Relationen mellan AS, ADHD och Ekonomi

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Charlie72 » 2012-11-22 20:34:09

Jag kommer närmare o närmare med att betala min räkning :wink:
Charlie72

Anslöt: 2012-10-11

Inläggav Zima33 » 2012-11-22 21:01:03

dasunbedingte skrev:En arbetskollega kallade mig för "judisk med pengar" angående detta. Vet inte vad hon menade?

Jag tror att "förritiden" var det vanligt att finanssektorn sköttes av judar. Kan varit så att de första bankerna startades av judar men jag är inte säker.
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav slackern » 2012-11-22 21:32:56

Zima33 skrev:
dasunbedingte skrev:En arbetskollega kallade mig för "judisk med pengar" angående detta. Vet inte vad hon menade?

Jag tror att "förritiden" var det vanligt att finanssektorn sköttes av judar. Kan varit så att de första bankerna startades av judar men jag är inte säker.

Typ Wallenberg och Bonniers.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Asperger387 » 2012-12-01 22:42:01

sussi83 skrev:Läste på habilitering.nu att många som har en neuropsykologisk diagnos har svårigheter att ta hand om sina pengar.
Jag är lite nyfiken på hur det ser ut på forumet vad gäller detta.

Mina frågor är:
1.Klarar du själv att ta hand om dina pengar?
Med "ta hand om" menar jag: 1) Få pengarna att räcka hela månaden tills nästa "lön",2)Förmåga att prioritera inköp och motstå lockelser,3) Kunna förutse utgifter, 4)Inte spendera utöver tillgångarna.

2.Om du inte har förmåga att ta hand om din ekonomi, på vilket sätt visar det sig?
a)Hur löser du detta? Bra tips?
b)Vad tror du har gjort att problemet uppstått?

3.Om du har haft problem med ekonomi tidigare men klarar det idag, vad gjorde att du förändrade beteendet?

Som sagt vore intressant att få en bild av hur det ligger till. :-)063
MVH

1. Har inga som helst problem att hantera pengar eller min egen ekonomi.
2. Har ej detta problem.
a)Jag hanterar min ekonomi på följande sätt:

Nogrann planering som sträcker sig minst 12 månader fram i tiden, stenhård självdiciplin och budget diciplin.

Fall inte för suget att köpa saker på kredit, ta aldrig sockersöta SMS lån, spara pengar genom att köpa årskort på SL via jobbet där priset är starkt rabatterat.

Var sjukt restriktiv med vilka du lånar ut pengar till, sätt en gräns med hur mycket du kan låna ut, låna inte ut pengar till vänster och höger.

Gör upp en enkel budget där du lägger in inkomst och utgifter så du vet på ett ungefär vad du behöver spara och hur mycket du har över varje månad.

Tänk igenom vad du allra, allra helst vill köpa under året, prioritera bort det som kan vänta och det som du inte kommer att kunna spara ihop till, och låt din högsta önskan att köpa just detta att bli ditt mål och ditt incitament för att kunna upprätthålla en stenhård budget diciplin året ut.

Var sjukt restriktiv med att skuldsätta dig för annat än för bostaden där du kan sälja och bli skuldfri när du flyttar.

3.Inga problem
Asperger387
Ny medlem

Anslöt: 2011-11-24

Inläggav kapuni » 2012-12-06 5:18:58

Jag har inga problem att ta hand om mina pengar. Går aldrig minus och har förmåga att prioritera och kan köpa det jag känner för.
kapuni

Anslöt: 2010-04-28

Inläggav biologic » 2012-12-08 2:48:24

Jag har AS och ADHD-drag.

a) Få pengarna att räcka hela månaden tills nästa "lön"

Vissa månader går bättre än andra. Har en excelbudget som är extremt detaljerad, men är väldigt impulsiv. Har problem med det.

b)Förmåga att prioritera inköp och motstå lockelser
Jag är väldigt impulsiv, och det är där det brister för mig. Frestas väldigt ofta.

c) Kunna förutse utgifter
I och med min detaljerade budget så vet jag precis när t.ex. TV-avgiften kommer och CSN skall betalas. Utan den hade jag varit ganska körd.

d)Inte spendera utöver tillgångarna.
Har problem med det...

2.Om du inte har förmåga att ta hand om din ekonomi, på vilket sätt visar det sig?

a)Hur löser du detta? Bra tips?

Jag går back och får låna av min mamma... Jag vet, det är fel, och jag skäms något oerhört över det. Men, mina bundna tillgångar är större än mina skulder, så skulle allt skita sig totalt i framtiden så säljer jag huset/bilen. Har aldrig varit hos kronofogden.

b)Vad tror du har gjort att problemet uppstått?
Jag är extremt impulsiv och stoppar tyvärr ofta huvudet i sanden.
biologic

Anslöt: 2010-10-09

Inläggav Juggernawt » 2012-12-08 15:06:45

Har AS.

Ja, det har jag alltid gjort.

a) Få pengarna att räcka hela månaden tills nästa "lön"
Brukar bli över t.om. Brukar spendera "årsöverskottet" runt jul.

b)Förmåga att prioritera inköp och motstå lockelser
Större inköp tar flera månader för mig att utföra (saker som kostar mer än 1000kr ungefär).
Vanliga lockelser som en Snickers i mataffären är svårare att motstå, men det blir inte så ofta.

c) Kunna förutse utgifter
Månatliga utgifter är det inga problem med - däremot dyker ångesten upp ifall man måste till veterinären eller nått annat oförutsett.

d)Inte spendera utöver tillgångarna.
Aldrig gjort, förstår inte hur det skulle gå till - kan ju inte spendera pengar man inte har. Lån går bort helt för mig, även kreditköp - aldrig använt och vill inte använda.

Har däremot lite problem med att verkligen betala räkningarna i tid. Pengarna finns på kontot, räkningarna ligger snyggt och prydligt i räkningskorgen. Men av någon anledning så har jag svårt att få tummen ur arslet och sätta mig ner och betala dem i tid - sen stressar man sönder sig själv för att man inte gör det - lättnaden efter man gjort betalningarna är ganska stor.
Juggernawt

Anslöt: 2011-04-14

Inläggav treeman » 2012-12-12 15:48:24

1.1) Få pengarna att räcka hela månaden tills nästa "lön"
Inga problem.

1.2) Förmåga att prioritera inköp och motstå lockelser
Inga problem alls. Ok ibland köper jag en snickers när jag inte borde... :(

1.3) Kunna förutse utgifter
Inga problem alls.

1.4) Inte spendera utöver tillgångarna.
Inga problem alls, har problem med det motsatta.

Jag har en buffer med pengar för oförutsedda utgifter. Jag räddade min bror från kronofogden i januari genom att låna ut 20 laxar. Jag är den i min familj med bäst koll på pengar, 4 syskon. Jag är den enda med den horribla diagnosen Apbergets syndrom.

(sen drygar jag ut mina pengar med två bankrån om dagen i och för sig)

Bild
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Lindansare » 2012-12-15 1:01:33

Charlie72 skrev:En sak glömde jag, jag har svårt att ta tag i mina räkningar i tid, pengarna finns där men jag blir ofta försenad med dom ändå, även om det bara tar några minuter att betala så verkar jag ha väldigt svårt att göra just det, varför har jag ingen anning om?

Samma här. Av någon anledning finner jag det ångestskapande att betala räkningar och kan förneka dess existens några dagar extra.

I övrigt ekonomisk i överkant. Har gott ställt, regelbundet sparande, placerade pengar, duktig på att se över löpande kostnader så att vi har billiga försäkringar osv.

Tror att det dels beror på att jag är dotter till två ekonomer, dels att har en något rigid inställning till att göra av med pengar. Jag samlar på pengar och nåde den som tar mina pengar.
Lindansare

Anslöt: 2012-12-11

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in