Ny tjänst för att köpa digitala böcker (e-böcker)
2 inlägg
• Sida 1 av 1
I Sverige går det än så länge trögt med försäljningen av e-böcker men i t ex USA är det vanligt.
Nu lanseras en ny e-boktjänst, Bokon.
Så fungerar det
http://www.dn.se/dnbok/dnbok-hem/uppsti ... a-e-bockerDN Kultur skrev:Precis som musik- och filmindustrin står bokbranschen inför en strukturomvandling där innehållet alltmer digitaliseras och läsvanorna förändras i takt med svenskarnas allt större användning av smarta mobiler och surfplattor. Men e-boksläsandet går fortfarande trögt och digitala böcker utgör en mycket liten del av den totala bokförsäljningen.
Nu lanseras en ny e-boktjänst, Bokon.
Bokon kommer att erbjuda över 300 000 titlar inom svenska och utländska e-böcker med alltfrån bästsäljare som Lars Kepler, Mikael Niemi och Liza Marklund till mer nischad litteratur. Bakom satsningen står mediekoncernen Schibsted Sverige, bokförlaget Piratförlaget samt De Oberoende, vilket är en sammanslutning av tio medelstora oberoende bokförlag.
Så fungerar det
Tjänsten går ut på att läsarna via Bokons sajt (Bokon.se) eller dess app (som finns gratis på Itunes och Google Play) kan skapa ett konto, köpa och ladda ned en bok för att sedan läsa den i en smart mobil eller surfplatta. De böcker du köper sparas i ditt bibliotek, som du alltid kommer åt, både på sajten och i appen. Du kan även växla mellan att läsa på din telefon eller surfplatta.
Funderade på att ta hem appen men när jag läste betygen så visade det sig att dels är böckerna dyra (dyrare än i bokhandeln vad det verkar), dels är appen dåligt skriven och man måste manuellt lägga in bokmärke för att slippa bläddra nästa gång till den sida man var på sist.
En annan bokläsarapp jag testade så hade de klantat sig och drog på full ljusstyrka på skärmen så fort man öppnade appen, kanske bra som ficklampa men gör det omöjligt att läsa i svagt ljus då man blir bländad... I flera uppdateringar efter att jag rapporterat felet så hade de inte åtgärdat det...
Att dom aldrig kan göra rätt...
En annan bokläsarapp jag testade så hade de klantat sig och drog på full ljusstyrka på skärmen så fort man öppnade appen, kanske bra som ficklampa men gör det omöjligt att läsa i svagt ljus då man blir bländad... I flera uppdateringar efter att jag rapporterat felet så hade de inte åtgärdat det...
Att dom aldrig kan göra rätt...