Windows 7 hakat upp sig

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Windows 7 hakat upp sig

Inläggav Parvlon » 2012-11-17 11:54:24

Jasså, jag tog för givet att du hade problem med webbläsaren. Har inte följt tråden så noga. Jo, programmet om "planerad livslängd" såg jag om det var den om historian med glödlampan. Var dock inte särskilt gammal när jag första gången förstod/misstänkte att marknaden handlade om att folk ska uppdatera sig konstant.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Windows 7 hakat upp sig

Inläggav Bror Duktig » 2012-11-17 12:06:51

Parvlon skrev:Jasså, jag tog för givet att du hade problem med webbläsaren. Har inte följt tråden så noga. Jo, programmet om "planerad livslängd" såg jag om det var den om historian med glödlampan. Var dock inte särskilt gammal när jag första gången förstod/misstänkte att marknaden handlade om att folk ska uppdatera sig konstant.

Precis. Jag har också misstänkt det där. Har ju märkt både på datorer och telefoner att de utan anledning blir jävligt sega efter en viss (oftast liknande) tid.

Makens och ena sonens Motorola Defy beter sig helt segt och knasigt. Även när man formaterar om och inte har installerat några appar. Det ser jag som att de programmerats på något sätt. Min skrivare börjar göra konstiga prickar, och för övrigt så görs numer inte skrivare så de är kompatibla med nästa OS, varpå tillverkaren inte behöver anstränga sig alls för att begränsa livslängden.

Min gamla Samsungtelefon betedde sig också misstänkt segt till synes utan anledning (även som nyformaterad alltså) när nästa modell kom ut.

Och så har jag haft två cyklar som börjat rosta ordentligt året efter att rostskyddsgarantin gick ut. Måste berömma den som lyckas tajma så bra med en sådan sak. Det kan inte vara lätt... Men eftersom det händer om och om igen, antar jag att det är planerat.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Windows 7 hakat upp sig

Inläggav Miche » 2012-11-17 15:07:13

Självklart det är planerat, även när det gäller märken som ska föreställa kvalitet och man ser fenomenet på alla typer av produkter. Det är helt enkelt kommersialismen i sitt esse, att tillverka produkter som inte behöver bytas ut efter en viss tid är ekonomiskt självmord.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Windows 7 hakat upp sig

Inläggav plåtmonster » 2012-11-17 19:08:34

Tips angående mobiltelefoner som blir slöa.. CyanogenMod
(en programvara som ersätter hela operativsystemet rakt av)

Men att mobiltelefoner skulle bli slöa trots total återställning verkar onekligen verkligen skumt!
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Windows 7 hakat upp sig

Inläggav marxisten » 2012-11-17 19:33:16

Bror Duktig skrev:@Krillo, vad kanb det bero på? Jag har inte en massa onödiga program igång, har stängt ned många av de som startade auto när jag köpte datorn (HPs grejer) och stängt ned så att Quicktime o.s.v. inte autostartar.

Enklaste du kan kolla vad för skit som startar enligt mig är följande.

Ladda ned CCleaner om du inte har det - Verktyg - sedan går du in på "uppstart". Där finns en lista på alla program som startar automatiskt, tar bort de som du ej vill ska vara automatisk uppstart på.

Detta raderar inte hela programmen, utan bara automatisk uppstart.
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Windows 7 hakat upp sig

Inläggav barracuber » 2012-11-17 19:49:35

[OT-android]
plåtmonster skrev:Tips angående mobiltelefoner som blir slöa.. CyanogenMod
(en programvara som ersätter hela operativsystemet rakt av)

Jo och det finns ett par till än CyanogenMod som bygger custom Roms för android - de jag kommer på är MIUI och AOKP. Själv kör jag dock en custom ROM som är byggd av en 13-årig tysk hacker! Den är en blandning mellan 4.0.4 och 4.1 och är grymt snabb (även om min hårdvara som vanligt är den stora flaskhalsen).

Det stämmer att custom ROM ofta gör mobilerna snabbare. Den största anledningen till det är att de hackers som bygger och erbjuder dessa custom ROMs är väldigt insatta i Android rent tekniskt och därmed kan plocka bort delar de vet segar ner systemet. De delarna som äe mest uppenbara är tillverkarspecifika programvaror (s.k. "bloatware") och saker som rent allmänt "inte behövs". Det sista beror på hackerns egen personliga åsikt om vad som behövs och detta kan variera väldigt mellan olika hackare. Exempelvis anser vissa hackare att Google Maps (och tillhörande Navigation, Places osv) är viktiga medan andra anser precis tvärtom pga dessa appar är väldigt tunga. En av hackarens största motivationer är att bygga någonting som flyter snabbare än tillverkarnas inlåsta proprietära system.

plåtmonster skrev:Men att mobiltelefoner skulle bli slöa trots total återställning verkar onekligen verkligen skumt!
Jag blir inte lika förvånad efterom äldre androids har klenare hårdvaror/processorer mm. Däremot tycker jag att BDs och Miches teori om att man bygger in försämringar av rent kommersiella skäl tyvärr låter ganska rimlig. Jag undrar dock ifall precis ALLA tillverkare är lika "korrumperade" eller om det finns undantag. Största chansen för avslöjanden är väl avhoppares berättelser.
[/OT-android]
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Windows 7 hakat upp sig

Inläggav plåtmonster » 2012-11-17 20:26:27

barracuber skrev:Jag blir inte lika förvånad efterom äldre androids har klenare hårdvaror/processorer mm.

Åldern är irrelevant eftersom jämförelsen är en fabriksinställd telefon vid inköpet och några år senare med fabriksinställningar. Det skulle tyda på en tidsinställd bomb.

Sedan verkar det knepigt att appar som inte används skulle ta kraft..
plåtmonster

Sv: Windows 7 hakat upp sig

Inläggav Bror Duktig » 2012-11-17 20:44:15

Appar som inte används kan vara igång passivt med processer som drar. Och de kan även vara autostartade vid uppstart. Bara att kolla programhanteraren.

Chip kan sättas in, som sätter stopp oberoende av fabriksåterställning. Som på skrivare.
Bror Duktig

Windows 7 hakat upp sig

Inläggav barracuber » 2012-11-17 20:52:10

plåtmonster skrev:
barracuber skrev:Jag blir inte lika förvånad efterom äldre androids har klenare hårdvaror/processorer mm.

Åldern är irrelevant eftersom jämförelsen är en fabriksinställd telefon vid inköpet och några år senare med fabriksinställningar. Det skulle tyda på en tidsinställd bomb.

Helt rätt. I stand corrected.

plåtmonster skrev:Sedan verkar det knepigt att appar som inte används skulle ta kraft..

Ja åtminstone tredje-parts-appar utan någon binding till tillverkaren. Svårare att kolla när det gäller tillverkarens egen programvara däremot... :roll:
barracuber

Windows 7 hakat upp sig

Inläggav barracuber » 2012-11-17 20:54:38

Bror Duktig skrev:.. Min skrivare börjar göra konstiga prickar, och för övrigt så görs numer inte skrivare så de är kompatibla med nästa OS, varpå tillverkaren inte behöver anstränga sig alls för att begränsa livslängden.

Får man fråga vilken tillverkare det är?
barracuber

Windows 7 hakat upp sig

Inläggav Miche » 2012-11-17 20:55:14

Det skulle vara intressant att köpa in flera identiska hårdvaror, sedan köra hälften som normalt, den andra hälften packar man inte ens upp förrän den första hälften har börjat bli seg och sen jämföra...

Kretsarna i sig borde inte åldras speciellt mycket (eller är de så klent dimensionerade så att de är beräknade att vara utslitna efter två-tre års användning).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Sv: Re: Windows 7 hakat upp sig

Inläggav Bror Duktig » 2012-11-17 20:57:38

barracuber skrev:
Bror Duktig skrev:.. Min skrivare börjar göra konstiga prickar, och för övrigt så görs numer inte skrivare så de är kompatibla med nästa OS, varpå tillverkaren inte behöver anstränga sig alls för att begränsa livslängden.

Får man fråga vilken tillverkare det är?

HP
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2012-11-17 20:58:22

Miche skrev:Det skulle vara intressant att köpa in flera identiska hårdvaror, sedan köra hälften som normalt, den andra hälften packar man inte ens upp förrän den första hälften har börjat bli seg och sen jämföra...

Kretsarna i sig borde inte åldras speciellt mycket (eller är de så klent dimensionerade så att de är beräknade att vara utslitna efter två-tre års användning).

Skulle jag gärna göra också om jag hade tid och ekonomiska resurser.
Bror Duktig

Sv: Windows 7 hakat upp sig

Inläggav Bror Duktig » 2012-11-17 20:59:16

Slutsatsen är att det är ingen idé att satsa på kvalitetsgrejer. Det har jag dyrt lärt mig det senaste decenniet.
Bror Duktig

Sv: Re: Sv: Windows 7 hakat upp sig

Inläggav marxisten » 2012-11-27 14:01:39

Bror Duktig skrev:Slutsatsen är att det är ingen idé att satsa på kvalitetsgrejer. Det har jag dyrt lärt mig det senaste decenniet.

Kvalitetssaker ska man alltid gå för gällande datorer. Men OEM-datorer som HP, DELL osv räknas ej som kvalité tyvärr i min värld.

Ifall du vill ha en bärbar gäller tyvärr OEM men då leder till problem men rörlighet.

Annars är de bästa att bygga själv. Kvalité är viktigt, men kvalité med datorer betyder att man sätter ihop den själv
.
Senast redigerad av marxisten 2012-11-27 14:04:07, redigerad totalt 1 gång.
marxisten

Windows 7 hakat upp sig

Inläggav kullan » 2012-11-27 14:03:34

marxisten skrev:Annars är de bästa att bygga själv. Kvalité är viktigt, men kvalité med datorer betyder att man sätter ihop den själv

Alla kan ju inte bygga ihop sin dator. Då blir det ju en färdigbyggd tyvärr.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav marxisten » 2012-11-27 14:06:43

kullan skrev:
marxisten skrev:Annars är de bästa att bygga själv. Kvalité är viktigt, men kvalité med datorer betyder att man sätter ihop den själv

Alla kan ju inte bygga ihop sin dator. Då blir det ju en färdigbyggd tyvärr.

Faktum är att folk tror de är svårare än det är. Har man komponenterna går det inte att koppla fel.
Senast redigerad av marxisten 2012-11-27 14:07:11, redigerad totalt 1 gång.
marxisten

Windows 7 hakat upp sig

Inläggav plåtmonster » 2012-11-27 16:28:58

Pratar vi färdigbyggd stationär eller laptop?
plåtmonster

Återgå till IT-forum

Logga in