Thunderbird igen, contacts

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav barracuber » 2013-01-06 23:40:52

Bror Duktig skrev:Jag kör POP som ska vara kvar på servern tills de tas bort i den klient jag har. Tycker det fungerar bra. Liknar IMAP fast jag slipper rensa särskilt och ha mig. Bara tömma papperskorgen (varför jag ville kunna tömma alla på en gång för att rensa servern och slippa få oönskade mail i luren).

Jo att rensa servern minskar ju mängden skräp som skickas iväg så det är ju bra. Ibland glömmer man dock att städa, man är ju bara människa :D

För att vara ytterligare säker kan man därför dessutom ställa in klienten att bara hämta det man absolut behöver, som jag skrev innan. Som att jag enbart hämtar inboxen och inget annat. Då spelar det ingen roll hur servern är inställd.

De som programmerar klientapparna vet att datatrafiken är en flaskhals för kunderna... :D
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-06 23:43:30

För mina POP gäller att de tas bort från servern när papperskorgarna töms (Outlook och TB) och när de tas bort från inkorgen i min Android. Fungerar smidigt, men ibland verkar inte allt tas bort. Tror det är lite fördröjning ibland.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav barracuber » 2013-01-06 23:57:37

Bror Duktig skrev:För mina POP gäller att de tas bort från servern när papperskorgarna töms (Outlook och TB) och när de tas bort från inkorgen i min Android. Fungerar smidigt, men ibland verkar inte allt tas bort. Tror det är lite fördröjning ibland.

I Android är det ju vanligt att man vill hålla nere sitt data, både av kostnads- och batteriskäl (ffa ifall batteriet börjar lägga av). Jag brukar mestadels ha datat avstängd och bara sätta på det just om jag vill uppdatera gmail, kalender, kontakter, drive och reader. Det brukar ta en jäkla tid. Sedan stänger jag av datat direkt, det sparar massvis med batteri.

Tänker du på att varje gång du gör nånting i androiden, exempelvis rensar något, så måste data vara på för att det ska synkas med gmail.com? Fast egentligen tycker jag att det enda man behöver synka är inkorgen - allt annat är bara onödig datatrafik och väntetid och tar plats. Det låter som att du gillar TB (och Outlook) så mycket att de borde vara dina huvudklienter. Din android är bara en extra enhet som du kollar lite då och då. Självklart ska alla enheter kunna vara huvudenhet ibland om man vill det. Men det blir lite mer att ställa in på och kostar lite mer data och väntan om det är androiden.
barracuber

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-07 7:38:18

Jag har inte mailsynk på i min androidtelefon. Jag kollar alltid manuellt. Men ligger allt kvar på servern så kommer det ju mängder med spam som rensats från inkorgarna hemma, men av någon anledning inte tagits bort från papperskorgen (det är de de rensas från servern). Händer när jag lämnar datorn på och inte tömmer p-korgarna manuellt. På Outlook är det lätt att tömma, men i TB måste man tömma varje kontos p-korg för sig.

Meningen är inte att jag ska använda flera klienter på min dator, utan välja en. Men medan jag testar, har jag Outlook parallellt så att jag alltid har allt som vanligt om något händer.

Ja just ja, i GMAIL går det inte att rensa servern manuellt? POP3 hämtas antingen helt från servern, eller låter en kopia ligga kvar till man går TILL sin server och tömmer där. Inte bra. Kanske krävs IMAP för att få ett verktyg att tömma servern från gmail? Men jag verkligen hatar hur IMAP-mapparna ser ut och hur plottrigt och jobbigt det blir med alla papperskorgar och fan vet allt. Har just rensat mitt gmail från en massa gammalt imap-skräp, och minns hur det såg ut i telefonen med alla dessa jävla mappar som fanns i gmailkontot. Inte blir det bättre av att lägga till inte bara en imap, utan 6 till...
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-07 7:38:55

Ja just ja, har ni tips på emailklient för Andorid, i vilken man kan skapa ett mappsystem? Jag kan inte skapa mappar i S3:ans inbyggda, och inte heller i K9-mail.
Bror Duktig

Inläggav barracuber » 2013-01-07 11:08:13

Medan jag tänker på det, en gång dök det upp några jävligt irriterande taggar i gmail.com som hette [IMAP]-whateva. De kändes inte nödvändiga och efter en googling tog jag bort dem utan problem.

Ett annat exempel på när taggar skapar ur det blå är MightyText, som man använder för att SMS:a från datorn. Den skapar en gmailtagg som heter SMS helt utan förvarning. Den stör inte mig men de kunde faktiskt varna först.. :evil:

Så du har ett gmailkonto och 6 POP-konton som du forwardar till gmail? Spontant låter det som att det skulle bli jävligt långsamt att hantera, även i datorn men FRAMFÖRALLT I android. Visserligen har du en S3:a men ändå :D

Hur flyter din gmailapp i S3:an? Tänker att om den stånkar skulle du kunna dela upp det. Ett gmailkonto för din huvudmail och ett ANNAT gmailkonto dit du forwardar POP-kontona. Du får visserligen ett gmailkonto till att hantera men det är åas supersmidigt att hantera i datorn. Fördelen vore ockå att du har mer kontroll på vad du kollar, vad du hämtar osv. Till exempel när du kollar din gmail så slipper du bli störd av POP-hanteringen. Och tvärtom. I både android och gmailappen kan man ju ha mer än ett gmailkonto.

Jag har INGA POP-konton längre. När jag hade mitt gamla spraykonto som jag forwardade till gmail märkte man inte att gmail.com gick direkt långsammare. Men när jag klickade på Hämta POP gick det supersegt vilket nog berodde på usel sprayserver. Nu har jag skrotat spray.

Jag skulle aldrig komma på tanken att ha något POP-konto i androiden. Men jag förstår ju att det beror på hur många viktiga mail man får och hur ofta man behöver kolla. Kollar du alla 6 POP-kontona i S3:an? Kan förstå att det blir rörigt i gmailappen, det kan kännas rörigt redan med ETT gmail-konto och INGET POP-konto. 6 POP-konton- say no more... :roll:

Kollar du gmail och alla 6 POP-kontona i TB? Förstår om det blir rena gojan med IMAP, POP, undermappar, huvudinbox osv.

IMO det mest irriterande med program som TB och Outlook är den där huvudinboxen med alla undermappar, att det inte går att få bort. I Outlooks fall beror det på att den ursprungligen är gjord som en Exchangeklient. Men jag fattar itne varför TB måste ha den. Jag skulle hellre vilja köra TB enbart som gmail-klient och eventuellt kolla nåt POP-konto.
barracuber

Inläggav barracuber » 2013-01-07 11:11:31

Bror Duktig skrev:Ja just ja, har ni tips på emailklient för Andorid, i vilken man kan skapa ett mappsystem? Jag kan inte skapa mappar i S3:ans inbyggda, och inte heller i K9-mail.

K9 är avancerad, smidig och snygg men jag tyckte den kändes komplicerad när jag testade den. Sedan dess har jag dock ändrat en del i gmail.com så kan vara värt att testa den igen. Tror inte det finns nån annan app som är lika avancerad.
4 Best Android Apps for Email.

Detta verkar lite coolt. How to check gmail in yahoo. har nån sorts hatkärlek till yahoo,.
barracuber

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-07 11:20:27

Använder inte gmailappen i S3:an, utan lägger alla konton i emailappen. Eftersom jag inte i nuläget har några POP3 forwardade till gmail p.g.a. alla problem med sådant.

Tycker det flyter på rätt bra.
Bror Duktig

Inläggav barracuber » 2013-01-07 11:23:27

Bror Duktig skrev:Ja just ja, i GMAIL går det inte att rensa servern manuellt? POP3 hämtas antingen helt från servern, eller låter en kopia ligga kvar till man går TILL sin server och tömmer där. Inte bra. Kanske krävs IMAP för att få ett verktyg att tömma servern från gmail?

Så mycket som man läser på nätet som inte stämmer/är inaktuellt! :evil: :evil:

Jag hade läst på flera ställen att, när man tar bort ett mail i android så ligger det kvar på gmail.com. Jag testade nyss. Jag var i gmailappen, tog bort ett mail. DIREKT försvann det från gmail.com (hamnade i Trash). Och googlesynkningen i min android är ändå avstängd! :shock: De har tydligen lyssnat på den kritiken.

I min gmailapp ser jag ingen trashmapp/tagg. Antagligen har jag dolt den i något läge (men jag ser den inte under Hantera Etiketter.... :?: ) Egentligen är det logiskt. Det känns ganska orimligt att lagra en MAILPAPPERSKORG på en mobil!!! :roll: Däremot kanske man vill synka trashmappen till mobilen om man råkar ta bort ett mail av misstag. Då får man göra trashmappen synlig. Men i normalfallet ska man inte se den.
barracuber

Inläggav barracuber » 2013-01-07 11:25:18

Bror Duktig skrev:Använder inte gmailappen i S3:an, utan lägger alla konton i emailappen. Eftersom jag inte i nuläget har några POP3 forwardade till gmail p.g.a. alla problem med sådant.

Ok då förstår jag. Ja det kan säkert lätt bli bökigt..
barracuber

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-01-07 11:27:26

barracuber skrev:K9 är avancerad, smidig och snygg men jag tyckte den kändes komplicerad när jag testade den.

Även öppen/fri källkod under Apache License 2.0. Använder den själv. Kommer inte ihåg om den var svår att installera, men tycker att den klarar av det jag behöver(läsa min epost...)
Tor_och_i2p
Inaktiv

Anslöt: 2011-08-11

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-07 11:30:11

Ska kolla in yahoo-appen och maildroid med reklam. Hur det står till med mappar...

Eftersom jag säljer mycket, skulle jag vilja kunna ordna och spara säljmail i min telefon för att kunna sköta allt lika bra borta som hemma.

Hade gmail fungerat, så vore det ju bättre.

Jag kanske borde ta bort mitt gmailkonto från andra klienter, dra in pop3 i gmail och stortesta den också. På så vis slipper jag få dubbletter och skräp (i de andra klienterna, om jag slopar gmail ett tag).

En nackdel med TB är att sökning/filtrering fungerar halvkass. Mail som finns hittas inte. Och när Traderasäljare inte svarar med auktionstitel i rubriken, brukar jag ändra mailrubrik för att kunna söka sedan (alltså, jag sparar alla svar för att slippa fråga dubbelt, och eftersom jag köper kläder och är LÅÅÅÅNG, så frågar jag MYCKET och det blir ofta att jag frågar dubbelt om jag inte sparar svar). Detta fungerar inte i TB, man kan inte ändra rubriken och spara.

Och skapa filter från emailadresser gick inte när man hade flera konton. Då lade den regeln under "lokala mappar" och så körs den inte på rätt konto. Man måste välja konto och göra det manuellt...

Men jaja, det är är väl ok att göra 10 gånger.
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-07 11:31:04

Jag tyckte att K9 var lika kass som den inbyggda vanliga emailklienten. Och i S3 finns push m.m. så jag upplever inget extra av K9. Same shit.
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-07 11:31:55

Att inte kunna skapa mappar är ju fruktansvärt stenålders egentligen förresten :lol:

Nu går jag och stryker kläder i stället.
Bror Duktig

Återgå till IT-forum

Logga in