Videoband till datorn
11 inlägg
• Sida 1 av 1
Videoband till datorn
Jag har 20 gamla VHS-kassetter jag delvis vill överföra till datorn, sånt jag inte lyckats hitta på nätet. så jag köpte en http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... 200-p98199 (det står 200 i rubriken men ska vara 210).
Den funkar, men för högsta upplösning kräver den minst 2,8 GHz och jag har 2,66 (en kärna). Eftersom den måste arbeta i realtid blir det ibland hack i ljudet och cm-stora pixlar när originalbilden är rörig och processorn inte hinner med. Jag vill inte ha mindre än högsta upplösning för även då blir kopian något sämre än VHS-bandet.
Processorn går hela tiden för fullt. Jag föreställer mig att processorn inte hinner med pga att Moviesavern och dess program inte bara omvandlar analogt till digitalt, utan även processar filmen i realtid till den upplösning/format man valt. Att utföra den processen i ett riktigt redigeringsprogram kan ju ta flera timmar, jag tror att moviesavern måste kompromissa med resultatet för att hinna med ibland. Det finns väldigt få inställningar tyvärr.
Nu undrar jag om det kan finnas nåt sätt att importera oprocessat "rådata" från moviesavern, för att efteråt kunna köra det i ett redigeringsprogram. Alltså använda moviesavern som enbart analog-digitalomvandlare. Förhandsvisningen i programfönstret verkar vara bättre när man INTE spelar in, och den bilden kommer ju in i datorn och borde kunna fångas, tycker jag. Eller om nån har nåt annat tips (förutom att köpa ny dator...).
Den funkar, men för högsta upplösning kräver den minst 2,8 GHz och jag har 2,66 (en kärna). Eftersom den måste arbeta i realtid blir det ibland hack i ljudet och cm-stora pixlar när originalbilden är rörig och processorn inte hinner med. Jag vill inte ha mindre än högsta upplösning för även då blir kopian något sämre än VHS-bandet.
Processorn går hela tiden för fullt. Jag föreställer mig att processorn inte hinner med pga att Moviesavern och dess program inte bara omvandlar analogt till digitalt, utan även processar filmen i realtid till den upplösning/format man valt. Att utföra den processen i ett riktigt redigeringsprogram kan ju ta flera timmar, jag tror att moviesavern måste kompromissa med resultatet för att hinna med ibland. Det finns väldigt få inställningar tyvärr.
Nu undrar jag om det kan finnas nåt sätt att importera oprocessat "rådata" från moviesavern, för att efteråt kunna köra det i ett redigeringsprogram. Alltså använda moviesavern som enbart analog-digitalomvandlare. Förhandsvisningen i programfönstret verkar vara bättre när man INTE spelar in, och den bilden kommer ju in i datorn och borde kunna fångas, tycker jag. Eller om nån har nåt annat tips (förutom att köpa ny dator...).
Videoband till datorn
Köp ett begagnat PCI-kort för att fånga analogvideo och använd Unix så fungerar det. Så har iaf jag gjort. När det går med 768x576 @ 25 fps komprimerat i realtid till Mpeg-4 med en 1,8 GHz AMD processor. Så borde en 2,66 GHz processor klara det galant.
Mpeg-2 720x576 borde inte vara något problem. Så jag misstänker dålig programvara såsom Microsoft + applikationen. USB är också en riktigt svag länk i sammanhanget.
Brusig video ökar svårigheten att komprimera också.
Mpeg-2 720x576 borde inte vara något problem. Så jag misstänker dålig programvara såsom Microsoft + applikationen. USB är också en riktigt svag länk i sammanhanget.
Brusig video ökar svårigheten att komprimera också.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Videoband till datorn
Stäng av alla program som inte behövs i datorn.
Måste du köra högsta upplösningen? Har videobanden så mycket information att det är lönt?
Måste du köra högsta upplösningen? Har videobanden så mycket information att det är lönt?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Videoband till datorn
Det är inte otroligt att det finns någon programvara som inte komprimerar rådatat, problemet är ändå att disken måste hinna med att spara så stora datamängder vilket kan bli tufft, bl.a. beroende på hur snabb disken är respektive anslutningen till den.
En Linux-lösning borde vara snabbare än Windoze där det kryllar av onödiga processer som man inte har någon koll över.
En Linux-lösning borde vara snabbare än Windoze där det kryllar av onödiga processer som man inte har någon koll över.
Videoband till datorn
Tack för svaren.
Jag vill inte ha mindre än högsta upplösning för även då blir kopian något sämre än VHS-bandet. Näst högsta blir avsevärt sämre.
Jag trodde att flaskhalsen vid stora datamängder var usb-anslutningen, inte hårddisken.
Linux och Unix har jag aldrig använt och känner inte precis nån längtan att lära mig...
Överklockning kanske? Det har jag aldrig hållt på med, är det värt att testa?
Annars får väl banden ligga några år tills jag köper ny dator.
Jag trodde det var en enkel sak att samla den info som kommer in via en usb-port...
Jag har inte hittat nåt sånt.plåtmonster skrev:Köp ett begagnat PCI-kort för att fånga analogvideo
Köpa vill jag inte än, den jag har räcker gott annars. Har inte frågat men tror inte nån låter mig låna hem. Kanske kan jag överföra hemma hos nån men det blir många långa sessioner...nallen skrev:Låna (eller köp) en snabbare burk?
Jag har stängt alla onödiga processer i taskmanagern tror jag, och ökat moviesaver-processens prioritet ett snäpp och avinstallerat antivirusprogrammet (den datorn är inte uppkopplad).Savanten Svante skrev:Stäng av alla program som inte behövs i datorn.
Måste du köra högsta upplösningen?
Jag vill inte ha mindre än högsta upplösning för även då blir kopian något sämre än VHS-bandet. Näst högsta blir avsevärt sämre.
SATA-disk (WD) på 1 Tb, vet ej hur snabb. Jag har output-mappen på C-partitionen (kortare väg för läsararmen). Ingen växlingsfil, inbillar mig att ramminnet är snabbare (videoprogrammet drar bara 50 MB ram).Miche skrev:Det är inte otroligt att det finns någon programvara som inte komprimerar rådatat, problemet är ändå att disken måste hinna med att spara så stora datamängder vilket kan bli tufft, bl.a. beroende på hur snabb disken är respektive anslutningen till den.
Jag trodde att flaskhalsen vid stora datamängder var usb-anslutningen, inte hårddisken.
Linux och Unix har jag aldrig använt och känner inte precis nån längtan att lära mig...
Överklockning kanske? Det har jag aldrig hållt på med, är det värt att testa?
Annars får väl banden ligga några år tills jag köper ny dator.
Jag trodde det var en enkel sak att samla den info som kommer in via en usb-port...
Videoband till datorn
Finns det inte alternativa program att spela in det med?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Videoband till datorn
Prova att höja prioriteten på det aktuella programmet.
Nu har jag ingen Windowsdator tillgänglig för att kolla, men jag har för mig att man kan göra det enkelt i task manager (öppnas med Ctrl+Alt+Del).
Stänga ner onödiga program och processer dessutom är en god idé.
Edit: Missade att du redan gjort båda.
Nu har jag ingen Windowsdator tillgänglig för att kolla, men jag har för mig att man kan göra det enkelt i task manager (öppnas med Ctrl+Alt+Del).
Stänga ner onödiga program och processer dessutom är en god idé.
Edit: Missade att du redan gjort båda.
Videoband till datorn
Jag kan inte tro att datorns prestanda skulle vara nån begränsning för att spara och komprimera ned VHS-film. Det borde funka i realtid och om det inte gör det så borde mjukvaran buffra på disken.
Sen låter det helt onödigt att använda sig av 768x576 för VHS. Kvaliteten är inte i närheten av att behöva den upplösningen. Att maxa alla inställningar leder bara till onödigt stora filer utan nån synbar skillnad. Har du provat att göra testfiler i olika upplösningar och olika inställningar och sen titta på filerna? Kanske göra screenshots och jämföra dessa då detta svårt att avgöra skillnader i video om man skalar den på skärmen.
Att du får hack i ljudet och stora pixels tror jag beror på att VHS-kassetterna inte är bättre än så och att det är massa brus på dom. Att titta på en VHS-film på VHS-spelare och TV är betydligt mer förlåtande än att digitalisera dom och titta på datorn.
Vilka format finns att det att välja på att spara videon i? Finns Mpeg-4?
Sen låter det helt onödigt att använda sig av 768x576 för VHS. Kvaliteten är inte i närheten av att behöva den upplösningen. Att maxa alla inställningar leder bara till onödigt stora filer utan nån synbar skillnad. Har du provat att göra testfiler i olika upplösningar och olika inställningar och sen titta på filerna? Kanske göra screenshots och jämföra dessa då detta svårt att avgöra skillnader i video om man skalar den på skärmen.
Att du får hack i ljudet och stora pixels tror jag beror på att VHS-kassetterna inte är bättre än så och att det är massa brus på dom. Att titta på en VHS-film på VHS-spelare och TV är betydligt mer förlåtande än att digitalisera dom och titta på datorn.
Vilka format finns att det att välja på att spara videon i? Finns Mpeg-4?
Videoband till datorn
768 x 576 @ 25 fps med 24 bpp + 44100 Hz 16-bit stereo = 267 Mbit/s okomprimerat. Detta har jag med en enkelkärnig AMD @ 1,8 GHz komprimerat i realtid till Mpeg-4 ca 1,2 Mbit/s.
Överföringshastighet:
PCI 33/32: 1056 Mbit/s
Firewire400: 400 Mbit/s
USB high-speed: ~400 Mbit/s (dock simplex och en massa overhead!)
Alltså ska en 2,66 GHz maskin klara det galant. USB är inget vidare men det borde gå. Så jag drar slutsatsen att det är kass mjukvara eller dålig konfiguration.
För ändamålet skulle jag nog själv hållt mig helt till beprövat PCI-kort samt UNIX-miljö där man kan plocka bort onödiga processer utan pardon.
Överföringshastighet:
PCI 33/32: 1056 Mbit/s
Firewire400: 400 Mbit/s
USB high-speed: ~400 Mbit/s (dock simplex och en massa overhead!)
Alltså ska en 2,66 GHz maskin klara det galant. USB är inget vidare men det borde gå. Så jag drar slutsatsen att det är kass mjukvara eller dålig konfiguration.
För ändamålet skulle jag nog själv hållt mig helt till beprövat PCI-kort samt UNIX-miljö där man kan plocka bort onödiga processer utan pardon.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Videoband till datorn
Dagobert skrev:Köpa vill jag inte än, den jag har räcker gott annars. Har inte frågat men tror inte nån låter mig låna hem.
Jag ids int' släpa en burk på tåget, annars hade du gärna fått låna en av mig i nån månad.