Vad tror ni om denna laptop? Snabb hjälp, bör beställa nu...

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bror Duktig » 2012-12-14 21:41:41

Denna dator till en 11-åring som spelar en del Sims3, Minecraft och Battlefield?

Eller räcker det med 4 GB RAM och sämre grafikkort? Kan komma ned en tusing om jag väljer sämre.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1352535

Har ni bättre förslag?

Och är det korrekt att det är vettigare att välja Win 7 än Win 8? Sonen vill inte ha 8. Men bör man inte följa med utvecklingen om den fortsätter så? Eller är Win 8 en flopp-parentes?

Han fyller år nästa fredag... :x icon måste välja NU.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2012-12-14 21:48:57

En 17-tummare är bättre, men det blir för dyrt. Andra sonen fick en iPad, och lite tillbehör, då vi hade tänkt max 5 500 kr. Då blir det inget annat än detta i present, av hela släkten. Nya datorer behövs ändå, och nu blir det lite extra bra när de lägger till allt de får i födelsedagspresent. Annars hade man ju köpt en 2 990-kronorsdator.
Bror Duktig

Inläggav plåtmonster » 2012-12-14 22:03:15

När det gäller Microsoft så blir det inte sällan mer invecklat snarare än utvecklat .. :mrgreen:
Så om den som skall ha datorn hellre vill ha Win7 så ta det.

Laptop Asus A55VM-SX097V:
* Grafikprocessorn "GeForce GT 630M med 2 GB DD3" är nog en viktig komponent om det skall spelas.
* Processor "Intel Core i5 3210M med 8 GB DDR3" på 2,5 GHz och 3 MB L3 cache.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Bror Duktig » 2012-12-14 22:28:52

Tror du att grafikkort och processor räcker (de som finns i den länkade datorn)? Och hur är det med RAM, räcker 4 för spelande? Eller vad påverkas mest av RAM-minnet? Vet att det är viktigt för mig i alla fall när jag höll på mycket med grafikprogram och min första dator alltid fick slut på minne. men spelande? Finns ju motsvarande datorer lite billigare om jag väljer 4 GB RAM i stället för 8.

Var på Inet idag, och den dator de tipsade om, motsvarar den jag länkar till, förutom RAM-minnet och OS:et (jag tänkte win 8 då).
Bror Duktig

Inläggav barracuber » 2012-12-14 22:32:28

Bror Duktig skrev:Denna dator till en 11-åring som spelar en del Sims3, Minecraft och Battlefield?

Eller räcker det med 4 GB RAM och sämre grafikkort? Kan komma ned en tusing om jag väljer sämre.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1352535

Har ni bättre förslag?

Och är det korrekt att det är vettigare att välja Win 7 än Win 8? Sonen vill inte ha 8. Men bör man inte följa med utvecklingen om den fortsätter så? Eller är Win 8 en flopp-parentes?

Han fyller år nästa fredag... :x icon måste välja NU.

Rent spondant - ska man spela spel - snåla inte på grafiken. 4 GB kan räcka om man har ett bra grafikkort. Hellre det än 8 GB och ett dåligt gratikkort. Grafiken är väldigt central när det gäller spel. Mina fem cents....FWIW :roll:

Ingen koll på 7 eller 8 i spelhänseende. Hur det går för 8:an är för tidigt att säga. Oavsett vilken Windows man kör så är PC de oslagbart största spelplattformen. Vilken Windows man än kör så kommer man rätt långt. Nya versioner av de moderna spelen kommer oftast först på Windows.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Moggy » 2012-12-14 22:38:42

Många nya stora spel är minneskrävande och än mer krävande på grafikkortet. Grafiken på datorn ovan är rätt bra för att vara en billig dator. 2GB grafikminne, bra grafik och 8GB RAM göt att den där datorn kommer att klara många spel bra. Intels inbyggda sin är i billigare datorer är betydligt sämre än ett 630.

Just i det där prisspannet så gör en tusing hit eller dit mycket på prestandan på det man får för pengarna.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Bror Duktig » 2012-12-14 22:42:21

moggy skrev:Intels inbyggda sin är i billigare datorer är betydligt sämre än ett 630.
???
Bror Duktig

Inläggav Moggy » 2012-12-14 22:45:01

Bror Duktig skrev:
moggy skrev:Intels inbyggda sinär i billigare datorer är betydligt sämre än ett 630.
???

Vet inte vad som hände där. :)

Menade iaf Intels inbyggda grafik
Moggy

Inläggav Bror Duktig » 2012-12-14 22:52:21

Vad är ett 630? Är inte helt inne i allt för att veta ^_^
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2012-12-14 22:53:30

Jag fick ur gubben på Inet en hel del, och fick honom att skriva ut specs på det han föreslog, så jag jämförde grafikkorten och fattade hur jag skulle söka på Prisjakt för att hitta liknande. Jag kan noll om grafikkort eftersom jag aldrig behövt bry mig.
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2012-12-14 22:57:30

Ja just ja. Jag antar att 15 tum räcker? 17 tum blir så mycket dyrare att man får snåla på komponenterna i övrigt.

Själv har jag 17 tum, tycker att 15 är för litet, vill ha så stor laptop som möjligt, gärna 19 tum...
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2012-12-14 23:15:52

Är GeForce 610M betydligt sämre än GeForce GT 630M?

Och behövs dedikerat grafikminne? Vet att någon störde sig på det, men det kanske är bra när man spelar?
Bror Duktig

Inläggav Moggy » 2012-12-14 23:33:10

Bror Duktig skrev:Är GeForce 610M betydligt sämre än GeForce GT 630M?

Och behövs dedikerat grafikminne? Vet att någon störde sig på det, men det kanske är bra när man spelar?

630 och 610 är grafikchip ur Nvidias senaste serie.

Ja. 610 är betydligt sämre. Det duger till kontorsarbete och surfning och är inte lämpligt för tyngre spel. 630 och 2Gb grafikminne betyder mycket för spelprestandan.
Moggy

Inläggav plåtmonster » 2012-12-14 23:37:24

2 Gbit minne låter lite?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Hundralappen » 2012-12-14 23:37:32

Säker på att det är laptop som gäller då? Är han portabel med datorn ofta så att säga?
För när man spelar vill man ju inte sitta i soffan med datorn i knäet liksom.
Satsar du på en stationär för spel kan du får mer bang for the buck nämligen :-)Happy
Visserligen lite kringsutrustning som krävs då.. :-)063

Inet har just nu fram till den sextonde så dom bygger ihop i delar gratis och du får samtidigt gratis frakt med SweClockers-tillägget (bara att regga ett konto på SweClockers ju).

Så fråga dig själv hur portabel han kommer vara med en dator :-)Happy
Hundralappen

Anslöt: 2009-01-16

Inläggav Bror Duktig » 2012-12-15 0:11:40

+6
Moggy skrev:
Bror Duktig skrev:Är GeForce 610M betydligt sämre än GeForce GT 630M?

630 och 610 är grafikchip ur Nvidias senaste serie.

Ja. 610 är betydligt sämre. Det duger till kontorsarbete och surfning och är inte lämpligt för tyngre spel. 630 och 2Gb grafikminne betyder mycket för spelprestandan.

Tack. Verkar som att jag fetglömmer en 17-tummare, och troligen satsar på den jag länkade till.

Är det så att det är overkill, får vi väl byta dator jag och han. Jag tar gärna vassare ^_^
Min har GeForce GT 230M, var kanske ok för två år sedan när jag köpte datorn?

Om jag ska snåla in på något jämfört med datorn jag länkade till, vad är då smartast att snåla på? De spel han spelar, funkar ju bra på min dator tycker jag (GeForce GT 230 M, 4 GB RAM i5-processor generation 1). Bättre att snåla ned till 6 eller 4 GB på RAM än på grafikkortet? Vad händer om grafikkortet är något kass? Har själv alltid tänkt att processor och RAM ger mest för livslängden. Men jag har aldrig spelat grafikspel eller lyssnat på musik, kollat videos, så jag skiter i ljud och bild. Räcker att det låter lite och rör på sig.
Hundralappen skrev:Säker på att det är laptop som gäller då? Är han portabel med datorn ofta så att säga?
För när man spelar vill man ju inte sitta i soffan med datorn i knäet liksom.
Satsar du på en stationär för spel kan du får mer bang for the buck nämligen :-)Happy
Visserligen lite kringsutrustning som krävs då.. :-)063

Inet har just nu fram till den sextonde så dom bygger ihop i delar gratis och du får samtidigt gratis frakt med SweClockers-tillägget (bara att regga ett konto på SweClockers ju).

Så fråga dig själv hur portabel han kommer vara med en dator :-)Happy

Ja, det måste vara laptop. Dels har vi ont om plats, och dels vill han ha den med. Och ska jag ta över den, vill jag inte ha en stationär dammsamlare. Är superglad att jag lämnat stationära stadiet. Även om laptops verkar dö snabbare...
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2012-12-15 0:14:18

Tillägg: Fungerar Prisjakt så att de listade komponenterna blir vassare och vassare, alltså är rangordnade? Ser ju ut som det. Men under processorn i5 står iofs inte generationerna i ordning så det kanske inte stämmer.

Finns det någon site där man kan få reda på senaste och vassaste när det gäller olika komponenter? Och vilka märken på komponenter som anses värda att satsa på.
Bror Duktig

Inläggav matgar » 2012-12-15 0:31:37

Hundralappen skrev:Satsar du på en stationär för spel kan du får mer bang for the buck nämligen

Visserligen håller jag med om att man inte vill sitta med datorn i knät när man spelar.
Dock är jag inte säker på att du får mer bang for the buck med en stationär dator jämfört med en laptop när du tittar på budget speldator.
Tänk på att med en stationär måste du köpa.
monitor
chassi
power supply
moderkort
processor
grafikkort
minne
mus+tangentbord
DVD brännare
hårdisk
operativ system (windows)
Det går snabbt upp i pris.

Angående den laptop som OP länkade så funkar den nog rätt bra att spela på, det är dock ingen versting till spelburk. Grafikkortet GT 630 är ett av dom billigare korten.
Nuvarande generation av nvidia kort rankas ifrån 610, 620 up till 690.
Dock så kommer 11åringen att kunna spela alla spel, dock inte med dom högsta grafik inställningarna. Jag skulle inte ta ett sämre kort en ett 630, men då killen är 11år så skulle jag nog inte lägga ner så mycket mer heller. Och just det där kortet har 2gb grafikminne vilket är bra.

Bror Duktig skrev:Bättre att snåla ned till 6 eller 4 GB på RAM än på grafikkortet?

4gb ram duger rätt bra att spela på, 8 är inte nått måste. Dock är minne rätt billigt numera så tror inte du sparar så mycket bara på att gå ifrån 8gb ram till 4. (billigaste 4gb minne till en laptop börjar runt 200kr så är det mycket billigare med 4 så kan du ju alltid köpa löst och upgradera. om det finns plats för det i datorn det vill säga.)

För övrigt är ditt gamla GT 230 ungefär samma kort som GT 630. (eller på samma nivå iaf) Dock är 630 flera generationer nya och har troligen mera minne. Så det kommer att ha bättre prestanda och stödja vissa saker som ditt 230 inte gör.
matgar

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Aklaim » 2012-12-15 0:32:40

dedicerat gfx minne betyder att grafikkortet tar av ram minnet.

http://www.tomshardware.co.uk/ en bra sida med tester av dom flesta saker i o kring datorer

inte så insatt i grafik kort nu sätter mig in i dem när jag själv behöver byta och är ett mörker varje gång
Aklaim

Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Inläggav matgar » 2012-12-15 0:37:01

Bror Duktig skrev:Finns det någon site där man kan få reda på senaste och vassaste när det gäller olika komponenter? Och vilka märken på komponenter som anses värda att satsa på.

Det finns för många siter med alldeles för mycket information för att snabbt lära sig vad som är bäst och så.

Men förrutom Tomshardware som det länkades till så kan du kolla lite på http://www.anandtech.com/
http://hardocp.com/

Eller kanske en svensk site.
http://www.sweclockers.com/testcenter

Förutom dom testar dom gjort så går det ju att läsa på siternas forum

Generellt så gillar jag personligen saker ifrån Asus. Men även MSI, Gigabyte, EVGA gör bra grafikkort.
RAM minne så är Corsair och Crucial helt ok.
matgar

Sv: Vad tror ni om denna laptop? Snabb hjälp, bör beställa n

Inläggav Bror Duktig » 2012-12-15 0:37:35

Tack för senaste svaren!

Ligger och halvsover med luren, så kan inte svara vettigare just nu.

Tänkte eventuellt vänta till mellandagsrean, men misstänker att det då är sämre datorer de rear ut. Eller vad tror ni? Köpa nu eller efter jul?
Bror Duktig

Inläggav matgar » 2012-12-15 0:38:58

Aklaim skrev:dedicerat gfx minne betyder att grafikkortet tar av ram minnet.

Tvärtom dedikerat grafikminne är sådant som inte tar av datorns ram minne, det sitter istället direkt på grafikkortet och är alltid att föredra.
matgar

Inläggav matgar » 2012-12-15 0:40:34

Bror Duktig skrev:Tänkte eventuellt vänta till mellandagsrean, men misstänker att det då är sämre datorer de rear ut. Eller vad tror ni? Köpa nu eller efter jul?

Inte för att jag skulle kalla mig expert på vad som reas ut på mellandagarna, men jag skulle tro att den nivån du tittar efter är precis sådant som reas ut.
matgar

Sv: Vad tror ni om denna laptop? Snabb hjälp, bör beställa n

Inläggav Moggy » 2012-12-15 3:35:48

Håller med Matgar om att mellandagsrean kan vara värd att vänta på. Du kan ha tur och tag i en lite äldre men betydligt dyrare dator till det pris du är beredd att betala nu. Även om det skulle vara grafik ur 500_serien så är ett 540 bättre än ett 630.
Moggy

Återgå till IT-forum

Logga in