Beröring & Närhet!!!
34 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Beröring & Närhet!!!
Hur funkar det med närhet och beröring för er med Asperger ????
Moderator atoms - tonade ned rubriken då den var alltför skrikig.
Moderator atoms - tonade ned rubriken då den var alltför skrikig.
BERÖRING OCH NÄRHET !!!!!
Det fungerar bra (läs som det "ska") med dem jag är allra närmast - mina barn, min sambo och min bror. Det fungerar inte alls med alla andra, där skyr jag beröring som pesten och kan bli rent ut förbannad om folk ska hålla på att kramas och dona.
Det finns dock väldigt sällsynta undantag då det händer att jag själv kan ta initiativet till att krama någon om denne t.ex ska åka bort eller hem (beroende på vars den hör hemma), men det är ytterst få människor jag känner att jag spontant vill ha någon form av kroppskontakt med.
Det finns dock väldigt sällsynta undantag då det händer att jag själv kan ta initiativet till att krama någon om denne t.ex ska åka bort eller hem (beroende på vars den hör hemma), men det är ytterst få människor jag känner att jag spontant vill ha någon form av kroppskontakt med.
Ska någon röra mig vill jag veta det på förhand.
Annars, jag tror din Caps lock är sönder...
Det är inte vem som helst som får krama mig, Det är pojkvännen på sin höjd.
Det fungerar betydligt bättre än vad det fungerar att folk skriver trådrubriker med versaler och inkorrekt användande av mellanslag och utropstecken i alla fall.
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Meppe skrev:
Nej då, den funkar...bara förarfel
För mig är det så att jag kan få panik av bara tanken på beröring/närhet/kramar från till och med människor som står mig nära ex. mor, far, bror, syster, kusin, nära vän....men jag kan känna ett starkt behov av att krama eller bli kramad av människor jag knappt känner. Det kan vara en kurator, sjukgymnast, lärare, någon vän till en vän som jag bara träffat en gång.
Det handlar inte om att jag på något sätt är attraherad sexuellt av dessa människor och det kan vara både män och kvinnor (attraheras bara sexuellt av kvinnor). Men jag känner någon form av behov av att de ska hålla armarna runt mig (hårt) för att jag får för mig (och har även upplevt) att det ger en slags ångestdämpande effekt.
Är det någon som känner igen det behovet ???
Det kan bli oerhört starkt ibland så att jag får svårt tänka klart och fokusera för att jag känner ett så starkt behov av någon på något sätt "håller ihop mig".
Tyvärr tror inte det skulle vara accepterat att jag gick omkring och kastade mig i armarna på människor som inte tillhör kategorin familj eller nära vän.
Har absolut inga problem med närhet och kramar när det gäller mina två barn (lyckades producera två under min förnekelsetid, helt annan historia) och skulle jag ha en kvinnlig partner tror jag inte alls det skulle vara några problem med närhet.
Men förstår inte varför jag kan tänka mig att krama vilt främmande människor men det känns fruktansvärt obehagligt att krama min bror eller närmaste vän...
Abbreviation skrev:Det fungerar betydligt bättre än vad det fungerar att folk skriver trådrubriker med versaler och inkorrekt användande av mellanslag och utropstecken i alla fall.
Ja, då får jag be så hemskt mycket om ursäkt. Jag är ny här och är ibland lite slarvig när jag skriver på dator. Jag har väldigt mycket ångest och det har tagit mig ett år att ens våga yttra mig på forumet. Tyvärr bidrog inte min Asperger till att jag blev särskilt språkligt begåvad som så många andra med samma diagnos verkar vara. SoRrY oM dU sTöR dIg På DeT !?!?!?
Jag blir stel och spänd om jag får beröring av främmande eller de som jag är ovan med att bli kramad/få närhet av. Kan bli förbannad inombords eller väldigt förtvivlad.
Familjen kramar jag på hälsning eller avsked. Att trösta är dock skitsvårt. Vet inte, då känns beröring så falskt
Flickvännen får krama och hålla på så mycket hon vill, även fast jag kanske för en stund inte vill bli berörd
Familjen kramar jag på hälsning eller avsked. Att trösta är dock skitsvårt. Vet inte, då känns beröring så falskt
Flickvännen får krama och hålla på så mycket hon vill, även fast jag kanske för en stund inte vill bli berörd
Jag behöver inte veta i förväg när någon ska röra vid mig, men en person som rör vid måste ta hårt i mig, annars gör det paradoxalt nog ont, på grund av att jag genom min autism har "bakvänd" överkännslighet mot fysisk beröring (och mot ljud också).
Beröring & Närhet!!!
Jag älskar beröring och närhet, såväl att själv bli berörd som att beröra andra. Spelar ingen roll om det är nära vänner/familj eller helt okända människor, så länge de inte är smutsiga. Tycker t.ex. det är fruktansvärt trevligt med folk som rör vid ens arm när de pratar med. Jag älskar att kramas, sova nära och sitta nära andra människor.
Det finns dock två undantag:
1. Om någon rör vid mitt huvud.
2. Om någon rör vid mig när jag är ledsen/arg.
Då flippar jag ur totalt.
- svarabhaktivokal
- Anslöt: 2009-10-30
Beröring & Närhet!!!
svarabhaktivokal skrev:Jag älskar beröring och närhet, såväl att själv bli berörd som att beröra andra. Spelar ingen roll om det är nära vänner/familj eller helt okända människor, så länge de inte är smutsiga. Tycker t.ex. det är fruktansvärt trevligt med folk som rör vid ens arm när de pratar med. Jag älskar att kramas, sova nära och sitta nära andra människor.
+1
Beröring & Närhet!!!
jo, vi behöver närhet för vi behöver t ex kramar då och då <3
Issa Jesus,
lärjungen magnus.
Issa Jesus,
lärjungen magnus.
- Issa Jesus
- Förhandsgranskad
- Anslöt: 2012-01-06
Beröring & Närhet!!!
Med personer som jag finner attraktion med älskar jag beröring, kramar osv..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Beröring & Närhet!!!
Jag gillar när mina barn eller mina djur är nära. Upprepad beröring på samma ställe gillar jag inte, kan bli riktigt jobbigt.
- galenpanna
- Anslöt: 2012-11-20
Beröring & Närhet!!!
Var det inte tvärtom?Issa Jesus skrev:jo, vi behöver närhet för vi behöver t ex kramar då och då <3
Issa Jesus,
lärjungen magnus.
Beröring & Närhet!!!
Jag älskar beröring ifrån de jag tycker om, annars så ogillar jag det skarpt. Jag kramar gärna de jag tycker mycket om lite extra (kanske t.o.m. för mycket så att det kan misstolkas ibland.).
Jag stör mig dock väldigt mycket på att man förväntas krama alla och envar (såsom sambons släkt et.c.). Jag gör det ändå för att det förväntas av mig, men det är långt ifrån hjärtligt.
Sedan gillar jag inte hastiga smekningar som slutar abrupt. Inte heller för lösa smekningar eller för fjäderlätta pussar på vissa ställen, t.ex. halsen. Dessa beteenden får det att krypa i hela kroppen, även om det är min älskade sambo som utför dem. Det är alltså inte bara kittligt, utan någonting annat sensoriskt som är galet. Jag har bett honom att vara lite mer resolut när han rör vid mig, och han har skärpt sig på det.
Jag stör mig dock väldigt mycket på att man förväntas krama alla och envar (såsom sambons släkt et.c.). Jag gör det ändå för att det förväntas av mig, men det är långt ifrån hjärtligt.
Sedan gillar jag inte hastiga smekningar som slutar abrupt. Inte heller för lösa smekningar eller för fjäderlätta pussar på vissa ställen, t.ex. halsen. Dessa beteenden får det att krypa i hela kroppen, även om det är min älskade sambo som utför dem. Det är alltså inte bara kittligt, utan någonting annat sensoriskt som är galet. Jag har bett honom att vara lite mer resolut när han rör vid mig, och han har skärpt sig på det.
Beröring & Närhet!!!
När jag var barn och tonåring slog jag till folk som rörde vid mig och ryckte till och drog mig undan. Men nu är jag inte så problematisk, man får ta mig på pattarna och allt möjligt och det är okej det.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Beröring & Närhet!!!
Så om någon sitter bredvid på bussen och tar dig på brösten så är det okej? det brukar inte de flesta acceptera.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Beröring & Närhet!!!
Ja det är okej, sådant händer, tex alkoholister och andra snuskgubbar gör sånt ibland. Men så får jag ju säga till att tack det räcker nu får du lugna ner dig.plåtmonster skrev:Så om någon sitter bredvid på bussen och tar dig på brösten så är det okej? det brukar inte de flesta acceptera.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Beröring & Närhet!!!
Neuter skrev:Abbreviation skrev:Det fungerar betydligt bättre än vad det fungerar att folk skriver trådrubriker med versaler och inkorrekt användande av mellanslag och utropstecken i alla fall.
Ja, då får jag be så hemskt mycket om ursäkt. Jag är ny här och är ibland lite slarvig när jag skriver på dator. Jag har väldigt mycket ångest och det har tagit mig ett år att ens våga yttra mig på forumet. Tyvärr bidrog inte min Asperger till att jag blev särskilt språkligt begåvad som så många andra med samma diagnos verkar vara. SoRrY oM dU sTöR dIg På DeT !?!?!?
Admin
Ser ut som att det inte skulle skada om ni skruvade ned tonläget en aning.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Ser ut som att det inte skulle skada om ni skruvade ned tonläget en aning.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Beröring & Närhet!!!
Jag är inte så jätteförtjust i att folk tar på mig. En grej som jag verkligen kan störa mig på är personer som måste "hålla i sig" när de går förbi andra. T.ex. att de lägger handen på ens rygg, eller tar tag i ens arm som något slags stöd när de går förbi i ett trångt utrymme, som t.ex. på en krog eller i en kö någonstans. Jag tycker heller inte om när folk står för nära, men det gör väl ingen?
Har även på senare år börjat ogilla att mina föräldrar kramar om mig, men det är främst för att de har blivit så hårdhänta - något som verkar vara ett allmänt drag hos pensionärer?
Har även på senare år börjat ogilla att mina föräldrar kramar om mig, men det är främst för att de har blivit så hårdhänta - något som verkar vara ett allmänt drag hos pensionärer?
- trettontecken
- Anslöt: 2012-11-21
Beröring & Närhet!!!
trettontecken skrev:En grej som jag verkligen kan störa mig på är personer som måste "hålla i sig" när de går förbi andra. T.ex. att de lägger handen på ens rygg, eller tar tag i ens arm som något slags stöd när de går förbi i ett trångt utrymme, som t.ex. på en krog eller i en kö någonstans.
Åh, det tycker jag är hur mysigt som helst! Det ligger nån slags mänsklig värme i det beteendet, i motsats till att bara tränga sig förbi (alla flyttar inte på sig när man säger "ursäkta").
Jag gör ofta så själv om jag skall gå förbi nån, men jag försöker sluta med det då jag är medveten om att det finns många som tycker det är sjukt obehagligt, och för att jag vet att jag inte har rätt att röra vid någon annans kropp utan tillåtelse. Men det är så svårt att låta bli!!! I synnerhet om det är en mjuk kvinna som står i vägen, då KAN jag nästan inte hejda mig.
- svarabhaktivokal
- Anslöt: 2009-10-30
Återgå till Övriga Aspergerfrågor