Nån som överklockat Acer dator?
40 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Nån som överklockat Acer dator?
marxisten skrev:Donan skrev:Det enda som kan vara ett problem är sladden som går till powerknappen och lysdioderna på fronten, de sitter ihop i en enda kloss och om nya moderkortet inte har exakt samma pinout måste man pilla ut sladdarna ur den och "möblera om" så gott det går.
Kan man inte ta bort hela den lampan istället lite smidigt? Den där lampan gör nämligen så hela mitt rum lyses upp i blått om datorn är på på natten.
Fast den slocknar iaf om man stänger av datorn, TV:n är värre. På den börjar det lysa/blinka blått ifall man har den på Standby, och när TV:n är på, stängs lampan av. Vem som nu kommit på en stor blå standbylampa är något man vill ha på TV:n.
På datorn är det ganska enkelt att koppla bort lysdioden. Om du kollar på alla sladdar som är inkopplade till moderkortet så sitter det en svart kontakt i ena hörnet som har 3 snurrade par sladdar i sig (du fattar vad jag menar när du ser den). Det brukar vara grön/svarta paret som är power-led och den du vill koppla bort, den ska sitta i övre vänstra hörnet om man håller kontakten vågrät med hålen ifrån dig (om det hörnet bara har tomma hål vänd kontakten ett halvt varv).
När du identifierat sladden är det bara att koppla bort kontakten från moderkortet och försiktigt lyfta på plastfliken (med en nål eller liknande) som håller fast metallhylsan och dra sladden rakt ut så ska den lossna. Sen är det bara att koppla tillbaks den i moderkortet och testa om det funkar. Drar du ut fel sladdar är det bara att peta tillbaks hylsorna i hålen, de klickar fast om de är vända åt rätt håll och plastfliken är hel.
När du ändå håller på med det kan du koppla bort hdd-led om den också är störande. Den sitter rakt under power-led, brukar vara svart/gul sladdpar.
Vissa märkesdatorer har extralampor som är kopplade till en vanlig molexkontakt också, de är ännu enklare att koppla bort, det är bara att dra ut den!
TV:n kan jag nog inte hjälpa dig med...
@Zima33, Man ökar frekvensen till processorn högre än vad tillverkaren har satt den till. Eller anger som lämpligt. 50% mer brukar vara max innan det blir riktigt instabilt.
Blinkande lysdioder som bränner ut ögonen.. *usch*
Kanske de skulle kunna ordnas om man "råkar" borra i dom
Blinkande lysdioder som bränner ut ögonen.. *usch*
Kanske de skulle kunna ordnas om man "råkar" borra i dom
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Zima33 skrev:*räcka upp en hand*
Vad är överklockning
En processor fungerar så att det är portar som öppnas och stängs så får du elektronisk kraft. Vid överklockning kan man metaforiskt säga du smörjer upp gångjärnen redigt utav helvete så portarna öppnas och stängs i större hastighet och därav skapar mer kraft.
Att överklocka en processor eller ett grafikkort är i princip samma sak som att trimma en mopedmotor, du ökar kraften.
Senast redigerad av marxisten 2012-05-13 14:17:39, redigerad totalt 2 gånger.
plåtmonster skrev:50% mer brukar vara max innan det blir riktigt instabilt.
Det beror på helt. Med rätt kylning (dvs. flytande kväve och flytande kolsyra) kan du klocka upp ex. monster CPU:n AMD FX till betydligt mer än 50% extra.
Med fel kylning kan det ju också se ut så här...
marxisten skrev:En processor fungerar så att det är portar som öppnas och stängs så får du elektronisk kraft.
Det finns ingen elektronisk kraft. Däremot elektronisk bearbetningskapacitet.
marxisten skrev:Vid överklockning kan man metaforiskt säga du smörjer upp gångjärnen redigt utav helvete så portarna öppnas och stängs i större hastighet
Gångjärnen är som de är från fabrik. Däremot kan man driva de snabbare än vad tillverkaren garanterar ska fungera.
Man kan säkerligen överklocka mer än 50%, men inte så mycket mer att det kostar mindre än att köpa ett snabbare chip. Verklig vinst kommer om man lyckas få upp hastigheten mer än 2-3 ggr utan kostsamma kylningsanordningar.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Det finns ingen elektronisk kraft. Däremot elektronisk bearbetningskapacitet.
Jag talade metaforiskt. Bearbetningskapaciteten är kraft, eller hur.
Kraft mäts i Watt, Newton osv. Beräkningskapacitet är något helt annat. Och mäts oftast i antal operationer per sekund. T.ex IPS, FLOPS etc.
- plåtmonster
Nej!
SI-enheten för Kraft är Newton [N].
SI-enheten för Effekt är Watt [W].
SI-enheten för Energi är Joule [J] (bantningsfånarna har inte kommit loss från gamla enheter som kilo-kalorier [kcal]).
Hur kan det vara så saatans svårt att förstå och göra rätt? (jag fann inget mer likt en käpphäst).
SI-enheten för Kraft är Newton [N].
SI-enheten för Effekt är Watt [W].
SI-enheten för Energi är Joule [J] (bantningsfånarna har inte kommit loss från gamla enheter som kilo-kalorier [kcal]).
Hur kan det vara så saatans svårt att förstå och göra rätt? (jag fann inget mer likt en käpphäst).
Det pratas dock om "elkraft" som då är en misnominer isåfall
kcal?
Kilo-kalorier, fötter, pundat, stenar, BTU och annat bonnigt borde totalförbjudas. Bara komplicerande när man ska räkna på saker.
kcal?
Kilo-kalorier, fötter, pundat, stenar, BTU och annat bonnigt borde totalförbjudas. Bara komplicerande när man ska räkna på saker.
- plåtmonster
Zima33 skrev:Tack för svaren. Det låter komplicerat.
Klocka upp en CPU 5-10% är oftast inte särskilt krångligt (dvs. om ens BIOS tillåter en att göra det), däremot om du ska klocka upp mer kan det bli problem. Främst då det är väldigt värmealstrande, och överhettning gör systemet väldigt ostabilt, även om dagens CPU:er stängs av innan de går helt åt helvete, är överhettning ej bra.
Så krångligt? Nja, beror helt på. En mindre överklockning är oftast ganska enkel att genomföra om ens BIOS tillåter dig att göra det (som jag inte kan), däremot så är de mer extrema överklockningarna värre. Normalt folk har luftkylning, alt. vattenkylning på en dator, när de tävlar i klockning är det flytande kväve, flytande helium eller kolsyra skulle nog gå med, eller någon annan mer eller mindre extrem kalla saker som ger en kylning på över -225grader på CPU:n och de överhettar den nästan ändå. Där är det väldigt avancerat.
Men om mindre överklockningar är komplicerat? Nä, inte så farligt när du kan det, speciellt inte idag när tillverkarna av processorer ger ut program för enkel klockning som AMD Overdrive som är till för AMD processorer (tyvärr funkar inte det programmet för mig heller när mitt BIOS jävlas).
I vilket fall är överklockning inte så mycket värre än att trimma en moped till än 70-80km/h. Det som tar längst tid om ens dator tillåter klockning är stabilitetstesten, så man ser det inte blir överhettat i systemet eller liknande.
Om man inte vet hur man klockar är det däremot jävligt avancerat, men vad är inte det?
Jag tar mig friheten att återanvända den här tråden eftersom problemet gäller en Acerdator som just nu körs på 0 MHz (dvs den startar inte alls).
Det är en Acer Aspire M5100 som tillhör min älsklings son, jag har skruvat isär den för att jag misstänkte att det var en säkring som gått, jag har lossat nätaggregatet och öppnat det, men det verkar inte finnas en enda säkring någonstans, jag hittar åtminstone ingen (är det verkligen tillåtet att sälja elektriska apparater utan säkringar).
Jag misstänker att orsaken till att datorn dog är överhettning, det var mycket damm i lådan, men inget som luktar bränt eller ens någon misstänkt kondensator.
Ett problem med nya nätaggregat är att de måste vara korrekt anslutna för att gå igång en enda pryl att de är korrekt anslutna till moderkortet, jag kan dock inte hitta någon kabel som inte sitter rätt, alla kablar är dessutom lossade och ditsatta igen för att kolla att det inte är oxid eller annat som ställt till med problem, datorn startar fortarande inte. Enda livstecknet som den ger ifrån sig är att fläktarna snurrar några varv just då nätkabeln sätts i.
Det är en Acer Aspire M5100 som tillhör min älsklings son, jag har skruvat isär den för att jag misstänkte att det var en säkring som gått, jag har lossat nätaggregatet och öppnat det, men det verkar inte finnas en enda säkring någonstans, jag hittar åtminstone ingen (är det verkligen tillåtet att sälja elektriska apparater utan säkringar).
Jag misstänker att orsaken till att datorn dog är överhettning, det var mycket damm i lådan, men inget som luktar bränt eller ens någon misstänkt kondensator.
Ett problem med nya nätaggregat är att de måste vara korrekt anslutna för att gå igång en enda pryl att de är korrekt anslutna till moderkortet, jag kan dock inte hitta någon kabel som inte sitter rätt, alla kablar är dessutom lossade och ditsatta igen för att kolla att det inte är oxid eller annat som ställt till med problem, datorn startar fortarande inte. Enda livstecknet som den ger ifrån sig är att fläktarna snurrar några varv just då nätkabeln sätts i.
Miche skrev:Jag tar mig friheten att återanvända den här tråden eftersom problemet gäller en Acerdator som just nu körs på 0 MHz (dvs den startar inte alls).
Batteriet på moderkortet som är slut?
Även om BIOS kanske kör på defaultversionen i ROM så bryter det nog snabbt när det inte kan läsa av realtidsklocka etc.
Jag har också en gammal dator som befinner sig i ungefär samma situation, och jag har funderat i samma banor där, men inte hunnit bry mig om den, eftersom jag har en nyare.
Kvasir skrev:Batteriet på moderkortet som är slut?
Tack för tipset, ska kolla så fort jag kan!