Lagliga gratis mp3?
17 inlägg
• Sida 1 av 1
Lagliga gratis mp3?
Finns tips på där man kan ladda ner mp3or gratis/lagligt utöver mp3.com? Jag har nu fått min nya iPod men har ingen musik på den och måste synka den med iTunes före jag kan använda den?
Helst känd musik men även annat?
Helst känd musik men även annat?
Lagliga gratis mp3?
Det beror väl mycket på vilken musiksmak du har, vad du är ute efter, vad du gillar att lyssna på. Det finns gott om mindre kända artister som tvingas skänka bort sin musik för att öht komma ut i bruset - ifall deras stil motsvarar din smak så finns mycket att hämta där. De kända och etablerade artisterna däremot brukar däremot sällan skänka bort sin musik - om du söker sådant får du bereda dig på att antingen betala eller ladda svart.
Att rippa sina egna cd-skivor är naturligtvis gratis. För privat bruk observera. Detta har jag själv gjort rätt mycket och sedan sålt av cd-skivorna till begagnade skivbutiker och på så sätt fått in lite pengar i hushållet Inga förmögenheter men ändå...
Att googla på 'free mp3' ger en del fortfarande. Men jag tror återigen att det mest är mindre okända artister som tvingas vara så generösa - i överlevnadssyfte - att de skänker bort delar av sina alster.
Det som konkurrerat ut hemladdning idag är ju streamad lyssning a la Spotify, Google Music, Grooveshark m fl. Då blir ju själva musiken i centrum och inte innehavet av musiken vilket kan tyckas som en bra utveckling.
Att inneha musik kan möjligen tyckas vara bra och meningsfullt för människor som tycker att samlandet i sig ger livet mening - jag själv kan sägas ha tillhört dessa i perioder under livet och ibland fortfarande (man ska inte racka ned på människor som söker och hittar mening i tillvaron sålänge de inte direkt strider emot lagen och orsakar någon annans direkta lidande). För andra är det själva musiken i sig - och inte så mycket innehavet och samlandet i sig - som är poängen.
Att rippa sina egna cd-skivor är naturligtvis gratis. För privat bruk observera. Detta har jag själv gjort rätt mycket och sedan sålt av cd-skivorna till begagnade skivbutiker och på så sätt fått in lite pengar i hushållet Inga förmögenheter men ändå...
Att googla på 'free mp3' ger en del fortfarande. Men jag tror återigen att det mest är mindre okända artister som tvingas vara så generösa - i överlevnadssyfte - att de skänker bort delar av sina alster.
Det som konkurrerat ut hemladdning idag är ju streamad lyssning a la Spotify, Google Music, Grooveshark m fl. Då blir ju själva musiken i centrum och inte innehavet av musiken vilket kan tyckas som en bra utveckling.
Att inneha musik kan möjligen tyckas vara bra och meningsfullt för människor som tycker att samlandet i sig ger livet mening - jag själv kan sägas ha tillhört dessa i perioder under livet och ibland fortfarande (man ska inte racka ned på människor som söker och hittar mening i tillvaron sålänge de inte direkt strider emot lagen och orsakar någon annans direkta lidande). För andra är det själva musiken i sig - och inte så mycket innehavet och samlandet i sig - som är poängen.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Lagliga gratis mp3?
MsTibbs!
Gärna spotify. De är billiga och lika som att ladda ned om du inte har modem bara. Annars finns youtube, men bara några låtar.
Även Grooveshark
Gärna spotify. De är billiga och lika som att ladda ned om du inte har modem bara. Annars finns youtube, men bara några låtar.
Även Grooveshark
Lagliga gratis mp3?
Har gått igenom mina fyra USB-minnen, skivor, en extern hårddisk och min gamla mac. Har nu ca 4000 låtar och iPoden är inte halvfull än.... får börja rippa mina gamla CD-skivor...
Lagliga gratis mp3?
På lastfm.se har vissa artister så man kan ladda ner vissa låtar.
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Lagliga gratis mp3?
Ok. Jag har en minidator där informationen måste laddas in via usb eller från nätet. Det blir ju lite krångligt då anser jag.
Lagliga gratis mp3?
kullan skrev:Ok. Jag har en minidator där informationen måste laddas in via usb eller från nätet. Det blir ju lite krångligt då anser jag.
Men.. men.. det finns ju små gulliga 32GB USB-stickor. *Massor* av musik får plats
Lagliga gratis mp3?
lillmupp skrev:kullan skrev:Ok. Jag har en minidator där informationen måste laddas in via usb eller från nätet. Det blir ju lite krångligt då anser jag.
Men.. men.. det finns ju små gulliga 32GB USB-stickor. *Massor* av musik får plats
Jo men hur får man in musiken på usb - stickan om man inte kan rippa ner musiken på datorn? Jag är för korkad för att förstå.
Lagliga gratis mp3?
kullan skrev:Jo men hur får man in musiken på usb - stickan om man inte kan rippa ner musiken på datorn? Jag är för korkad för att förstå.
Kopiera och klistra in kör jag med.
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Lagliga gratis mp3?
kullan skrev:lillmupp skrev:kullan skrev:Ok. Jag har en minidator där informationen måste laddas in via usb eller från nätet. Det blir ju lite krångligt då anser jag.
Jo men hur får man in musiken på usb - stickan om man inte kan rippa ner musiken på datorn? Jag är för korkad för att förstå.
Nej, du är inte korkad!!
Men du har ju moment22.. du behöver en CD-spelare i/till datorn för att rippa så du ska slippa CD-spelaren..
Då är det ju till att ha en annan dator med spelare och ripp där och kopiera ut till stickan.
Och det har du inte..
Men du kan ju rippa Yuotube-klipp!
Lagliga gratis mp3?
lillmupp skrev:Men du kan ju rippa Yuotube-klipp!
Och det gör man hur? Men det är väl inte lagligt?
Lagliga gratis mp3?
kullan skrev:lillmupp skrev:Men du kan ju rippa Yuotube-klipp!
Och det gör man hur? Men det är väl inte lagligt?
Gå till siten som Jagers länkar till i tidigare inlägg.
Klistra in youtube-länken och tryck på knappen.
Lagligt? Att lyssna för privat bruk direkt från hårddisk känns inte som något problem.. och vem ska kolla?
Lagliga gratis mp3?
Moggy skrev:
Vad blir det för kvalitet? Blir det bitexakt eller kodas det om?
Här finns förteckning på format som kan förekomma.
Siten kodar om vid behov, till mp3. Någon slags "förlust" lär ju uppstå i en del konverteringar.
Lagliga gratis mp3?
Moggy skrev:
Vad blir det för kvalitet? Blir det bitexakt eller kodas det om?
bara att testa själv på några låtar, jag upplever ingen förlust