dessa förbannade "mediciner" (omröstning)
88 inlägg
• Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
Tror man någonstans får bestämma sig för hurvida målsättningen är att lösa problem eller något annat. "Det är inte vårat problem" är säkert formellt korrekt men knappast en väg frammåt.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
KrigarSjäl skrev:Ni som snackar om ensamhet och att det är kommunens ansvar att hjälpa, vilken hjälp är det ni tänker på då? Kontaktperson?
Det är ju ingenting annat än en betald polare, någon som träffar en för pengars skull. Skulle det bota ensamhet på något sätt?
-Snarare tvärtom, skulle jag vilja påstå.
Ja fast en kontaktperson ska oxå kunna hjälpa rent pedagogiskt med ideer om hur man löser sina problem. Och vissa föredrar att ha en " betald kompis" än ingen social kontakt alls. Alla är inte lika driftiga som vissa andra. Här i Norrköping får mina boendestödjare följa mig på kondis eller en promenad om jag skulle vilja det. Även viss shopping inne i stan kan dom följa med på om jag hade det behovet.
KrigarSjäl skrev:Ni som snackar om ensamhet och att det är kommunens ansvar att hjälpa, vilken hjälp är det ni tänker på då? Kontaktperson?
Det är ju ingenting annat än en betald polare, någon som träffar en för pengars skull. Skulle det bota ensamhet på något sätt?
Ligger något i det, men är man i dåligt skick kan man inte unna sig "lyxen" att tänka så långt.
Varför inte? Om man jobbar så har man ju arbetskamrater som ofta är en viktig social kontakt trots att de (och man själv) är på arbetsplatsen primärt för att tjäna pengar. Så varför skulle en kontaktperson vara mindre värd som sällskap än en kollega?
Gafsan skrev: Så varför skulle en kontaktperson vara mindre värd som sällskap än en kollega?
Exakt! Jag vet flera som blivit " bästis" med sin kontaktperson även om personen är betald av kommunen. Är man i den sitsen att man är socialt isolerad så tar man nog vad som bjuds för att lösa den situationen.Jag skulle det i alla fall.
Det man bör göra är inte att bota ensamheten i sig (genom att dela ut vänner och partners), utan att hjälpa en med de medicinskt betingade svårigheter som för många leder till ensamhet. genom att t.ex. hjälpa oss att förstå det sociala spelet bättre. Det finns en massa vetenskapliga kunskaper hur spelet funkar och om vad som ofta blir fel för aspergare, men kunskaperna används inte för att hjälpa oss förstå och göra rätt.
Tallerger skrev:Det man bör göra är inte att bota ensamheten i sig (genom att dela ut vänner och partners), utan att hjälpa en med de medicinskt betingade svårigheter som för många leder till ensamhet. genom att t.ex. hjälpa oss att förstå det sociala spelet bättre. Det finns en massa vetenskapliga kunskaper hur spelet funkar och om vad som ofta blir fel för aspergare, men kunskaperna används inte för att hjälpa oss förstå och göra rätt.
Men jag får inte ihop det. Piller har ju inget med det sociala att göra. Jag botar inte min ensamhet genom piller utan genom socialt umgänge. Nåt annat är ju bara dumt att tro. Sen vet jag att ångest kan göra att man isolerar sig halvt om halvt frivilligt. Det gör minst ont. Där kan mediciner hjälpa. Men själv har jag aldrig haft ångest utan enbart Depression. Och jag har hela tiden vetat om orsaken till min sjukdom.
Nej, piller har inget med det sociala att göra. Man vill ge oss piller för att vi ska stå ut trots att det går uselt socialt, i stället för att ge oss hjälp med att få den sociala biten att fungera, så att vi kan må bra av den anledningen.
Som att ge en rörelsehindrad piller i stället för färdtjänst. Då kan han ju vara glad trots att han inte får komma ut och göra saker. Det blir ju billigare.
Som att ge en rörelsehindrad piller i stället för färdtjänst. Då kan han ju vara glad trots att han inte får komma ut och göra saker. Det blir ju billigare.
Tallerger skrev:Det man bör göra är inte att bota ensamheten i sig (genom att dela ut vänner och partners), utan att hjälpa en med de medicinskt betingade svårigheter som för många leder till ensamhet. genom att t.ex. hjälpa oss att förstå det sociala spelet bättre. Det finns en massa vetenskapliga kunskaper hur spelet funkar och om vad som ofta blir fel för aspergare, men kunskaperna används inte för att hjälpa oss förstå och göra rätt.
Men det är i så fall habiliteringen man får vända sig till, inte till vårdcentralen el sjukhuset. Att kritisera sjukvården för att de ger mediciner istf social träning känns like "off" som att kritisera tandläkaren för det.
Tallerger skrev:Man vill ge oss piller för att vi ska stå ut trots att det går uselt socialt,
En medicin kan också göra att man orkar vara social. Så fungerar det för mig. När jag är deprimerad orkar jag inte träffa människor, och då blir jag isolerad och ensam och ännu mera deprimerad pga det. När jag äter en medicin som fungerar så orkar jag träffa människor och mår bättre, både pga medicinen och de sociala kontakterna.
För mig skulle det inte funka alls att ge mig sociala kontakter utan medicin, det leder bara till att jag mår sämre, för orsaken till att jag blir deprimerad är inte ensamhet utan kemisk obalans i hjärnan. Man måste skilja på olika typer av depression.
Jag räknar in habiliteringen i sjukvården.
Är social även utan medicin.
Är social även utan medicin.
Jag citerar vad jag skrev i en annan tråd:
Tinto skrev:Ofta får man höra att man skulle "bli som en zombie" och/eller tappa sin kreativitet av att ta SSRI. Min erfarenhet är dock den motsatta. Endast med hjälp av SSRI (eller SNRI för den delen; har också funkat, men inte ihop med ritalinet) kan jag känna igen mig själv (som jag var i mindre slitet skick) och finna lust och ork och idéer till skapande. Kronisk stress har fått mitt återhämtningssystem i olag, och det är inte rimligt att jag skulle "ta mig i kragen" utan medicinsk hjälp som möjliggör att jag överhuvudtaget har en adekvat själv- och världsbild. Utan medicinen skulle jag inte kunna svara på terapi. Jag skulle inte ens ta mig ur sängen för att komma iväg till terapin. Jag skulle inte se vitsen med terapin, eftersom "världen är så här meningslös och det är de som inte ser det som behöver en reality check".
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Gafsan skrev:KrigarSjäl skrev:Ni som snackar om ensamhet och att det är kommunens ansvar att hjälpa, vilken hjälp är det ni tänker på då? Kontaktperson?
Varför inte? Om man jobbar så har man ju arbetskamrater som ofta är en viktig social kontakt trots att de (och man själv) är på arbetsplatsen primärt för att tjäna pengar. Så varför skulle en kontaktperson vara mindre värd som sällskap än en kollega?
Du är på jämbördig fot med en kollega, det är du inte med en kontaktperson.
Relationen sker ju på uppdrag av LSS-handläggare och inte av spontan vilja och vänskap, som ju är fallet med kollegor, studiekamrater mm.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
kullan skrev:Gafsan skrev: Så varför skulle en kontaktperson vara mindre värd som sällskap än en kollega?
Exakt! Jag vet flera som blivit " bästis" med sin kontaktperson även om personen är betald av kommunen. Är man i den sitsen att man är socialt isolerad så tar man nog vad som bjuds för att lösa den situationen.Jag skulle det i alla fall.
Frågan är om kontaktpersonen är lika mycket bästis med en när den inte längre får betalt för det.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:Du är på jämbördig fot med en kollega, det är du inte med en kontaktperson.
Relationen sker ju på uppdrag av LSS-handläggare och inte av spontan vilja och vänskap, som ju är fallet med kollegor, studiekamrater mm.
Så behöver det väl inte nödvändigtvis vara? Vad jag förstår kan man väl åtminstone på vissa orter bli hopparad med någon som man har gemensamma intressen med och som skulle uppskatta sällskapet i sådana aktiviteter.
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Alla jag känner med kontaktperson har fått tala om sina "krav" på personen de vill ha och har fått byta om de inte tycker personen känns rätt. Tycker det hela med kontaktperson verkar vara en bra lösning.
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Återgå till Aspergare och vården