Varför demoniseras Hitler mer än Stalin?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav nallen » 2012-12-31 21:38:24

gadas skrev:[...] kommunismens avsikter var goda och övertygande [...]

Jo tjena! Kommunismens avsikt är att alla ska tvingas till att vara lika och ha det lika dåligt.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Frimodig » 2012-12-31 22:51:39

nallen skrev:

Jo tjena! Kommunismens avsikt är att alla ska tvingas till att vara lika och ha det lika dåligt.

Kommunisterna Mao och Stalin är historiens värsta massmördare. Hitler var en lektant jämför med dem. Det finns en grabb på Hawai som räknar döda.

Lennart Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Alien » 2013-01-01 9:50:13

Efter Tysklands fall kom Nûrnbergrättegångarna och mycket publicitet. Tyskland (Västtyskland) var tvunget att göra upp med sitt förflutna.

Har Stalins och hans efterträdares hantlangare någonsin tvingats ta sitt ansvar? Den som bestämmer i Ryssland nu kommer ju från KGB, han har alltså inget intresse av att göra upp med Stalin.

Det är nu 50 år sedan En dag i Ivan Denisovitjs liv av Aleksandr Solzjenitsyn kom ut. Det var under Chrusjtjovs töväder. Efter Chrusjtjovs fall hamnade långnovellen/kortromanen på svarta listan. Först 1990 kunde den ges ut igen.

Men om Gulagarkipelagen är det nu tyst i Ryssland.

"I Ryssland är bilden av Stalin i dag inte entydigt negativ. Tvärtom: han uppskattas mer och mer för varje år som går. Just nu driver en högljudd rörelse kampanj för att staden Volgoggrad ska återfå namnet Stalingrad, som det bar under krigsåren - och få höjer på ögonbrynen.

Enligt en opinionsundersökning från i somras anser 48 procent av ryssarna att Stalin spelade 'en positiv roll' i landets historia. Bara 22 procent ser den rollen som entydigt negativ, en minsksning från 60 procent i slutet av 90-talet.

Det senaste decenniets ryska ledare är inte utan skuld för attitydförändrngen. President Vladimir Putin har ofta pläderat för 'en balanserad bild' av Sovjetdiktatorn och bland annat kallat honom 'en effektiv manager'."
(DN Kultur 2012-12-29 "Nu faller Ivan åter i glömska")

Kan man tänka sig samma förhållande till Hitler i dagens Tyskland?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav mikael » 2013-01-01 10:36:33

Därför att Stalin ansågs stå för jämlikhet och små klassklyftor ett paradis.
mikael

Anslöt: 2009-06-21

Inläggav Alien » 2013-01-01 10:49:36

slackern skrev:
treeman skrev:Därför att "mainstream media" väljer ut vem som ska demoniseras och sen går de flesta på det.

De flesta människor är hjärntvättade idioter. Min personliga uppfattning.

Personligen anser jag att Stalin var en lite större slaktare än Hitler. Stalin är nog så nära satan en människa kan komma.

Helt klart var Stalin krigets vinnare. Sovjet fick ju en massa länder under sin makt hela Östeuropa förutom Jugoslavien.

Sovjet som land var kanske vinnare men Sovjets befolkning var det inte. Det var väl inget land som led fler förluster i människoliv än Sovjet. Ca 13 miljoner soldater dog, ca 6 miljoner civila: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3% ... rldskriget
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav slackern » 2013-01-01 15:11:07

Alien skrev:
slackern skrev:
treeman skrev:Därför att "mainstream media" väljer ut vem som ska demoniseras och sen går de flesta på det.

Personligen anser jag att Stalin var en lite större slaktare än Hitler. Stalin är nog så nära satan en människa kan komma.

Helt klart var Stalin krigets vinnare. Sovjet fick ju en massa länder under sin makt hela Östeuropa förutom Jugoslavien.

Sovjet som land var kanske vinnare men Sovjets befolkning var det inte. Det var väl inget land som led fler förluster i människoliv än Sovjet. Ca 13 miljoner soldater dog, ca 6 miljoner civila: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3% ... rldskriget

Jo tack jag känner till allt det där. Men du verkar ju ha glömt bort att nämna satellitstaterna. Alltså dom länderna som blev befriade utav Sovjet. Lite tragiskt tycker jag.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav HGJ » 2013-01-01 16:11:52

Frimodig skrev:
nallen skrev:

Kommunisterna Mao och Stalin är historiens värsta massmördare. Hitler var en lektant jämför med dem. Det finns en grabb på Hawai som räknar döda.

Lennart Frimodig

Det är nog den här mannen du tänker på:

http://sv.wikipedia.org/wiki/R.J._Rummel
HGJ
Assistent

Anslöt: 2007-06-02

Inläggav Frimodig » 2013-01-01 17:06:24

HGJ skrev:
Frimodig skrev:
nallen skrev:Jo tjena! Kommunismens avsikt är att alla ska tvingas till att vara lika och ha det lika dåligt.

Lennart Frimodig

Det är nog den här mannen du tänker på:

http://sv.wikipedia.org/wiki/R.J._Rummel

Tack, det är tur för mig att det finns såna som du.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav Frimodig » 2013-01-01 17:08:08

Alien skrev:Efter Tysklands fall kom Nûrnbergrättegångar och mycket publicitet. Tyskland (Västtyskland) var tvunget att göra upp med sitt förflutna.

Har Stalins och hans efterträdares hantlangare någonsin tvingats ta sitt ansvar? Den som bestämmer i Ryssland nu kommer ju från KGB, han har alltså inget intresse av att göra upp med Stalin.

Det är nu 50 år sedan En dag i Ivan Denisovitjs liv av Aleksandr Solzjenitsyn kom ut. Det var under Chrusjtjovs töväder. Efter Chrusjtjovs fall hamnade långnovellen/kortromanen på svarta listan. Först 1990 kunde den ges ut igen.

Men om Gulagarkipelagen är det nu tyst i Ryssland.

"I Ryssland är bilden av Stalin i dag inte entydigt negativ. Tvärtom: han uppskattas mer och mer för varje år som går. Just nu driver en högljudd rörelse kampanj för att staden Volgoggrad ska återfå namnet Stalingrad, som det bar under krigsåren - och få höjer på ögonbrynen.

Enligt en opinionsundersökning från i somras anser 48 procent av ryssarna att Stalin spelade 'en positiv roll' i landets historia. Bara 22 procent ser den rollen som entydigt negativ, en minsksning från 60 procent i slutet av 90-talet.

Det senaste decenniets ryska ledare är inte utan skuld för attitydförändrngen. President Vladimir Putin har ofta pläderat för 'en balanserad bild' av Sovjetdiktatorn och bland annat kallat honom 'en effektiv manager'."
(DN Kultur 2012-12-29 "Nu faller Ivan åter i glömska")

Kan man tänka sig samma förhållande till Hitler i dagens Tyskland?

Mkt bra inlägg.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav Kahlokatt » 2013-01-01 22:12:37

Alien skrev:Sovjet som land var kanske vinnare men Sovjets befolkning var det inte. Det var väl inget land som led fler förluster i människoliv än Sovjet. Ca 13 miljoner soldater dog, ca 6 miljoner civila: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3% ... rldskriget

Möjligen Kina.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav nallen » 2013-01-01 22:16:04

Kahlokatt skrev:Möjligen Kina.

Hmmm... jag får lov att erkänna att jag inte visste att Kina var så inblandade i andra världskriget att de kunde dra på sig såna förluster. Jag får helt enkelt läsa på.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Meppe » 2013-01-01 22:29:17

nallen skrev:
Kahlokatt skrev:Möjligen Kina.

Hmmm... jag får lov att erkänna att jag inte visste att Kina var så inblandade i andra världskriget att de kunde dra på sig såna förluster. Jag får helt enkelt läsa på.

Kina invaderades av Japan 1937, medan Kina var i ett inbördeskrig. Japanerna massakrerade civilbefolkningen i Kina innan man ur europeisk synvinkel brukar säga att andra världskriget hade börjat.

I Nanjing (dåvarande huvudstaden) upprättades en säkerhetszon för civilbefolkningen av utlänningar som befann sig där. Självklart var det inte fullständig respekt för den från japanernas sida, men de siffror jag hittat visar på att 200000-250000 människor överlevde i säkerhetszonen. Här följer ett filmtips på temat http://www.imdb.com/title/tt1124377/
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav Kahlokatt » 2013-01-01 22:58:37

Är inte Nanjing ökänt för någon fruktansvärd massaker?
Kahlokatt

Inläggav Meppe » 2013-01-01 23:03:33

Kahlokatt skrev:Är inte Nanjing ökänt för någon fruktansvärd massaker?

Jo, tyvärr. Vilket jag var under intrycket att kom fram i mitt första stycke, men var tydligen inte tillräckligt tydlig. Infon i andra stycket var menat som ett undantag.

Verkar ännu ha lite av det jag klagade på i somras, mycket kunskap men bristfällig förmåga att uttrycka mig.
Meppe

Inläggav Kahlokatt » 2013-01-01 23:07:23

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nanjingmassakern
(Varning för hemska bilder)

Hundratusentals!!! Fick man någonsin lära sig något om det här i plugget? :shock:
Kahlokatt

Inläggav marxisten » 2013-01-01 23:09:27

Alien skrev:
slackern skrev:

Påminner mig om denna gamla sången av Röda Kapellet. Andra versen.

Vi har alltid fått lära oss om amerikanarnas stora roll,
hur dom befriat Europa från nazismens troll.
Men om det land som dyrast fick betala hördes aldrig ett ord,
22 miljoner människor fick betala med sitt liv och blod.

Senast redigerad av marxisten 2013-01-01 23:15:46, redigerad totalt 2 gånger.
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav Meppe » 2013-01-01 23:10:33

Kahlokatt skrev: http://sv.wikipedia.org/wiki/Nanjingmassakern
(Varning för hemska bilder)

Hundratusentals!!! Fick man någonsin lära sig något om det här i plugget? :shock:

I Finland fick man i frivilliga kurser i gymnasiet och i de obligatoriska där jag såg till att man fick. Men som jag skrev tidigare, japanernas brott är märkligt bortglömda fast de var på den förlorande sidan. Så mycket för att vinnaren skriver historien.
Meppe

Inläggav Kahlokatt » 2013-01-01 23:16:35

Frimodig skrev:Mao mördade flest människor, sen kommer Stalin, sen kommer Hitler.

Det beror väl också på hur man räknar. Alla de miljontals döda i Stalins Sovjet och i Maos Kina dog ju inte i arbetsläger. Krigens offer dör oavsett landets ideologi.
(Notera att jag inte diggar vare sig Stalin eller Mao.)
Kahlokatt

Inläggav Kahlokatt » 2013-01-01 23:27:07

Jag tycker förresten nästan att det har slagit över. De senaste åren tycker jag nästan att attityden har blivit: "Det Hitler gjorde var trots allt inte så farligt. Men tänk på STALIN och MAO! Ujujuj!!"
Både Stalin och Mao var galna jävlar med massor av blod på sina händer. Men Hitler försökte utplåna ett helt folk. Eller kanske två, jag vet inte hur långt hans sjuka planer sträckte sig när det gällde romerna.
Sedan verkar vissa dessutom tro att tsarens Ryssland och det pre-kommunistiska Kina var blomstrande paradis...
Kahlokatt

Inläggav marxisten » 2013-01-01 23:29:07

Kahlokatt skrev:
Frimodig skrev:Mao mördade flest människor, sen kommer Stalin, sen kommer Hitler.

Det beror väl också på hur man räknar. Alla de miljontals döda i Stalins Sovjet och i Maos Kina dog ju inte i arbetsläger. Krigens offer dör oavsett landets ideologi.
(Notera att jag inte diggar vare sig Stalin eller Mao.)

Gällande siffrorna på antalet personer Stalin dödar räknar man dessutom in en del av andra världskrigets dödsoffer och dessutom är naturkatastrofer inräknade i antalet dödsoffer ibland så siffrorna är uppförstorade många gånger. Dock så var Stalin en massmördare med storhetsvansinne och inte på något sätt någon som jag personligen försvarar. Men antalet dödsoffer Stalin begått är inte riktigt så många som vissa vill påstå. Gällande Sovjet så bör man alltid vara mycket kritisk när man läser texter om det då det är en hel del revisionism från båda sidor inblandade tyvärr. Detta i sin tur leder till att vi förmodligen aldrig får reda på exakt vad som skedde vilket är väldigt synd för alla historiskt intresserade.

Gällande Mao är jag alldeles för dåligt påläst för att ens uttala mig om.
Senast redigerad av marxisten 2013-01-01 23:41:43, redigerad totalt 2 gånger.
marxisten

Inläggav marxisten » 2013-01-01 23:37:12

Kahlokatt skrev:Sedan verkar vissa dessutom tro att tsarens Ryssland och det pre-kommunistiska Kina var blomstrande paradis...

Precis som väldigt få nämner hur det var på Kuba innan revolutionen. Man tar upp allt som är dåligt där i nutid, men man nämner inte hur det var innan under den USA och väststödda fascismens tid. Lika lite som man nämner hur handelsblockaden mot Kuba påverkar Kubas ekonomiska utveckling.

Är ju enklare att ha en bad guy att beskylla för allt än berätta hela historien bakom.
marxisten

Inläggav Dagobert » 2013-01-01 23:43:13

Stalin och Mao var diktatorer mycket längre än Hitler. Vem vet hur många Hitler hade tagit död på om han fått mer tid på sig?
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Meppe » 2013-01-01 23:47:04

Dagobert skrev:Stalin och Mao var diktatorer mycket längre än Hitler. Vem vet hur många Hitler hade tagit död på om han fått mer tid på sig?

Stämmer.

Själv ser jag inte poängen med den här "Vem var värre"-diskussionen. Om vi ska hålla oss till originalfrågan, ett monster med liten mustasch i väst och ett monster med stor mustasch i öst. Båda hade dom livet av oskyldiga.
Meppe

Inläggav marxisten » 2013-01-01 23:47:46

Dagobert skrev:Stalin och Mao var diktatorer mycket längre än Hitler. Vem vet hur många Hitler hade tagit död på om han fått mer tid på sig?

Vill vi ens veta det?
marxisten

Återgå till Intressanta intressen

Logga in