Uppsägningstid?
4 inlägg
• Sida 1 av 1
Uppsägningstid?
Någon som vet vad jag har för uppsägningstid om jag är timanställd och aldrig har haft någon form av anställningskontrakt eller avtal, utan endast muntligt "avtal"? Alltså hur länge jag är förpliktigad att jobba kvar om jag säger upp mig?
Med vänlig hälsning,
Fröken Fräken
Med vänlig hälsning,
Fröken Fräken
- Fröken Fräken
- Anslöt: 2011-01-20
Uppsägningstid?
om ni inte avtalat något kan du gå på sekunden.
vad kom ni överens om i ert muntliga avtal? nämndes inget är det bara att gå, men arbetsgivaren kan bli grinig och det kan bli svårt att få ut innestående lön om han/hon är sur och har lite tvivelaktig karaktär
vad kom ni överens om i ert muntliga avtal? nämndes inget är det bara att gå, men arbetsgivaren kan bli grinig och det kan bli svårt att få ut innestående lön om han/hon är sur och har lite tvivelaktig karaktär
Uppsägningstid?
Jag har varit med om det motsatta och då var uppsägningen omedelbar. Om du vill en fortsatt bra relation med arbetsgivaren kanske du ska höra vad den tycker (iofs ville nog min arbetsgivare också ha det trots ett bryskt avsked).
- LordNelson
- Förhandsgranskad
- Anslöt: 2010-06-25
Uppsägningstid?
Då har du som jag ser det inget anställningskontrakt och alltså ingen uppsägningstid. Men det säkraste är att ringa den fackförening som organiserar folk inom din branch och hör hur de ser på saken.
Däremot kan det som LordNelson säger vara bra att säga till i förväg ifall du hade tänkt dig ha arbetsgivaren som referens eller något dylikt. Om du bara sticker från ena dagen till den andra så att det blir strul i verksamheten kan ju vederbörande bli sur på dig.
Annars tycker jag faktiskt principiellt sätt inte att man ska ta någon större hänsyn till sådana arbetsgivare som inte ens kan ge en papper på att man har en behovsanställning. Det är dålig stil.
Däremot kan det som LordNelson säger vara bra att säga till i förväg ifall du hade tänkt dig ha arbetsgivaren som referens eller något dylikt. Om du bara sticker från ena dagen till den andra så att det blir strul i verksamheten kan ju vederbörande bli sur på dig.
Annars tycker jag faktiskt principiellt sätt inte att man ska ta någon större hänsyn till sådana arbetsgivare som inte ens kan ge en papper på att man har en behovsanställning. Det är dålig stil.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Återgå till Studier och arbetsliv