Betéendevetaren Aaron Beck
5 inlägg
• Sida 1 av 1
Betéendevetaren Aaron Beck som kanske är den som ska tillskrivas som den kognitiva psykoterapins skapare säger själv: "En oskickligt utförd kognitiv psykoterapi hjälper knappast patienten, men den bidrar heller knappast till en försämring" Men " En oskickligt utfört psykoanalys kan ge bestående skador hos patienten och kräver således stor försiktighet och skickligt utförande av terapeuten"
Förstår inte.
Om det nu är KBT du menar, så inleds väl den med en eller annan form av psykoanalys, varför KBT "oskickligt" utförd också borde ge bestående skador?
Om det nu är KBT du menar, så inleds väl den med en eller annan form av psykoanalys, varför KBT "oskickligt" utförd också borde ge bestående skador?
- arbogaerik
- Anslöt: 2012-11-23
arbogaerik skrev:Förstår inte.
Nej bara som en sjukdomsuppfattning i början sedan tar KBT överhanden så du har delvis rätt!
KBT kan vara ganska olika saker.
Jag gick till exempel i KBT 3xca10 gånger och kom ingen vart. Sedan läste jag Christer L Nordlunds bok om ångest (han kallar det själv KBT) och lärde mig sakta vad det handlar om. ALLA kan bli av med sina ångestproblem. Men det kommer att ta TID. Man kommer så småningom att förstå vad ångest egentligen är och hur den fungerar. Det är både logisk teori och fungerande praktik. Det var det ingen som över huvud taget berörde under alla KBT-sessioner för tiotusentals kronor.
Så diskussionen mellan olika skolor med beteckningar som psykodynamisk, kognitiv osv är egentligen inte så intressant.
Jag gick till exempel i KBT 3xca10 gånger och kom ingen vart. Sedan läste jag Christer L Nordlunds bok om ångest (han kallar det själv KBT) och lärde mig sakta vad det handlar om. ALLA kan bli av med sina ångestproblem. Men det kommer att ta TID. Man kommer så småningom att förstå vad ångest egentligen är och hur den fungerar. Det är både logisk teori och fungerande praktik. Det var det ingen som över huvud taget berörde under alla KBT-sessioner för tiotusentals kronor.
Så diskussionen mellan olika skolor med beteckningar som psykodynamisk, kognitiv osv är egentligen inte så intressant.
gadas skrev:KBT kan vara ganska olika saker.
Jag har symtomen kvar men förstår vad det beror på , hur kul är det som hände just mig, jag ältade i 8 år utan att bli symtomfri!
ångest är mycket ska läsa boken någon gång!
hantera sin ångest är ju bra!
Återgå till Intressanta intressen