Brum
23 inlägg
• Sida 1 av 1
Brum
Hur gör man med en ny dator som börjar brumma efter några minuter? Om man trycker på sidan av fronten så blir det tyst - i några minuter... Jag har redan dämpande bubbelplast mm både inuti (inte överallt inuti "Varför blir min dator för varm" ) och under den.
Jag väntar med att avslöja min nödlösning tills jag fått höra andras erfarenheter.
Jag väntar med att avslöja min nödlösning tills jag fått höra andras erfarenheter.
Brum
Resonans.
Dvs en plåt sitter inte fast och ligger mot sina stödytor korrekt. Någon vibration i t.ex. en fläkt tas upp av denna plåt som råkar ha just fläktens vibration som egenfrekvens. Brum brum
Kan funka att ta de stora plåtarna,vanligen sidoplåtarna, bända dem varsamt så de ändrar form.
Att slå kan vara lite vanskligt, speciellt med diskarna igång (även om de är mycket mindre känsliga nu än för 15 år sedan..
Dvs en plåt sitter inte fast och ligger mot sina stödytor korrekt. Någon vibration i t.ex. en fläkt tas upp av denna plåt som råkar ha just fläktens vibration som egenfrekvens. Brum brum
Kan funka att ta de stora plåtarna,vanligen sidoplåtarna, bända dem varsamt så de ändrar form.
Att slå kan vara lite vanskligt, speciellt med diskarna igång (även om de är mycket mindre känsliga nu än för 15 år sedan..
Brum
lillmupp skrev:Resonans.
Bra tips! Men det verkar som att det i just detta fall är plastfronten som spökar, för det effektivaste är att trycka på den från sidan. Och då har vi osökt kommit in på min nödlösning - med betoning på nöd, så håll i er. Man tar en skruvtving, inte någon liten behändig av plast, utan en i gjutjärn som väger tre kg, och klämmer åt om fronten från sidorna, med lite plast emellan så slipper man repor. Ja, datorn undrar nog vad som pågår, men den håller käften. Varning! Dra inte åt för hårt, använd inte domkraft för då kan hela chassit tryckas ihop vilket eventuellt kan skada hårddisk, moderkort och andra komponenter som kan vara bra att ha... det är detta som menas med datorkraft!
Brum
gadas skrev:Hur gör man med en ny dator som börjar brumma efter några minuter?
Man går tillbaka till affären där man köpte den och beordar att få ett nytt exemplar.
- trettontecken
- Anslöt: 2012-11-21
Brum
Ja, visserligen köpte jag en stationär som var så liten att jag skulle kunna ha den i ryggsäcken (men den brummade för mycket... ) men skicka in den och vara utan den å så händer inget i alla fall - jag slipper visserligen brummet ett tag...
Saknar insticksmodul, Iridia, vad handlar det om - en nallebjörn?
Å så skratta lagom för det här skickas faktiskt från en dator med skruvtving... fast nu fick jag gå upp stänga av bara för att den brummade normalt - den är kanske NT - men jag gillar den ändå!
Saknar insticksmodul, Iridia, vad handlar det om - en nallebjörn?
Å så skratta lagom för det här skickas faktiskt från en dator med skruvtving... fast nu fick jag gå upp stänga av bara för att den brummade normalt - den är kanske NT - men jag gillar den ändå!
Brum
Det jag reagerar på är att TS har bubbelplast inne datorn. Låter brandfarligt.Är datorn ny? Har du byggt ihop den själv eller köpt den fardig? Är det en märkesprodukt så får du antagligen inte öppna skalet så länge garantin gäller. så genom att öppna skalet så försvann din garanti på datorn. Jag skulle nog kontaktat försäljaren när problemet uppkom.
Brum
Iridia skrev:gadas skrev: Saknar insticksmodul, Iridia, vad handlar det om - en nallebjörn?
Tysk animerad barnfilmserie om bilen Brum.
Ha-Ha. Minns när min då tvåårige bror sa "Brum-Brum" och min farmor svarade
- Ja, det betyder björn förstås...
- Nej, sa min mor, det betyder bil!
Brum
kullan skrev:Det jag reagerar på är att TS har bubbelplast inne datorn. Låter brandfarligt.Är datorn ny? Har du byggt ihop den själv eller köpt den fardig? Är det en märkesprodukt så får du antagligen inte öppna skalet så länge garantin gäller. så genom att öppna skalet så försvann din garanti på datorn. Jag skulle nog kontaktat försäljaren när problemet uppkom.
Ja, men jag har virat in fläkten i plast så att det inte ska komma damm på den, så då gör det väl inget?
Garantin bröts, ja, men det skulle den ändå ha gjort så fort jag ville ha i något kort eller byta DVD-skrivare till t ex M-disc. Lite märkligt, ett försäljningsargument var att den skulle gå lätt att öppna utan verktyg... Ett större problem är kanske att det så fort man startar den dyker upp ett lite skrämmande textstycke i vitt på svart skärm och även om man vänjer sig vid det så måste man trycka F1 för att få igång datorn.
Brum
lillmupp skrev:gadas skrev:Man tar en skruvtving, inte någon liten behändig av plast, utan en i gjutjärn som väger tre kg, och klämmer åt om fronten från sidorna, med lite plast emellan så slipper man repor.
Jag börjar nog luta åt din normala lösning i alla fall, för nu började burken låta ännu värre.
"Kan inte använda datorn, för min skruvtving har lagt av"
Det hjälpte faktiskt att lätta på skruvtvingen ett par gånger.
Vad min dator försöker säga är kanske "Ja, jag ska hålla käften - om du bara släpper lite på den där förbannade... vad det nu är du har hängt på mig!"
Nu verkar det åter som att det är plåtarna, så jag bänder väl lite på dem. Hmm, Clas Ohlson hade ett sånt där plåtbockningsverktyg...
Brum
gadas skrev:Nu verkar det åter som att det är plåtarna, så jag bänder väl lite på dem. Hmm, Clas Ohlson hade ett sånt där plåtbockningsverktyg...
Tror du kan bespara dig besväret och pengarna att skaffa ett bockningsverktyg. Du klarar det sannolikt med bara kroppskraft. Men var försiktig, du är starkare än du tror
Brum
Tillbaka igen, trodde jag löst det genom att kila in en liten(!) skruvmejsel mellan sidoplåt och plastfront, höll tyst riktigt länge. Dessutom knäppte det till ordentligt när jag tryckte plastfronten inåt, trodde ett tag att det hade varit det. Annars mycket nöjd med datorn som går så mycket snabbare och smidigare än min gamla, utom möjligen i dag när det verkar hänga sig ibland, uppkopplingen bröts tillfälligt också. Synd att man ska ha hotet om oljudet hängande över sig. Men vilken lättnad när jag hade lyckats påverka ljudet, trots att jag märkte att det kom tillbaka, fattade inte själv först vad känslan kom sig av men det var säkert upplevelsen av att inte längre vara hjälplös.
Brum
Nu har jag i alla fall konstaterat att det inte var plåtarna, de kanske förstärkte oljudet men det kommer även när datorn nu står öppen. Det verkar komma från hårddisken(som Krillo var inne på), det märks tydligast när man trycker i närheten av den. Den går ju hela tiden men med varierande belastning som skulle kunna förklara varför brummet plötsligt uppstår.
Så var får man tag på en vibrationsdämpande upphängning? Och kan man installera den när man har datortummen mitt i handen? Det finns några signalgröna plasthandtag vid hårddisken, lyfter man bara dem efter att ha lossat de fyra tunna trådarna och den tjockare tvåledaren?
Den helt nya datorn har dessutom ett par gånger plötsligt gått skrattretande långsamt typ minuter för att öppna utforskaren och dess mappar! Annars har den gått snabbt och smidigt som förväntat. Den höll tyst i ett helt dygn efter att jag bara lossat plåtarna och dessutom kilat in en liten skruvmejsel emellan.
Så var får man tag på en vibrationsdämpande upphängning? Och kan man installera den när man har datortummen mitt i handen? Det finns några signalgröna plasthandtag vid hårddisken, lyfter man bara dem efter att ha lossat de fyra tunna trådarna och den tjockare tvåledaren?
Den helt nya datorn har dessutom ett par gånger plötsligt gått skrattretande långsamt typ minuter för att öppna utforskaren och dess mappar! Annars har den gått snabbt och smidigt som förväntat. Den höll tyst i ett helt dygn efter att jag bara lossat plåtarna och dessutom kilat in en liten skruvmejsel emellan.
Brum
Har man kosing så är en enkel lösning att köpa en hårddisk utan rörliga delar, en s.k SSD. De är dock dyra. De billigare håller inte så bra. En jag köpte på eBay 2009 gick nyligen sönder Här hittade jag en anti-vibrations variant för vanliga hårddiskar: http://datorfixarna.com/catalog/product ... s_id=33701 Kanske skulle köpa en själv! Om du skulle köpa nåt liknande, kolla då så att skruvhål etc passar!
Brum
Har man inte plats för ett upphängt antivibrationskit som kräver en 5.25-plats så finns det silikonkuddar som sätts i skruvarna som håller fast disken. Ett gör-det-själv alternativ kan vara att använda en bit gummiband som packning mellan skruvarna och disken. Eller om det är en plastbit eller plåt som början låta pga resonans så kan man klämma in en suddgummibit i nån springa.
Brum
gadas skrev:ett par gånger plötsligt gått skrattretande långsamt typ minuter för att öppna utforskaren och dess mappar!
Typiskt Windows 7, ju nyare Windowsversion man har desto mer ointelligent intelligens har de stoppat in i operativet... De överdriver för att göra det användarvänligt med resultat att det blir så jävla segt trots att datorn är sprillans!
Brum
Moggy skrev:Har man inte plats för ett upphängt antivibrationskit som kräver en 5.25-plats så finns det silikonkuddar som sätts i skruvarna som håller fast disken. Ett gör-det-själv alternativ kan vara att använda en bit gummiband som packning mellan skruvarna och disken. Eller om det är en plastbit eller plåt som början låta pga resonans så kan man klämma in en suddgummibit i nån springa.
Verkar som att disken inte sitter skruvad utan ligger i denna gröna plasthållare.
Miche skrev:gadas skrev:ett par gånger plötsligt gått skrattretande långsamt typ minuter för att öppna utforskaren och dess mappar!
Typiskt Windows 7, ju nyare Windowsversion man har desto mer ointelligent intelligens har de stoppat in i operativet... De överdriver för att göra det användarvänligt med resultat att det blir så jävla segt trots att datorn är sprillans!
Skönt i alla fall att höra att man inte är ensam om problemet eller köpt en dålig dator eller använt den fel...
Brum
gadas skrev:Nu har jag i alla fall konstaterat att det inte var plåtarna, de kanske förstärkte oljudet men det kommer även när datorn nu står öppen. Det verkar komma från hårddisken(som Krillo var inne på), det märks tydligast när man trycker i närheten av den. Den går ju hela tiden men med varierande belastning som skulle kunna förklara varför brummet plötsligt uppstår.
Kan tycka att det är lite oroande om din hårddisk har sådana vibrationer att den drar igång resonans i lådan.
Alla hårddiskar med rörliga delar (HDD) vibrerar men en frisk sådan av hyfsad kvalitet ska inte höras mycket, möjligen kännas att den går.
Vanligen kan en ställa in huruvida att hårddisken ska gå i vila om du inte kör ett program som nyttjar den. Det finns ngn inställning i operativet.