Hjälp med matteuppgift??!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hjälp med matteuppgift??!

Inläggav dipsy » 2012-12-03 12:20:17

Hej :)

Jag kämpar för att få godkänt i matte A, och håller på med sista provet men har några uppgifter jag inte fattar. Läraren lyckas inte få mig att förstå. Jag vill så gärna få det gjort, finns det något snille här inne som kan tala till mig som en aspergare till en annan. Det handlar om grader, volym och liknande. Hör väldigt gärna av er!! Antingen om ni kan svara här, eller via pm.
Snälla, skulle lyfta av all ångest.
Kram!

Moderator Alien: Tog bort epostadress enligt överenskommelse.
dipsy
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2012-09-20

Hjälp med matteuppgift??!

Inläggav ullstrumpan » 2012-12-03 12:25:19

lägg gärna upp talen här
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Hjälp med matteuppgift??!

Inläggav dipsy » 2012-12-03 12:37:26

Oookej! Jag behöver hjälp med uträkningen, inte bara svaren eftersom jag måste visa hur jag räknat ut det, för att bevisa för läraren att jag förstår..



Carlos simmade 800 m på en simtävling. Bassängen var 25 meter lång. a) Hur många längder simmade Carlos under loppet? b) Carlos går i mål och får tiden 9 minuter och 24 sekunder. Vilken medelfart hade Carlos?

-------------

Medelåldern på 5 anställda i en sportaffärvar 24 år. En kvinna på 36 år anställs som butiksföreståndare. Vad blir därefter genomsnittsåldern?

--------------

Lisa planerar att tillverka ett smycke i form av en silverkula. Hur många gram silver går det åt till en silverkula med diametern 12mm? 1 kubikcm (cm med en upphöjd 3:a på) väger 10,5 g.



Tackar och bockar på förhand.
dipsy
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2012-09-20

Hjälp med matteuppgift??!

Inläggav ullstrumpan » 2012-12-03 12:54:36

Jag tror du förstår att om en läng äär 25 meter , så är två längder 50 meter och tre 75 meter, eller hur ?

Om du nu tänker att det är x antal längder Carlos ska simma, så
är det ju X*25 meter = 800 meter
vilket ju ger 800meter/ 25 meter per längd = 32 längder

Medelfart är Sträckan/Tiden= Farten, d.v.s., 800 meter/ 564 sekunder = 1,418 m/sec

Medelåldern är ju den sammanlgda åldern på de fem anställda dividerat med 5,
d.v.s, A:s ålder + B:s ålder +C:s ålder +D:s ålder + E:s ålder = Sammanlagd ålder
Sammanlagd ålder / 5 = 24
Alltså är den sammanlagda åldern : 24*5 = 120

När den nya anställs blir den nya medelåldern 120+36 = 156
Den nya medelåldern blir ju då 156/6= 26
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Hjälp med matteuppgift??!

Inläggav Jakaranda » 2012-12-03 12:55:57

Första talet så räknar i a) ut det hela genom att dela den totala sträckans längd med varje delsträckas längd.
800m/25m=32
Att svaret blir utan enhet beror på att du har samma enhet och då förkortas de helt enkelt bort
b) där skule jag först räkna om 9 min och 24 sekunder till sekunder
9 minuter i sekunder är 9*60=540 sekunder
540s+24s=564 sekunder.
Därefter vill du ha fram hastigheten. Hastigheten anges i tex km/h eller m/s. Här skulle jag räkna i m/s då jag redan har de enheterna
800m/564s=1,4m/s
Jakaranda
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2011-08-03

Hjälp med matteuppgift??!

Inläggav ullstrumpan » 2012-12-03 13:04:16

Räkna ut volymen på silverkulan,
d.v.s. 4*pi*r*r*r*/3

r=d/2, vilet ger 12mm/2 = 6 mm =0,6 cm

0,6*0,6*0,6*pi*4/3 = 0.904kubikcm

10,5 gram/kubikcm * 0,904 kubikcm = 9,5 gram
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Hjälp med matteuppgift??!

Inläggav DIProgan » 2012-12-03 13:07:07

Lägger till mina förklaringar också så har du några varianter.

a)
800m / 25m = 32 längder

b)
Vi omvandlar tiden till enbart sekunder så vi får farten meter per sekund.
9min = 9 x 60 sekunder = 540
540+24 sekunder = 564

Bild
sträckan: 800m, tiden 564 sekunder

800 / 564 ger 1.4184.... ~1.4 m/s

------

5 stycken med medelålder 24 ger en samlad ålder på 5 x 24 = 120 år
Lägg till en person på 36 120+36=156. Nu har vi samlad ålder 156 på 6 personer.
156 / 6 = 26 år är den nya medelåldern.

------

Vi behöver här räkna ut hur stor kulans volym är som vi gör med formeln:

Bild

En diameter är ett snitt rätt genom kulans mitt eller två stycken radier. Uträkningen behöver radien så därför delar vi diametern i två för att få radien. 12 / 2 = 6mm
För att göra det så enkelt som möjligt senare när vi ska räkna med kubikcentimeter så omvandlar vi direkt radien till cm istället 6mm = 0.6cm


4 * pi * 0.6 upphöjt i 3 och sedan delat på 3.

( 4 * 3.14 * 0.216 ) / 3 ~ 0,9

Volymen på kulan är 0.9 kubikcentimeter. Eftersom varje kubikcentimeter silver väger 10.5 kan vi helt enkelt gångra våra 0.9 med 10.5 och får att kulan kommer väga ungefär 9.45 gram (vill du ha ett mer exakt svar avrunda inte till 0.9)
DIProgan
 
Inlägg: 4559
Anslöt: 2008-10-14

Hjälp med matteuppgift??!

Inläggav dipsy » 2012-12-03 18:29:04

Tackar och bockar å det grövsta, ni är guld värda. Ni anar inte hur mycket det hjälper mig!! here's some more att suga på, om ni är intresserade:9


Här är några mätvärden med enheter. Några av dessa går att addera. Bestäm vilka och beräkna deras totala summa.

4,5dm 2,1 dm3(kubik?) 0,4dm2(kvadrat) 5dl 3,2liter


---------------------------

När en frysbox stängs av stiger temperaturen. Följande formel kan användas för att beräkna temperaturen (y) i grader celsius då en frysbox har varit avstängd i x timmar.

y=0,2x-18.

a) Vilken är frysboxens temperatur då den varit avstängd i 2 timmar?
b) Hur länge har frysboxen varit avstängd när temperaturen är 0 grader?
c) Förklara med egna ord vad formeln innebär.


-------------------------------

martin och Johanna ska köpa en ny bil. Johanna fastnar för en bil som kostar 194 000. Martin påstår att värdet på denna sorts bil sjunker med ungefär 17% per år. De funderar på hur mycket den här bilen skulle vara värd om tre år och var och en beräknar på sitt sätt.

Martins beräkning:

17%+17%+17%=51%. 100-51=49%

49% * 194 000= 95 060 kr

Johannas beräkning:

1-0,17=0,83
0,83 upphöjt till 3 * 194 000= 110927 kr

Vem har tolkat problemet rätt? Hur kan Martin och Johanna ha resonerat?
dipsy
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2012-09-20

Hjälp med matteuppgift??!

Inläggav Meppe » 2012-12-03 18:38:43

dipsy skrev:martin och Johanna ska köpa en ny bil. Johanna fastnar för en bil som kostar 194 000. Martin påstår att värdet på denna sorts bil sjunker med ungefär 17% per år. De funderar på hur mycket den här bilen skulle vara värd om tre år och var och en beräknar på sitt sätt.

Martins beräkning:

17%+17%+17%=51%. 100-51=49%

49% * 194 000= 95 060 kr

Johannas beräkning:

1-0,17=0,83
0,83 upphöjt till 3 * 194 000= 110927 kr

Vem har tolkat problemet rätt? Hur kan Martin och Johanna ha resonerat?


Johanna har rätt. Martin har räknat bort 51% direkt, men efter ett år har värdet sjunkit 17%. Då måste man räkna bort 17% på det nya värdet för att få veta vad värdet är om 2 år eftersom 17% inte alltid motsvarar samma sak. Jag vet inte hur begripligt det där blev, men 10% av 100 är 10 medan 10% av 10 är 1. Någon som är mera pedagogisk får gärna försöka, jag begriper knappt min egen förklaring.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Hjälp med matteuppgift??!

Inläggav dipsy » 2012-12-03 18:48:02

här är några bilduppgifter jag inte kunde förklara med ord

http://i50.tinypic.com/fa7kaf.jpg
http://i46.tinypic.com/k9fhvl.jpg
http://i47.tinypic.com/29axu2h.jpg
http://i46.tinypic.com/9jf69x.jpg

Tackar på förhand generösa medmänniskor!! :'D
dipsy
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2012-09-20

Hjälp med matteuppgift??!

Inläggav Meppe » 2012-12-03 18:57:18

Tredje länken, den där man ska beskriva D. Först pekar den uppåt i samma takt som B, sedan börjar den luta som A eftersom bassängen blir bredare.

Första länken:

a) 507319 + 24630 = 531949

b) Erikdalsbadet har haft den större ökningen i besöksantal, 199000 mot Eyrabadets 156400. Procenträkning är inte min starka sida så jag lämnar räknandet åt någon annan med ser att Eyrabadet har haft en större procentuell ökning.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Hjälp med matteuppgift??!

Inläggav Meppe » 2012-12-03 19:08:56

dipsy skrev:När en frysbox stängs av stiger temperaturen. Följande formel kan användas för att beräkna temperaturen (y) i grader celsius då en frysbox har varit avstängd i x timmar.

y=0,2x-18.

a) Vilken är frysboxens temperatur då den varit avstängd i 2 timmar?
b) Hur länge har frysboxen varit avstängd när temperaturen är 0 grader?
c) Förklara med egna ord vad formeln innebär.


a:

x är timmarna, alltså är x = 2

y = 0,2 * 2 - 18
y = 0,4 - 18
y = 17,6

Efter 2 timmar är temperaturen 17,6 grader Celcius.

b:

y är temperaturen, alltså är y = 0

0 = 0,2 * x - 18 |+18 (+18 på båda sidorna)
18 = 0,2 * x |/0,2
90 = x

Temperaturen är 0 grader Celsius efter 90 timmar.

c:

Jag antar att dom menar att det är 18 grader kallt i frysboxen från början. Temperaturen stiger med 0,2 grader varje timme.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Hjälp med matteuppgift??!

Inläggav ullstrumpan » 2012-12-03 19:34:17

dipsy skrev:Här är några mätvärden med enheter. Några av dessa går att addera. Bestäm vilka och beräkna deras totala summa.

4,5dm 2,1 dm3(kubik?) 0,4dm2(kvadrat) 5dl 3,2liter




dm är ett längdmått
dm3, dl, l är rymdmått
dm2 är ytmåtten

Du kan addera de tre rymdmåtten,. 1 liter = 1 dm3 , 5 dl = 0,5 liter
2,1 + 0,5 + 3,2 = 5,8 liter

---------------------------

dipsy skrev:När en frysbox stängs av stiger temperaturen. Följande formel kan användas för att beräkna temperaturen (y) i grader celsius då en frysbox har varit avstängd i x timmar.

y=0,2x-18.

a) Vilken är frysboxens temperatur då den varit avstängd i 2 timmar?
b) Hur länge har frysboxen varit avstängd när temperaturen är 0 grader?
c) Förklara med egna ord vad formeln innebär.

a) Sätt in x=2 i formeln

0,2*2-18 =

b) Sätt y = 0 Lös ut x ur formeln

(y + 18) = 0,2x

y+18 : 0+18 = 18
18/0,2 = 18'5 = 90

Rita ett diagram, med y och x, sätt ut värden på x från 0,1, 2, ,3 t.o.m. 10,
och dra en linje mellan punkterna,
så kommer du säkert förstå vad formeln innebär


dipsy skrev:martin och Johanna ska köpa en ny bil. Johanna fastnar för en bil som kostar 194 000. Martin påstår att värdet på denna sorts bil sjunker med ungefär 17% per år. De funderar på hur mycket den här bilen skulle vara värd om tre år och var och en beräknar på sitt sätt.

Martins beräkning:

17%+17%+17%=51%. 100-51=49%

49% * 194 000= 95 060 kr

Johannas beräkning:

1-0,17=0,83
0,83 upphöjt till 3 * 194 000= 110927 kr

Vem har tolkat problemet rätt? Hur kan Martin och Johanna ha resonerat?


194000'0,17= 32980
194000 - 32980 = 161020 blir samma sak som 0,83'194000= 161020 Bilens värd år 1

161020*0,83 = 133 646,6 Bilens värde år 2

133 646,6*0,83 = 110 926,67 Bilens värde år 3

Detta är smma sak som
0,83*0,83*0,83*194 000

Om värdet sjunker procentuellt så måste man ta hänsyn till det nya värdet hela tiden,
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Hjälp med matteuppgift??!

Inläggav ullstrumpan » 2012-12-03 19:43:52

Eriksdalsbadets ökning från 2001 til 2002 var 22 %.
Eyrabadetss ökning var 32 % .
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Hjälp med matteuppgift??!

Inläggav ullstrumpan » 2012-12-03 19:51:00

Länk 2:

a) Mät upp diametern för de båda cirklarna och räkna ut arean av dem.
Dela den större cirkelns ytmått med den mindre, om siffran då blir 2 har du visat att att cirkel 2 är dubbelt så stor som cirkel 1.

b) Multiplicera arean av cirkel 1 med 4.

Lös ut radien ur formeln för cirkelns area,
Multiplicera med 2.
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Hjälp med matteuppgift??!

Inläggav Chaos » 2012-12-03 20:08:27

dipsy skrev:Carlos simmade 800 m på en simtävling. Bassängen var 25 meter lång. a) Hur många längder simmade Carlos under loppet? b) Carlos går i mål och får tiden 9 minuter och 24 sekunder. Vilken medelfart hade Carlos?

A) 800m/25m = 32.
:arrow: Han simmade 32 längder.
B) 800m, 0.8km, tog 9m24s...
om han simmar i en hel timme, inte bara 9m24s: (60/9.4)*0.8 = 5.106km
:arrow: Han simmade då med medelfart 5.106km/h

dipsy skrev:Medelåldern på 5 anställda i en sportaffärvar 24 år. En kvinna på 36 år anställs som butiksföreståndare. Vad blir därefter genomsnittsåldern?

5x24 = 120. Just nu finns det 120år sammanlagt i affären.
120+36 = 156. Efter den nya anställs, då blir det sex änstallda men sammanlagt 156år.
156/6 = 26.
:arrow: Nu är personalen 26år i genomsnitt.

dipsy skrev:Lisa planerar att tillverka ett smycke i form av en silverkula. Hur många gram silver går det åt till en silverkula med diametern 12mm? 1 kubikcm (cm med en upphöjd 3:a på) väger 10,5 g.

Man behöver formeln: V = 4πr³/3 (dvs 4*pi*r*r*r*/3)

r = ½d = 1.2cm/2 = 0.6cm
V = 4*π*0.6³/3 = 0.905cm³
0.905cm³ av silver som väger 10.5g/cm³ blir: 10.5*0.905 = 9.500g
:arrow: En silverkula väger 9.500g

----- Samma som ullstrumpan. :) -----
Chaos
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2012-12-01
Ort: Stockholm

Hjälp med matteuppgift??!

Inläggav DIProgan » 2012-12-03 20:09:37

dipsy skrev:Här är några mätvärden med enheter. Några av dessa går att addera. Bestäm vilka och beräkna deras totala summa.

4,5dm 2,1 dm3(kubik?) 0,4dm2(kvadrat) 5dl 3,2liter


m² = 2 dimensioner kallat kvadrat(meter)
m³ = 3 dimensioner kallat kubik(meter)
Vi skulle om vi ville vara petiga kunna sätta ¹ på alla vanliga tal men det är överflödigt.

Deciliter och Liter är sådant vi mäter i en tredimensionell värld och som vi kan översätta till m³, dm³ etc. Viktigt att notera är när vi ökar storleken på något mått i tre dimensioner så ökar volymen eller innehållet utefter måtten i alla de tre dimensionerna.
En kub där varje sida är en decimeter kan innehålla en liter av t.ex. vatten men ökar vi på varje sida tiofalt så att sidorna är en meter styck innehåller kuben istället 1000 liter. Alltså gånger tio för varje sida vi ökade. Gäller att vara uppmärksam på detta att konvertera mellan olika kubikmått för det är något som alltid är med på proven i min erfarenhet.

1cm³ = 0.01 dl
1dm³ = 1 liter
1m³ = 1000 liter

Så vi har alltså tre olika kategorier tal beroende på antal dimensioner de behandlar.
1: 4.5dm
2: 0.4dm²
3: 2.1dm³, 5dl, 3.2 liter

Den enda som har flera tal i sig och behöver uträkning är tredje så vi gör alla till kubikdecimeter.

5dl = 0.5dm³
3.2l = 3.2dm³
2.1dm³ + 0.5dm³ + 3.2dm³ = 5.8dm³
DIProgan
 
Inlägg: 4559
Anslöt: 2008-10-14

Hjälp med matteuppgift??!

Inläggav ullstrumpan » 2012-12-03 20:23:12

Länk 3

arean av hela triangeln är längen*längden /2

L*L/2 = Ar

arean av det område som är fram till och med det som är skuggat är
3/4*L*3/4*L/2 = 9/16*L*L/2

ar av det som är innan skuggningen är 1/2*L*1/2*L/2 = 1/4*L*L/2

det större området - det mindre:

9/16*L*L/2 - 1/4*L*L/2 = 5/16*L*L/2 = Ar av det skuggade området

(5/16*L*L/2) / (L*L/2) = 5/16

således är det skuggade området 5/16 av hela arean
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Hjälp med matteuppgift??!

Inläggav Kanin » 2012-12-04 7:48:24

dipsy skrev:Jag kämpar för att få godkänt i matte A, och håller på med sista provet men har några uppgifter jag inte fattar. (...) Jag behöver hjälp med uträkningen, inte bara svaren eftersom jag måste visa hur jag räknat ut det, för att bevisa för läraren att jag förstår..

Skriver du här för att få hjälp att lära dig och förstå matematik, eller för att fuska på provet?
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Hjälp med matteuppgift??!

Inläggav ullstrumpan » 2012-12-04 19:08:06

Kanin skrev:
dipsy skrev:Jag kämpar för att få godkänt i matte A, och håller på med sista provet men har några uppgifter jag inte fattar. (...) Jag behöver hjälp med uträkningen, inte bara svaren eftersom jag måste visa hur jag räknat ut det, för att bevisa för läraren att jag förstår..

Skriver du här för att få hjälp att lära dig och förstå matematik, eller för att fuska på provet?

Jag tror proven hon håller på med är övningsprov, sådana man gör för att öva innan man gör det riktiga provet,
alltså inget som tas med i betyget
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Hjälp med matteuppgift??!

Inläggav dipsy » 2012-12-04 19:52:36

Hej

tack för all hjälp, har fortfarande svårt att förstå dessa!
Skulle behöva mer förklaring till HUR det räknas ut och vad siffrorna betyder :(

http://i46.tinypic.com/9jf69x.jpg

http://i47.tinypic.com/29axu2h.jpg

http://i46.tinypic.com/k9fhvl.jpg
dipsy
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2012-09-20

Hjälp med matteuppgift??!

Inläggav DIProgan » 2012-12-04 21:47:29



Vi kan sätta ut mått på triangeln som vi vill för att få något o räkna med. Vad vi vill ha i slutändan är ett procenttal eller ett bråktal så det spelar ingen roll vilka mått vi använder. Vi sätter för enkelhets skull ut att avståndet mellan varje streck är 1cm och gör som följer.

Hela triangelns area:
(4cm x 4cm) / 2 = 8cm²

Triangeln upp tom. den skuggade arean:
(3cm x 3cm) / 2 = 4.5cm²

Den lilla triangeln nedanför det skuggade området:
(2cm x 2cm) / 2 = 2cm²

För att få den skuggade arean drar vi ifrån den lilla triangeln från mellanstora. 4.5cm² - 2cm² = 2.5cm²

För att få veta hur stor den skuggade biten är av hela triangeln räknar vi med bråk till ett bråktal eller procent. 2.5cm² / 8cm² = 0.3125

Den skuggade delen täcker 31.25%
DIProgan
 
Inlägg: 4559
Anslöt: 2008-10-14

Hjälp med matteuppgift??!

Inläggav DIProgan » 2012-12-04 22:10:41

dipsy skrev:http://i47.tinypic.com/29axu2h.jpg


b) Bassäng C har större bottenarea än B men mindre än A.
c) Först är grafen brant ungefär som graf B sedan utplanad som graf A.
DIProgan
 
Inlägg: 4559
Anslöt: 2008-10-14

Hjälp med matteuppgift??!

Inläggav Chaos » 2012-12-04 22:26:39

Det går också att lösa den här visuellt, pga triangelns form.
Bild
Chaos
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2012-12-01
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in