morgonen, jag skulle mycket väl kunna tänka mig att åka dit på eftermiddagar och vara kvar till kvällen.
Fontänhus?
Det är en bra grej för folk som vill ha något meningsfullt att göra på dagarna.
Om jag kunde få upp min älskling i hyfsad tid på morgnarna skulle jag gärna åka dit tillsammans med henne, man kan ändå jobba med olika saker.
Om jag kunde få upp min älskling i hyfsad tid på morgnarna skulle jag gärna åka dit tillsammans med henne, man kan ändå jobba med olika saker.