Artiklar i DN om Facebook

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Artiklar i DN om Facebook

Inläggav Wine » 2011-12-13 13:06:04

Artiklar i DN om Facebook och hur samarbetet med företag fungerar och hur Facebook arbetar för att hjälpa företagen att sprida kommersiella budskap och nå ut till rätt personer. Den teknik som finns idag gör det möjligt för Facebook att bearbeta stora mängder av information från uppgifter som de har i sin databas om användarna. Facebook har en stor databas som nu tydligen inkluderar över 800 miljoner människor världen över:

Så servar Facebook annonsörerna med din information
Publicerad 2011-12-12 13:42

Ingen identifierbar information om användarna lämnas ut eller säljs till andra företag, enligt Facebook. Men annonsörerna kan ändå välja ut vilka man vill nå med stor pricksäkerhet.

http://www.dn.se/ekonomi/sa-servar-face ... nonsorerna

Dina uppdateringar är Facebooks guldgruva
Publicerad 2011-12-12 13:25

Avancerad matematik och rå datorkraft. Det är verktyg som ger Facebook möjlighet att avgöra hur du och dina vänner ska användas för att kommersiella budskap ska få optimal spridning.


DN.se har vänt sig till experter inom forskarvärlden för att undersöka vilka möjligheter Facebook har och vad de troligtvis gör med informationen som de har i sin databas.

Robin Teigland, docent på Handelshögskolan med sociala nätverk och virtuella världar som forskningsspecialitet, berättar i artikeln hur det kan fungera:

– När du har identifierat centrala personer kan du rikta in budskapet på dem och förutsättningarna är goda att det sprids vidare, förklarar Robin Teigland.

Hon påpekar att principen inte är ny.

– Förr när Nike skulle lansera en ny dyr skomodell skänkte man bort skorna till de mäktigaste gängledarna. Sedan ville alla köpa dem. Nu kan det göras på ett nytt sätt, det går mycket snabbare och det når ut globalt.

En annan term för denna metod är viral marknadsföring. Begreppet är hämtat från läkarvetenskapen och syftar på hur information genom överföring från person till person (”word of mouth”) kan spridas lika snabbt och brett som en epidemi. Enligt Teigland är detta oftare mycket effektivare än traditionell reklam.

– Vi litar mycket mer på vad våra kompisar säger än på vad vi sett på tv, säger hon.

Sonja Buchegger forskar på Kungliga tekniska högskolan i Stockholm om teknologin bakom sociala medier. Hon framhåller att Facebooks styrka är att man inte bara vet vilka vi är utan också vad vi gör.

– Information i deras databas är ju inte statisk utan dynamisk. De får inte bara tillgång till det vi laddar upp utan också hur vi beter oss när vi är inloggade, vad vi gillar på webbsidor utanför Facebook, vem som sänder till vem, vilken slags meddelanden och hur ofta, säger Sonja Buchegger till DN.se.

Hon påpekar att dagens teknik och metoder ger närmast gränslösa möjligheter att bearbeta stora mängder information, så kallad datamining.

http://www.dn.se/ekonomi/sa-anvander-fa ... nformation
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Artiklar i DN om Facebook

Inläggav Wine » 2011-12-15 21:32:19

Denna artikel i DN's artikelserie om Facebook handlar om myndigheters och politikers granskning av Facebook:

Snaran dras åt kring Facebooks databas
Publicerad 2011-12-14 14:47

DN.SE GRANSKAR FACEBOOK. Facebooks sätt att hantera informationen om användarna ifrågasätts allt hårdare av myndigheter och politiker på bägge sidor av Atlanten. Skärpt tillsyn och hårdare lagar är att vänta – något som direkt kan påverka ditt Facebook-konto.

Myndigheter i flera europeiska länder är inblandade i en stor granskning som pågår just nu. Det började med norska Datatilsynets undersökning som presenterades i våras. Den norska myndigheten konstaterade att flera passager i Facebooks policydokument är vaga och har breda tolkningsmöjligheter.

Vad är då skillnaden mellan hur Facebook arbetar och mer traditionella marknadsundersökningar som ligger till grund för reklam?

– Vanliga kundundersökningar är inte individanpassade som Facebooks verksamhet är. Vad vi ser är att de gör den här anpassningen i en aldrig förr skådad skala, säger Jonas Agnvall.

Dataskyddsmyndigheterna undersöker i vilken mån Facebook följer gällande regelverk. Men det kan också bli så att nya lagar och regler införs. EU-kommissionen, med vice ordförande Viviane Reding i spetsen, har för avsikt att redan i januari lansera ett direktiv som ska begränsa Facebooks tillgång till eller hantering av användarnas uppgifter för att rikta sin reklam.

http://www.dn.se/ekonomi/snaran-dras-at ... ks-databas
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Artiklar i DN om Facebook

Inläggav Wine » 2012-12-18 14:55:57

Har ju själv inte Facebook konto så jag missar tydligen en hel del som händer men läste detta i DN idag, Emanuel Karlsten om villkorade donationer och gåvor till hjälporganisationer m.m:

DN - Emanuel Karlsten: När gillaklick på Facebook blir cyniska
Publicerad 2012-12-18 08:37

Den värsta sortens gåva är den som är villkorad. Den värsta sortens marknadsföring är den som görs på andra människors bekostnad.

Ändå är det vad vi nu ser i varje hörn av internet. Löften om att skänka pengar till välgörenhet – om jag bara först hjälper till att marknadsföra personen eller företaget.

Har det gått så långt att företag inte kan skänka pengar utan att göra ett pr-trick av det? Twitter är långt ifrån ensamt, bara i Sverige har vi flera exempel. Som ett lokalkontor hos Länsförsäkringar. På deras Facebooksida förklarades i höstas hur viktigt det var att skänka pengar till Barncancerfonden och att kontoret skulle skänka upp till 25 000 kronor. Men bara om de fick 500 ”gillaklick”. Den ekonomiska hjälpen sätts alltså gisslan i väntan på att andra ska sprida budskapet om deras ... godhet(?).
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Artiklar i DN om Facebook

Inläggav plåtmonster » 2012-12-18 16:08:25

Det finns väl några risker:
* Social media som villkor för inkomst (jobb, bidrag, utbildning etc)
* Dataläckage från personer i din omgivning som är med på social media som skriva något eller tar bilder..
* Ansiktsidentifiering kommer att göra så att personer kan spåras överallt där det finns kameror
* Avancerad analys av insamlad data om personer för effektivt exploatering av mänskliga relationer.
* Koppling direkt via legimitation, biomarkörer osv. Vilket skulle försvåra med privat konto gentemot arbetsgivare

En vital skillnad är om en kontroll som social media är kommer att betraktas som i grunden frivilligt eller obligatoriskt. För närvarande är det frivilligt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in