Svenska pojkar snällast
9 inlägg
• Sida 1 av 1
Svenska pojkar snällast
http://www.hv.se/extra/news/?module_instance=1&id=9002Högskolan Väst skrev:Svenska pojkar slåss minst av alla pojkar i en internationell forskningsstudie med nio länder världen över. Studien gäller också utfrysning, skitsnack och hån mot andra barn. De svenska pojkarna är de minst taskiga av alla barn i studien, flickorna inräknat.
Det märkta jag aldrig av som barn, men pojkarna kanske har blivit snällare på senare år? Och flickorna elakare?
Det är en internationell undersökning i nio länder.
Barnen i studien var 7-10 år och den utfördes i Colombia, Filippinerna, Italien, Jordanien, Kenya, Kina, Sverige, Thailand och USA. Emma Sorbring, universitetslektor i psykologi på Högskolan Väst i Trollhättan, har lett den svenska delen av undersökningen.
- I Sverige har vi länge bedrivit ett jämställdhetsarbete som man kan tänka sig speglas i de här resultaten, säger hon.
Det är fullt möjligt att vi kan tacka föräldrar, förskolepersonal, lärare och andra vuxna för att de svenska pojkarna är så fridsamma, menar Emma Sorbring. En bidragande orsak är de normer omkring våld som finns i vårt land.
Enligt en tabell så var pojkarna våldsammast i Colombia och Kenya. Bråkigast var flickorna i Kenya, Italien, Fiippinerna och Sverige (i Sverige bråkigare än pojkarna). Snällast var flickorna i Kina.
http://www.hv.se/extra/pod/?action=pod_ ... instance=3Projektet heter Parenting Across Cultures, föräldraskap i olika kulturer, och leds av Duke University i North Carolina. De deltagande länderna är Colombia, Filippinerna, Italien, Jordanien, Kenya, Kina, Sverige, Thailand och USA. Syftet med studien är att undersöka kulturella skillnader och likheter när det gäller föräldrars och barns syn på barnuppfostran.
Svenska pojkar snällast
Alien skrev:Det märkta jag aldrig av som barn, men pojkarna kanske har blivit snällare på senare år? Och flickorna elakare?
Men du vet sedan jag gick i skolan har vi ju fått lära oss kvinnor kan. Men det är väll bra att Sverige har blivit ett jämställt samhälle? Det tycker jag att det är och det här visar ju bara att dom har lyckats med det i skolan.
Svenska pojkar snällast
Citat från studien:
Klart de svenska pojkarna säger att de inte har brukat våld! De lögnaktiga hyndorna, de är ju alltid oskyldiga. Skitungar.
I varje land ställdes frågor till minst 100 barn. De fick svara på om de slagit, knuffat eller kastat något på något annat barn under den senaste månaden.
Klart de svenska pojkarna säger att de inte har brukat våld! De lögnaktiga hyndorna, de är ju alltid oskyldiga. Skitungar.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Svenska pojkar snällast
sugrövmanövern skrev:Citat från studien:I varje land ställdes frågor till minst 100 barn. De fick svara på om de slagit, knuffat eller kastat något på något annat barn under den senaste månaden.
Japp. Det enda vi fick veta i den undersökningen var att svenska pojkar ljuger mer än andra barn. Det är en mycket mer rimlig tolkning.
- Lindansare
- Anslöt: 2012-12-11
Svenska pojkar snällast
Men hur definierar man "snäll" och "bråkig" då? Kan det inte ha lika mycket att göra med föräldrarnas och lärarnas uppfattning om hur man ska uppföra sig om ett barn betraktar sig självt som "snäll" eller "elak". Och "bråkig" och "elak" är väl inte alls samma sak?
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Svenska pojkar snällast
Det är väl om man uppfört sig illa mot andra barn enligt vad barnen själva tycker. Och när det gällde flickorna kan det vara utfrysning och elaka ord, som kanske inte syns för de vuxna.
Men varför skulle svenska pojkar vara lögnaktigare än pojkar i andra länder? Om pojkarna är extra bråkiga i Colombia kan det ju bero på tillståndet i landet (mycket våld och kriminalitet), inte på att de är ärligare än andra pojkar. Svarade barnen anonymt på en enkät behöver de ju inte ljuga heller.
Jag tolkar det som att pojkarna i Sverige slogs mer än flickorna men att flickorna ändå var aggressivare t ex verbalt.
Men varför skulle svenska pojkar vara lögnaktigare än pojkar i andra länder? Om pojkarna är extra bråkiga i Colombia kan det ju bero på tillståndet i landet (mycket våld och kriminalitet), inte på att de är ärligare än andra pojkar. Svarade barnen anonymt på en enkät behöver de ju inte ljuga heller.
http://www.hv.se/extra/news/?module_instance=1&id=9002I varje land ställdes frågor till minst 100 barn. De fick svara på om de slagit, knuffat eller kastat något på något annat barn under den senaste månaden. Forskarna räknar med att dessa frågor fångar upp en allmän aggressionsbenägenhet hos barnen. De fick också frågor om utfrysning, skitsnack och hån. En majoritet av barnen, 76 procent, rapporterade varken fysisk eller icke-fysisk aggression. Pojkarna var mer våldsamma än flickorna i alla länderna och detta ligger i linje med resultat från tidigare studier. De svenska pojkarna slogs alltså lite mer än de svenska flickorna, men i jämförelse med pojkarna i de andra länderna var de snällast av alla.
Jag tolkar det som att pojkarna i Sverige slogs mer än flickorna men att flickorna ändå var aggressivare t ex verbalt.
Svenska pojkar snällast
Har man i åtanke till exempel ekonomiska skillnader mellan barnen i de olika länderna?
Jag menar det blir väl skillnad om man jämför exempelvis urfattiga barn i Kenya mot Upper East Side-barn a la Gossip Girl i New York?
Jag menar det blir väl skillnad om man jämför exempelvis urfattiga barn i Kenya mot Upper East Side-barn a la Gossip Girl i New York?
- Exploitbat
- Anslöt: 2010-11-01
Svenska pojkar snällast
Menar du att barn till välbeställda föräldrar skulle bråka mer eller mindre?Exploitbat skrev:Har man i åtanke till exempel ekonomiska skillnader mellan barnen i de olika länderna?
Svenska pojkar snällast
Svenska pojkar, skenheligast i världen i undersökningar skrivna av dom själva hehe.