Någon som får någon form av hjälp??

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Gersa » 2012-12-21 21:50:46

Flinta skrev:
Gersa skrev:Svaren är dock betydligt färre... Om man undantar generiska standardsvar så är svaren färre än tio. Ett fåtal har försökt komma med svar eller förslag. När jag då förklarat mer detaljerat är det ingen som återkommer...

Jag har börjat förstå att jag bör vara mindre detaljerad när jag söker hjälp. Räknar jag upp alla diagnoser satta av läkare och/eller av mig själv är det lätt för ngn inom vården att inte vilja ta sig an mig.. utan hänvisar vidare.. och jag blir utan hjälp.

För mig har det funkat bäst att ta upp detaljer med t ex psykologer eller andra samtalskontakter efter ett tag.. när jag blivit dennes klient. Då har det varit lättare att få stöd i att lösa t ex boende-, hab- och ekonomifrågor med den kontakten.

Jag har slutat försöka... All kommunikation till läkaren ska gå genom sjuksköterska som inte riktigt fattar vad jag menar. Eller tror sig förstå vad jag menar. Så när jag sedan kommer till läkarbesöken går för det mesta till så här:
Läkaren: Jag har förstått att du har problem med x. Jag: Nej, det känner jag inte igen varför tror du det? Läkaren: Du har sagt det till sjuksköterskan.
Jag: Nej det har jag aldrig gjort.
Sen går resten av tiden åt till att försöka reda ut varför sjuksköterskan har fått för sig att det är på det viset och sedan är tiden slut...

Jag har då föreslagit att jag kan skriva ned vad i mina problem ligger istället för att slippa missförstånd men det har läkaren inte tid med... Så jag kommer ingenstans vad det gäller medicinering eller behandling med läkaren...
Alla ändringar i medicinering som gjorts det senaste åren har jag själv förslagit, då min läkare hävdat att jag redan provat allt...
Byter läkare nu efter nyår så får då se om det fortsätter likadant...

Det är inte så att läkaren inte vill hjälpa till men vi kommer aldrig dit eftersom besöken går åt till att försöka reda ut varför sjuksköterskan tror att jag sagt en massa saker som jag aldrig sagt... Och eftersom läkaren litar mer på sjuksköterskan än på mig så tror hon att jag inte vet vad jag sagt... Så det är som med allt annat moment 22...
Gersa

Anslöt: 2012-08-19

Inläggav Flinta » 2012-12-21 22:02:14

Lyckas man få gehör för sitt behov av samtalskontakt.. så är det stor chans att få längre tid vid varje besök, ofta 45-60 min. Den tiden kan göra det lite lättare att få förtroende för någon och efter något/några samtal "berätta /allt/ det som man egentligen söker för".. Jag vet att det ofta handlat om tur de gånger jag haft tur i vården, tur att ha blivit tilldelad vissa personer. Oturerna har avlöst varann och så lär det fortsätta..
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Gersa » 2012-12-21 22:04:38

I övrigt så har jag nu bestämt mig för att acceptera erbjudandet om DV som jag tidigare tackat nej till. Då när jag meddelar detta till min LSS-handläggare så säger hon; vad bra, jag skickar över en ansökan.
Sedan någon dag senare får jag ett mejl, från LSS-handläggaren där det står att jag inte kan få någon DV för att inte "alla andra möjligheter till sysselsättning är uttömda."

I över ett år har jag fått höra hur otacksam och ovillig jag är till att försöka genom att jag tackat nej till att delta i någon DV. Sen när jag säger att jag vill ha DV så kan jag inte få någon...

Vad det är för andra möjligheter som inte är uttömda har jag frågat men inte fått något svar på.

Som sagt ett liv i moment 22 i varenda tänkbar och otänkbar fråga......

De som varit med på möten från behandlande enhet förstår ingenting. Jag förstår ingenting.
Och förmodligen förstår min LSS-handläggare ingenting.....
Så då är det precis som Soc vill ha det...
Gersa

Inläggav Flinta » 2012-12-21 22:09:35

Gersa skrev:Vad det är för andra möjligheter som inte är uttömda har jag frågat men inte fått något svar på.

Kräv svar så fort de e tillbaka fr julledigheten. Du har väl rätt till DV enl LSS?!
Har ngn annan erfarenhet av att bli avvisad OCH/eller ifrågasatta på samma sätt då ni sökt DV?
Flinta

Inläggav Gersa » 2012-12-21 22:21:14

Flinta skrev:Lyckas man få gehör för sitt behov av samtalskontakt.. så är det stor chans att få längre tid vid varje besök, ofta 45-60 min. Den tiden kan göra det lite lättare att få förtroende för någon och efter något/några samtal "berätta /allt/ det som man egentligen söker för".. Jag vet att det ofta handlat om tur de gånger jag haft tur i vården, tur att ha blivit tilldelad vissa personer. Oturerna har avlöst varann och så lär det fortsätta..

Får se hur det fungerar med den nya läkaren efter nyår...

Som det fungerat det senaste året så är upplägget att jag ska tala med sjuksköterskan som sedan talar med läkaren. Så när det blir dags för läkarbesöket är deras tanke med detta att läkaren ska ha en monolog av de slutsatser hon dragit av vad jag har sagt till sjuksköterskan...
Vilket gör att det blir ingenting av besöken trots att de är långa...

Dom sitter bara och letar i sina anteckningar om vad jag sagt och när. Och eftersom jag inte har sagt det som påstås så hittar de följaktligen inte detta i sina anteckningar heller. Så efter 45 minuter av bläddrande konstaterar man att jag kanske inte har sagt "riktigt så"...

Det jobbiga är att det jag påstås sagt ofta är precis tvärt emot vad jag sagt eller så är det helt orelevant och jag har inget minne av att frågan överhuvudtaget varit uppe...

Och läkaren har ju lagt upp hela sin tänkta monolog utifrån det jag inte sagt....
Gersa

Inläggav Gersa » 2012-12-21 22:25:44

Flinta skrev:
Gersa skrev:Vad det är för andra möjligheter som inte är uttömda har jag frågat men inte fått något svar på.

Kräv svar så fort de e tillbaka fr julledigheten. Du har väl rätt till DV enl LSS?!
Har ngn annan erfarenhet av att bli avvisad OCH/eller ifrågasatta på samma sätt då ni sökt DV?

Jo, jag har fattat det som jag har rätt till det eftersom de tjatat om att jag ska acceptera det sedan jag fick kontakt med dem...
Men nu har jag ju sagt att jag vill ha det och då blir väl deras målsättning att jag inte ska få det... Precis som deras målsättning tidigare varit att jag ska iväg på någon DV för att jag tackat nej...
Gersa

Inläggav Flinta » 2012-12-22 11:34:17

Gersa skrev:
Flinta skrev:

Jo, jag har fattat det som jag har rätt till det eftersom de tjatat om att jag ska acceptera det sedan jag fick kontakt med dem...
Men nu har jag ju sagt att jag vill ha det och då blir väl deras målsättning att jag inte ska få det... Precis som deras målsättning tidigare varit att jag ska iväg på någon DV för att jag tackat nej...

Varför vill du ha DV? Känner du dig tvingad till det? Har du problem med att sysselsätta dig själv o vill ingå i ett sammanhang med andra som inte klarar av ett vanligt arbete? Eller är det arbetspraktik ute på vanliga arbetsmarknaden du vill ha genom DV:n? Du behöver inte svara, undrar bara.
Flinta

Inläggav Gersa » 2012-12-22 13:20:50

Flinta skrev:Varför vill du ha DV? Känner du dig tvingad till det? Har du problem med att sysselsätta dig själv o vill ingå i ett sammanhang med andra som inte klarar av ett vanligt arbete? Eller är det arbetspraktik ute på vanliga arbetsmarknaden du vill ha genom DV:n? Du behöver inte svara, undrar bara.

Orsaken till att jag tidigare tackat nej till DV är min extremt begränsade energinivå. Varför jag menat att det inte är värt energin att ta sig till en DV om denna inte har något annat syfte än "Gubbdagis". Vilket är det ända syfta jag sett i de DV Soc erbjudit.
Soc har då menat att jag inte tagit emot den hjälp de erbjuder och ska därmed hålla tj....

Jag har varit i kontakt med MISA tidigare genom AF och såg på deras hemsida att de har kurser för personer med Asperger som DV inom LSS. Då kände jag att det är värt insatsen från min sida i och med att detta har ett syfte.
Jag siktar på att ta mig igenom utbildningsdelen, praktikdelen är jag inte säker på att jag klarar av. Men det får vi se om jag väl kommer dit...

Min förhoppning är ju att jag på något mirakulöst sätt klara båda delarna av kursen och kanske kunna komma ut i någon form av för mig meningsfull sysselsättning igen...

Mitt grundproblem är ju dock att sysselsättning på myndighetsspråk betyder någonstans du är en viss tid, inte som jag tolkat sysselsättning något man gör...
Men jag anta att myndighetstolkningen av sysselsättning har att göra med att de ska kunna mäta graden av sysselsättning och då måste den ske en viss tid på en viss plats för att myndigheten ifråga ska kunna kryssa i "uppfylld" checkboxen...

Den formulering som LSS-handläggaren nu plötsligt använder "alla andra möjligheter till sysselsättning är uttömda." är samma formulering som FK använt i sina avslagsbeslut gällande sjukersättning. Så då verkar det som att LSS-handläggaren kräver att min ansökan gällande sjukersättning godkänns innan jag kan få tillgång till någon DV....
Återigen moment 22.........
Gersa

Inläggav Zima33 » 2012-12-22 22:51:32

Gersa skrev:Och nu har det gått så många år sedan jag jobbade så om jag nu skulle få full sjukersättning så blir det 105600 kronor per år....

Det är ju bättre än inget. Tror de flesta med sjuk- eller aktivitetsersättning har den summan faktiskt...
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Gersa » 2012-12-22 23:18:18

Zima33 skrev:
Gersa skrev:Och nu har det gått så många år sedan jag jobbade så om jag nu skulle få full sjukersättning så blir det 105600 kronor per år....

Det är ju bättre än inget. Tror de flesta med sjuk- eller aktivitetsersättning har den summan faktiskt...

Jo men hade utredning tagit några år färre så hade jag istället kvalificerat mig till max belopp, vilket gör en viss skillnad.... Och detta är inget jag kunnat påverka varför jag inte förstår varför jag ska drabbas av det.... Hade det varit en obetald skatt hade det ju "gått" att rätta till felet.... Men inte i detta fall, jag förstår inte skillnaden...
Plus att tiden som gått gjort att jag inte kunnat betala på mina lån så dessa hamnat hos KF, trots att jag försökt förhandla med banken... Men banken gjorde antagandet att jag ljög när jag sa att jag inte fick någon ekonomisk hjälp, vilket gjorde att de valde att skicka lånen till KF istället för att förhandla. De på banken gjorde samma antagande som alla andra att behöver man ekonomisk hjälp så får man det... Jag fick inte en krona på över fem år. Vilket de på banken antog var en lögn...
Så tiden det inte hände någonting med vare sig utredning eller något annat har varit avgörande för att jag har hamnat i den situation jag gjort. Detta medan alla läkare sagt åt mig att släppa allt som har med ekonomin att göra och fokusera på att försöka koppla av...

Detta gör att jag idag sitter i den irreversibla situation jag gör, det kan bara bli sämre ur ekonomiskt perspektiv inte bättre.... Och jag anser inte att jag gjort något fel, utan det är en massa andra människor som gjort en massa fel, vilka jag för betala för...

Så sammantaget får jag betala för mina egna och alla som "hjälp mig" genom årens misstag... Varför ska det inte gå att fixa till i efterhand som med skatten? Allt finns ju dokumenterat...
Gersa

Inläggav johnnyfg » 2013-02-23 17:18:15

Gersa skrev:Nu finns också Handi Defy som är en android-mobil där jag vet att kalendern (och nått mer) är från handiprogrammet men annars är det en vanlig android-mobil. Men en sån har inte jag. Vanliga smartphones är för krånliga för mig så det är därför jag har min Handifon plus att jag behöver det bildstöd som finns inbyggt i den och att den inte har internet (vilket skulle göra mig stressad).

Det som jag tycker är den stora fördelen med "Handi Defy+" är att det är en android-mobil, där alla funnktioner i "handi" KAN nås på samma sätt som alla andra android-appar ... Det gör att du kan ha handifon-kalendern igång och hålla reda på att du ska ut med hunden 1455, samtidigt som du kollar "google maps" för att klura ut var du är någonstans. DET kan man inte göra med en annan Handifon som bygger på Windows Mobile ... Du väljer helt enkelt hur mycket som ska vara med i startmenyn i Handifon eller ej.

Det tycker jag kan göra den skillnad som gjort att många tidigare som har testat Handifon, har lämnat tillbaka den för att dess funktionalitet inte räckte till, idag kan den räcka till, då man har tillgång till hela android-app biblioteket, UTAN att behöva ha en antingen-eller situation mellan handifon-funktionerna och mobilens övriga funktioner.

/ Conny
johnnyfg

Anslöt: 2008-05-01

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in