Sexuell läggning (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Varåt är du lagd?

Heterosexuell (tänder på motsatt kön)
158
54%
Homosexuell (tänder på samma kön)
26
9%
Bisexuell (tänder på både samma och på motsatt kön)
52
18%
Asexuell (tänder inte på folk)
22
8%
Annat
16
6%
Vet inte
16
6%

Antal röster : 290

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-04-14 20:10:49

Kom bara att tänka på att det faktiskt finns en hel del homosexuella förhållanden där endera parten har barn sedan tidigare heterosexuellt förhållande...
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 13:48:28, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Zombie » 2008-04-14 20:23:31

Och jag ser flera saker dryftas på en gång här.

Hur man bäst tar ansvar för sina barn: Kristofer har naturligtvis rätt om hur han upplevde sin uppväxt; men sådant finns det alltid fler tänkbara orsaker till än den man själv drabbades av. Det är ju liksom inte så att de flesta trasiga familjer och uppväxter beror på någon asexuell förälder. Eller att det skulle saknas lägen där det bli bättre för barnet sedan man har särat på sig.
Eller att det inte skulle finnas barn till asexuella som har det bra. Eller där hur de har det inte har ett dyft med förälderns asexualitet att göra.

Men det är OT i den här tråden. Varför inte starta en ny för det, så kan man fortsätta diskutera den sexuella läggningen här?

Jag slås också av dessa sammanblandningar av barnönskan och sex, sexakt och sexualitet, låg- och asexualitet...

Bortsett från din uppväxt och med ovanstående invägt - vad tycker du då, Kristofer?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:48:28, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kristofer » 2008-04-14 21:02:58

Jag tror inte att asexualitet i sig är dåligt för barnen. Det jag tror är att de flesta som är asexuella och skaffar barn med hänvisning av barnlängtan inte kommer leva kvar i den sexuella relation där barnet blev till. Därför är jag skeptisk. Om jag har fel i detta så är det egentligen väl bra...

Givetivs finns det ju betydligt fler anledningar och förmodligen betydligt vanligare anledningar till separation. Oavsett vad så tycker jag att föräldrar ska jobba mer med sin relation och inte ge upp den så lättvindigt som många gör idag. Barn ska inte slussas runt mellan föräldrar som kollin, om det nu inte är absulut nödvändigt. Vad min åsikt är att föräldrar bör ta mer ansvar att jobba på sin relation och dessutom ska föräldrar vara beredda på att stanna i den relation som barnet skaffades i. I synnerhet om man skaffar barn planerat och av barnlängtan.

Kanske låter jag gammeldags här, men man var tillsammans då barnet blev till så i barnets uppväxt...
Dessutom så finns det ju både skydd och "ångerveckor" idag. Därför tycker jag att det borde förväntas att föräldrar jobbar mer på sin relation innan de ger upp den. En annan sak vore det om vi levde i en "oskyddad värld" . :wink:
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 13:48:28, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav earlydayminer » 2008-04-14 21:27:16

Men fan Zombie, nu dök du in och var sådär korrekt när jag skulle ge ett svar på hans post. :)

Det var nog någonting som krocka i rymden, jag blev automatiskt utloggad när jag skulle posta det och när jag logga in fick jag se ditt inlägg.
Det förhindrade mig ifrån att posta det, det är tråkigt och jäkligt dumt att skapa irritation i onödan.

Well, för att inte få denna post att lite stiligt glida förbi ämnet så får jag väl kontra med;

Har den enskildes sexuella läggning någon betydelse här?
Är det ett sött försök, fast fortfarande bara ett försök att prata helt random?
Eller finns det ett djupare intresse i att föra statistik?

Edit: Och, och, och! Mitt inlägg fördröjdes en aning så nya inlägg har blivit postade. Och jag har ett svar på allt det här med barn och snacket om det kring detta ämne. Många dörrar skall stängas med omedelbar verkan så fort man skapat början på en framtid för en liten pojke eller flicka, eller vad det nu blir. För man in ett liv till jorden som den är nu så skall man vara oerhört uppmärksam och seriöst i sitt handlande. Precision och uthållighet, styrka och mod.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 13:48:28, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav weasley » 2008-04-15 23:17:17

Moderator:

Splittade och flyttade relevanta inlägg till tråden Barn och varför man har dem i Övrigt: barn-och-varfor-man-har-dem-t5187.html
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 13:48:28, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Sam » 2008-04-16 0:49:31

Precis som en del av oss med npf-diagnoser, kämpar för att klara oss och försöker anpassa oss så gott det går i NT-världens djungel av normer och regler. Så försöker och kämpar nog en del av oss, som har en annorlunda sexuell läggning, att smälta in så gott vi kan i det förväntade mönstret.
Vilket nog de flesta av oss med tiden kommer att inse inte funkar. En del av väljer att komma ut ur garderoben, medans andra kanske knappt vågar stå upp för sin sexuella läggning ens inför för sig själv. Utan fortsätter att spela sitt falsk spel, i en relation.

Kanske är man inte helt säker på att sin sexualitet när man är ung och ska gör sin debutant på området. Även om det finns en inneboende magkänsla som säger att det här känns inte ok för mig, så kanske ändå hoppet och önskan finns där, att man ska och komma att gilla det med tiden. Dessutom är man i en ålder, där man ofta eftersträvar och helst nog vill vara som alla andra.

Idag har det nog börjat accepteras att det finns de som är gay, även om vägen till total acceptans fortfarande är långt borta, men att vara asexuell pratas det fortfarande väldigt lite om.

När jag var ung och det var dags att pröva på sex, så klassades tex homosexualitet, som en sjukdom. Troligen ansågs alla avvikande sexuella läggningar på det här sättet.
Sex var dessutom något som knappast något som diskuterades lika öppet som det görs idag. Det alla visste i princip, hur det gick till i ett hetro sexuellt förhållande och att ett sexliv skulle man ha när man var vuxen.
Detta synsäätt har med stor säkerhet påverkat, hur jag gjorde mina val vid min sexdebut.

Jag var ganska gammal, innan jag överhuvudtaget hörde och kom i kontakt med med ordet asexuell för första gången. På många sätt fick jag en förklaring och en bekräftelse på min känsla inför att utöva sex och att jag inte var ensam om att ha dessa känslor.
Sam

Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Charlie72 » 2012-11-21 15:44:47

Tillhör dom 3% vars läggning inte finns med
Charlie72

Anslöt: 2012-10-11

Inläggav tahlia » 2012-11-21 16:00:45

Charlie72 skrev:Tillhör dom 3% vars läggning inte finns med

De personer som inte har en läggning alls? Du är medveten om att de uppräknade läggningarna är de enda som är sexuella läggningar (även om asexualitet inte är accepterat som läggning överallt ännu). Allt annat sorteras under benämningarna "sexuella preferenser"/"sexuella beteenden" (se också parafiler) .
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav Charlie72 » 2012-11-21 16:10:25

tahlia skrev:

De personer som inte har en läggning alls? Du är medveten om att de uppräknade läggningarna är de enda som är sexuella läggningar (även om asexualitet inte är accepterat som läggning överallt ännu). Allt annat sorteras under benämningarna "sexuella preferenser"/"sexuella beteenden" (se också parafiler) .

Ok, men då har jag väl flera av dom som står där då :D
Charlie72

Inläggav Richard » 2012-11-22 12:33:02

Jag är nekrofil!

Spoiler: visa
Skoja bara... Hetero är jag.
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Alien » 2012-11-22 16:01:06

Kristofer skrev:Asexualitet och barnlängtan får jag inte riktigt ihop...

Precis som människor vill ha sex trots att de inte vill ha barn så kan man vilja ha barn utan att vilja ha sex. Man skulle ju lika gärna kunna säga "sexualitet utan att det blir barn får jag inte ihop". Förr i tiden hängde de ihop; ett heterosexuellt ungt par kunde knappast ha sex utan att få barn, förr el senare. Nu är det inte längre så. För att få barn gör man ett aktivt val.

Ett lesbiskt par kan få barn genom insemination. Ett bögpar kan få barn genom en surrogatmamma (el samarbete med ett lesbiskt par). En asexuell kvinna kan också få barn genom insemination. Ett asexuellt par också. En asexuell man skulle också kunna få barn genom en surrogatmamma i Indien, men det lär bli väl dyrt för en vanlig ensamstående man (för Michael Jackson gick det bra).

Man skulle kunna tänka sig att en asexuell kvinna tvingar sig att ha sex med en man för att bli med barn.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2012-11-22 17:01:34

Jag förmoder det alternativet gäller de som inte tänder på människor (zoofili, dendrofili etc) el enbart människor i samband med en fetisch.

Se dessa trådar:

asperger-och-parafilier-t9514.html

ovanliga-sexuella-preferenser-omrostning-t16070.html

har-du-udda-annorlunda-sexuella-preferenser-eller-beteenden-t27265.html

fetischism-t3369.html

skillnad-mellan-specialintresse-och-fetisch-omrostning-t10196.html
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Charlie72 » 2012-11-22 17:40:51

Nä, jag tänder på människor, orkar bara inte gå in djupare på det, men gissar att många är som mig och det är inga konstigheter.
Charlie72

Inläggav Charlie72 » 2012-11-22 17:45:00

Alien skrev:

Jag förmoder det alternativet gäller de som inte tänder på människor (zoofili, dendrofili etc) el enbart människor i samband med en fetisch.

Se dessa trådar:

asperger-och-parafilier-t9514.html

ovanliga-sexuella-preferenser-omrostning-t16070.html

har-du-udda-annorlunda-sexuella-preferenser-eller-beteenden-t27265.html

fetischism-t3369.html

skillnad-mellan-specialintresse-och-fetisch-omrostning-t10196.html

Men tack ändå för alla trådarna, ska in och kolla vad det är för några :D
Charlie72

Inläggav Richard » 2012-11-22 20:55:44

Intressant...

Bara 58% är heterofiler...

Jag vet inte om denna fråga gäller bara aspergare, men jag har hört att siffran för homo-/bi-sexualitet ligger på 10%. På min Facebook har jag ca 300 vänner, alltså bör ca 30 av dessa vara homofiler. En vet jag, han är jättebög. Men han är så härlig att gå ut med, han vet att jag är hetero så han försöker inget på mig, men många tjejer flockas runt honom.

Så man kan ragga på dem själv (utan att känna konkurrens), eftersom han själv är fikus!
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Someone » 2012-11-26 18:52:16

Skulle gissa på asexuell då jag aldrig ens velat ha sex med någon. Enda sedan jag var liten och fick frågan "när ska du skaffa flickvän" har jag svarat "varför då?".
På senare år har jag dock låtsas vara lite intresserad av tjejer och skyllt på tidsbrist eftersom det är irriterande när folk frågar om man är bög annars.
Someone

Anslöt: 2012-04-09

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-12-13 19:56:49

Röstade på annat då jag är demisexuell.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav lillmupp » 2012-12-13 20:53:59

Men detta är ju svårt att svara på...

Jag älskar att vara med en kvinna. Beröring, doft, vardags-varat, ja allt! Och jag kan bli så otroligt och gränslöst kär :D (borde entydigt kategorisera mig som homosexuell)
Men jag kan faktiskt attraheras av en man, om än oerhört sällan. Och det har hänt att jag känt en känslomässig anknytning, nästan lite förälskad. Men just att ha sex med en man.. hmm.. ja, det har ju fungerat.. (alltså bisexuell?)
Och så var det detta med sexuell attraktion kontra känslor.. det måste jag ju absoluuut känna en stark känsla, vara kär och först då kan jag låta kåtheten ta plats :oops: (Demisexuell?)

Summerar: Är nog mest homo-emotionell, lite bi-sexuell, definitivt demi-sexuell och väljer att fokusera på tjejer :D
lillmupp

Anslöt: 2009-02-28

Inläggav treeman » 2012-12-13 20:55:52

Men fyf-n jag har ju missat svara här. Allah.

"Heterosexuell (tänder på motsatt kön)"

Så dära.
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav kullan » 2012-12-13 20:58:24

Jag är heterosexuell. Både känslomässigt och sexuellt.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Schmetterling » 2012-12-13 21:12:59

lillmupp skrev:Men detta är ju svårt att svara på...

Jag älskar att vara med en kvinna. Beröring, doft, vardags-varat, ja allt! Och jag kan bli så otroligt och gränslöst kär :D (borde entydigt kategorisera mig som homosexuell)
Men jag kan faktiskt attraheras av en man, om än oerhört sällan. Och det har hänt att jag känt en känslomässig anknytning, nästan lite förälskad. Men just att ha sex med en man.. hmm.. ja, det har ju fungerat.. (alltså bisexuell?)
Och så var det detta med sexuell attraktion kontra känslor.. det måste jag ju absoluuut känna en stark känsla, vara kär och först då kan jag låta kåtheten ta plats :oops: (Demisexuell?)

Summerar: Är nog mest homo-emotionell, lite bi-sexuell, definitivt demi-sexuell och väljer att fokusera på tjejer :D

Vad betyder demi-sexuell?
Schmetterling

Anslöt: 2012-08-18

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-12-13 21:48:25

Schmetterling skrev:Vad betyder demi-sexuell?

http://kaosprinsessa.wordpress.com/2012/08/19/demisexualitet/
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav Issa Jesus » 2012-12-13 21:54:22

jag gillar "fil', gärna med havregryn i.

asså vad vi måste förstå, är att naturen mer eller mindre pajjat.

det innebär att hormonena östrogen ( p-piller osv ),

och testosteron ( ryss 5or, bodybuilding hormoner, manipulerad blodplasma osv )

hamnar via t ex vårt kiss, ner i avlopp -> reningsverk -> vattendragen

-> sjöar -> havena. där puttrar hormonerna omkring bland fisk

och annat vi äter t ex skaldjur å annat levande organismer.

sen tar vi maten från havet, och det har skruvat till det

i vår sexualitet. och inte bara det, tänk all genmanipulering?

hur söndertrasad är inte vår natur av att folk plockar lös genfragment,

sen svetsar fast pedalerna på cykeln? typ. funkar kanske inte så bra?

nu har jag dragningar åt de flesta håll, men det r för att jag har en

mindre bra sida hos mig som jiddrar till det för mig, eller släpper lös

crap som jag sen får tampas med i nutid, men dt e oki, jag har designats

för att klara av detta, som jag nu väljer bort.

mina orgasmer är som första orgasmen i puberteten,

(onanerade längst bak i en buss, det var i en länstrafikbuss :P)

.. insåg just nåt .. det var där och då som mitt fortsatta liv som sexuell

började. efter det slog min sexualitet över, jag onanerade 1 gång om dan, ungefär,

det var nog i 12-14 års åldern, sen "for ja ner i diket", och allt sket sig,

jag har fått till mig att det varit svår genetik i denna hopbygge av tåligt material,

den som uppvägt detta, är Jesus <3

-98 eller -97 så öppnade jag bibeln. det blev en vändpunkt, för där fanns nya testamente

med "de goda värderingarna' filipperbrevet 4:4-8, och de två kärleksbuden. i gamla testamente

fanns det som är grunden för vardags lagen vi har idag, de 10 Guds bud.

och wherever we go, there we are^^

kram!

Issa Jesus,
lärjungen magnus.

Moderator atoms - ändrade textens typsnitt.
Issa Jesus
Förhandsgranskad

Anslöt: 2012-01-06

Inläggav Kevlarsoul » 2012-12-13 22:03:16

Är heterosexuell.
Kevlarsoul

Anslöt: 2006-12-08

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in