Vad äter en vegan?
28 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Inte fördomsfull utan erfaren.
Många människor som själva inte äter vegetariskt vet dessutom helt enkelt inte vad de ska hitta på för vegetariska alternativ som är vettiga, så det blir väldigt ansträngande för dem. Och om vegetarianerna då dessutom hör till dem som tycker att de är oförskämt att inte anstränga sig lika mycket för att hitta på alternativ åt dem så blir det problem.
Många människor som själva inte äter vegetariskt vet dessutom helt enkelt inte vad de ska hitta på för vegetariska alternativ som är vettiga, så det blir väldigt ansträngande för dem. Och om vegetarianerna då dessutom hör till dem som tycker att de är oförskämt att inte anstränga sig lika mycket för att hitta på alternativ åt dem så blir det problem.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:02:06, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Inte fördomsfull utan erfaren.
Som sagt är jag inte vegetarian och de flesta vegetarianer har stor förståelse för den problematiken. Men jag tycker att det skulle vara oförskämt av mig och jag skulle skämmas om jag inte tänkte till det minsta om jag bjöd hem vänner som är vegetarianer.
Att sen folk inte kan laga vegetarisk mat ligger det ju något i men jag tror att det är något bättre i yngre generationer. Om inte annat så har man ju sett hur vegetarisk mat ser ut för att det ofta serveras vegetariska alternativ i skolorna.
Numera är ju också utbudet av vegetariska och veganska alternativ mycket mycket större än det var för 20 år sen så ofta kan man lösa "problemet" bara genom att plocka till sig något i frysdisken och värma upp. Om det sen är man själv som värd eller den som är gäst som gör det spelar väl mindre roll bara man har kommunicerat i frågan.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:02:06, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Men det är egentligen inte så intressant att det finns fler vegetarianer och fler som kan laga vegetarisk mat idag, för det hjälper ju inte dem som är dåliga på vegetarisk mat och inte intresserade av att lära sig det heller. Och de som inte är vegetarianer men äter vegetarisk då och då, kan nog oftast bara laga vegetarisk vardagsmat och kan därför ha svårt att hitta på något som matchar en festmåltid för icke-vegetarianer. Många vegetarianer har som sagt en förståelse för problemet och accepterar en enklare och inte så festlig lösning, men långt ifrån alla är sådana. Så pratade vi inte bara om vegetarianer, utan speciella kostkrav i allmänhet, även om då vegetarianer nog är det vanligaste.
Att bara låta bli att bjuda personer som orsakar problem med maten låter sig inte heller alltid göras. Ibland kan det t.ex. handla om partnern till någon som man väldigt gärna vill bjuda.
Så kan det komplicera sig riktigt om man får gäster som har helt motsatta krav, som en vegetarian och en som är allergisk mot i stort sett allt vegetariskt. Då hjälper ju inte lösningen att bjuda alla på vegetariskt.
Att bara låta bli att bjuda personer som orsakar problem med maten låter sig inte heller alltid göras. Ibland kan det t.ex. handla om partnern till någon som man väldigt gärna vill bjuda.
Så kan det komplicera sig riktigt om man får gäster som har helt motsatta krav, som en vegetarian och en som är allergisk mot i stort sett allt vegetariskt. Då hjälper ju inte lösningen att bjuda alla på vegetariskt.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:02:06, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Men det är egentligen inte så intressant att det finns fler vegetarianer och fler som kan laga vegetarisk mat idag, för det hjälper ju inte dem som är dåliga på vegetarisk mat och inte intresserade av att lära sig det heller. Och de som inte är vegetarianer men äter vegetarisk då och då, kan nog oftast bara laga vegetarisk vardagsmat och kan därför ha svårt att hitta på något som matchar en festmåltid för icke-vegetarianer.
1. Det finns kokböcker
2. Man kan som sagt ofta hitta något i frysdisken i affären
3. Det krävs inte särskilt mycket intelligens eller vana för att kombinera ihop en vegetarisk eller ens vegansk måltid. Det handlar bara om vanemässiga blockeringar
Däremot håller jag med dig om problemet om att ett par kan vara vegetarianer och någon allergisk och att det då kan börja bli komplicerat.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15