Experimentkort
12 inlägg
• Sida 1 av 1
Experimentkort
Någon som kortfattat kan förklara vad ett experimentkort används till? Jag frågade en man på Kjell & Company, men han visste inte...
- Autismsmurfen
- Anslöt: 2012-05-20
Experimentkort
Man kopplar upp saker och ser om de fungerar. Fördelen är att man inte behöver någon förberedelse alls nästan.
Kjell&Co verkar vara lite väl vilsna i ämnet för att syssla med de produkter de gör
Kjell&Co verkar vara lite väl vilsna i ämnet för att syssla med de produkter de gör
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Experimentkort
Ok, som jag trodde då... Bra att testa på innan man skall göra ett kretskort...
Jo, men de flesta frågar nog efter datorer, mobiler och annat vardagligt. De förstår sig inte på riktiga grejer...
plåtmonster skrev:Kjell&Co verkar vara lite väl vilsna i ämnet för att syssla med de produkter de gör
Jo, men de flesta frågar nog efter datorer, mobiler och annat vardagligt. De förstår sig inte på riktiga grejer...
- Autismsmurfen
- Anslöt: 2012-05-20
Experimentkort
Miche skrev:Du ska nog snarare snacka med snubbarna på Elfa, de har nog koll!
Tyvärr brukar det vara kunderna på Elfa som har koll, medan butikspersonalen inget begriper (i alla fall i Mölndal).
Experimentkort
Jag tycker dessa är bra att göra experimentbyggen på (de har strömförsörjning utmed hela på var sida men de syns inte på bilden):
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... fri-p36251
De tar tyvärr anbart hålmonterade komponenter, det finns en del hemmapulare som har egen utrustning för att göra kretskort och man brukar kunna köpa av en del sådana människor, de annonerar ibland på olika forum, tipsar om www.elektronikforumet.com
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... fri-p36251
De tar tyvärr anbart hålmonterade komponenter, det finns en del hemmapulare som har egen utrustning för att göra kretskort och man brukar kunna köpa av en del sådana människor, de annonerar ibland på olika forum, tipsar om www.elektronikforumet.com
Experimentkort
nano skrev:De tar tyvärr anbart hålmonterade komponenter
De flesta kretsar finns väl för hålmontage, annars finns det väl socklar att sätta kretsarna så att de går att hålmontera och därmed även skydda kretsen mot övervärmning om man är ovan att löda.
Experimentkort
Jag tycker hålmonterade kretsar överges allt mer av komponenttilverkare men de är ju inte på något sätt borta.
Typ att allt finns som ytmonterat men allt finns inte som hålmonterat.
Typ att allt finns som ytmonterat men allt finns inte som hålmonterat.
Experimentkort
I värsta fall får man löda dit trådar vid anslutningspunkterna så att man kan hålmontera dom...
Experimentkort
Det finns också adapterkort..
Och pizzaugnar har många (miss)användningsområden ..
Och pizzaugnar har många (miss)användningsområden ..
- plåtmonster
Experimentkort
Gillar inte att blanda matlagning och lödning, men jag kan tänka mig olika lösningar på tex pizzaugnar, nackdelen är att korten sannolikt släpper ifrån sig saker som är giftiga för människokroppen när man värmer upp korten, komponenterna och lodpasta, som sedan sätter sig i ugnen o sedan överförs till maten som sedan hamnar i kroppen, varav en del lagras i kroppen permanent.
Det är ju sannolikt en fara i att använda matredskap till lödning.
Den lodpasta som används vid ytmontering innehåller tenn och "rengöringsmedel" som ska göra rent kopparn så tennet fäster smälter och rinner iväg, en del hamnar i ugnen genom att rinna utanför kortet och en del sprätter iväg.
Det varma tennet ska med kapillärkraft rinna upp på komponenten en bit för att det ska bli rätt och det behövs starka ämnen för att åstakomma dena rena miljö för tennet.
Det är ju sannolikt en fara i att använda matredskap till lödning.
Den lodpasta som används vid ytmontering innehåller tenn och "rengöringsmedel" som ska göra rent kopparn så tennet fäster smälter och rinner iväg, en del hamnar i ugnen genom att rinna utanför kortet och en del sprätter iväg.
Det varma tennet ska med kapillärkraft rinna upp på komponenten en bit för att det ska bli rätt och det behövs starka ämnen för att åstakomma dena rena miljö för tennet.
Experimentkort
@nano, Du har rätt. Det är därför man använder en separat ugn för ändamålet. Och eftersom de oftast byggs om med timer och temperaturprofil samt vädring och IR bestrålning osv. Så är de sedan inget vidare bra på att användas till annat.
- plåtmonster
Återgå till Intressanta intressen