Hur gör man ett kretskort?
9 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag är lite nybörjare inom elektronik, och har hittills bara lödat ihop halvfärdiga kretskort. Nu vill jag börja göra egna.
Jag har fyllt mitt lager med resistorer och lite annat, men jag behöver ha något att sätta fast dem på. Jag vill göra kretsarna helt själv och kunna vara kunna vara kreativ. Någon här inne som känner till grunderna?:)
Jag har fyllt mitt lager med resistorer och lite annat, men jag behöver ha något att sätta fast dem på. Jag vill göra kretsarna helt själv och kunna vara kunna vara kreativ. Någon här inne som känner till grunderna?:)
- Autismsmurfen
- Anslöt: 2012-05-20
Du får nog vara mer specifik än så då det är ett rejält brett område.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Enklast är ofta att använda Veroboard, i alla fall för experiment och prototyper. Undantag är förstås om man jobbar med höga spänningar eller höga frekvenser.
plåtmonster skrev:Du får nog vara mer specifik än så då det är ett rejält brett område.
Hur mycket mer specifik? De resistorer och andra saker jag har är 1-3 cm stora och vill bara veta hur man kan skapa egna, lödade kretsar med dem.
- Autismsmurfen
Kvasir skrev:Enklast är ofta att använda Veroboard, i alla fall för experiment och prototyper. Undantag är förstås om man jobbar med höga spänningar eller höga frekvenser.
Kan man använda dem som en del av en enklare robot, då?
- Autismsmurfen
Ja, absolut!
Att göra egna kretskort?
Så här: Man skaffar ett kretskort med koppar över hela, ett ljuskänsligt kort, man täcker över de bitar man vill behålla, bestrålar med uv-ljus och etsar sen bort överflödig koppar.
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-fu ... onsterkort
Kjell förklarar det bättre än jag, tror jag.
Lycka till, du har en intressant hobby framför dig!
Att göra egna kretskort?
Så här: Man skaffar ett kretskort med koppar över hela, ett ljuskänsligt kort, man täcker över de bitar man vill behålla, bestrålar med uv-ljus och etsar sen bort överflödig koppar.