Feministisk snö(röjning)?
11 inlägg
• Sida 1 av 1
Feministisk snö(röjning)?
Eller missar jag nåt viktigt i den där ledaren?
http://arbetarbladet.se/ledare/1.5382292-gubbplogat
Moderator: Kompletterade rubriken "Feministisk snö" för större tydlighet.
http://arbetarbladet.se/ledare/1.5382292-gubbplogat
I centrum för filmen står Karlskoga kommun. Karlskoga kommun valde nämligen att göra vad fler kommuner borde göra; de analyserade sin snöröjning ur ett jämställdhetsperspektiv.
Resultatet blev mycket intressant. För när kommunen studerade hur man valde att prioritera i snöröjningsarbetet visade det sig nämligen att man först och främst röjde typiskt manliga områden. Först röjdes ringleder och sedan större gator, bland annat de som ledde till mansdominerade arbetsplatser. Att röja busshållplatser, gångbanor och cykelvägar kom däremot i tredje hand.
Moderator: Kompletterade rubriken "Feministisk snö" för större tydlighet.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Feministisk snö?
eh, vad kom i andra hand?
varför? är en bra fråga.?
varför? är en bra fråga.?
- Issa Jesus
- Förhandsgranskad
- Anslöt: 2012-01-06
Feministisk snö?
Undrar också vad som röjdes i andra hand. Hmmm, det var en nyhet för mig att ringleder, större gator som bland annat leder till mansdominerade arbetsplatser är "typiskt manliga områden". Trodde även att kvinnor i olika typer av fordon utnyttjade ringleder, större gator och vägar. Busshållplatser, gångbanor och cykelvägar räknas alltså inte som "manliga områden"? Betraktas då busshållplatser, gångbanor och cykelvägar som "kvinnliga områden"? Det är alltså inte både män och kvinnor som åker kollektivt, går eller cyklar?
Feministisk snö?
även i mansdominerade arbetsplatser, bl a tung industri, finns kvinnor även om man inte tänker det (lunchrestauranger städning receptioner administration m m) och tvärtom så finns på många kvinnodominerade arbetsplatser många "mansarbeten" som vaktmästare elektriker byggrelaterade arbeten transporter m fl
Feministisk snö?
Det är snöhanteringen som är snedvriden med hänsyn till förekomst av olika grupper på olika arbetsplatser snarare än snön i sig som rubriken kan förleda en att tro. Det förekommer kvinnor som metallarbetare, men det är övervägande förekommande som t.ex sjuksjöterskor. Anekdotisk bevisföring..
Man har samma problem i Uppsala.
Det är helt enkelt så att man prioriterar de med bil över allt annat. Något annat är skitsnack eftersom det inte ger resultat i verkligheten.
Man har samma problem i Uppsala.
Det är helt enkelt så att man prioriterar de med bil över allt annat. Något annat är skitsnack eftersom det inte ger resultat i verkligheten.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Feministisk snö?
Plåtmonster har en poäng. Givetvis utnyttjar kvinnor ringleder, men det finns en könsskillnad när det gäller utnyttjandet av olika transportmedel. Fler män kör bil, fler kvinnor åker kollektivt. Jag vet inte hur det är med gång och cykling men förutom kvinnor så är det ju också transportmedel som i väldigt stor del utnyttjas av barn.
Så visst finns det fog för att säga att man i snöröjningen i första hand prioriterar mäns framkomlighet.
Vad det gäller stora vägar kan jag tycka det är okej för att det är viktigt av säkerhetsskäl och för viktiga samhällsfunktioner att tranporter fungerar över längre sträckor och att utryckningsfordon kan komma fram. Men sedan kan man nog börja diskutera prioriteringar.
Så visst finns det fog för att säga att man i snöröjningen i första hand prioriterar mäns framkomlighet.
Vad det gäller stora vägar kan jag tycka det är okej för att det är viktigt av säkerhetsskäl och för viktiga samhällsfunktioner att tranporter fungerar över längre sträckor och att utryckningsfordon kan komma fram. Men sedan kan man nog börja diskutera prioriteringar.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Feministisk snö?
Typisk antifeministisk reaktion mot journalisten som skrev om det: http://arbetarbladet.se/ledare/1.539863 ... ful-korkad
Feministisk snö?
Xzirie skrev:Typisk antifeministisk reaktion mot journalisten som skrev om det: http://arbetarbladet.se/ledare/1.539863 ... ful-korkad
Inte undra på att folk blir förbannad på henne. Sanslöst att journalister får lön för att skriva sånt där trams.
Feministisk snö?
Man kan ju också ha en åldersbaserad vinkling. T ex att snövallarna blir så höga att gamla med rullatorer inte kommer ut utan blir instängda dagar i sträck.
Men jag vet inte om prioriteringen i ajälva snöröjandet är fel, snarare att snöröjning i sig inte fått tillräckliga resurser. Politikerna avsätter för litet pengar och hoppas på en snöfattig vinter. Det borde finnas resurser både till plogning och bortforsling av snön.
http://www.dn.se/sthlm/de-som-ar-pigga- ... novallarna
Men jag vet inte om prioriteringen i ajälva snöröjandet är fel, snarare att snöröjning i sig inte fått tillräckliga resurser. Politikerna avsätter för litet pengar och hoppas på en snöfattig vinter. Det borde finnas resurser både till plogning och bortforsling av snön.
Hennes rullator fastnar i all snö och hon har inget annat val än att hålla sig hemma.
---
– Jag har velat åka in till stan och träffa vänner eller gått på olika möten, men det har jag fått strunta i på grund av att jag inte kan komma fram genom snön, säger hon.
Hon berättar att hon försöker anpassa sig till sin nya tillvaro och att hon inte vill vara till besvär för andra. När det har varit som värst har hon inte kunnat lämna lägenheten och snälla grannar på bottenvåningen har erbjudit sig att handla åt henne.
http://www.dn.se/sthlm/de-som-ar-pigga- ... novallarna
Feministisk snö?
Någon får trycka ut snön från trottoaren på vägen igen. Då kanske det blir lite liv
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Feministisk snö?
Society for trycking out snö!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Återgå till Intressanta intressen