Sömnmedel kan öka risk att dö i förtid
26 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
DN: Sömnmedel kan öka risk att dö i förtid
NFR: Sleeping pills can bring on the big sleep — study (pang på rödbetan detaljerna)
Man verkar hittat korrelerande data. Men inte nödvändligtvis ett samband som visar att sömnpiller ökar dödsrisken. Det kan ju vara så att orsaken till att man tar pillren är densamma som ökar risken för död liksom om man ej sover ordentligt.
Publicerat: British Medical Journal Open
Störst koppling i åldern 18-55
Ökad risk för cancer och död
10500 personer jämfördes med 23500 personer utan sömnmedel mellan 2002-2007
NFR: Sleeping pills can bring on the big sleep — study (pang på rödbetan detaljerna)
Man verkar hittat korrelerande data. Men inte nödvändligtvis ett samband som visar att sömnpiller ökar dödsrisken. Det kan ju vara så att orsaken till att man tar pillren är densamma som ökar risken för död liksom om man ej sover ordentligt.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Re: Sömnmedel kan öka risk att dö i förtid
Inte läst hela än men intressant.
Det får man väl nästan anta har med en 600 % ökning att göra men kanske inte hela. Fast är det inte REM-sömnen som blir förstört med "sömnmedicin"? Sömnen kanske inte är så värd mycket utan den.plåtmonster skrev:Det kan ju vara så att orsaken till att man tar pillren är densamma som ökar risken för död liksom om man ej sover ordentligt.
Hmmm .... You'll find what you looking for.
Undrar hur pass bra studien har utförts, att det inte finns massa andra påverkande orsaker som inte kommer fram
Hinner inte läsa studien...
Intressant iaf, men jag väljer att inte dra förhastade slutsatser.
Naturligtvis kan det inte va nyttigt att knapra Imovane, Stillisar mm men ändå *kritisk förhållningssätt*
Undrar hur pass bra studien har utförts, att det inte finns massa andra påverkande orsaker som inte kommer fram
Hinner inte läsa studien...
Intressant iaf, men jag väljer att inte dra förhastade slutsatser.
Naturligtvis kan det inte va nyttigt att knapra Imovane, Stillisar mm men ändå *kritisk förhållningssätt*
- Red and green
- Anslöt: 2011-12-17
Det borde vara mer oväntat om folk som tar sömnmedel inte överlag dör något i förtid. Det är inte precis kärnfriska personer som tar sömnmedel.
Här finns en tråd om bl.a. en studie som publicerats i Canadian Journal of Psychiatry där man kom fram till att sömntabletter är farligare än man trott och att risken att dö i förtid ökar vid regelbundet intag av sömntabletter:
Risker med sömntabletter - ångest, Alzheimer och beroende
Erathe skrev:Det borde vara mer oväntat om folk som tar sömnmedel inte överlag dör något i förtid. Det är inte precis kärnfriska personer som tar sömnmedel.
Även friska människor behöver ibland hjälp för att kunna sova. Inget konstigt alls.
Mer eller mindre regelbunden användning är förståss en hel annan sak dock.
- Red and green
- Anslöt: 2011-12-17
Intressant att läsa
För egen del så försöker jag undvika att äta mediciner eftersom att det ger en massa biverkningar...
Jag har prövat en mängd olika psykofarmaka men det har inte blivit bättre utan ännu värre
men vi är alla olika och på vissa personer verkar det funka
och så tar jag dagen lite som den kommer, och försöker leva i nuet vilket funkar till viss del men inte alltid
För egen del så försöker jag undvika att äta mediciner eftersom att det ger en massa biverkningar...
Jag har prövat en mängd olika psykofarmaka men det har inte blivit bättre utan ännu värre
men vi är alla olika och på vissa personer verkar det funka
och så tar jag dagen lite som den kommer, och försöker leva i nuet vilket funkar till viss del men inte alltid
Ja klart att det inte är ofarligt. Flunitrazepam förvärrar min sömnapné eftersom de är slembildande och därför kläggar igen luftvägarna ytterligare. Men insomni är inte bra för hälsan heller.
Hjärtinfarkt, stroke etc.
Hjärtinfarkt, stroke etc.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Tur att jag använder Atarax som sömnmedel...
- Autismsmurfen
- Anslöt: 2012-05-20
Autismsmurfen skrev:Tur att jag använder Atarax som sömnmedel...
Tja Atarax är väl inte helt ofarligt det heller.... Även om det är ett annan typ av preparat som inte var med i den här undersökningen.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Wine skrev:Här finns en tråd om bl.a. en studie som publicerats i Canadian Journal of Psychiatry där man kom fram till att sömntabletter är farligare än man trott och att risken att dö i förtid ökar vid regelbundet intag av sömntabletter:
http://www.nelm.nhs.uk/en/NeLM-Area/New ... mortality/
The author concludes that in this study, people who reported use of sedatives or hypnotics in the month before survey had an increased mortality risk. She notes possible mechanisms, but also comments that there were limitations to the analysis due to the data available.
[Editor's comment: adds to the evidence, but too many potential limitations to consider it definitive - e.g. people taking these drugs may have been doing so because they were suffering from serious illness.]
Jasså.
Det verkar som om det inte var helt så klart som du framställer det som vanligt.
Alltså det skulle vara konstigt om en sådan grupp inte skulle ha en högre dödlighet,det förstår ni va?
Även om sömnmedlen skulle var 100% biverkningsfria eller ickeberoende framkallande så skulle dödligheten i allt möjligt vara högre.
Även om sömnmedlen skulle var 100% biverkningsfria eller ickeberoende framkallande så skulle dödligheten i allt möjligt vara högre.
The recent study in BMJ about the dangers of sleep medications had methodological shortcomings: It compared a large group of people who had been prescribed sleep medication with a large group that had not, matching them in terms of age, sex, ethnicity, body mass index, smoking and drinking — but not in terms of how well they slept. Given that those taking the medications had more hypertension, heart failure, obesity, asthma and other health problems associated with poor sleep to begin with, it’s not surprising they had higher mortality rates.
http://www.nytimes.com/2012/03/25/opini ... icine.html
Om man får sömnmedel utskrivet så har man antingen ett problem med sömn eller ett problem med droger.
Väldigt svårt att kompensera i en studie för det i förhållande till kontrollgruppen.
Det naturliga hade väl åtminstone varit att man hade jämfört folk med sömnproblem med dem som medecinerar och de som inte gör det fast resultatet skulle ändå vara diskutabelt eftersom det icke medicinerande gruppen kanske skulle ha lindrigare sömnproblem.
Länk till studien som fungerar.
http://bmjopen.bmj.com/content/2/1/e000 ... da7d42345c
En annan artikel baserad på en cohortsudie som undersökte samband kring mortalitet och sömnmedel.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3467595/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3467595/
Inadequate sleep is a predictor of numerous health problems including depression,1 hypertension,2 diabetes3 and cardiac events.4 To reduce these problems many people rely on hypnotics. Americans filled some 60 million prescriptions for hypnotics last year, up from 47 million in 2006, according to IMS Health, a healthcare services company.5 Despite their obvious acute effects, their long-term efficacy for treatment of sleep disorders is unclear.6–8 In addition, there are concerns that these medications may have adverse health effects. A recent study found high hazard ratios for mortality and cancer associated with hypnotic use.5 9 10 Other studies have also found evidence that hypnotic use may increase the risk of disease and mortality.11–19
A potential flaw in these studies, however, is the possibility that higher-risk patients take more hypnotics, and it is this higher risk rather than the hypnotics that contributes to adverse health outcomes. For example, it might be that health problems or psychological problems interfere with sleep, and people with these problems are more likely to take sleeping pills. It is also possible that sleep problems rather than sleep medications cause adverse health outcomes
Jag äter zopiklon (imovane) då och då - men är extremt sparsamt, förklarar efter min dryga kommentar. Känns lite som att man redan vet att det finns risker med att under en viss tid äta olika mängder av en eller flera substanser. Sömntabletter upplever jag rent av ligga ganska högt på listan av skitmediciner.
Jag fick 7,5 mg imvone utskrivet direkt. "Den mängden, den tidpunkten."
I och med att risk för tillvänjning och en exceptionellt vidrig bismak medföljer så har jag varit mycket försiktig med den. Det är en insomningstablett och det känns väl rent spontant att dessa är tyngst. Jag har i alla fall minskat dosen till att jag försökte sova på en halv 7,5mg-tablett - fungerade utmärkt. Sedan testade jag en halv halv 7,5mg-tablett - fungerade utmärkt.
Så frågan är om man egentligen inte oftast får alldeles för mycket utskrivet redan från början.
Nej, jag tror rutin, träning och kost löser det mesta av våra bekymmer om man inte bokstavligt talat har verkliga sömnsvårigheter som man inte full ut kan påverka. Många sömnsvårigheter är ju ett resultat av psykisk ohälsa snarare än att det är något fristående sömnproblem.
Jag fick 7,5 mg imvone utskrivet direkt. "Den mängden, den tidpunkten."
I och med att risk för tillvänjning och en exceptionellt vidrig bismak medföljer så har jag varit mycket försiktig med den. Det är en insomningstablett och det känns väl rent spontant att dessa är tyngst. Jag har i alla fall minskat dosen till att jag försökte sova på en halv 7,5mg-tablett - fungerade utmärkt. Sedan testade jag en halv halv 7,5mg-tablett - fungerade utmärkt.
Så frågan är om man egentligen inte oftast får alldeles för mycket utskrivet redan från början.
Nej, jag tror rutin, träning och kost löser det mesta av våra bekymmer om man inte bokstavligt talat har verkliga sömnsvårigheter som man inte full ut kan påverka. Många sömnsvårigheter är ju ett resultat av psykisk ohälsa snarare än att det är något fristående sömnproblem.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Det finns alltså ingen anledning att ligga sömnlös om nätterna på grund av dessa studier eftersom risken är stor att man dör då.
Risken är alltid stor.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Jag har haft svåra sömnproblem sen tonåren och äter numera sömntabletter för att kunna sova alternativet är sömnlöshet och nej kost, motion och rutiner fungerar inte.
Jag har provat annat men sömntabletter är det enda som fungerar i längden och utan sömn fungerar man inte alls.
Jag har legat sömnlös under så många långa nätter både i mitt föräldrarhem och på behandlingshem utan att mina problem tagits på allvar och jag varit tvungen att hålla mig tyst och stilla utan att kunna lämna sängen för att röra lite på mig utan att få höra att jag stör eller att jag "måste försöka sova" att hela situationen runt sovande är starkt ångestframkallande för mig.
Jag hoppas kunna dra ner på stilnocten så småningom men för tillfället är det inte möjligt.
Jag har provat annat men sömntabletter är det enda som fungerar i längden och utan sömn fungerar man inte alls.
Jag har legat sömnlös under så många långa nätter både i mitt föräldrarhem och på behandlingshem utan att mina problem tagits på allvar och jag varit tvungen att hålla mig tyst och stilla utan att kunna lämna sängen för att röra lite på mig utan att få höra att jag stör eller att jag "måste försöka sova" att hela situationen runt sovande är starkt ångestframkallande för mig.
Jag hoppas kunna dra ner på stilnocten så småningom men för tillfället är det inte möjligt.
- VeganGeekGirl
- Anslöt: 2010-04-03
Det verkar skitjobbigt att vara tvungen att hålla sig tyst och stilla när man inte kan sova.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Jag tar sömnpiller varje natt men tror ändå att jag kommer att få uppleva välsignelsen av att leva så pass länge att söta små flickor byter blöja på mig och torkar mig i arslet med sina små händer.
Jag är optimist!
Jag är optimist!
Hur är det med melatonin?
Flera kända har tagit sömnmedel och blivit mycket gamla.
Ingmar Bergman.
Liz Asklund.
ska man tro artikeln?
Flera kända har tagit sömnmedel och blivit mycket gamla.
Ingmar Bergman.
Liz Asklund.
ska man tro artikeln?
Ska nog inte ses som att sömnmedlet orsakar ökningen precis som Flawed påpekade.
Är nån annan behandling för sömnbesvären effektivare och sömnstörningen är orsak till för tidig död samt att det handlar om något annat än att bli pillerdäckad (sova?) så kan man visserligen ändå kalla det en orsak.
Intressant med könsskillnad:
Är nån annan behandling för sömnbesvären effektivare och sömnstörningen är orsak till för tidig död samt att det handlar om något annat än att bli pillerdäckad (sova?) så kan man visserligen ändå kalla det en orsak.
"It is important to note that our results are based on observational data, so even though we did everything we could to ensure their validity, it's still possible that other factors explain the associations," said co-author Lawrence Kline, D.O., who is medical director of the Viterbi Family Sleep Center. "We hope our work will spur additional research in this area using information from other populations."
For obese patients in the study who had an average body mass index of 38.8, the risk of death was 8.1 times higher on average among those who were prescribed the smallest number of pills (18 or fewer annually) when compared with similar study participants who did not take the medications. The mortality rate was 9.3 times higher on average among obese patients receiving the largest number of pills (132 or more annually).
Intressant med könsskillnad:
http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 185727.htmAdditionally, men who took sleeping pills were about twice as likely to die as women who received the medications, after accounting for other factors, he said.
Jo, det är ju märkligt.mikael skrev:Flera kända har tagit sömnmedel och blivit mycket gamla.
Tror inte studien handlar om melatonin på burk.
Från samma länk:
Men verkar finnas konstaterade dödsfall.
http://www.ehealthme.com/ds/melatonin/death
och där var visst könsskillnaden bakvänd:
Från samma länk:
The research was the first to show that eight of the most commonly used hypnotic drugswere associated with increased hazards of mortality and cancer, including the popularly prescribed medications zolpidem (known by the brand name Ambien) and temazepam (also known as Restoril), Dr. Kripke said.
Men verkar finnas konstaterade dödsfall.
http://www.ehealthme.com/ds/melatonin/death
och där var visst könsskillnaden bakvänd:
Female Male
Death 60.98% 39.02%
plåtmonster skrev:DN: Sömnmedel kan öka risk att dö i förtid
sömnmedel är bra grejer det funkar bra och är bra det..!!
Återgå till Aspergare och vården