Grepp på blockflöjt! (lite hjälp)
5 inlägg
• Sida 1 av 1
Grepp på blockflöjt! (lite hjälp)
Jag har återupptagit blockflöjtspelandet.
Nu minns jag egentligen bara C-durskalan, och vet inte riktigt om det är tyska eller barocka grepp jag bör välja.
De blockflöjter jag spelat (tenor och sopran) har haft dubbla hål på de två nedersta hålen, och man tog F på genom att hålla nere allt i vänster hand och pek- + ringfinger på höger.
Vad kallas det grepp som jag har haft, är det barock?
Hittade inte min egen flöjt, så jag fick långa två som maken resp hans mamma eller pappa haft. Ena har de där dubbla hålen, och fungerar så som min gjorde (förutom att den är i trä och då vill luft sippra ut lite här och var). Den andra har inga dubbla hål, och här ska man ta F genom att bara hålla nere första hålet med höger hand (och alla med vänster såklart). Är det tyskt grepp?
När jag ska ta b/bess (sänkta H alltså) så blir det mycket enklare med den barocka, så jag misstänker att den är enklare när man tar sönkta och höjda toner i allmänhet? Jag har svårt att hitta diagram på fingersättningar, där det står vilket grepp det handlar om.
Jag har fått långa en blockflöjt i trä av kyrkan, men det låter förfärligt på D och C. Bara sipprar ut. Är det normalt för nybörjare (har ju inte spelat på länge) eller är nedersta ventilens packning möjligtvis för torr och hålen inte riktigt släta i kanterna?
Håll tummarna. I morgon spelar jag psalm 114 (stilla natt) och 116 (nu tändas tusen juleljus) på kyrkorgeln på julaftonsgudstjänsten, samt 128 på tyska(?) blockflöjten och 129 på den barocka(?). Att jag byter beror på att 128 tar edc så snabbt att jag har svårt att få till det med den visslande träblockflöjten, medan 129 har förtecken och men inga snabba toner, och är lättare att spela på träflöjten LOL
Skulle spelat på tenoren, men jag klarar inte D och C utan det låter förskräckligt. Såg att just den tenor jag lånat, är den dyraste man kan köpa på ebay.com, som begagnad, även jämfört med nya. Kostar mer som begagnad än ett set med alla fem storlekar för proffs (i plast eller annat trä). Så den borde ju vara bra... Kanske jag som är ovan, eller så behöver den en översyn. Ingen som spelat på den sedan 80-talet.
Nu minns jag egentligen bara C-durskalan, och vet inte riktigt om det är tyska eller barocka grepp jag bör välja.
De blockflöjter jag spelat (tenor och sopran) har haft dubbla hål på de två nedersta hålen, och man tog F på genom att hålla nere allt i vänster hand och pek- + ringfinger på höger.
Vad kallas det grepp som jag har haft, är det barock?
Hittade inte min egen flöjt, så jag fick långa två som maken resp hans mamma eller pappa haft. Ena har de där dubbla hålen, och fungerar så som min gjorde (förutom att den är i trä och då vill luft sippra ut lite här och var). Den andra har inga dubbla hål, och här ska man ta F genom att bara hålla nere första hålet med höger hand (och alla med vänster såklart). Är det tyskt grepp?
När jag ska ta b/bess (sänkta H alltså) så blir det mycket enklare med den barocka, så jag misstänker att den är enklare när man tar sönkta och höjda toner i allmänhet? Jag har svårt att hitta diagram på fingersättningar, där det står vilket grepp det handlar om.
Jag har fått långa en blockflöjt i trä av kyrkan, men det låter förfärligt på D och C. Bara sipprar ut. Är det normalt för nybörjare (har ju inte spelat på länge) eller är nedersta ventilens packning möjligtvis för torr och hålen inte riktigt släta i kanterna?
Håll tummarna. I morgon spelar jag psalm 114 (stilla natt) och 116 (nu tändas tusen juleljus) på kyrkorgeln på julaftonsgudstjänsten, samt 128 på tyska(?) blockflöjten och 129 på den barocka(?). Att jag byter beror på att 128 tar edc så snabbt att jag har svårt att få till det med den visslande träblockflöjten, medan 129 har förtecken och men inga snabba toner, och är lättare att spela på träflöjten LOL
Skulle spelat på tenoren, men jag klarar inte D och C utan det låter förskräckligt. Såg att just den tenor jag lånat, är den dyraste man kan köpa på ebay.com, som begagnad, även jämfört med nya. Kostar mer som begagnad än ett set med alla fem storlekar för proffs (i plast eller annat trä). Så den borde ju vara bra... Kanske jag som är ovan, eller så behöver den en översyn. Ingen som spelat på den sedan 80-talet.
- Bror Duktig
- Inlägg: 14352
- Anslöt: 2008-07-18
Grepp på blockflöjt! (lite hjälp)
Tar gärna emot alla möjliga tips på hur jag hittar diagram som är bra, och vad jag bör välja för flöjt när jag köper. Trä? Plast? Även så banalt som vilken färg som är snyggast. Förr ville jag alltid ha mörkbrun med vita detaljer, men elfenbensvit plast är fint. Trä är finast, men jag tror svårare att spela på eftersom luft lättare sipprar ut. Tonen blir dock säkert bättre också i trä. Men jag ska ju inte anställas precis utan spela för att det är roligt.
- Bror Duktig
- Inlägg: 14352
- Anslöt: 2008-07-18
Grepp på blockflöjt! (lite hjälp)
Jag är ingen expert men har en altblockflöjt i trä och några sopranblockflöjter och har spelat sporadiskt genom åren. Blockflöjter kan skilja sig lite grann åt i stämningen. Vanligt är att de är för låga och det kan man inte göra något åt. Det betyder att blockflöjt till piano lättare blir falskt än blockflöjt till gitarr. Jag tycker rent allmänt att träblockflöjter brukar låta bättre men en plastblockflöjt som är lite tyngre och inte glappar i ihopsättningen kan låta fullt okej och kanske är en fördel om man ska ha den ute och så. En träblockflöjt påverkas ju lite av luftfuktighet och man måste ha korkfett på den ibland för att den inte ska torka.
Jag vet inte vad greppen kallas utan brukar få prova olika grepp för att se vilket som är bäst. Det bästa är väl att ladda ner ett antal olika grepptabeller från nätet och se vilka som stämmer bäst för din flöjt för varje ny ton.
Det där med väsandet känner jag inte alls igen. Det finns ju blockflöjter som har klaffar på de lägsta tonerna och där kan förstås korken i klaffen vara lite torr så man får ha på korkfett, och som du säger kan det kanske också ha torkat så att den behöver renovering. Det kan ju också vara så att korken har torkat på nedersta stycket så att det är glappt. Då borde det låta illa men inte väsa. Annars kan det kanske vara så att man inte har blåst ur den eller något har fastnat i den? Man kan också få vrida lite på nedersta stycket för att hitta en vinkel som passar fingrarna.
Jag vet inte vad greppen kallas utan brukar få prova olika grepp för att se vilket som är bäst. Det bästa är väl att ladda ner ett antal olika grepptabeller från nätet och se vilka som stämmer bäst för din flöjt för varje ny ton.
Det där med väsandet känner jag inte alls igen. Det finns ju blockflöjter som har klaffar på de lägsta tonerna och där kan förstås korken i klaffen vara lite torr så man får ha på korkfett, och som du säger kan det kanske också ha torkat så att den behöver renovering. Det kan ju också vara så att korken har torkat på nedersta stycket så att det är glappt. Då borde det låta illa men inte väsa. Annars kan det kanske vara så att man inte har blåst ur den eller något har fastnat i den? Man kan också få vrida lite på nedersta stycket för att hitta en vinkel som passar fingrarna.
- Bjäbbmonstret
- Inlägg: 10604
- Anslöt: 2007-11-15
- Ort: Östergötland
Grepp på blockflöjt! (lite hjälp)
Är helt rätt att inte spela på ett instrument som du inte riktigt kommit underfund med. Att byta mellan olika storlekar på blockflöjt är ju trots allt att byta mellan olika instrument även om de är snarlika. Men man får helt andra avstånd och det känns annorlunda i fingrarna. Ofta kan ju även greppen på vissa toner skilja sig.
- Bjäbbmonstret
- Inlägg: 10604
- Anslöt: 2007-11-15
- Ort: Östergötland
Grepp på blockflöjt! (lite hjälp)
Ja, byta mellan storlekar ska jag inte göra under min spelning i morgon, bara mellan plast och trä (sopraner). Minns hur det kändes att försöka spela fiol efter att ha haft cellon i knäet en stund.
Men när jag ska köpa egna flöjter, välja plast eller trä, tyskt eller barockt grepp? Tänker mig att ena greppet är enklare än det andra, kanske barockt då?
Jag har inget korkfett, men fuktade nedersta korken. Och då lät det bättre. Tack för tipset, ska fixa fett. Det är en fin flöjt, som sagt, en likadan kostade 300 dollar begagnad på ebay. Det var den dyraste jag fann där. Och jag får låna den hur länge jag vill (så länge jag är aktiv i församlingshemmet då förstås eftersom det är deras). De har en bas också, men den lämnar jag därhärn tills vidare. Satsar på de flöjter jag har, plus att lära mig kyrkorgel mer.
Men när jag ska köpa egna flöjter, välja plast eller trä, tyskt eller barockt grepp? Tänker mig att ena greppet är enklare än det andra, kanske barockt då?
Jag har inget korkfett, men fuktade nedersta korken. Och då lät det bättre. Tack för tipset, ska fixa fett. Det är en fin flöjt, som sagt, en likadan kostade 300 dollar begagnad på ebay. Det var den dyraste jag fann där. Och jag får låna den hur länge jag vill (så länge jag är aktiv i församlingshemmet då förstås eftersom det är deras). De har en bas också, men den lämnar jag därhärn tills vidare. Satsar på de flöjter jag har, plus att lära mig kyrkorgel mer.
- Bror Duktig
- Inlägg: 14352
- Anslöt: 2008-07-18
Återgå till Intressanta intressen