Vad tror ni om denna laptop? Snabb hjälp, bör beställa nu...
65 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Apropå datorer, kan man köpa en tangent? Min dammsugare åt upp en på min HP.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Fiska i dammsugarpåsen. Jag har gjort det. Det är äckligt men inte så jättesvårt och mindre besvärligt än att hitta reservdelar.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:Fiska i dammsugarpåsen. Jag har gjort det. Det är äckligt men inte så jättesvårt och mindre besvärligt än att hitta reservdelar.
Har jag gjort, men den hade gått i två delar.
- Bror Duktig
Det finns inte lösa tangenter att köpa. Det finns så många olika modeller av tangentbord och att ha lösa reserver för dom är inte hållbart.Bror Duktig skrev:ropå datorer, kan man köpa en tangent? Min dammsugare åt upp en på min HP.
Leta rätt på ett likadant tangentbord på Blocket eller Tradera, ofta säljs ersättningstangentbord till laptops.
Från Kina kan man handla. Cirka 30:- stycket på relativt tillförlitliga sajter senast jag kollade.matgar skrev: Det finns inte lösa tangenter att köpa. Det finns så många olika modeller av tangentbord och att ha lösa reserver för dom är inte hållbart.
Jappå, har faktiskt hittat knappar för 5 dollar fast frakt på 4 dollar så det blir ju inte gratis. För 150 kr kan jag byta de slitna också. Tror jag gör det. Datorn är bra, och fortfarande en av de bättre.
Den gamla knappen gick inte att limma. Först sögs den upp, sedan gick plastpiggarna bort för klipsen, och sedan gick knappen i två bitar.
Den gamla knappen gick inte att limma. Först sögs den upp, sedan gick plastpiggarna bort för klipsen, och sedan gick knappen i två bitar.
- Bror Duktig
Idag fyllde sonen 11 år. Vi skulle till kyrkan och repa inför julaftonsspelande där, och medan vi spelade, så fick jag ett SMS om att datorn kommit. Så glad han blev som fick den på sin födelsedag!
Han är hur nöjd som helst, och säger att spelen flyter på lätt som en plätt, kollar appar och har sig. Har löst problem med både det ena och det andra (nedladdningsproblem).
Nu ska dammsamlande åbäket till gammal stationär dator UUUUT!!!!
Han är hur nöjd som helst, och säger att spelen flyter på lätt som en plätt, kollar appar och har sig. Har löst problem med både det ena och det andra (nedladdningsproblem).
Nu ska dammsamlande åbäket till gammal stationär dator UUUUT!!!!
- Bror Duktig
Alltså, tack för att ni orkade gagga lite med mig. Det hjälpte mig att komma framåt. Sonen är glad som en lärka än. Undras om han kommer somna.
Ny trumpet också. Hmm... 21 000 kr på två veckor. Som tur är, förlorar trumpeten inte andrahandsvärdet.
Ny trumpet också. Hmm... 21 000 kr på två veckor. Som tur är, förlorar trumpeten inte andrahandsvärdet.
- Bror Duktig
Sv: Re: Vad tror ni om denna laptop? Snabb hjälp, bör bestäl
Bror Duktig skrev:Denna dator till en 11-åring som spelar en del Sims3, Minecraft och Battlefield?
Eller räcker det med 4 GB RAM och sämre grafikkort? Kan komma ned en tusing om jag väljer sämre.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1352535
Har ni bättre förslag?
Och är det korrekt att det är vettigare att välja Win 7 än Win 8? Sonen vill inte ha 8. Men bör man inte följa med utvecklingen om den fortsätter så? Eller är Win 8 en flopp-parentes?
Han fyller år nästa fredag... måste välja NU.
Om det är Battlefield 3 vi talar om och man vill spela i vettig grafik säger jag att du måste i princip köpa stationär. BF3 är bland det mest krävande spel på marknaden.
För Ultra läge krävs jäkligt bra laptop. I 5000-6000 klassen existerar inga laptops som klara BF3 i vettiga inställningar, däremot finns det stationära som klarar det i godkänd grafik i den klassen men då krävs skärm om du ej har det som du får köpa till.
Förresten, varför spelar din 11 åring BF3, världens mest verklighetstrogna krigsspel.
För spel generellt gäller stationär om man vill ha bra prestanda för liten peng. Gaming laptops kostar.
Sv: Vad tror ni om denna laptop? Snabb hjälp, bör beställa n
Han spelar inte battlefield 3 utan battlefield heroes.
Han är supernöjd med sin win 8! Datorn flyter på skitbra. Stationär vill vi inte ha mer, tar för mycket plats.
Han är supernöjd med sin win 8! Datorn flyter på skitbra. Stationär vill vi inte ha mer, tar för mycket plats.
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:Han är supernöjd med sin win 8! Datorn flyter på skitbra. Stationär vill vi inte ha mer, tar för mycket plats.
Mycket plats. Såtillvida men ej ska byta plats hela tiden gör väl det inget att ha den på skrivbordet.
Om man spelar mycket och många timmar är laptop dåligt enligt mig av flera anledningen. Det är sämre prestanda för pengarna. arbetsställningen blir väldigt dålig då du sitter dels för nära skärmen och dels är den i fel vinkel.
De må vara större och tyngre, men om du är mycket framför datorn, flera timmar i sträck är extern skärm. tangentbord och mus ett måste och då gör ju det inte mycket att ha en burk stående. Och jag kan meddela, man rör sig inte mycket om man är mycket framför datorn av den anledningen du inte kan sitta hur som helst om du ska vara vara datorn en längre tid. Du måste ha datorn i rätt nivå så du inte behöver vinkla nacken neråt så det blir obekvämt (vilket det blir på en laptop oavsett hur du vinklar skärmen). Dessutom måste armarna ha en bra position och då är en laptops tangentbord för litet och hoptryckt för det ska bli bekvämt och musen är felplacerad, använder man dessa två hamnar man för nära skärmen och dessutom bör man ha en bra datorstol.
Att sitta fel är farligare än man kan tro och kan leda till framtida skador. Att använda en laptops inbyggda skärm och tangentbord samtidigt är inte bra ut denna synpunkt. För att ej få ont i nacken får du lyfta upp den oerhört långt för att kunna ha nacken rak som du bör ha och dessutom långt in på skrivbordet så du ej sitter för nära de. Detta leder istället till att du få ha raka och obekväm ställning för armarna. Har du den nära dig så de är bekvämt för armarna får du istället vinkla skärmen neråt och för att se luta på huvudet.
Så det finns flera skäl att välja stationär framför laptop speciellt om man spelar. En laptop må vara smidigare, men nackdelarna är många.
* Går ej att byta delar enkelt som med stationär.
* Prestanda kostar mycket mer än en stationär.
* Positionen för rygg, nacke och armar blir väldigt dålig om du sitter länge vid datorn om du ej kopplar in externa saker.
Sv: Vad tror ni om denna laptop? Snabb hjälp, bör beställa n
Han flyttar runt datorn, tar med den till vänner, mormor, farmor osv.
- Bror Duktig
Till en laptop kan man alltid ansluta en extern skärm samt externt tangnetbord och mus vilket gör att man kan skapa en alldeles utmärkt arbetsplats på det ställe man sitter oftast. Jag har dessutom då använt två skärmar (= två skrivbord) samtidigt vilket är väldigt praktiskt många gånger för de saker jag gör på datorn.
Med ett externt tangentbord förlänger man livslängden ganska mycket på en bärbar fick jag lära mig när jag skaffade min för 11 år sedan. Den funkar fortfarande bra för det behoven jag har men den sjunger nog på sista versen nu....
Bror Duktig skrev:Han flyttar runt datorn, tar med den till vänner, mormor, farmor osv.
Jag bara säger att om han är mycket vid datorn så måste han skaffa ett externt tangentbord, mus och skärm ifall han ska ha en laptop eller att han skaffar en stationär dator. Annars riskerar han skador då en laptop är totalt värdelöst utformad sätt utifrån hur du sitter vid den och hur kroppen läge.
Sådana arbetsskador har ökar väldigt mycket på kontor senare åren då folk sitter vid laptops utan att koppla in just skärm, tangentbord och mus och har således en felaktig vinkel på kroppen.