Jobba på Samhall? Era erfarenheter?
Jobba på Samhall?
Ok, då är det staten som står för feltänket.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Jobba på Samhall?
KrigarSjäl skrev:Det är principiellt fel att ha en samhällsstruktur som sorterar in oss bland och behandlar oss som förståndshandikappade när vi nu inte är det.
Tyvärr beter sig många aspergare på ett sätt som gör att de betraktas som förståndshandikappade. Fullt förståeligt att de klumpas ihop i samma grupp.
Jobba på Samhall?
Den sorten ska inte sätta standarden för resten av oss.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Jobba på Samhall?
Man ska inte blanda aspergare med förståndshandikappade, är ingen bra lösning på det hela. Och samhall på min ort, var rena kaoset de tog bara dit dem som var mest friska. Jag hade totalkaos varje dag jag var där. Nu i efterhand så har man ju tänkt om att man skulle gjort på ett annat sätt. Men ledareskapet där var så urdåligt och även bemötandet från afs handläggare och sa man något som inte fungerade så hände inget och det bara blev värre, men det var väl det de ville, för sen kunde de inte hjälpa mig något mer ut på arbetsmarknaden utan hänvisade till kommunens dagverksamhet... Jag tycker man kan lägga ner AF helt, de gör ju ingen nytta som jag ser det. Kul att någon får något att fungera på samhall, imponerad. Har något fungerat här så har de tillslut blivit så att de tagit bort den grejen..
- blasmurfens
- Anslöt: 2012-12-23
Jobba på Samhall?
blasmurfens skrev:Man ska inte blanda aspergare med förståndshandikappade, är ingen bra lösning på det hela. Och samhall på min ort, var rena kaoset de tog bara dit dem som var mest friska. Jag hade totalkaos varje dag jag var där. Nu i efterhand så har man ju tänkt om att man skulle gjort på ett annat sätt. Men ledareskapet där var så urdåligt och även bemötandet från afs handläggare och sa man något som inte fungerade så hände inget och det bara blev värre, men det var väl det de ville, för sen kunde de inte hjälpa mig något mer ut på arbetsmarknaden utan hänvisade till kommunens dagverksamhet... Jag tycker man kan lägga ner AF helt, de gör ju ingen nytta som jag ser det. Kul att någon får något att fungera på samhall, imponerad. Har något fungerat här så har de tillslut blivit så att de tagit bort den grejen..
En intresant erfarenhet. Det gäller att förstå vilka regler såna här offentliga myndigheter jobbar utifrån. Man måste förstå vad man kan kräva.
Sen måste man lära sig att formulera sin behov i deras termer. Så de förstår.
Det är de normala jockarna som bestämmer. Det är de som formulerat spelreglerna.
Lennart Frimodig
Jobba på Samhall?
blasmurfens skrev:Man ska inte blanda aspergare med förståndshandikappade, är ingen bra lösning på det hela.
Det gör man ju på vanliga arbetsplatser.
Jobba på Samhall?
Selma skrev:blasmurfens skrev:Man ska inte blanda aspergare med förståndshandikappade, är ingen bra lösning på det hela.
Vilka arbetsplatser tänker du på då?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Jobba på Samhall?
KrigarSjäl skrev:Selma skrev:blasmurfens skrev:Man ska inte blanda aspergare med förståndshandikappade, är ingen bra lösning på det hela.
Håller med om frågan. Jag tror aldrig jag jobbat med nån förståndshandikappad på de kontor jag jobbbat på.
Säg. Ulleråkers sjukhus, akademiska i uppsala, mariefredsanstalten, hall, vårt eget företag. Ingen förståndshandikappad skulle ha platsat på nåt av de där ställena. Det finns en mängd subtila utsorteringsmekanismer.
Lennart Frimodig
Jobba på Samhall?
KrigarSjäl skrev:Selma skrev:Det gör man ju på vanliga arbetsplatser.
Mest inom industrin men även inom handeln. Lokala små och stora företag har av tradition haft små "tomtar" anställda, personer som annars inte skulle ha haft en chans på den reguljära arbetsmarknaden. Det har alltid funnits enklare sysslor för dem. Tror inte att det är någon lokal företeelse just här.
Träffar dessa små "tomtar" ibland, vet var de arbetar och med vad. Många av dem är lojala och arbetsamma i högre grad än sina icke utvecklingsstörda arbetskamrater.
Skillnaden mellan en utveckligsstörd/förståndshandikappad person (IQ <70) kan vara hårfin om man jämför med en aspergare med IQ strax över 70.
Jobba på Samhall?
kullan skrev:Regeringskansliet lär ska vara proppfullt av förståndshandikappade apor.
Så bra, då finns det jobb för alla där oavsett begåvning. Det finns väl flera ställen som är proppfulla av "förståndshandikappade apor", du kan säkert komma på några till.
Jobba på Samhall?
Selma skrev:KrigarSjäl skrev:Selma skrev:Det gör man ju på vanliga arbetsplatser.
Mest inom industrin men även inom handeln. Lokala små och stora företag har av tradition haft små "tomtar" anställda, personer som annars inte skulle ha haft en chans på den reguljära arbetsmarknaden. Det har alltid funnits enklare sysslor för dem. Tror inte att det är någon lokal företeelse just här.
Träffar dessa små "tomtar" ibland, vet var de arbetar och med vad. Många av dem är lojala och arbetsamma i högre grad än sina icke utvecklingsstörda arbetskamrater.
Skillnaden mellan en utveckligsstörd/förståndshandikappad person (IQ <70) kan vara hårfin om man jämför med en aspergare med IQ strax över 70.
Lönebidragsanställningar, praktikplatser, utflyttad DV eller snälla föräldrar som fått in dem där.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Jobba på Samhall?
KrigarSjäl skrev:Lönebidragsanställningar, praktikplatser, utflyttad DV eller snälla föräldrar som fått in dem där.
Nix, många anställdes långt innan lönebidrag och andra bidrag ens var påtänkta. Många av dem är snart pensionsmässiga.
Vad är det för fel på lönebidragsanställning?
Jobba på Samhall?
Vilka arbetsplatser och vilka arbetsgivare snackar du om egentligen?
Idag är det ju snyggast CV & bäst kontakter som räknas och ingenting annat.
Idag är det ju snyggast CV & bäst kontakter som räknas och ingenting annat.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Jobba på Samhall?
Selma skrev:KrigarSjäl skrev:Selma skrev:Det gör man ju på vanliga arbetsplatser.
Jag tror du blandar ihop förståndshandikappade med tomtar. Tomtar är en personlighetsgrej, förståndshandikappade är nåt helt annat.
Jag har jobbat med ett antal tomtar, de var absolut inte förståndshandikappade.
Lennart Frimodig
Jobba på Samhall?
KrigarSjäl skrev:Vilka arbetsplatser och vilka arbetsgivare snackar du om egentligen?
Om jag skulle räkna upp dem skulle jag ju också avslöja min bostadsort. Det är allt från stor industrikoncern till medelstor livsmedelsbutik.
Jobba på Samhall?
Frimodig skrev:Jag tror du blandar ihop förståndshandikappade med tomtar. Tomtar är en personlighetsgrej, förståndshandikappade är nåt helt annat.
Nej, jag blandar inte ihop begreppen. Här är tomtar inte någon "personlighetsgrej", de personer jag berättade om är förståndshandikappade (med intyg och allt). Det går snabbare att skriva/säga tomtar. De som inte är förståndshandikappade är här bara eljest eller händiga, aldrig tomtar.
Jag träffar alla sorterna.
Jobba på Samhall?
Selma skrev:KrigarSjäl skrev:Vilka arbetsplatser och vilka arbetsgivare snackar du om egentligen?
Om jag skulle räkna upp dem skulle jag ju också avslöja min bostadsort. Det är allt från stor industrikoncern till medelstor livsmedelsbutik.
Säger inte att du ljuger så du behöver inte känna ngn bevisbörda. Men det stämmer inte med vad jag sett och hört. Jag tex får ju inte ens jobb som butiksbiträde och du menar att förståndshandikappade får arbete i reguljär arbetsmarknad och med normal lön?
Det här samhället är tjurskit. Arbetsförmedlingen är till för arbetsförmedlingens anställda socionomer & kontorsnissar, ingenting annat.
Och socionomerna är socionomer för att de vill ha en karriär och möjlighet att skaffa villaamorteringar.
Arbetsmarknadspolitiska åtgärder leder ingenvart och DV är en återvändsgränd.
Återstår att bli kriminell eller leva på sjukersättning livet ut, tack, innan folk kommer med goda råd: jag har provat allt det där som samhället säger att man ska göra; arbetsförmedling, SIUS, praktikplatser, studier, arbetslöshetsåtgärder.
Ingenting har lett till ett endaste förbannat jävla dugg.
Jag har ingen att fråga till råds heller.
Mina päron vet inte ett dyft och har aldrig gjort. I bästa fall kan de hitta ett telefonnummer till ngn tant på kommunen, och redan där blir det fel och den kärringtrasan hade jag kunnat hitta på egen hand.
När jag var 18 och skulle försöka fixa sommarjobb hjälpte farsan till: det slutade med att jag fick till uppgift att mata ankor på ett vaktmästeri, i vanlig DV-regi.
Att sånt där är meningslös sysselsättning är alltså något jag fått klart för mig på egen hand; föräldrar och socionomer snackade ju bara skit, sade att det skulle vara bra etc.
Efter vad jag har förstått har andra haft betydligt större hjälp av sina farsor.
Han & morsan lever kvar i ngt slags gammalmodigt socialdemokratiskt tänk där allt löser sig "bara man lägger manken till och är flitig", plus att de alltid haft en övertro på myndigheters "hjälp", socionomer och sånt.
Enda tillfället att få information skulle vara att boka tid hos ngn trött socionom som bara säger det jag redan vet.
Att såna som jag inte platsar någonstans och att politiken städat bort oss till ett vacuum.
Bittert? Kanske det, men jag föredrar att man säger som det är istället för att köra valser.
När allting organiseras utifrån den flexibla, sociala människan är det naturligt att såna som jag faller ifrån.
Återstår att vinna stålar på lotter.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2013-01-01 2:45:49, redigerad totalt 6 gånger.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Jobba på Samhall?
Selma skrev:Frimodig skrev:Jag tror du blandar ihop förståndshandikappade med tomtar. Tomtar är en personlighetsgrej, förståndshandikappade är nåt helt annat.
Nej, jag blandar inte ihop begreppen. Här är tomtar inte någon "personlighetsgrej", de personer jag berättade om är förståndshandikappade (med intyg och allt). Det går snabbare att skriva/säga tomtar. De som inte är förståndshandikappade är här bara eljest eller händiga, aldrig tomtar.
Jag träffar alla sorterna.
Nu skriver jag om samma sak, i en kortversion.
Jag tror du ljuger. Förståndshandikappade är ett helvete att få in på arbetsmarknaden. De platsar ingenstans.
Om du inte ljuger, så vill jag gärna samarbeta. Fast jag gissar att du ljuger.
Vad du skriver är lite för bra. Ge gärna nån referens till projekt du varit inblandad i, för att fixa det här med förståndshandikappade.
Lennart Frimodig
Jobba på Samhall?
Frimodig skrev:Nu skriver jag om samma sak, i en kortversion.
Jag tror du ljuger. Förståndshandikappade är ett helvete att få in på arbetsmarknaden. De platsar ingenstans.
Nej, jag ljuger inte. Som jag skrivit tidigare anställdes många av dem långt innan det fanns några former av bidrag. I dag är det ju svårt för alla att få ett arbete.
Lite svårt kan det vara att få in någon förståndshandikappad på arbetsmarknaden men inget helvete. Möjligen kan det vara svårare i storstäder men samtidigt säger man att det är där jobben finns.
Det kan vara en fördel med en mindre ort där alla känner alla.
Vill du ha namn och personnummer på "tomtarna" jag träffar?
Frimodig skrev:Om du inte ljuger, så vill jag gärna samarbeta. Fast jag gissar att du ljuger.
Vad du skriver är lite för bra. Ge gärna nån referens till projekt du varit inblandad i, för att fixa det här med förståndshandikappade.
Samarbeta? Projekt? De här människorna har jag träffat genom mitt arbete eller privat. De har intyg/medicinska underlag som klart och tydligt visar att de har förståndshandikapp/är utveckligsstörda.
Min kognition har inte utvecklats normalt så jag får väl räkna mig till nedan nämnda grupp. Har ändå lyckats få ett arbete. Alldeles på egen hand och utan några projekt.
Utvecklingsstörning, förståndshandikapp eller begåvningshandikapp är när en människas kognition inte utvecklas normalt. Man har inte samma förutsättningar som andra för att förstå, lära sig nya saker och uttrycka sina tankar och känslor. De medicinska uttrycken för utvecklingsstörning är mental retardation eller psykisk utvecklingsstörning. Utvecklingsstörning är en svårare form av inlärningssvårigheter.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Utvecklingsst%C3%B6rning
Skillnaden inom spektrat indikeras främst av graden av funktionsförmåga, särskilt som en ganska stor andel av individerna inom autismspektrum dessutom har påtaglig grad av psykisk utvecklingsstörning.
http://www.aspergare.org/diagnoser.html
Jobba på Samhall?
De de snackar om där är autister, inte aspergare. AS innebär normal eller hög intelligens.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Jobba på Samhall?
KrigarSjäl skrev:De de snackar om där är autister, inte aspergare. AS innebär normal eller hög intelligens.
Det räcker väl med IQ >70 för Aspergerdiagnos?
Återgå till Studier och arbetsliv