Veckomatsedlar

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Veckomatsedlar

Inläggav Bror Duktig » 2012-11-25 12:52:14

Sådär. Har redan ändrat på dagens matsedel.

Hittade renskav, så jag tog 30 gram sådant i stället för räkor. Ska ta slut på renskaven och köper nog inte mer. Det var änna dyrt. Att jag har detta till, är för att hemjärn tas upp mycket bättre om man tillför köttfaktorn. Detta får man automatiskt med kött såklart, men inte med blod. Därför man ska äta fläsk till blodpudding t.ex. Det är också därför jag tar så lite, eftersom det är till för att ge bättre järnupptag och inte för energi.

Hittade däremot inte lever, så det blir rådjursfärs i stället till middag. Lever står på inköpslistan. Lever är bra som vitaminpiller en gång i veckan. Det äter både jag och BARF-ätande vovven.

Tjoff tjoff ska snart äta igen. Ska sjunga på taizegudstjänst idag, så jag måste äta senast 16. Moms moms som Gunnar Sträng sade när han fick något gott.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Veckomatsedlar

Inläggav nallen » 2012-11-25 16:25:59

KrigarSjäl skrev:Råbiff. Alla vet väl hur en sådan skall göras.

Nej, det överlåter jag till en kunnig kock.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Veckomatsedlar

Inläggav Red and green » 2012-11-25 23:55:34

Önskar att jag vore så välorganiserad och effektiv att jag skulle hålla på med matsedlar och matlagning men det är nog inget annat än önsketänkande från min sida.

OM jag (OBS tonen på ordet om) någonsin håller på med matlagning så kan det enbart hända under helgen och då blir det samma mat rakt igenom hela veckan. Det tillhör inte till ovanligheter för jag har inga större behov att variera kosten. Samma mat duger väl.

Det här med matlagning och städning det vill jag komma undan här i livet med så få brända kalorier som möjligt.
Red and green

Anslöt: 2011-12-17

Veckomatsedlar

Inläggav Fortytwo » 2012-11-26 0:24:01

Nu har jag planerat nästa veckas middagar. Det blir billig mat fram till jul så jag har råd med julklappar. :-)Happy Brukar inte äta så exklusivt iofs så jag får väl mest undvika uteätande för att ha pengar över.

Måndag: Potatis- och purjolökssopa med ostsmörgås
Tisdag: Köttbullar, potatis, brunsås och riven morot
Onsdag: Linsgryta med ris
Torsdag: Spaghetti med tonfisksås
Fredag: Pannkakor med sylt och grädde
Lördag: Köttfärssås och spaghetti
Söndag: Korv stroganoff och ris
Fortytwo

Anslöt: 2012-11-02

Veckomatsedlar

Inläggav Parvlon » 2012-11-26 0:31:01

Jag planerar inte direkt utan handlar varannan/var tredje dag så skriver upp vad jag åt förra veckan istället, rätt säker. För tillfället ser det ut som att nästa vecka's mat blir samma iofs.

Måndag - grönsaker svamp och bönor
Tisdag - grönsaker och svamp
Onsdag - grönsaker och svamp
Torsdag - grönsaker och svamp
Fredag - grönsaker och svamp
Lördag - spaghetti och svamp
Söndag - spaghetti och svamp

Rotsaker brukar jag ha med. Börjar oftast äta efter solen gått ner och det mesta (middagen) först.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Veckomatsedlar

Inläggav KrigarSjäl » 2012-11-26 14:29:56

nallen skrev:
KrigarSjäl skrev:Råbiff. Alla vet väl hur en sådan skall göras.

Nej, det överlåter jag till en kunnig kock.

Det är ingen avancerad gastronomi,
http://www.dn.se/mat-dryck/recept/klass ... nsk-rabiff
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Veckomatsedlar

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-26 21:29:22

Det blev inga köttfärsbiffar idag för när jag planerade för att handla mat upptäckte jag att jag hade alldeles för många ägg kvar som jag behövde göra av med så jag bestämde mig för ugnspannkaka. Och eftersom jag inte tycker om vanlig ugnspannkaka men däremot fläskpannkaka köpte vi fläsk i stället för köttfärs.

Sen visade sig det dagen blev lite förskjuten av olika skäl och innan vi hade kommit så långt som till matlagning hade vi hunnit blivit både hungriga och och trötta. Så i praktiken blev det inte fläskpannkaka i alla fall utan färdig pyttipanna från frysdisken, med stekt ägg och rödbetor. :-)063 Sånt händer.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Veckomatsedlar

Inläggav kullan » 2012-11-26 21:30:47

Jag åt korvgryta som jag tinat från min egen frys och värmt på.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Veckomatsedlar

Inläggav Schmetterling » 2012-11-26 21:45:52

Veckomatsedel, ja. Någon gång ska jag få ändan ur vagnen och göra en ny. Så mycket energi som inte gick åt när jag hade en.
Schmetterling

Anslöt: 2012-08-18

Veckomatsedlar

Inläggav nallen » 2012-11-27 23:09:02

KrigarSjäl skrev:Det är ingen avancerad gastronomi

Nej, förvisso, men jag har en stark motvilja mot att hålla på och kladda med otillagat kött, särskilt färs.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Veckomatsedlar

Inläggav KrigarSjäl » 2012-11-28 8:20:45

-Plasthandskar?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Veckomatsedlar

Inläggav ullstrumpan » 2012-11-28 12:08:02

Hur gör man blodpannkaka ?
ullstrumpan

Anslöt: 2011-11-27

Veckomatsedlar

Inläggav Parvlon » 2012-11-28 19:17:42

ullstrumpan skrev:Hur gör man blodpannkaka ?
Först dödar man en gris och sen tappar man av blodet och blandar med saker som gör att det inte smakar lik, gissar på vetemjöl och socker. Kanske lite kanel på det.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Veckomatsedlar

Inläggav Gafsan » 2012-11-28 19:19:28

Parvlon skrev:gissar på vetemjöl och socker

Eller rågmjöl kanske? I blodpudding är det iaf rågmjöl.
Gafsan

Anslöt: 2011-01-23

Veckomatsedlar

Inläggav kullan » 2012-11-28 19:20:59

kullan

Anslöt: 2011-04-15

Veckomatsedlar

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-28 19:24:36

Nu gör vi fläskpannkaka. Det höll på att "bli pannkaka" :wink:

Tittade i kokboken för att få proportionerna för pannkakssmet och den hänvisade till sidan 78. Jag tyckte väl att det blev lite väl lite mjöl i receptet men blandade obekymrat på, trött som jag var. Sen visade det sig att jag hade blandat enligt receptet för äggröra!

Det blev till att blanda en smet till med mjöl och mjölk och hälla ihop båda. Karln stod och stekte fläsk under tiden och hade ingen koll på vad jag gjorde. 8) Nu får vi se hur det blir. Är inte säker på om jag har gjort fläskpannkaka förut.
Bjäbbmonstret

Veckomatsedlar

Inläggav Bror Duktig » 2012-11-28 22:57:21

ullstrumpan skrev:Hur gör man blodpannkaka ?

Mitt recept för typ en person:
- 1-2 ägg
- 1-2 msk bovetemjöl (bästa mjölet om du ska vara nyttig)
- 100-150 gram blod, nötblod
- eventuellt 1-2 msk creme fraiche
- 0,5 tsk salt eller efter behag. Ta MAX 0,5 tsk till större mängden, svårt att provsmaka då det kan vara äckligt för en del innan man stekt och då är det ju försent.
- peppar, bockhornsklöver malen, oregano, mejram eller whatever som ger lite rundare smak

Vispa sönder äggvitorna, inte skummigt om pannkakorna inte ska bli som tvättsvampar. Blanda i blod och mjöl.

Ha i creme fraiche om du vill! Gott med 1-2 msk.

Stek i mycket smör (det ger smak, använder man inget fett här, måste man ha i det i smeten). Använd gärna spackelspade som stekspade. Funkar bra till allt, särskilt sådant här som stekt ägg och pannkakor.

För att få ut mesta möjliga järn, ät lite kött till! Fläsk är traditionellt, men vill man vara hälsosammare är det svårt att få tag på KRAV-märkt fläsk, så då kan man byta det mot lite stekt rådjursfärs, renskav, räksallad.

Sura saker till ökar inte järnupptaget här vilket jag felaktigt trodde först, eftersom surt hjälper icke hemjärn, och kött hjälper hemjärn (som finns i blod och kött).

Eftersom äggula är nyttigast rå, så tar jag och häller på den efter stekningen, som en sås. Ungefär som man har sönder äggulan när man äter pyttipanna.

Jag äter ingen sylt till, men gärna cornichoner (inlagd gurka utan socker), mjölksyrade saker o.s.v. Kanske rödbetor vore gott till!

Mitt recept är sammansatt för en person med järnbrist och som vill undvika sött och kolhydrater, samt äta stenåldersaktigt. Därav bovetemjölet och att det är så lite mjöl. Har även delat upp ägget och tar mer ägg än i andra recept, för att få mer uppbyggande ingredienser.
Bror Duktig

Veckomatsedlar

Inläggav Bror Duktig » 2012-11-28 22:58:11

Om det vill bränna fast: gör plättar i stället. Enklare att vända.

Ja just ja, stek till det är helt fast och inget rött syns. Vänd och stek bara lite på andra sidan. Precis som med vanliga pannkakor, fast här har man tydligare färgmarkör :D
Bror Duktig

Veckomatsedlar

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-29 1:04:27

Alltså det här var tänkt att vara en tråd om matplanering och inte om näringslära - det finns det nog många trådar av på forumet. Kan ni inte ta de stora debatterna någon annanstans.!
Bjäbbmonstret

Veckomatsedlar

Inläggav atoms » 2012-11-29 3:46:53

Diskussionen om näringslära är flyttad till -
den-stora-traden-om-naringslara-t11385.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Veckomatsedlar

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-12-03 19:36:14

Oj! Nu blev det visst stopp i tråden också.

Fortsätter med denna veckas matplanering (v 49)

Måndag: Potatissallad med ägg ansjovis och äpple

Tisdag: Fläskkarré och potatis

Onsdag: Vet inte. Antagligen en soppa från frysen.

Torsdag: Spenatplättar

Fredag: Sallad med rotselleri och tomater

Lördag: Soppa och varm smörgås

Söndag: Ansjovissallad om det inte känns för tradigt. I så fall något annat.
Bjäbbmonstret

Veckomatsedlar

Inläggav elle » 2012-12-04 20:22:28

hur lagar du sallad med rotselleri och tomater ?
Bjäbbmonstret skrev:Fredag: Sallad med rotselleri och tomater
elle

Anslöt: 2011-01-09

Veckomatsedlar

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-12-04 21:21:20

elle skrev:hur lagar du sallad med rotselleri och tomater ?

Det vet jag inte eftersom jag inte har gjort det än. Men jag har hittat ett recept i en 40-talskokbok där man tänker sig att man till att börja med ska blanda kokt skivad rotselleri med skivade tomater, och så långt är jag med.

Men sen tänker sig kokboken att riven ost ska blandas med majonäs "varefter blandningen fylles i en pikeringsstrut och spritsas runt tomatskivorna". Därefter ska man strö över en mycket liten mängd rivna morötter och rivna nötter och "garnera" med salladsblad.

Det där tänker inte jag göra för det verkar dels alldeles för äckligt och dels alldeles för omständigt.

Men däremot funderar jag på om man skulle kunna utesluta majonäsen, osten och nötterna och göra en tonfisksallad med skivad rotselleri. Det är nog troligast att jag gör i så fall.

Vi får se om jag kommer så långt. Idag blev det inget kött för vi hade strömlöst. Vi fick ge oss iväg och käka pizza i stället för att få något varmt i oss.
Bjäbbmonstret

Veckomatsedlar

Inläggav elle » 2012-12-04 21:36:30

jag blev nyfiken på smaken men ska ha äggfri majonäs istället och ingen ost och russin istället för nötter.
elle

Anslöt: 2011-01-09

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in