Boktips främst för och om tjejer med AS

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-04-07 12:31:38

Jag har just läst en bok skriven av en 15 årig tjej med asperger. "Två själar - En förklaring av min Asperger" heter den. Den är enkelt skriven, lättläst och rätt kort, men informationen i den känns relevant och intressant ändå. Jag kunde känna igen mig i det mesta och det känns skönt att läsa en bok skriven av en tjej.

En annan bok jag tycker är väldigt bra är "Ungdomar med Aspergers Syndrom - att mötas i samtal" av Diana Lorenz. Förutom att den tar upp hur man bäst kommunicerar med folk med AS så tar den upp och förklara bra om de svårigheter man kan ha. Boken är främst till för behandlare men jag tycker det är en bok man kan ge till familj, partner osv. Jag ska försöka ha råd och köpa den och skicka upp till min mamma.

Från post531016.html#p531016
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Boktips främst för och om tjejer med AS

Inläggav indra76 » 2011-11-21 20:09:52

Aspergirls av Rudy Simone, Liane Holliday Willey
och Rudy Simone

En som jag tycker, mycket läsvärd bok för alla kvinnor med Asperger. För mig var beskrivningarna av andras erfarenheter till stor del klockrena. Extra intressant att den belyser just kvinnor med Asperger och deras problamtik. En del andra av mina egenskaper som inte ingår i en klassisk beskrivning av Aperger (som ju grundar sig på beskrivning av killar och män), verkar vara något som är vanligt just för kvinnor med diagnosen.

Jag vet inte hur vetenskapligt uppbyggd den är, men med tanke på att i princip all litteratur som finns att tillgå idag utgår från män med Asperger så tycker jag att den har ett stort värde oavsett. Och för mig gjorde den mig än säkrare på att jag verkligen har diagnosen, även om jag hittills har fått andra diagnoser, som jag tror enbart är orsakade av min autistiska grundproblematik.

Nog från mig :-)Happy
indra76

Anslöt: 2010-04-27

Re: Boktips främst för tjejer

Inläggav VeganGeekGirl » 2011-11-21 21:14:49

Tack för tipset! Beställde den och ska snabbläsa lite innan jul. Kan vara något för min Mamma som har lite svårt att smälta min diagnos. Asperger är nära nog HFA enligt mig. Eftersom Mammas erfarenheter av Autister mest handlar om min lillebror som är på en helt annan funktionsgrad än mig och som dessutom har en utvecklingsstörning har hon något svårt att få ihop det hela.
VeganGeekGirl

Anslöt: 2010-04-03

Re: Boktips främst för tjejer

Inläggav vallesmamma » 2011-12-03 12:12:26

Tack för tipset! Köper den senare. Sonen ska ju få julklappar :)
vallesmamma

Anslöt: 2010-01-05

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-15 22:53:54

Jag har bara läst Aspergirls av Rudy Simone, den var väldigt bra men hade gärna läst något som var lite mer svenskt. Där man skrev om omständigheter som finns här, det är svårt att relatera till sånt som är rent amerikanskt.

Någon som har ett tips på en bok som är skriven om svenskar eller folk med liknande omständigheter? ska helst handla om tjejer med aspergers.
Corpse Bride

Anslöt: 2012-01-20

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-02-15 23:12:09

Corpse Bride skrev:Någon som har ett tips på en bok som är skriven om svenskar eller folk med liknande omständigheter? ska helst handla om tjejer med aspergers.

Om ett missfoster - Pauline Wågström
Älskade ungar och Ska det vara så här? - Helena Dahlstrand
Två Själar - Linnéa Dahlgren
Med andra ögon - Terese Ekman (har bara läst lite av denna)
Min ljusa och min mörka sida - Terese Lantz
Ut ut tunneln - Amari Raphaelis (har bara läst lite av denna)

Har själv inte läst Aspergirls. De böcker jag har nämnt är alla biografier av personer med HFA/AS och som är tjejer. De av Helena Dahlstrand är skrivna om (och med) hennes dotter. Men tycker att de alla är läsvärda även om jag inte hunnit läsa klart vissa av de av olika skäl.

Moderator: Från post711212.html#p711212
KaosPrinsessa

Inläggav barracuber » 2012-02-15 23:19:29

Corpse Bride skrev:Jag har bara läst Aspergirls av Rudy Simone, den var väldigt bra men hade gärna läst något som var lite mer svenskt. Där man skrev om omständigheter som finns här, det är svårt att relatera till sånt som är rent amerikanskt.

Någon som har ett tips på en bok som är skriven om svenskar eller folk med liknande omständigheter? ska helst handla om tjejer med aspergers.

I Sverige är det ju fler faktiskt tjejer än killar som skrivit om sin asperger. Om jag tar snabbt ur minnet:

Svenska tjejer/kvinnor:
    Gunilla Gerland
    Gunilla Brattberg
    Lotta Abrahamsson
    Pauline Wågström
    Ann-Charlotte Sternefält

Svenska killar/män:
    Håkan Jansson (har skrivit en självbiografisk bok)
    Torbjörn Andersson (skriver mer faktaböcker än självbiografiska)

Kommer faktiskt inte få fler just nu. Så tjejerna leder klart för tillfället! :D

EDIT: ser att Kaosprincessa har mer ännu fler svenska tjejer/kvinnor än vad jag kom på!

Moderator: Från post711216.html#p711216
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-04-10 21:13:28

Nu har jag läst Aspergirls av Rudy Simone och den var grymt bra. Var jättemycket jag kände igen mig i och som blev förklarat. Sen var det såklart saker som inte passade (särskilt när det gällde könsidentitet) och saker som jag inte vet nått om än (som att ha barn och att bli gammal).

Mamasnest skrev:Är det någon som har hittat "Två Själar" - Linnéa Dahlgren på nätet?

Inte att läsa på nätet, för antar att det är det du menar.
Bara att beställa boken från nätet.
KaosPrinsessa

Inläggav Mellanvärld » 2012-04-11 23:50:09

KaosPrinsessa skrev:Sen var det såklart saker som inte passade (särskilt när det gällde könsidentitet)
På vilket sätt passade det inte?
Mellanvärld

Anslöt: 2010-11-28

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-04-12 0:39:58

Mellanvärld skrev:På vilket sätt passade det inte?

I den stod det att tjejer med AS/HFA (iaf alla hon träffat och alla de som hon intervjuat) kände sig till hälften kvinna och till hälften man eller att de klart och tydligt kunde föreställa sig sin manliga sida. Men så känner verkligen inte jag.
KaosPrinsessa

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in