Uppgradera ram
8 inlägg
• Sida 1 av 1
Uppgradera ram
jag planerar att köpa ytterligare 1024 ram att lägga till på mitt nuvarande, men jag vet inte hur man kan ta reda på om ett ramkort stöder att man lägger till flera kort (jag har vid ett tidigare tillfälle köpt ett kort som inte gjorde det.).
Och ifall det skulle komma till användning skriver jag ner ungefär vad mitt ram är:
240-PIN
DDR2
DIMM
Valueselect
Corsair
1024MB
Windows vista ready (lol)
Och ifall det skulle komma till användning skriver jag ner ungefär vad mitt ram är:
240-PIN
DDR2
DIMM
Valueselect
Corsair
1024MB
Windows vista ready (lol)
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 14:02:06, redigerad totalt 1 gång.
Med stor sannolikhet går det att köpa till ett likadant, men ska man vara säker så bör man ta reda på vilket moderkort det är och läsa manualen till det.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:02:06, redigerad totalt 1 gång.
Då bör det med mycket stor sannolikhet fungera att köpa till en RAM-sticka av samma typ som du redan har. Men en viss risk finns alltid att någon väsentlig detalj har förbisetts när vi inte har alla detaljfakta.
Nu utgår jag från att du i nuläget har en sticka som är på 1024 MB och planerar att köpa till en ytterligare. Om du däremot har t.ex. två st. på 512 MB var så är det inte lika självklart att det går att köpa till en ytterligare på 1024 MB.
Nu utgår jag från att du i nuläget har en sticka som är på 1024 MB och planerar att köpa till en ytterligare. Om du däremot har t.ex. två st. på 512 MB var så är det inte lika självklart att det går att köpa till en ytterligare på 1024 MB.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:02:06, redigerad totalt 1 gång.
Nej, det kan nog vara så att du behöver köpa ett par minnen för att det ska funka.
Kolla i datorn om du har två minnesstickor installerade, och har du har två tomma att sätta det nya i.
Generellt sett så är det hög kompatibilitet med dagens minnen så det mesta funkar.
Kolla i datorn om du har två minnesstickor installerade, och har du har två tomma att sätta det nya i.
Generellt sett så är det hög kompatibilitet med dagens minnen så det mesta funkar.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 14:02:06, redigerad totalt 1 gång.
Vet du vad du har för moderkort så kan de hjälpa dig i affären så du får rätt.
Annars är det lättaste att du går in på moderkortets hemsida och kollar så att du får rätt minne. Det har betydelse för kompatibiliteten. Har du ett med låg hastighet och ett med hög hastighet kan det bli krångel. En del moderkort kräver parvis montering och då måste du ha två likadana.
På hemsidan får du också reda på hur mycket ram som varje plats tar. Då kan du istället vill satsa direkt på 2*2gb om moderkortet stöder det. Prismässigt är det en bra affär just nu eftersom ram är ganska billigt för tillfället.
Annars är det lättaste att du går in på moderkortets hemsida och kollar så att du får rätt minne. Det har betydelse för kompatibiliteten. Har du ett med låg hastighet och ett med hög hastighet kan det bli krångel. En del moderkort kräver parvis montering och då måste du ha två likadana.
På hemsidan får du också reda på hur mycket ram som varje plats tar. Då kan du istället vill satsa direkt på 2*2gb om moderkortet stöder det. Prismässigt är det en bra affär just nu eftersom ram är ganska billigt för tillfället.
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 14:02:06, redigerad totalt 1 gång.