Vad händer om säljföretaget går i konkurs? [Delad tråd]
70 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Vad händer vid konkurs? [Delad tråd]
Moggy skrev:slackern skrev:
Nej det spelar ingen som helst roll. Säljs varan i Sverige är det den Svenska säljaren som bär ansvaret för om det blir ett problem med varan. Vilka avtal som gäller mellan säljaren och producenten är inte ditt bekymmer. Utan det är säljarens bekymmer.
Säljaren kan ju skita i sitt ansvar här utan att man som kund kan göra speciellt mycket. Blir mycket jobb att driva det vidare...
Du kan driva det vidare. Är företaget ohederligt och gör som du beskriver får dom dålig publicitet. Är det ett seriöst företag sköter dom dessa saker på ett smidigt sätt.
Men köper du tex varan på Tre som säljer mobiltelefoner så har jag svårt att tänka mej att dom skiter i sina åtaganden. Köper du däremot varan på en loppmarknad så lär det med största sannolikhet uppstå problem.
slackern skrev:kullan skrev:Hur ska försäljaren kunna ge mig några garantier om producenten går i konkurs och dom finns i ett icke EU - land? Jag skulle inte räkna med att få vare sig försäkringar eller garanti på den vara sen.
Det är affären som har sålt varan till dej som är ansvarig. Lämna in varan till affären kan inte dom fixa problemet. Kräv att få en ny likvärdig vara eller häv köpet. Inte svårare än så. Dom kan aldrig komma ifrån det ansvaret för det är nämligen lagstadgat.
Nä jag tror fortfarande inte att det är så enkelt. Jag litar inte alls på det tyvärr och du kan nog inte övertyga mig heller.
kullan skrev:slackern skrev:kullan skrev:Hur ska försäljaren kunna ge mig några garantier om producenten går i konkurs och dom finns i ett icke EU - land? Jag skulle inte räkna med att få vare sig försäkringar eller garanti på den vara sen.
Det är affären som har sålt varan till dej som är ansvarig. Lämna in varan till affären kan inte dom fixa problemet. Kräv att få en ny likvärdig vara eller häv köpet. Inte svårare än så. Dom kan aldrig komma ifrån det ansvaret för det är nämligen lagstadgat.
Nä jag tror fortfarande inte att det är så enkelt. Jag litar inte alls på det tyvärr och du kan nog inte övertyga mig heller.
Det förstår jag. Du är fri att tro eller tycka vad du själv vill. Jag berättar bara hur jag själv har gjort och kan tala om att det är inte omöjligt. Dom kan försöka att slingra sej be dom bara att kolla upp vad som gäller i kosumetköpslagen och säg att du skiter i att dom inte har några garantier mot leverantören. Det är inte ditt problem utan det är deras.
slackern skrev:Säljaren kan ju skita i sitt ansvar här utan att man som kund kan göra speciellt mycket. Blir mycket jobb att driva det vidare...
Du kan driva det vidare. Är företaget ohederligt och gör som du beskriver får dom dålig publicitet. Är det ett seriöst företag sköter dom dessa saker på ett smidigt sätt.
Visst. Men det kan ta mycket tid och energi i anspråk och man ska orka hålla på i månader och bråka för en mobils skull...
Dessutom tror jag inte det är fullt så enkelt som du säger. Tror det kan hända att butiken som sålt inte har nåt ansvar i vissa fall. Vill minnas att det varit nåt fall om det men kommer inte ihåg exakt hur det var...
Även om de är skyldiga att ersätta en så är det inte säkert de reparerar grejjen man köpt. Man kan få pengar,presentkort eller en annan grej. Fantastiskt samhälle vi lever i.
Håller med Kullan, onödigt att handla av/från konkurshotade företag. Undantag t.ex om priset är kraftigt nedsänkt. Stora företagsnamn brukar dock inte försvinna sådär bara.
Håller med Kullan, onödigt att handla av/från konkurshotade företag. Undantag t.ex om priset är kraftigt nedsänkt. Stora företagsnamn brukar dock inte försvinna sådär bara.
kullan skrev:Sheyen skrev:Men du svarade ju inte ens; det är ju det som är problemet! Det är inte ens första gången det här händer. Ååååååhhh... *masserar tinningarna*
Jo Jag svarar dig visst. Att du sen inte är nöjd med mina svar är ju inte mitt fel. Det är mer ditt problem.
Men lol. Alla andra kan ju också se att du totalignorerade de frågor du inte kunde svaren på. Jag vill gärna ha en liiite högre nivå på diskussionerna. Då kan du höra av dig!
Admin
Du uttrycker dig oförskämt här, vilket man också kan säga om flera andra inlägg i den här tråden samt andra delar av forumet de senaste dagarna. Det finns ingen anledning att vara otrevlig bara för att du inte är tillfreds med svaren du får.
Det här är en varning.
Om du vill undvika att få fler i framtiden bör du se över ditt sätt att uttrycka dig.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Du uttrycker dig oförskämt här, vilket man också kan säga om flera andra inlägg i den här tråden samt andra delar av forumet de senaste dagarna. Det finns ingen anledning att vara otrevlig bara för att du inte är tillfreds med svaren du får.
• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.
Det här är en varning.
Om du vill undvika att få fler i framtiden bör du se över ditt sätt att uttrycka dig.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Moggy skrev:slackern skrev:Säljaren kan ju skita i sitt ansvar här utan att man som kund kan göra speciellt mycket. Blir mycket jobb att driva det vidare...
Visst. Men det kan ta mycket tid och energi i anspråk och man ska orka hålla på i månader och bråka för en mobils skull...
Dessutom tror jag inte det är fullt så enkelt som du säger. Tror det kan hända att butiken som sålt inte har nåt ansvar i vissa fall. Vill minnas att det varit nåt fall om det men kommer inte ihåg exakt hur det var...
Då tycker jag precis som jag skrev att du ska köpa varor hos en stor och välkänd handlare. Dom är ganska lätta att ha att göra med.
Jag har fått IKEA att buda ett par skruvar som saknades på nyårsafton hem till mej. Minna föräldrar hade först varit och hämtat en påse med skruvarna som saknades ifrån början. Så jag hade försökt med det först men saknades fortfarande saker så att jag kunde få ihop mitt databord och skulle ha kompisar på middag. Så jag var jävligt desperat och ville inte ha ett databord liggandes på golvet. Så dom kom faktiskt hem med grejerna till mej.
slackern skrev:Sheyen skrev:Tusen tack! Då vet jag. Ingenting att oroa sig för gällande det, med andra ord. Fenren köpte nyligen en Nokia Lumia och det var mycket därför jag blev nyfiken kring det här med konkurs och garantier osv. Konkreta svar är awesome, så tack, slackern!
Varsågod det var så lite så. Personligen tycker jag att stora firmor brukar vara lättare att ha att göra med än mindre firmor. Vänder du dej tex till H&M, Åhlens eller IKEA så brukar det lösa sej ganska så smidigt att få en vara utbytt om den går sönder. Alltså inte om du tar sönder den för att du är oaktsam utan att den går sönder pga kvalitets problem.
Ja, jo. Nu är jag inte så kunnig inom det här med företag, men Media Markt är rätt stort, va? Det är ju internationellt, precis som IKEA, så det borde ju vara ett säkert ställe om man vill köpa någon teknikpryl, kanske. Som sagt; okunnig inom detta.
Vilka teknikaffärer tycker du verkar vara bra/säkra? Jag ska nog snart köpa en ny mobil (har en ganska gammal Sony Ericsson).
Sheyen skrev:Ja, jo. Nu är jag inte så kunnig inom det här med företag, men Media Markt är rätt stort, va? Det är ju internationellt, precis som IKEA, så det borde ju vara ett säkert ställe om man vill köpa någon teknikpryl, kanske. Som sagt; okunnig inom detta.
Vilka teknikaffärer tycker du verkar vara bra/säkra? Jag ska nog snart köpa en ny mobil (har en ganska gammal Sony Ericsson).
Oj nu ställer du frågor där jag inte är riktigt säker. Men Media Markt känns stort och dom bör nog vara måna om sina kunder. Samma sak med Elgiganten och SIBA. Annars känns Innet tryggt om ni ska köpa elektronik samma sak med Webhallen.
slackern skrev:Sheyen skrev:Ja, jo. Nu är jag inte så kunnig inom det här med företag, men Media Markt är rätt stort, va? Det är ju internationellt, precis som IKEA, så det borde ju vara ett säkert ställe om man vill köpa någon teknikpryl, kanske. Som sagt; okunnig inom detta.
Oj nu ställer du frågor där jag inte är riktigt säker. Men Media Markt känns stort och dom bör nog vara måna om sina kunder. Samma sak med Elgiganten och SIBA. Annars känns Innet tryggt om ni ska köpa elektronik samma sak med Webhallen.
Hehe, det är lugnt! Lovar att inte skälla på dig om jag köper något teknikpryl i någon av ovanstående butiker och att någon av dessa går i konkurs! Man tar ju alltid en risk när man köper något. That's life!
Men just Media Markt tror jag skulle kunna passa bra. Jag tror att jag vill se och ta på prylarna innan jag köper, så jag borde nog inte köpa via nätet. Fast iofs är det jobbigt att trängas i en butik med en massa folk. Jaja, mycket krångel för Sheyen! Det är just därför jag så sällan köper nytt! Hade liksom Windows 98 fram till år 2009! Skojar inte ens!
Tack för tipsen!
Sheyen skrev:Hehe, det är lugnt! Lovar att inte skälla på dig om jag köper något teknikpryl i någon av ovanstående butiker och att någon av dessa går i konkurs! Man tar ju alltid en risk när man köper något. That's life!
Men just Media Markt tror jag skulle kunna passa bra. Jag tror att jag vill se och ta på prylarna innan jag köper, så jag borde nog inte köpa via nätet. Fast iofs är det jobbigt att trängas i en butik med en massa folk. Jaja, mycket krångel för Sheyen! Det är just därför jag så sällan köper nytt! Hade liksom Windows 98 fram till år 2009! Skojar inte ens!
Tack för tipsen!
Jo det är ju en fördel att man kan titta på sakerna och klämma på dom. Men Media Market tycker jag verkar vara gigantiska affärer där man slipper känna sej instängd. Hatar också små trånga affärer där alla går in i varandra. Jag brukar dra mej in i det längsta att gå till sådana affärer. Det hände ganska ofta innan jag började att medicinera att jag bara lämnade en affär i panik om det var kaos.
slackern skrev:Sheyen skrev:Hehe, det är lugnt! Lovar att inte skälla på dig om jag köper något teknikpryl i någon av ovanstående butiker och att någon av dessa går i konkurs! Man tar ju alltid en risk när man köper något. That's life!
Tack för tipsen!
Jo det är ju en fördel att man kan titta på sakerna och klämma på dom. Men Media Market tycker jag verkar vara gigantiska affärer där man slipper känna sej instängd. Hatar också små trånga affärer där alla går in i varandra. Jag brukar dra mej in i det längsta att gå till sådana affärer. Det hände ganska ofta innan jag började att medicinera att jag bara lämnade en affär i panik om det var kaos.
Jag förstår dig helt och hållet! Det är väldigt jobbigt, sådant där. Alltså: trots medicinering så drar jag mig för att åka till affärer. Väl där är jag väldigt snabb och systematisk. Med hjälp av mina ögon scannar jag snabbt butiken och avgör på typ 5 minuter om jag ska handla där eller ej, hahaha!
Men ja: Media Markt, it is! Ska dra dit sen, någon gång (är dock väldigt dålig på att få saker gjorda, så det skulle inte förvåna mig om jag inte skaffar en ny telefon förrän nästa höst, eller så... ).
Just MediaMarkt har visat sig vara experter på att klanta sig med prissättningen, annonserat pris (även på hyllkanten) är jävligt svårt att få i kassan utan en jävla massa tjafs (har hänt mig två gånger) så dit går jag inte mer.
Någon skrev att det är butiken som har ansvar för garantin, men som jag påpekade, branschen är oerhört instabil, det var få som visste att Expert skulle konka, det är bara en tidsfråga innan nästa företag brakar och det kan vara vilken kedja som helst.
Någon skrev att det är butiken som har ansvar för garantin, men som jag påpekade, branschen är oerhört instabil, det var få som visste att Expert skulle konka, det är bara en tidsfråga innan nästa företag brakar och det kan vara vilken kedja som helst.
Vissa hävdar att Elgiganten ligger risigt till. Har ingen källa att länka till men det är så när allt större del av befolkningen vägrar gå till en fysisk butik. Dom tror att allt är så säkert på nätet istället. Men frågan är hur det står till garantier och försäkringar då. Ett datormärke som folk haft strul med är Dell. Dels kan man bara handla det via internet och det är krångligt att skicka iväg datorn ifall man ska ha någon service. Jag föredrar att stå öga mot öga med en säljare och kunna ställa mina jobbiga frågor direkt till.Jag bävar för den dagen då ingen butik säljer datorer eller mobiler i butik utan enbart via näthandeln. Då slutar jag nog att handla istället.
kullan skrev:Jag bävar för den dagen då ingen butik säljer datorer eller mobiler i butik utan enbart via näthandeln.
Det kommer dock aldrig att hända.
Miche skrev:Någon skrev att det är butiken som har ansvar för garantin, men som jag påpekade, branschen är oerhört instabil, det var få som visste att Expert skulle konka, det är bara en tidsfråga innan nästa företag brakar och det kan vara vilken kedja som helst.
Det har du rätt i. Men det är en risk man måste ta om man ska köpa några kapitalvaror. Är man rädd att detaljhandelns affärer ska gå i konkurs så är det bäst att avstå ifrån att handla om det skapar en massa osäkerhet och ångest.
Sheyen skrev:kullan skrev:Jag bävar för den dagen då ingen butik säljer datorer eller mobiler i butik utan enbart via näthandeln.
Och det vet du? Snart kommer nog ingen kedja ha råd med en fysisk butik med personal och inredning.
kullan skrev:Sheyen skrev:kullan skrev:Jag bävar för den dagen då ingen butik säljer datorer eller mobiler i butik utan enbart via näthandeln.
Och det vet du? Snart kommer nog ingen kedja ha råd med en fysisk butik med personal och inredning.
Men snälla Kullan. Titta bara på Inett eller Webbhallen. Dom började som internettshopar men har lite butiker här och var nu. Samma sak med Net on net.
slackern skrev: Titta bara på Inett eller Webbhallen. Dom började som internettshopar men har lite butiker här och var nu. Samma sak med Net on net.
Inet fanns som fysisk butik när jag bodde i Göteborg i slutet av åttiotalet i alla fall. Och Netonnet har funnits som butik i Borås länge, länge - fast det beror nog på att de har sitt lager där. Inet var i alla fall en liten datorbutik (dessutom en bra och trevlig sådan).
Titti skrev:slackern skrev: Titta bara på Inett eller Webbhallen. Dom började som internettshopar men har lite butiker här och var nu. Samma sak med Net on net.
Inet fanns som fysisk butik när jag bodde i Göteborg i slutet av åttiotalet i alla fall. Och Netonnet har funnits som butik i Borås länge, länge - fast det beror nog på att de har sitt lager där. Inet var i alla fall en liten datorbutik (dessutom en bra och trevlig sådan).
Aha mitt fel jag ber om ursäkt. Jag bara antog.