Vackraste förnamnen
Vackraste förnamnen
slackern skrev:Kahlokatt skrev:Dmitri - kommer från gudinnenamnet Demeter
Eller hur? Skulle inte tro det.
Du jiddrar med fel person, slackern.
Dmitri är den ryska formen av Demetrius. Det, i sin tur, kommer från Demeter.
http://www.behindthename.com/name/demetrius
Vackraste förnamnen
Kahlokatt skrev:slackern skrev:Kahlokatt skrev:Dmitri - kommer från gudinnenamnet Demeter
Eller hur? Skulle inte tro det.
Du jiddrar med fel person, slackern.
Dmitri är den ryska formen av Demetrius. Det, i sin tur, kommer från Demeter.
http://www.behindthename.com/name/demetrius
Jag skojade med dej. Jag tvivlar inte en sekund att det betyder det du säger. Men helt ärligt är inte jag något vidare förtjust i namnet. Alla kan inte tycka om samma saker.
Vackraste förnamnen
Kahlokatt skrev:Xué-Xiâo - vet inte om det är rätt transkriberat, men det betyder "vintermorgon" på kinesiska. Så vackert!
Enligt Google Translate betyder det "raketer"!
Kahlokatt skrev:Seren, "stjärna" på walesiska.
Shulamith, släkt med det hebreiska ordet shalom, betyder alltså "fred; frid".
Sofia tyckte jag förut var fult och snobbigt. Nu förknippar jag det med Sofia Duvdrottningen i Bröderna Lejonhjärta. Det är starkt och vackert.
Sorcha, "lysande" på galeiska.
Spring är väl egentligen ett riktigt hippienamn, men jag tycker att det är vackert.
Svajoné är litauiska och betyder dröm. Jag vet inte riktigt var tonvikten ligger (den akuta accenten är egentligen en prick), men jag tycker att det låter stilla och rofyllt sömnigt, som ordet "svaja", vilket får mig att tänka på ett drömmande barn i en vagga.
Sentyabrina betyder ungefär "septemberbarn" på ryska. Ovanligt men vackert.
Symphorosa är ett gammalt helgonnamn. Jag tycker att det låter som en symfoni av rosor! Fast det betyder egentligen hjälpsam.
Ahhhh! Jag trodde att du skulle ha dem i bokstavsordning! *på ett skämtsamt och tecknat sätt exploderar Sheyens huvud i ren frustration!*
Vackraste förnamnen
Jag gillar namn med många vokaler. De är trevliga att säga. Låter mjuka.
Finaste tjejnamnen:
- Aurora (Från den latinska gudinnan. Betyder "gryning". Vackert på många sätt http://en.wikipedia.org/wiki/Aurora_(astronomy))
- Aurelia (Från latin. Betyder "gyllene".)
- Ofelia (Från Kahlokatts lista. Betyder "hjälp".)
- Lima (Det finns en massa platser (en i Sverige) som har det namnet. Det är ett vanligt portugisiskt efternamn. Det betyder "fem" på indonesiska, fillipinska och malaysiska. Jag har gillat det och tänkt på det som en förnamn ända sen jag hörde låten "limu limu lima" när jag var liten.)
- Elora (Som Angerboda skrev. Älskade/älskar filmen Willow.)
- Tuss ("Tralala lilla molntuss" Jag har träffat en med det här namnet. Jag tyckte det var vackert, precis som hon.)
- Sol (En vän till mig heter det i mellannamn.)
Finaste killnamnen:
- Wilhelm/Willem
- Callum
- Isidor
- Melker
- Mats (gillar det för mina associationer )
- Lucien
Finaste tjejnamnen:
- Aurora (Från den latinska gudinnan. Betyder "gryning". Vackert på många sätt http://en.wikipedia.org/wiki/Aurora_(astronomy))
- Aurelia (Från latin. Betyder "gyllene".)
- Ofelia (Från Kahlokatts lista. Betyder "hjälp".)
- Lima (Det finns en massa platser (en i Sverige) som har det namnet. Det är ett vanligt portugisiskt efternamn. Det betyder "fem" på indonesiska, fillipinska och malaysiska. Jag har gillat det och tänkt på det som en förnamn ända sen jag hörde låten "limu limu lima" när jag var liten.)
- Elora (Som Angerboda skrev. Älskade/älskar filmen Willow.)
- Tuss ("Tralala lilla molntuss" Jag har träffat en med det här namnet. Jag tyckte det var vackert, precis som hon.)
- Sol (En vän till mig heter det i mellannamn.)
Finaste killnamnen:
- Wilhelm/Willem
- Callum
- Isidor
- Melker
- Mats (gillar det för mina associationer )
- Lucien
Vackraste förnamnen
Miche skrev:Therese är ett väldigt vackert namn... men jag är ju partisk!
Partisk skulle jag nog också vara.
Vackraste förnamnen
Finns ju så många namn...
Vissa namn är mindre fina än andra, men ser även fina ut skriftligt, så därför kan det hända att de hamnar de lite högre upp än de skulle ha gjort... "annars".
En annan sak som kan få ett förnamn att bli ännu finare är ju ifall det har ett passande efternamn. Har lite lust att byta till ett visst ovanligt efternamn som jag tycker är jättefint; nämligen "Rimheden".
Valter, Gustav/Gustaf, Sixten, Love, Tove, Tuva, Melvin, Angelina (ännu finare på engelska), Oliver, Vincent, Didrik, Sebastian, Julian, Laleh (hoppas fler svenskar börjar använda det), Natasha, Lilja, Juni, Morgan, Molgan (från Alfons Åberg-böckerna), Signe (ovanligt och fint - min lillasyster heter det), Nellie, Elina, Mio, Loke, Arion, Anastasoulis, Liam, Saga, Miriam, Oskar, Frank (lustigt på något sätt, därför gillar jag det)
Väldigt vanliga namn som jag ändå tycker är fina: Daniel, David, William
Några engelska namn som jag tycker är fina (lite inspirerad av tidigare inlägg): Siobhan (!! fint i text, vackert uttal - irländskt), Evangeline, Gemma, Jade, Noah, Liam, Baxter, Ashley (på killar, så ovanligt), Tristan, Orlando, Marjorie, Zoey, Sam (dock fult på svenska)
Jag är inte speciellt intresserad av vad ett namn betyder.
Vissa namn är mindre fina än andra, men ser även fina ut skriftligt, så därför kan det hända att de hamnar de lite högre upp än de skulle ha gjort... "annars".
En annan sak som kan få ett förnamn att bli ännu finare är ju ifall det har ett passande efternamn. Har lite lust att byta till ett visst ovanligt efternamn som jag tycker är jättefint; nämligen "Rimheden".
Valter, Gustav/Gustaf, Sixten, Love, Tove, Tuva, Melvin, Angelina (ännu finare på engelska), Oliver, Vincent, Didrik, Sebastian, Julian, Laleh (hoppas fler svenskar börjar använda det), Natasha, Lilja, Juni, Morgan, Molgan (från Alfons Åberg-böckerna), Signe (ovanligt och fint - min lillasyster heter det), Nellie, Elina, Mio, Loke, Arion, Anastasoulis, Liam, Saga, Miriam, Oskar, Frank (lustigt på något sätt, därför gillar jag det)
Väldigt vanliga namn som jag ändå tycker är fina: Daniel, David, William
Några engelska namn som jag tycker är fina (lite inspirerad av tidigare inlägg): Siobhan (!! fint i text, vackert uttal - irländskt), Evangeline, Gemma, Jade, Noah, Liam, Baxter, Ashley (på killar, så ovanligt), Tristan, Orlando, Marjorie, Zoey, Sam (dock fult på svenska)
Jag är inte speciellt intresserad av vad ett namn betyder.
- Exploitbat
- Anslöt: 2010-11-01
Vackraste förnamnen
I går var det en liten tjej på TV som hette Humla. Jag tyckte det var rätt gulligt!
Vackraste förnamnen
Mortalis skrev:Jag gillar Ayşe (turkiska) eller Aisha (arabiska). Betyder Hon som lever.
AISHA
Vackraste förnamnen
elle skrev:Mortalis skrev:Jag gillar Ayşe (turkiska) eller Aisha (arabiska). Betyder Hon som lever.
AISHA
http://www.youtube.com/watch?v=iIyyPsqRweE
Det är en av mina favoritlåtar. Gillar även covern (post449132.html#p449132) men Khaleds bäst.
Aïcha, Aïcha, ecoute moi
Aïcha, Aïcha, t'en vas pas
Aïcha, Aïcha, regarde moi
Aïcha, Aïcha, reponds moi
Gillar Aîchas svar till den kärlekskranke mennen:
Elle a dit: garde tous tes tresors
Moi, je vaus mieux que tout ca
Des barreaux sont des barreaux memes en or,
Je veux les memes droits que toi
Du respect pour chaque jour
Moi, je ne veux que de l'amour
Vackraste förnamnen
Såg en dokumentär om Amishfolket. En kvinna som vuxit upp hos Amish, men lämnat rörelsen, hette Saloma. Som Salome fast med A, alltså, inte det finska efternamnet Salomaa!
Hur som helst tycker jag att det är vackert.
Hur som helst tycker jag att det är vackert.
Vackraste förnamnen
Skådespelerskan Uma Thurman och hennes man Arpad Busson blev förra året föräldrar till en liten tjej som fick ett hejdundrande namn: Rosalind Arusha Arkadina Altalune Florence Thurman-Busson. Skall kallas Luna.
Tja, vad säger man. Fint...men lite väl långt...
Vackraste förnamnen
Kahlokatt skrev:Skådespelerskan Uma Thurman och hennes man Arpad Busson blev förra året föräldrar till en liten tjej som fick ett hejdundrande namn: Rosalind Arusha Arkadina Altalune Florence Thurman-Busson. Skall kallas Luna.
Jag tycker inte ens att det var så värst fint. Jag gillar nog inte riktigt namn med U tror jag, de låter på något vis hårda och grova. Som bastanta tanter med nariga händer och järngrått, permanentat hår. "Här i tvätteriet är det Uma, Luna, Ulla och Gunlög som basar, dem vill man inte stöta sig med..."
Av alla förnamnen som lilla Luna fick gillar jag Rosalind bäst. Det är fint. De andra känns lite hårda och styltiga.
Vackraste förnamnen
Gafsan skrev:Jag tycker inte ens att det var så värst fint. Jag gillar nog inte riktigt namn med U tror jag, de låter på något vis hårda och grova. Som bastanta tanter med nariga händer och järngrått, permanentat hår. "Här i tvätteriet är det Uma, Luna, Ulla och Gunlög som basar, dem vill man inte stöta sig med..."
Vackraste förnamnen
Det finns så många vackra namn... Men några av mina favoriter är:
Carmela minns inte när jag hörde det första gången, men det är bara så himla fint på nåt sätt
Cecilia Fint klassiskt namn. Associerar till Cecilia Lind, som dansade med Åkarn.
Vendela Vackert och feminint
Ann-Katrin ett av de få "äldre" dubbelnamnen som jag gillar
Thelma
Carmela minns inte när jag hörde det första gången, men det är bara så himla fint på nåt sätt
Cecilia Fint klassiskt namn. Associerar till Cecilia Lind, som dansade med Åkarn.
Vendela Vackert och feminint
Ann-Katrin ett av de få "äldre" dubbelnamnen som jag gillar
Thelma
Vackraste förnamnen
elle skrev:Matthew , Patrick , Amanda , Kahlokatten.
Amanda är otroligt fint! Och Lovisa, då får man också smeknamnet Lovis som även det är riktigt bra.
Vackraste förnamnen
Chrilleb skrev:Hej jag gillar särskilt tjejnamnen:
Maria
Jessica
Isabelle
Johanna
Hanna
( som jag kom på nu )
Johanna är såå vackert...Maria likaså...har att göra med mina förra "partners"
Mvh
Christer
Oh mitt namn var med här
Vackraste förnamnen
Då kan ju jag också fördriva min tid med att göra ett litet bidrag här
Jag skriver bara på utan någon särskild förklaring eller inbördes ordning - helt enkelt så är det bara fina namn som jag blandar hej vilt:
Kevin, Melissa, Alicia, Alyssa, Mikael, Jens, Jasmin, Nicki, Amy, Cecilia, Jimmie, Nathaniel, Melima, Marie, Benjamin, Daniel, Andreas, Jamie, Jon, Daniella, Ella, Tia, Kaylie, Damien, Johnny, Jonah, Björn, Jake, Alice, Alva..
Säkert glömt något men..
Jag skriver bara på utan någon särskild förklaring eller inbördes ordning - helt enkelt så är det bara fina namn som jag blandar hej vilt:
Kevin, Melissa, Alicia, Alyssa, Mikael, Jens, Jasmin, Nicki, Amy, Cecilia, Jimmie, Nathaniel, Melima, Marie, Benjamin, Daniel, Andreas, Jamie, Jon, Daniella, Ella, Tia, Kaylie, Damien, Johnny, Jonah, Björn, Jake, Alice, Alva..
Säkert glömt något men..