En kortfattad historia om allting av Ken Wilber

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

En kortfattad historia om allting av Ken Wilber

Inläggav mondo beyondo » 2008-05-02 16:18:46

Någon som läst boken?

Väderspänt dravel eller guldgruva?
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 14:02:06, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav Moggy » 2008-05-02 18:41:02

Har ett par kompisar som läst mycket filosofi och är rätt kräsna med vad som anses seriöst.

Dessa har läst boken och tyckt den varit vettig.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 14:02:06, redigerad totalt 1 gång.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Love until it hurts.

Inläggav mondo beyondo » 2008-05-02 18:44:18

Finns lite filmer med honom på you tube bla. den här om kvinnlig kontra manlig meditation.

Typiskt för män att de vänder sig inåt, vill bli som stenstoder och stirrar in i väggen när de mediterar och kvinnor mediterar genom att älska tills det gör ont?

mondo beyondo

Re: Love until it hurts.

Inläggav jonsch » 2008-05-02 19:36:20

mondo beyondo skrev:Typiskt för män att de vänder sig inåt, vill bli som stenstoder och stirrar in i väggen när de mediterar och kvinnor mediterar genom att älska tills det gör ont?
Va? Allt jag trodde jag visste om meditation i praktik och teori var att meditation innebär fullständigt släppande av alla känslor, kan jag verkligen ha så fel på ett så trevligt sätt?

Jag kan teoretiskt föreställa mig att man kan få ett meditativt, fritt flöde genom hjärnan genom att uppfylla alla sina sinnen med intryck från något man älskar men sådant brukar ha så mycket detaljer och vara så dynamiskt att flödet blir ojämnt. Jag är en simpel amatör så jag kan inte uttrycka det bättre och förhoppningsvis har jag fel; kan kanske du korrigera mig, mondo?
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 14:02:06, redigerad totalt 1 gång.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav mondo beyondo » 2008-05-02 20:29:36

jonsch skrev:
mondo beyondo skrev:Typiskt för män att de vänder sig inåt, vill bli som stenstoder och stirrar in i väggen när de mediterar och kvinnor mediterar genom att älska tills det gör ont?
Va? Allt jag trodde jag visste om meditation i praktik och teori var att meditation innebär fullständigt släppande av alla känslor, kan jag verkligen ha så fel på ett så trevligt sätt?

Jag kan teoretiskt föreställa mig att man kan få ett meditativt, fritt flöde genom hjärnan genom att uppfylla alla sina sinnen med intryck från något man älskar men sådant brukar ha så mycket detaljer och vara så dynamiskt att flödet blir ojämnt. Jag är en simpel amatör så jag kan inte uttrycka det bättre och förhoppningsvis har jag fel; kan kanske du korrigera mig, mondo?

Här korrigeras ingenting hehee Lyssna på hans egen förklaring, inte helt osnurrigt tycker jag. Men det var visst efter mångårig övning det kunde bli sådär och mest baserade han sin syn om kvinnlig meditation på några kvinnor från 1800th century alltså 1700 talet då? Han sa att ämnet är väldigt outforskat oxå. Men det var nog ett annat u tube klipp där han gick närmare in på de olika energierna med att andas in ljus och andas ut liv osv.
mondo beyondo

Inläggav Inger » 2008-05-02 23:25:26

Har inte orkat läsa Ken Wilber annat än i små doser, pga det extremt akademiska vänsterhjärnspråket. Det lilla jag lyckades penetrera tyckte jag lät hyfsat vettigt.

Som jag förstått det är han ett mentalt geni som försöker han få ihop österländska synsätt med all västerländsk psykologi till nån sorts mega-meta-psykosyntes, med nyuppfunna oflummiga namn för saker som annars är välkända för somliga av oss under andra namn. (Om något begrepp är oklart kan jag ev hjälpa till att tolka.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:02:06, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2008-05-02 23:41:56

mondo beyondo skrev:Finns lite filmer med honom på you tube bla. den här om kvinnlig kontra manlig meditation.

Typiskt för män att de vänder sig inåt, vill bli som stenstoder och stirrar in i väggen när de mediterar och kvinnor mediterar genom att älska tills det gör ont?

Din mening gav mig en bild av kvinnor som har sex tills de stupar.

Sen lyssnade jag på videon. Kul att se karln 'in action'. Han gör sig helt klart bättre i tal än i skrift. :)

Vad han menar är bara att de kvinnor som eftersträvar eller har uppnått nån sorts upplysning, vishet eller helgonskap, uttrycker det i kärlekshandlingar istället för att försöka förbli oberörda av alla känslor, tankar och förnimmelser som män. Att kyssa en spetälsk och ta hand om svårt sjuka är exempel på sådana kärlekshandlingar. Det inte bara Moder Teresa som gjorde utan det finns andra som också gjort det, av kärlek.

Dock måste man förstås vara uppfylld av sådan stark tro eller kärlek för att kunna göra något sådant, annars är det nog inget jag skulle rekommendera. Där verkar Wilber inte ha klart för sig att det som ett fåtal speciella personer vill och kan göra inte nödvändigtvis är något för oss vanliga dödliga som har långt kvar till såna stadier.

Men han kanske bara ville visa på en allmän tendens till skillnad mellan män och kvinnor. Jag tror dock inte det alltid är så könsbundet. Finns manliga vishetslärare som också går kärlekens väg, och kvinnliga som inte gör det. Fast de kanske är undantagen som bekräftar regeln?
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in