Körkort och bilkörning.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Parvlon » 2008-03-11 15:54:51

Kvasir skrev:
Parvlon skrev:Jo så är det nog. Men har de inte tid, eller resurser att göra bedömningen så innebär plikten antagligen att de rapporterar vidare.


Jag tror inte det handlar om att göra någon speciell utredning eller så, utan bara att läkare ska fundera över körkortslämpligheten. Det behöver ju inte innebära mera än att om läkaren inte ser någon omedelbar och uppenbar anledning att diagnosen skulle påverka lämpligheten som förare så bryr sig denne inte mera om saken. Rapportering skulle i så fall bara ske om läkaren tycker det finns uppenbar anledning eller i alla fall anledning att utreda saken vidare. Men visst, det är genast mera oroande när en viss diagnos hamnar på pränt officiellt i vägverkets papper, än om det bara handlar om att allmänt bedöma en persons lämplighet.
Nu för tiden har inte Läkare tid att fundera, det ska gå fort och så ska det vara ett kryss som kan sättas på två ställen på ett papper.
En för positivit och en för negativt o Läkaren ska ha en godkänd 'utbildning' i bagaget.
För att sätta detta kryss verkar det som att de ska gå ner på symptomnivå och göra utvärderingar i trafiksäkerhetssynpunkt.
Det är nog samma där, att det gäller "antingen eller" svar.
Hur många negativa svar tror du det krävs för att vara 'ej lämplig'?
Det står nog hur det går till mer exakt i det häftet som dem vill ha 371kr för.
Eftersom det finns så många symptom som har med AS att göra kan det bli en riktigt lång utvärdering tror jag.
Det lär vara lättare för en Läkare att kryssa i 'oaccepterad' när denna är osäker.

Sugis: Har man blivit validerad en gång redan så får vi hoppas att de inte gör nya så fort det handlar om någon inom vården som känner sig osäker eller inte vet om att man är validerad.
Kanske t.om är bättre då att det finns ett öppet system.
Men det känns ju fel.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:27:30, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav ford » 2008-03-11 16:04:51

sugrövmanövern skrev:Ja, var? Jag har kört prickfritt i 13 år. Det är ingenting värt när diagnosrunkeri får makten, då dras alla över samma kam.


Det är ju heller ingen som sagt att man inte skall få köra bil, bara för att man har as. Det som det talades om var att det skulle krävas läkarintyg, för att bevisa att man är trafiksäker, vilket jag faktiskt tycker akn vara fullt rimligt.
Har du kört prickfritt i tretton år så har du med största sannolikhet inget att oroa dig för heller, ta´t lugnt. :)

Jag är däremot själv lite oroad över att i värsta fall inte bli godkänd, p.g.a. koncentrationssvårigheter samt låg, mental uthållighet. Dock inser jag själv att det finns fog för en indragning, ifall jag (troligtvis mot förmodan) inte skulle få behålla mitt kort.
Dock kan jag ibland ha en förmåga att nojja mig, och underskatta min egen förmåga, vad gäller vissa praktiska saker, så antagligen har jag väl inget att oroa mig för.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:27:30, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Kristofer » 2008-03-11 18:41:11

ford skrev:Jag är däremot själv lite oroad över att i värsta fall inte bli godkänd, p.g.a. koncentrationssvårigheter samt låg, mental uthållighet. Dock inser jag själv att det finns fog för en indragning, ifall jag (troligtvis mot förmodan) inte skulle få behålla mitt kort.


Men det kommer väl inte bli test av dem som redan har körkort?
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:27:30, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav ford » 2008-03-11 18:43:06

Vet ej, men det hade varit bra att få reda på.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:27:30, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Kristofer » 2008-03-11 18:45:38

Om jag blir av med kortet kan jag lika gärna skjuta mig känner jag
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:27:30, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav ford » 2008-03-11 18:57:36

Livet handlar väl inte bara om bilkörning, även om jag förstår att det hade kommit som ett hårt slag mot dig?
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:27:30, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Kristofer » 2008-03-11 18:58:48

Men någonting som gör mig till en självständig man som klarar av grejer vill jag ha. Ja, jag skulle känna mig som mindre man och bli garanterat mindre attraktiv utan körkort.

Fan, nu börjar jag bli orolig...
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:27:30, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav ford » 2008-03-11 19:03:06

Jo visst hade det blivit problem, jag känner mig själv oroad, då körkort är väldigt viktigt i mitt yrke, men man skall inte heller måla fan på väggen.

Vad gäller det där med "mindre attraktiv", så är det väl bara positivt; då sållar du ju automatiskt bort alla ytliga tjejer som bara går efter status och pengar, och kan vara säker på att den du träffar tar dig, därför att hon verkligen älskar dig?
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:27:30, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Kristofer » 2008-03-11 19:44:54

ford skrev:Jo visst hade det blivit problem, jag känner mig själv oroad, då körkort är väldigt viktigt i mitt yrke, men man skall inte heller måla fan på väggen.


För min del får det bara inte hända. För det är faktiskt en av de få saker jag har som jag fixar på vettigt sätt. Har kört prickfritt sedan jan 1999 då jag tog körkort. Annars brukar det mesta av mina egenskaper vara tämligen oanvändbara till annat än att få bra resultat på teoretiska prov, vilket inte direkt kommer till gagn i det verkliga livet.

ford skrev:Vad gäller det där med "mindre attraktiv", så är det väl bara positivt; då sållar du ju automatiskt bort alla ytliga tjejer som bara går efter status och pengar, och kan vara säker på att den du träffar tar dig, därför att hon verkligen älskar dig?


Detta ska vi inte diskutera i denna tråd. Men det där tror du väl knappast själv på. Det kuden lika gärna vara sagt av någon tjej som för stunden kände att världen behöver mera kärlek och att hon därför skulle ge någon en kram. Sedan satta hon sig till höger om sin 1,85 långe kille och spände fast säkerhetsbältet.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:27:30, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Kristofer » 2008-03-11 20:14:41

Kan också tillägga att jag kört motviktstruck också. Och det värsta som hände var väl att tappa någon lastpall. Men tappad-pallligan låg jag inte särskilt högt i jämfört med andra anställda. Och att köra truck innebär ofta en mycket mer komplex och rörig trafikmiljö än vad bilkörning innebär.

Grejen som gör att jag oroar mig är att det i min utredning från 2004 står en hel del som kan appliceras på direkt olämplig. Dock tycker jag att de forumeringarna är aningens för skarpa, samt att den utredningen också gjordes då jag precis var på väg upp ur en jättedjup depression i vilken jag legat hemma på soffan under drygt ett år och därför ter jag mig där mindre uthållig och med större koncentrationsproblem än vad jag anser mig ha i nuläget.

Hur bedöms sådana här saker? Är det baserat på underlag av gamla papper eller är det baserat på underlag som tas fram direkt för ändamålet, dvs. nya underlag?
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:27:30, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav ford » 2008-03-12 12:32:44

Kristofer skrev:
ford skrev:Vad gäller det där med "mindre attraktiv", så är det väl bara positivt; då sållar du ju automatiskt bort alla ytliga tjejer som bara går efter status och pengar, och kan vara säker på att den du träffar tar dig, därför att hon verkligen älskar dig?


Detta ska vi inte diskutera i denna tråd. Men det där tror du väl knappast själv på. Det kuden lika gärna vara sagt av någon tjej som för stunden kände att världen behöver mera kärlek och att hon därför skulle ge någon en kram. Sedan satta hon sig till höger om sin 1,85 långe kille och spände fast säkerhetsbältet.


Jag tror på det, därför att jag upplevt det själv.

Visst är jag vältränad, ser hyffsat bra ut, och "har talets gåva", men det väger knappast upp min dåliga ekonomi, min havererade utbildning, mitt bohemiska ointresse för att följa mode och trender, min relativt dåliga motorik, mina koncetntrationssvårigheter, mitt lågstatusjobb och min as. diagnos.

Idag lever jag trots det ihop med en sambo som älskar mig, trots att jag vågar visa mina svagheter, är relativt fattig (snittinkomst över året; ca 17 000/mån) och har haft mina svåra stunder.
Hon är inte heller perfekt, men jag älskar henne precis osm hon är, och skulle inte vilja byta henne mot någon annan.

-Då kanske du säger att vi sitter i samma båt, som båda är fattiga och har as.
I så fall kan jag ta ett annat exempel från mitt eget liv:

Strax innan jag krachade på Alnarp träffade jag en (NT) tjej som blev jättekär i mig, och som gjorde allt för att både stötta mig och få mig att vilja satsa på ett förhållande även efter att hon fått reda på hur det låg till med min utbildning, att jag hade as. och alltihop.
Anledningen till att det inte blev något var att jag själv kände att mitt liv var så kaotiskt att jag ville bespara henne det totala kaos som ett fröhållande hade inneburit (trots att känslorna var ömsesidiga). Hon stod t.o.m. på sig och försökte få mig att inse att vi kunde kämpa tillsammans (!), men jag insisterade på att vi bara kunde vara vänner, och så rann det ut i sanden.

-Därför kan jag inte hålla med dig, riktig kärlek finns och det handlar om personkemi, ingenting annat.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:27:30, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Sam » 2008-03-12 13:11:04

Jag är säker på att de nya reglerna för körkort, inte kommer att påverka oss som redan har ett körkort. Dessutom handlar förändringen om ADHD.

De med AS som idag ska ta körkort, omfattas redan av dessa regler. att man måste uppvisda ett lämplighetsintyg, för att få tillståndet. vilket säker känns konstigt för många som har en lätt AS, som ligger nära det som brukar betcknas som "normal".
Undrar vad som skulle hända om vi med en mer osynlig AS inte uppgav att vi hade diagnosen, jag är tveksam till att det sker någon kontroll av hur vida vi har en diagnos eller inte.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 10:27:30, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Parvlon » 2008-03-12 13:40:53

Hoppas kan man ju.. Tänk vad 'många liv' de skulle spara med ett system som kollar det automatiskt. För 15kr/fordonsägare tror jag de har råd att omsystematisera ganska mycket.

Bild
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:27:31, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Kvasir » 2008-03-12 13:50:04

Såvitt jag förstår handlar det inte om att läkare automatiskt ska rapportera att man har diagnos. Det i sig har inte vägverket något med att göra, och psykiatriska diagnoser får inte lämnas ut utan patientens tillstånd. Rimligen kan det alltså bara handla om fall där läkaren gör en bedöming att man är olämplig som bilförare som rapportering sker.

Den enda skillnaden mot förut torde vara att NPF-diagnoser nu explicit står nämnda bland diagnoser som kan föranleda att man överväger körkortslämplighet. Jag är övertygad om att en läkare kunde rapportera en ADHD- eller AS-patient som olämplig förut också, om läkaren ansåg att diagnosen medförde sådana problem att det var olämpligt att köra bil. Skillnaden torde då vara att förut fick läkarna ställa sig frågan om diagnosen gör patienten olämplig dom förare, medans läkaren nu ska ställa sig den frågan vid dessa diagnoser.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:27:32, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav uniqueNr5 » 2008-03-12 14:09:46

OT här. Men när vi ändå håller på.
Var ska man dra gränsen, varför inte ifrågasätta antisocialt personlighetsstörda som olämpliga förare. Eller bipolära, en manisk bakom ratten? :lol:
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 10:27:32, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Kvasir » 2008-03-12 14:47:52

Jag tycker inte det är OT. Frågan är helt befogad om var gränsen ska dras, och jag var ju inne på det tidigare. Hur göra t.ex. med alla bilförare som är en fara bara för att de helt enkelt verkar tänka väldigt egoistiskt, utan att ha någon diagnos att skylla på? Hur göra med alla som inte har tillräcklig intelligens och tillräckliga kunskaper i fysik för att förstå nödvändiga elementära samband i trafiken, som att man måste addera mötande bils bromssträcka till sin egen när man kalkylerar med risken för mötande fordon t.ex. i samband med backkrön? Min misstanke är att de flesta bilförare har väldigt dimmiga begrepp om sådana saker.

Precis som att man förenklar och försöker sätta fast de förare som kör för fort istället för de som kör farligt, för att det är lätt att bevisa fortkörning men svårt att bevisa farlig körning, på samma sätt finns en risk att man nu försöker gå på folk med vissa diagnoser helt enkelt för att man kan det, snarare än att det är det mest befogade och relevanta. Det är svårt att påvisa att en viss förare bara är allmänt olämplig, men lätt att påvisa att han/hon har en viss diagnos (om diagnosen redan är ställd).
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:27:32, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav uniqueNr5 » 2008-03-12 16:44:29

Kvasir skrev:Jag tycker inte det är OT. Frågan är helt befogad om var gränsen ska dras, och jag var ju inne på det tidigare. Hur göra t.ex. med alla bilförare som är en fara bara för att de helt enkelt verkar tänka väldigt egoistiskt, utan att ha någon diagnos att skylla på? Hur göra med alla som inte har tillräcklig intelligens och tillräckliga kunskaper i fysik för att förstå nödvändiga elementära samband i trafiken, som att man måste addera mötande bils bromssträcka till sin egen när man kalkylerar med risken för mötande fordon t.ex. i samband med backkrön? Min misstanke är att de flesta bilförare har väldigt dimmiga begrepp om sådana saker.

Precis som att man förenklar och försöker sätta fast de förare som kör för fort istället för de som kör farligt, för att det är lätt att bevisa fortkörning men svårt att bevisa farlig körning, på samma sätt finns en risk att man nu försöker gå på folk med vissa diagnoser helt enkelt för att man kan det, snarare än att det är det mest befogade och relevanta. Det är svårt att påvisa att en viss förare bara är allmänt olämplig, men lätt att påvisa att han/hon har en viss diagnos (om diagnosen redan är ställd).

Enligt folk har jag utmärkt förmåga att bedömma avstånd och rörelse etc.
och dessutom har jag exceptionell reaktionsförmåga. Jag misstänker att det faktiskt är kopplat till min asperger kanske inte just reaktionsförmågan men det föregånde. Alltså ser jag inte hur min diagnos skulle va ett hinder då jag dessutom inte har några motoriska nedsättningar utan tvärtom där med. Det är väl något som ska tas på individnivå när man kör upp, hur lämplig förare man verkligen ska väl bedömas i samband med uppkörningen eller nått?

Nåväl ber om ursäkt om jag inte läser igenom ordentligt jag har 1000 grejer för mig just nu parallellt men ämne är värt att diskutera..
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 10:27:32, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav sugrövmanövern » 2008-03-12 17:09:22

Kvasir skrev:Hur göra t.ex. med alla bilförare som är en fara bara för att de helt enkelt verkar tänka väldigt egoistiskt, utan att ha någon diagnos att skylla på?
Exakt! Jag ser flera gånger i veckan potentiella olyckscenarion i trafiken. Jag fokuserar 100% på körning och omgivning när jag kör. Men vad gör de andra idioterna.

Jag utbrister ofta uppgivet: Där hade det kunna smälla om inte jag varit uppmärksam och bromsat in/gasat/väjt. Även min sambo har börjat betrakta de andra trafikanterna och säger ibland: Men vad fan håller den där på med? Två gånger denna vecka har folk på måfå svängt ur rätt framför min bil i en kurva med dålig sikt. Detta i ishalka. Detta när jag kör på huvudled.

Men jag är riskmedveten och vet att folk kastar sig rätt ut, så jag är alltid beredd i den korsningen. Så det smäller aldrig. Men de sitter med fågelholksminer och tycks tro att min bil dykt upp från tomma intet. Newsflash har jag lust att vråla till dem. Jag såg er, vilket parallellt universum betraktar ni mig ifrån?? Folk som snackar i mobiltelefon, de är värst, de ser ju ingenting.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:27:32, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Savanten Svante » 2008-03-12 23:33:31

Jag är inte den bäste bilföraren i världen, men förutom en ungdomlig lek med en bil (klantigt och helt onödigt, ingen skadad förutom min bil) brukar jag betrakta mina medtrafikanter som totala idioter i förebyggande syfte.

Och rätt ofta infriar de mina farhågor, och då är jag beredd på det.

Min vana (körkort i sådär 20 år), min inställning, mitt lugna körsätt kommer nog att hålla mig olycksfri tills kroppen börjar funka dåligt i högre ålder. Iaf i olyckor som JAG orsakar.

Kanske.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:27:32, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Körkort

Inläggav Nilale » 2008-05-02 12:17:24

Hej,
Som ny här på forumet så har jag inte hunnit skumma igenom allt som står, så jag ber om ursäkt om min fråga har tagits upp förut.

Jag hörde att det nu är tal om att personer med AS, ADD och ADHD inte ska få ha körkort. Någon som vet något mer om det?

mvh Nilale
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 10:27:32, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Nilale » 2008-05-02 12:25:50

Hittade lite för de som är intresserade:

***********************************************************
I de nya föreskrifterna från Vägverket som börjar gälla den 1 maj 2008 ställs höga krav på medicinska utlåtanden för ungdomar med diagnoser som ADHD och autimspektrumtillstånd t.ex Aspergers syndrom.
Även läkarintyg kommer att krävas för att få ta körkort för de som äter vissa mediciner.

"....symptomen ska prövas från trafiksäkerhetssynpunkt ." Det är då impulskontroll, koncentrationsförmåga, uppmärksamhet och omdöme som bl a ska undersökas.

“- Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd, damp och Aspergers syndrom är en stor och växande grupp och det finns ett stark vetenskapligt stöd för att adhd är en riskfaktor vid bilkörning”, säger chefsöverläkare Lars Englund vid Vägverket i DN.
*************************************************************
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 10:27:32, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Savanten Svante » 2008-05-02 12:26:34

Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:27:32, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Savanten Svante » 2008-05-02 12:27:36

Äh. Jag hittar massa relevanta länkar, men inte länken här på forumet:

post77334.html#p77334

*halvklantig*
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:27:32, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Nilale » 2008-05-02 12:30:11

Tackar :)
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 10:27:32, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in