Vad tror ni om denna laptop? Snabb hjälp, bör beställa nu...
65 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Lägre modelnummer bättre än högre?.. knepigt.
Vi kan också vända på frågan. Hur mycket får datorn kosta och vilka spel ska den klara av?
Att sätta sig in i moderkort-minne-cpu-gfx som "oinvigd" på några dygn kan vara rätt tufft.
Vi kan också vända på frågan. Hur mycket får datorn kosta och vilka spel ska den klara av?
Att sätta sig in i moderkort-minne-cpu-gfx som "oinvigd" på några dygn kan vara rätt tufft.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Jag kan absolut inget om alla detaljer men jag var ute och började titta på en dator till mig och vad jag under inga omständigheter klarar av är att dom är blanka, måste ha en som är matt. Kunde snabbt konstatera att dom flesta är blanka....
matgar skrev:Aklaim skrev:dedicerat gfx minne betyder att grafikkortet tar av ram minnet.
Tvärtom dedikerat grafikminne är sådant som inte tar av datorns ram minne, det sitter istället direkt på grafikkortet och är alltid att föredra.
ah tackar för rättning nått jag borde kunna vid dethär laget själv men i bland blir det kortis i hjärnan så allokerat minne o dedikerat byter plats
Jasså, jag har också hört att dedikerat grafikminne snor åt sig av RAM-minnet.
Det börjar klarna lite. Funderar på att se ut vad jag vill ha, och sedan slå till i mellandagarna då. Kanske kan spara en tusing.
Moggy: en sista fråga (tror jag), är grafikprocessor GT 540M alltså bättre än GT 630M? Gäller samma för processorer? Är Intel Core i5 2450M bättre än Intel Core i5 32100M?
Antar att första siffran anger generation.
Vad är det som skiljer generationerna på t.ex. grafik GT 540M och GT 640M eller processor 2450M och 3450M?
Det börjar klarna lite. Funderar på att se ut vad jag vill ha, och sedan slå till i mellandagarna då. Kanske kan spara en tusing.
Moggy: en sista fråga (tror jag), är grafikprocessor GT 540M alltså bättre än GT 630M? Gäller samma för processorer? Är Intel Core i5 2450M bättre än Intel Core i5 32100M?
Antar att första siffran anger generation.
Vad är det som skiljer generationerna på t.ex. grafik GT 540M och GT 640M eller processor 2450M och 3450M?
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
plåtmonster skrev:Lägre modelnummer bättre än högre?.. knepigt.
Jo det kan det tyckas vara men det går att bryta ner det i sina beståndsdelar.
Ta till exempel ett GeForce GT 630 2GB.
GeForce betyder att det är NVIDIA som står för chip/teknologi.
GT alt GTX är en indikation på om det är budget eller lite bättre. (GTX är dyrare men bättre)
630 får man bryta upp i 6 och 30. 6 visar på vilken generation. medans 30 visar på rang inom generationen.
Så ett 540 är en generation yngre en 630, men har mera "hästkrafter" och är ofta snabbare en det nyare men klenare kortet. Det finns dock vissa undantag om det tillkommit helt ny teknik som det nya kortet stöder men som det gamla inte gör.
Sen har vi 2GB vilket visar hur mycket grafik minne kortet har. Det avgör bland annat hur stora texturer kortet kan ladda. Det kan vara avgörande om man vill använda sig av högre upplösning och spel som vill ladda massa olika texturer.
Heter kortet Radeon så är det AMD(ATI) som står för chip och dom har liknande namgivningssystem dock i en helt annan serie (ie HD7970)
Sen får man tänka på att går man tillbaka ett tag i tiden så ser namnvignings standarden annorlunda ut. Tex så fanns GeForce 8800 GT för några år sedan.
Bror Duktig skrev:Är Intel Core i5 2450M bättre än Intel Core i5 32100M?
När det gäller CPU så är jag inte lika säker. Man får titta på lite mera saker. Antal kärnor, hur snabba dom är tex 3,3GHz samt hur mycket cache dom har tex 6MB etc
Vad arg jag blir.. jag gjorde en edit och skrev utförligt om skillnaden mellan två processorerna. Men så gick tiden ut och allt försvan när jag tryckte skicka.
I grund och botten är dom nästan exakt likadana.
2450 är 2nd generation i5
3210 är 3rd generation i5
Dom har identiska specifikationer.
2core
4thread
2.5GHz 3.1 i turbo
3MB cahe
65bit.
dock är 3210 byggd på 22nm istället för 32nm(2450)
Samt att den nyare stöder mer minne 32GB/16GB
Dom borde ha väldigt snarlika prestanda.
I grund och botten är dom nästan exakt likadana.
2450 är 2nd generation i5
3210 är 3rd generation i5
Dom har identiska specifikationer.
2core
4thread
2.5GHz 3.1 i turbo
3MB cahe
65bit.
dock är 3210 byggd på 22nm istället för 32nm(2450)
Samt att den nyare stöder mer minne 32GB/16GB
Dom borde ha väldigt snarlika prestanda.
Tackar, matgar!
- Bror Duktig
matgar skrev:65bit.
Stämmer det?
- plåtmonster
plåtmonster skrev:matgar skrev:65bit.
Stämmer det?
nä det ska stå 64bit där.
Matgar, att den nyare processorn stöder mer minne, 32 i stället för 16, handlar det om RAM-minne, så att jag kan fetglömma det ifall jag ändå kör med max 8 GB RAM?
- Bror Duktig
Hm. Sonen vill inte ha win 8! Jag är säker på att han vill det om ett halvår när alla andra har det... Så är det alltid.
Kan man köra win 7-miljö på win 8? Och går alla win 7 som köps nu att uppgradera enkelt och gratis/billigt? Även om man väntar ett år med att uppgradera?
Ska fråga butikerna också, men vill gärna höra vad ni säger.
Har nu i alla fall hittat en dito Acer för samma pris med samma specs fast ännu bättre grafikkort (GT 640M i stället för GT 630M som alla andra jag hittat har). Problemet: win 8. Säljs i en butik som ligger 5 minuters gångväg från mamma
Kan man köra win 7-miljö på win 8? Och går alla win 7 som köps nu att uppgradera enkelt och gratis/billigt? Även om man väntar ett år med att uppgradera?
Ska fråga butikerna också, men vill gärna höra vad ni säger.
Har nu i alla fall hittat en dito Acer för samma pris med samma specs fast ännu bättre grafikkort (GT 640M i stället för GT 630M som alla andra jag hittat har). Problemet: win 8. Säljs i en butik som ligger 5 minuters gångväg från mamma
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:Matgar, att den nyare processorn stöder mer minne, 32 i stället för 16, handlar det om RAM-minne, så att jag kan fetglömma det ifall jag ändå kör med max 8 GB RAM?
Det stämmer det har med RAM att göra. Så inget någon normal människa behöver bry sig om.
Flera speltillverkare skiter i Win 8 så möjligheten att det ska bli stort är nog ganska liten...
Win 7 kommer nog att leva kvar ett bra tag pga detta.
Win 7 kommer nog att leva kvar ett bra tag pga detta.
Skit. Hade bestämt mig för den där jag länkade till, när jag hittade en Acer med i stort sett identiska specs, förutom att grafikkortet är GT 640M i stället för GT 630M. Samma pris.
Problemet är: win 8 och Komplett.se
Hade det varit Inet hade man säkert kunnat göra en deal och få win 7, sådant har jag gjort förr där.
Jag tror faktiskt att win 7 blir bäst ändå. Win 8 klarar inte flera fönster öppna samtidigt, och det har han ju, Skype och spel t.ex. (de vill samtala medan de spelar). Och win 7 verkar man ju i de flesta fall få uppgradera billigt till 8 om man vill. Vet inte om jag har lust och ork att TPB:a in win 7 på en med 8.
Problemet är: win 8 och Komplett.se
Hade det varit Inet hade man säkert kunnat göra en deal och få win 7, sådant har jag gjort förr där.
Jag tror faktiskt att win 7 blir bäst ändå. Win 8 klarar inte flera fönster öppna samtidigt, och det har han ju, Skype och spel t.ex. (de vill samtala medan de spelar). Och win 7 verkar man ju i de flesta fall få uppgradera billigt till 8 om man vill. Vet inte om jag har lust och ork att TPB:a in win 7 på en med 8.
- Bror Duktig
Tillägg: Har såklart mailat Komplett.se där den där Acern säljs, och frågat om win 7. Få se vad de svarar. Ibland kan det finnas bra lösningar.
- Bror Duktig
Borde gå på nått sätt.Bror Duktig skrev:Win 8 klarar inte flera fönster öppna samtidigt, och det har han ju
Blev win 8 i alla fall. Hemskärmen med fyrkanterna fungerar som startmenyn, sedan kan man gå till desktop som är som vanligt men saknar startknapp.
Köpte denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1451151
Grafikkort GT 640M, bästa i den prisklassen.
Köpte denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1451151
Grafikkort GT 640M, bästa i den prisklassen.
- Bror Duktig
Står väl tidigare i tråden. Till min son som fyller 11 år, han gillar att spela, får inte kosta mer än 6000 kr.
- Bror Duktig
I unix finns ingen startknapp.. HJÄLP!
- plåtmonster
Jaja, han är bara strax 11 år och gillar inte förändringar. Han vill veta att han har koll och kan göra det han brukar göra. Först trodde han inte ens att han skulle kunna spela ett enda av sina spel på datorn eller att man kunde komma från hemskärmen.
Sedan tittade vi på lite virtual win 8.
Tror han blir nöjd.
Sedan tittade vi på lite virtual win 8.
Tror han blir nöjd.
- Bror Duktig
Han var med när jag beställde, och han blev jätteglad. Måste ha med dem när man köper sådant tycker jag. Och det vill de själva. Hellre veta, än att få något man inte vill ha. Jag är ännu mer sådan, så det gör mig inget alls.
Visade honom även musen han ska få till, ifall han ville ha en annan som jag kan köpa i morrn. Men även den var klockren, och passar fint ihop med datorn.
Köpa XBOX live också, men det får de inte veta, det vet jag redan att de vill ha
Visade honom även musen han ska få till, ifall han ville ha en annan som jag kan köpa i morrn. Men även den var klockren, och passar fint ihop med datorn.
Köpa XBOX live också, men det får de inte veta, det vet jag redan att de vill ha
- Bror Duktig