Tips på hörlurar?
24 inlägg
• Sida 1 av 1
Tips på hörlurar?
Hej,
Mina hörlurar gick precis sönder. Kaos. Har ganska svårt för att klara mig utan dem (behöver dem framförallt på bussen, när jag är bland mycket folk osv). De hörlurar jag hade som precis gick sönder var ett par Sennheiser CX-300 om jag inte minns fel. De gick dock sönder ganska snabbt (men det kan ha varit jag som inte tog hand om dem tillräckligt väl). Så, har ni några tips på bra hörlurar som inte kostar allt för mycket? Måste vara sådana som "går in i" öronen och stänger ute ljud som kommer utifrån.
Tack,
Neutrino
Mina hörlurar gick precis sönder. Kaos. Har ganska svårt för att klara mig utan dem (behöver dem framförallt på bussen, när jag är bland mycket folk osv). De hörlurar jag hade som precis gick sönder var ett par Sennheiser CX-300 om jag inte minns fel. De gick dock sönder ganska snabbt (men det kan ha varit jag som inte tog hand om dem tillräckligt väl). Så, har ni några tips på bra hörlurar som inte kostar allt för mycket? Måste vara sådana som "går in i" öronen och stänger ute ljud som kommer utifrån.
Tack,
Neutrino
Tips på hörlurar?
Jag hade ett par sennheiser. En gång när jag cyklade MTB i mörkret i skogen... Så hände det typiska för mig.
En gren föll på mig (trodde) jag, men jag körde på en sten så ena hörluren flög upp i ansiktet på mig. Detta komma jag på i efterhand, eftersom jag analysera händelser ofta. Så jag tog tag i hörlurarna (som jag trodde var en gren) och slängde iväg hörlurarna för dryg 700 SEK rätt ut i skogen.
Söker också bra hörlurar!
Gärna Sennheiser, boss eller creative! Creative är lite favorit.
* Bra dämp mot "den yttre världen"
* Klart ljud
* Bekvämlighet
* Inte för stora
* Måste in vara plug-ins, då dessa kan vara lite extra skadliga
En gren föll på mig (trodde) jag, men jag körde på en sten så ena hörluren flög upp i ansiktet på mig. Detta komma jag på i efterhand, eftersom jag analysera händelser ofta. Så jag tog tag i hörlurarna (som jag trodde var en gren) och slängde iväg hörlurarna för dryg 700 SEK rätt ut i skogen.
Söker också bra hörlurar!
Gärna Sennheiser, boss eller creative! Creative är lite favorit.
* Bra dämp mot "den yttre världen"
* Klart ljud
* Bekvämlighet
* Inte för stora
* Måste in vara plug-ins, då dessa kan vara lite extra skadliga
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Tips på hörlurar?
earlydayminer skrev:Jag hade ett par sennheiser. En gång när jag cyklade MTB i mörkret i skogen... Så hände det typiska för mig.
Ha! Förlåt men jag kunde inte låta bli att småle för mig själv när jag läste det där. Jag hade blivit så sur på mig själv om det där hade hänt mig.
Tips på hörlurar?
Jag har förstått att Sennheiser kan det här med hörlurar. Dock har jag själv köpt Atomic Floyd lurar några dagar sedan men har inte fått dom än.
Kan väl skriva vad jag tyckte när jag fått dem och testat.
Atomic är väl inte direkt lågbudget lurar och därmed ingenting att kasta i skogen
Kan väl skriva vad jag tyckte när jag fått dem och testat.
Atomic är väl inte direkt lågbudget lurar och därmed ingenting att kasta i skogen
- Red and green
- Anslöt: 2011-12-17
Tips på hörlurar?
Vad ni än gör - köp inte Beats by Dr Dre.
Sämre hörlurar till ett enormt överpris går inte att finna.
- trettontecken
- Anslöt: 2012-11-21
Tips på hörlurar?
trettontecken skrev:Vad ni än gör - köp inte Beats by Dr Dre.
Jag har dom också och finner inga fel Fast dom jag har är inte plug ins och nu ville jag ha plug ins.
- Red and green
Tips på hörlurar?
trettontecken skrev:Vad ni än gör - köp inte Beats by Dr Dre.
Det beror på vilken av hörlurarna man köper. In-ear lurarna har kasst ljud och åker alltid ur öronen. Spelar ingen roll vad för storlek det är på plupparna man har i.
Däremot studio version har ett extremt bra ljud. Både bas och diskant.
Tips på hörlurar?
Dandelo skrev:Däremot studio version har ett extremt bra ljud. Både bas och diskant.
"Extremt bra ljud" är precis vad dessa hörlurar inte har. Jag skulle säga att ljudet är förskräckligt dåligt. Ta det från någon som har jobbat med musik i 20 år
- trettontecken
- Anslöt: 2012-11-21
Tips på hörlurar?
trettontecken skrev:Dandelo skrev:Däremot studio version har ett extremt bra ljud. Både bas och diskant.
"Extremt bra ljud" är precis vad dessa hörlurar inte har. Jag skulle säga att ljudet är förskräckligt dåligt. Ta det från någon som har jobbat med musik i 20 år
I mina öron låter det väldigt bra.
Du som verkar ha kunskap, vilka lurar på marknaden har bättre ljud och som ej kräver batterier. Skulle behöva utan då beats kräver det.
Tips på hörlurar?
Neutrino skrev:earlydayminer skrev:Jag hade ett par sennheiser. En gång när jag cyklade MTB i mörkret i skogen... Så hände det typiska för mig.
Ha! Förlåt men jag kunde inte låta bli att småle för mig själv när jag läste det där. Jag hade blivit så sur på mig själv om det där hade hänt mig.
WOHO! Jag fick dig att småle. Great day upcoming, That's wuz up!
Jag blev lite sne efteråt, men generellt sett var jag ganska lugn. Bästa hörlurarna jag hade, men nåväl.. Om du hittar några så visa gärna mig, jag är intresserad.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Tips på hörlurar?
earlydayminer skrev:WOHO! Jag fick dig att småle. Great day upcoming, That's wuz up!
Jag blev lite sne efteråt, men generellt sett var jag ganska lugn. Bästa hörlurarna jag hade, men nåväl.. Om du hittar några så visa gärna mig, jag är intresserad.
Ja, bra gjort!
Visst, jag säger till om jag hittar några. Har dock inte råd just nu så det lär tyvärr dröja vilket är illa (min dag är redan kaos på grund av att jag inte har några hörlurar att blockera ut ljud med). Du får gärna säga till om du hittar några också, ok?
Tips på hörlurar?
De traditionella creative in-ear lurarna är ju billiga och bra, de håller cirka 1-2 år sedan börjar de glappa, alltid, även om man är varsam.
Så årskostnaden blir cirka 250kr om du köper dessa istället för dyrare.
Senaste åren har jag använt dessa, det är relativt bra ljud, bra komfort och väldigt prisvärda.
Ska man ha bra ljud så tycker jag att a-JAYS Three är väldigt bra.
2 - 22 000Hz gör att ljudet blir kristallklart och basen blir tung, extremt sköna och bekväma, kommer med en travelpack så man slipper ha dem i fickan där de går sönder i förtid.
Man räkna med att dessa lurar som är dyrare än de andra, även håller längre, så årskostnaden kanske blir densamma trots att priset vid inköp är högre.
Däremot skulle jag aldrig dra ut och köra MTB med dessa lurar, då använder jag mina Creative för 150kr istället, man behöver inte perfekt ljud i alla lägen så det är gött att ha flera val.
Så årskostnaden blir cirka 250kr om du köper dessa istället för dyrare.
Senaste åren har jag använt dessa, det är relativt bra ljud, bra komfort och väldigt prisvärda.
2 - 22 000Hz gör att ljudet blir kristallklart och basen blir tung, extremt sköna och bekväma, kommer med en travelpack så man slipper ha dem i fickan där de går sönder i förtid.
Man räkna med att dessa lurar som är dyrare än de andra, även håller längre, så årskostnaden kanske blir densamma trots att priset vid inköp är högre.
Däremot skulle jag aldrig dra ut och köra MTB med dessa lurar, då använder jag mina Creative för 150kr istället, man behöver inte perfekt ljud i alla lägen så det är gött att ha flera val.
Senast redigerad av Idiot 2012-11-26 14:04:47, redigerad totalt 1 gång.
Tips på hörlurar?
Idiot skrev:De traditionella creative in-ear lurarna är ju billiga och bra, de håller cirka 1-2 år sedan börjar de glappa, alltid, även om man är varsam.
Så årskostnaden blir cirka 150kr om du köper dessa istället för dyrare.
22 000Hz gör att ljudet blir kristallklart och basen blir tung, extremt sköna och bekväma, kommer med en travelpack så man slipper ha dem i fickan där de går sönder i förtid.
Har du några länkar eller i alla fall namnen på hörlurarna? Båda paren. Vore bra!
Tips på hörlurar?
Hinner inte just nu, men båda finns på teknikmagasinet.
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... 20EP-630i&
De billagare creativelurarna
De andra heter som sagt "a-JAYS" (Finns på teknikmagasinets hemsida)
Det finns massa olika modeller, jag tycker att de för ca 500kr är prisvärda, de heter THREE.
Det finns massa olika modeller, jag tycker att de för ca 500kr är prisvärda, de heter THREE.
Tips på hörlurar?
Idiot skrev:Hinner inte just nu, men båda finns på teknikmagasinet.
Tack!
Tips på hörlurar?
Om ni lyssnar på mp3 så finns bara frekvenser upp till 16k. Jag ser dessa typer av lurar som förbrukningsmaterial så jag lägger inga stora pengar på sådana. Dock har jag ett par på önskelistan och de är: http://www.gadgetkungen.se/etymotic-mc5/447-0 mest för dämpningen på ca 40dB, men de ska också ha en relativ neutral återgivning. De går dock "bara" upp till 15k.
Tips på hörlurar?
Jag har 2 MP3 spelare som jag använder flitigt. Köper Koss inear för 59:- på MAXI till dom. Duger för mig.
Tips på hörlurar?
Koss Porta Pro.
Jag har lyssnat på andra lurar, men i mina öron finns det inget annat som ens kommer i närheten när man lägger till priset.
Det finns mycket riktigt saker som låter bättre, men nåt som låter bättre för MIG kostar JÄVLIGT mycket mer, dessutom är de rätt stryktåliga, och har livstids garanti (som jag ännu inte lyckats utnyttja, eftersom jag tappade bort kvittot på förra lurarna).
Att luren dessutom är tänkt för glasögonbärare är bara ett plus.
Jag har lyssnat på andra lurar, men i mina öron finns det inget annat som ens kommer i närheten när man lägger till priset.
Det finns mycket riktigt saker som låter bättre, men nåt som låter bättre för MIG kostar JÄVLIGT mycket mer, dessutom är de rätt stryktåliga, och har livstids garanti (som jag ännu inte lyckats utnyttja, eftersom jag tappade bort kvittot på förra lurarna).
Att luren dessutom är tänkt för glasögonbärare är bara ett plus.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Sv: Tips på hörlurar?
Jag rekommenderar V-Moda Remix.
Hög kvalitet och bra design för priset. Kontakten är vinklad 45 grader och mjuk vilket gör att den klarar ryck och slit bättre än de flesta hörlurskontakter. Med en rak kontakt blir det känsligt för mekaniskt våld vid kontakten och uttaget. En 90 graders ökar den mekaniska belastningen för kabeln. 45 graders kontakt är så mycket bättre att man kan undra varför det fortfarande är en lite udda konstruktion?
Kabeln är lite tjockare än standard och gjord i nån plast som ska vara extra hållbar. Kabeln där den går in i inearelementen är omsluten av en styv kevlarstrumpa som dämpar belastningen. På kabeln sitter fjärren där man ändrar volym svarar i samtal, det vanliga.
Själva inearelementen är helt i metall, uppenbart hållbara och helt godkänd estetisk design. 8 st par av silikonkuddar medföljer, 4 av varje storlek och 2 olika mjukheter. Ett litet verktyg för att ta bort öronvax medföljer. Mer generöst än många andra tillverkare väljer att skicka med.
Sen medföljer även sportbågar som man kan fästa på lurarna, en grej i mjukgummi man fäster vid öronen. Här var jag skeptisk då sånt här inte brukar funka speciellt bra. Men jag blev impad över hur bra och bekvämt don satt och inga problem med glasögon. Kul att dom ansträngt sig och gjort bågarna till nåt man gärna använder.
Man får med en litet påse för hörlurarna som kändes lite extra den med. En tunn och mjuk påse som känns som nåt strävt skinn (mocca?). Det är säkert nåt konstmaterial ändå men känns som kvalitet.
Ljudkvaliteten då? En viktig faktor givetvis. Jag är ingen audiofil men jag hör skillnad på dåliga prylar och skapliga prylar, hör även skillnad på skapligt och bra. Jag upplever ljudet i Remix som bland det bästa jag hört med inear. Rejält med bas som inte börjar mullra och skärpa i diskanten.
Jag är jättenöjd med mina V-Moda Remix och glad över att flera detaljer är så genomtänkta och bättre än vad det brukar vara i den prisklassen och faktiskt även bland dyrare produkter. Sportbågarna är ett stort plus om man större sig på inear som ramlar ut vid fysisk aktivitet och när den rinner svett i örat
Det finns en billigare variant av Remix dom saknar en del hos Remix. Det finns även en dyrare variant men av nån anledning som jag inte minns nu så ratade jag dessa.
Tydligen rätt populära i USA och fått en del bra recensioner men i stort sett okända i Sverige?
Men den som vill ha bra ljud och bra design till rimligt pris kan ta en titt på Remix.
Hög kvalitet och bra design för priset. Kontakten är vinklad 45 grader och mjuk vilket gör att den klarar ryck och slit bättre än de flesta hörlurskontakter. Med en rak kontakt blir det känsligt för mekaniskt våld vid kontakten och uttaget. En 90 graders ökar den mekaniska belastningen för kabeln. 45 graders kontakt är så mycket bättre att man kan undra varför det fortfarande är en lite udda konstruktion?
Kabeln är lite tjockare än standard och gjord i nån plast som ska vara extra hållbar. Kabeln där den går in i inearelementen är omsluten av en styv kevlarstrumpa som dämpar belastningen. På kabeln sitter fjärren där man ändrar volym svarar i samtal, det vanliga.
Själva inearelementen är helt i metall, uppenbart hållbara och helt godkänd estetisk design. 8 st par av silikonkuddar medföljer, 4 av varje storlek och 2 olika mjukheter. Ett litet verktyg för att ta bort öronvax medföljer. Mer generöst än många andra tillverkare väljer att skicka med.
Sen medföljer även sportbågar som man kan fästa på lurarna, en grej i mjukgummi man fäster vid öronen. Här var jag skeptisk då sånt här inte brukar funka speciellt bra. Men jag blev impad över hur bra och bekvämt don satt och inga problem med glasögon. Kul att dom ansträngt sig och gjort bågarna till nåt man gärna använder.
Man får med en litet påse för hörlurarna som kändes lite extra den med. En tunn och mjuk påse som känns som nåt strävt skinn (mocca?). Det är säkert nåt konstmaterial ändå men känns som kvalitet.
Ljudkvaliteten då? En viktig faktor givetvis. Jag är ingen audiofil men jag hör skillnad på dåliga prylar och skapliga prylar, hör även skillnad på skapligt och bra. Jag upplever ljudet i Remix som bland det bästa jag hört med inear. Rejält med bas som inte börjar mullra och skärpa i diskanten.
Jag är jättenöjd med mina V-Moda Remix och glad över att flera detaljer är så genomtänkta och bättre än vad det brukar vara i den prisklassen och faktiskt även bland dyrare produkter. Sportbågarna är ett stort plus om man större sig på inear som ramlar ut vid fysisk aktivitet och när den rinner svett i örat
Det finns en billigare variant av Remix dom saknar en del hos Remix. Det finns även en dyrare variant men av nån anledning som jag inte minns nu så ratade jag dessa.
Tydligen rätt populära i USA och fått en del bra recensioner men i stort sett okända i Sverige?
Men den som vill ha bra ljud och bra design till rimligt pris kan ta en titt på Remix.
Tips på hörlurar?
MacWorld verkar ranka a-JAYS högt.
- Red and green
Tips på hörlurar?
Jag har haft ett par a-Jays four. När de sitter rätt är ljudet kanon, men antingen är det modellen eller mina öron som inte passar så bra. Jag får problem med att ljudet i ena, andra eller båda försvinner. Som att få lock för öronen.
Jag blev trött på trasslet och köpte ett par helkapslande lurar. Skullcandy. De är asbra för de stänger ute en del ljud och blåst.
Jag blev trött på trasslet och köpte ett par helkapslande lurar. Skullcandy. De är asbra för de stänger ute en del ljud och blåst.
Tips på hörlurar?
Creative EP630c säljs nu för 165-169 kr av Webhallen.
Finns i fem färger
http://www.webhallen.com/se-sv/sok/?Cha ... SectionId=
Finns i fem färger
http://www.webhallen.com/se-sv/sok/?Cha ... SectionId=
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tips på hörlurar?
Shure E5, tyvärr har det inte blivit tillfälle att skaffa något med formgjutna muffar.