Sverige fimpar Freud

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Sverige fimpar Freud

Inläggav mikael » 2012-12-30 9:00:18

Nu har jag gått i psykodynamisk terapi i 30 år och förstår varför jag mår dåligt.
Men symtomen är kvar!
mikael

Anslöt: 2009-06-21

Sverige fimpar Freud

Inläggav Vildsvin » 2012-12-30 15:37:04

mikael skrev:Johan Cullberg skriver ordagrant: ”Mamma led av en klassisk depressiv neuros, eller personlighetsstörning som man skulle säga idag, med starka rötter i barndomen och sådana tillstånd är ofta tacksamma att behandla med psykodynamisk metod. Idag hade hon förmodligen fått antidepressiv medicinering med osäkert resultat”. I denna formulering visar Cullberg att han inte insett att vår tids vetenskapliga godkända forskning visar att antidepressiv medicinering ofta är mycket välfungerande medan det inte finns någon forskning som visar att psykodynamiska metoder fungerar.

Fast antidepressiva är ju symptomlindrande och inte botande.

Jag tror att mamman helt enkelt bar på en massa bekymmer hon inte pratat med någon annan om och därför skulle ha blivit friskare oavsett terapiform, bara någon lyssnade på henne.
Bjäbbmonstret skrev:Mikael. Vi lever i andra tider nu och det finns ingen rörelse att tala om kring psykiatrin eller hur psykiskt sjuka människor har det vare sig med vänster- eller högeråsikter. Dessutom finns det en massa mediciner som inte fanns på 70-talet och som gör att alternativen till terapeutisk behandling är fler.

Antidepressiva och antipsykotiska läkemedel fanns redan på 50-talet. De har blivit mer selektiva och ger mindre biverkningar. Men verkningsmekanismerna är desamma, det första antidepressivumet imipramin från 1955 verkar genom att hämma upptaget av serotonin och noradrenalin.

mikael skrev:Boken innehåller på sid. 85-87 en öppenhjärtig beskrivning av hur Johan Cullberg debuterade sexuellt med en prostituerad kvinna i Paris. Av henne fick han gonorré men blev förstås snabbt botad med hjälp av penicillin.

Att Sveriges kanske mest kände psykiater startar sitt sexualliv med ett besök hos en prostituerad 18-åring i Paris är anmärkningsvärt.

Jag tror att han skriver om sådant i syfte att avdramatisera. Många av hans läsare är förmodligen psykpatienter som gjort betydligt grövre saker de inte vill erkänna.
Vildsvin

Anslöt: 2011-01-03

Sverige fimpar Freud

Inläggav mikael » 2012-12-30 17:59:11

Han är motståndare till journaler ,diagnoser neusopsykiatr5i.
Vill inte remittera till öppenvården.
Jag kan inte hitta något bra i denne man!
Så många som dog och skadades på Baggen.
Klart mer än i den vanliga psykvårdården.
Dom lovade guld och gröna skogar.
Jag försökte vara till lags men dom skvätte vatten , skrek i örat samt drog mig till köket är det bra :?: :?: :?: :?: :?:
Detta stod dom för:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Objektrelationsteori
http://sv.wikipedia.org/wiki/Regression
så lätt för er att inte först mitt lidande.
En dödspruta morfin hade DOM VÄL KUNNAT BJUDA PÅ!!!!!!!!
mikael

Sverige fimpar Freud

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-12-30 20:42:05

Vildsvin skrev:Antidepressiva och antipsykotiska läkemedel fanns redan på 50-talet. De har blivit mer selektiva och ger mindre biverkningar.

Ja men det är ju det jag syftar på. Biverkningarna av ett av de tricykliska medlen enligt Wikipedia:

Protriptyline shares side effects common to all tricyclic antidepressants.[2] The most frequent of these are dry mouth, constipation, urinary retention, increased heart rate, sedation, irritability, dizziness, decreased coordination, anxiety, blood disorders, confusion, decreased libido, dizziness, flushing, headache, impotence, insomnia, low blood pressure, nightmares, rapid or irregular heartbeat, rash, seizures, sensitivity to sunlight, stomach and intestinal problems.[5] Other more complicated side effects include; chest pain or heavy feeling, pain spreading to the arm or shoulder, nausea, sweating, general ill feeling; sudden numbness or weakness, especially on one side of the body; sudden headache, confusion, problems with vision, speech, or balance; hallucinations, or seizure (convulsions); easy bruising or bleeding, unusual weakness; restless muscle movements in your eyes, tongue, jaw, or neck; urinating less than usual or not at all; extreme thirst with headache, nausea, vomiting, and weakness; or feeling light-headed or fainting.[5]
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Sverige fimpar Freud

Inläggav lillmupp » 2012-12-30 21:06:22

Har ätit jus triptylin som är ett marknadsnamn med just protriptyline som verksam beståndsdel.
Hade ett antal beskrivna biverkningar och slutade relativt snabbt.

Om en tänker på hela listan kan en ju tänka att det är rena giftet..

(SSRI funkade bra under den tid jag behövde. Fri sedan 11 år :) Fluoxitin)
lillmupp

Anslöt: 2009-02-28

Sverige fimpar Freud

Inläggav mikael » 2012-12-31 16:28:03

mikael

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in