Anpassningsstörning?
5 inlägg
• Sida 1 av 1
Anpassningsstörning?
Finns det någon här som fått denna diagnos och kan berätta om hur ni upplevde det och när det blev bättre? Är sjukskriven i 1,5 månad nu, på grund av minnesproblem, oförmåga att hantera stress, koncentrationssvårigheter m.m. Kaos i huvudet = kaos på jobbet.
Vad jag förstår så är denna diagnos en "lillebror" till Posttraumatiskt stressyndrom (d.v.s. att traumat som utlöste det är mildare än vad det är vid PTSD)?
Vad jag förstår så är denna diagnos en "lillebror" till Posttraumatiskt stressyndrom (d.v.s. att traumat som utlöste det är mildare än vad det är vid PTSD)?
Anpassningsstörning?
Om inte alla pusselbitar ligger på plats så kanske stress mm kan utlösa problem? (men inte annars)
Anpassningsstörning låter spontant annars som en viss grupp som är obsessivt anpassningsbenägna. Att namnet kopplas till det du nämner verkar bakvänt men det kanske säger mer om professionen
Anpassningsstörning låter spontant annars som en viss grupp som är obsessivt anpassningsbenägna. Att namnet kopplas till det du nämner verkar bakvänt men det kanske säger mer om professionen
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Anpassningsstörning?
Plåtmonster: Jag vet definitivt vad som utlöst det. Tänkte bara om någon annan kände igen det. Själv tycker jag det låter förskräckligt fult och illa... Men, det verkar inte vara lika "stört" som det låter.
Anpassningsstörning?
Stressöverlastningssymptom låter som en mer adekvat benämning än det som psykiatrikern säger.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Anpassningsstörning?
Håller med Plåtis att det låter som en faktiskt sunt avvaktande inställning till nya och okända situationer och möten, vilket man kan se tydligt hos exempelvis helt normala barn.
Det låter också logiskt att, ifall det tar sig extrema uttryck på ett osunt sätt, så kan det ses som en "mild" (i meningen "isolerat symptom") variant av PTSD. Båda den milda versionen och ren PTSD har dock hög chans att kunna "botas" av en bra terapeut/psykolog.
Det låter också logiskt att, ifall det tar sig extrema uttryck på ett osunt sätt, så kan det ses som en "mild" (i meningen "isolerat symptom") variant av PTSD. Båda den milda versionen och ren PTSD har dock hög chans att kunna "botas" av en bra terapeut/psykolog.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Återgå till Aspergare och vården