Hjälp: Webredigerare???

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav gadas » 2012-11-23 17:20:48

Oj. Har suttit och surfat runt och laddat ner program jag inte kan öppna eller installera.
Kan någon förklara exakt hur jag ska göra för att börja använda en fungerande webeditor, extremt enkel och utan finesser?
Har bara haft Netscape Composer innan på gamla datorn och den finns väl inte längre.
Provat att ladda ner nvu m fl men det händer liksom inget, finns inget program eller fil att öppna...
gadas

Anslöt: 2012-10-21

Inläggav barracuber » 2012-11-23 17:32:08

Vad är det du vill göra? Vill du bygga nya sidor/sajter eller ändra/redigera befintliga sidor?
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Parvlon » 2012-11-23 17:35:03

Öppna download managern i din webbläsare och se vart de lagt sig alternativ öppna filerna därifrån.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav gadas » 2012-11-23 17:39:37

barracuber skrev:Vad är det du vill göra? Vill du bygga nya sidor/sajter eller ändra/redigera befintliga sidor?

Tack för svar! Både och. Men bara mycket enkelt, text och någon enstaka bild.
gadas

Inläggav barracuber » 2012-11-23 17:43:39

Ska sidan/sajten vara någorlunda statisk eller ska text och bild uppdateras/läggas till ibland eller ofta? Om det senare borde en blogg- eller cms-baserad programvara vara lämplig.
barracuber

Inläggav gadas » 2012-11-23 17:44:31

Parvlon skrev:Öppna download managern i din webbläsare och se vart de lagt sig alternativ öppna filerna därifrån.

Tack för svar! Hittar bara en massa småfiler huller om buller, ingen "install.exe" eller så, oavsett om jag har packat upp eller inte. Goddag yxskaft helt enkelt...
gadas

Inläggav gadas » 2012-11-23 17:46:36

barracuber skrev:Ska sidan/sajten vara någorlunda statisk eller ska text och bild uppdateras/läggas till ibland eller ofta? Om det senare borde en blogg- eller cms-baserad programvara vara lämplig.

Typiskt sett ska jag lägga till text ibland. Frågan är närmast hur jag installerar ett program jag hittat och laddat ner, det blir bara en massa småfiler...
gadas

Inläggav Meppe » 2012-11-23 17:54:39

gadas skrev:
barracuber skrev:Ska sidan/sajten vara någorlunda statisk eller ska text och bild uppdateras/läggas till ibland eller ofta? Om det senare borde en blogg- eller cms-baserad programvara vara lämplig.

Typiskt sett ska jag lägga till text ibland. Frågan är närmast hur jag installerar ett program jag hittat och laddat ner, det blir bara en massa småfiler...

Vad är det du laddat ner? Det låter som om du laddat ner något man ska ladda upp på sidan och installera där.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav barracuber » 2012-11-23 18:00:01

Även om det bara är ibland som sidorna ska uppdateras så ska det inte vara för hög tröskel att göra själva uppdateringarna rent praktiskt, för det kan bli att man drar sig för att göra dem.

Den som du skrev om - Netscape Composer - är en typ av traditionell redigerare (liksom exempelvis Frontpage, Dreamweaver, Golive, eller t.o.m. Notepad - vilket texteditor som helst funkar i teorin iom att HTML är ren text, dock vill de flesta ju helst ha lite syntaxkontroll inbyggt). Den typen av hemsidesprogram/HTML-redigerare används fortfarande i viss mån - ffa av folk som skapar/underhåller webbsidor till yrket.

Men för vi övriga som inte sitter med detta åtta timmar om dagen så får inte tröskeln vara för hög, är min tanke. Just därför är blogg och cms-program typ Wordpress så populära idag.
(Såvida man inte är ute efter av att lära sig HTML osv in i minsta detalj - då vill man säkert hålla till nere på den riktiga nitty gritty kodnivån)
barracuber

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-23 20:38:49

NVU eller Kompozer är ganska okej precis för det ändamål du tänker dig. Om du vill ha något som är så likt Netscape composer som möjligt så finns en inbyggd web editor i webbläsaren Amaya. Jag tycker texten blir för liten med den. Problemet med de enkla webbredigerarna är att de ofta inte riktigt klarar av stilmallar som nu är standard sen många år så det blir att man gör en ganska gammaldags html men det kan man ju oftast skita i. Ett annat alternativ skulle eventuellt också kunna vara Blue Griffon.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-23 20:39:54

Vad det gäller vilka filer som man kan öppna och så kan jag inte säga mycket. Jag har mac. Det kan också hända att jag råkat tipsa om något program som bara finns för mac för jag orkade inte kolla upp det extra.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Återgå till IT-forum

Logga in