sär skrivningar (omröstning)
Hej Hjortronmyr!
Jag håller med dig helt.
Du har vackert användarnamn tycker jag, förresten.
Jag håller med dig helt.
Du har vackert användarnamn tycker jag, förresten.
Hjortronmyr skrev:Det är knepigt att särskrivningar blir vanligare, sämre skola? Skriver man inte så mkt i skolan för hand längre, utan använder datorer, så det är därför man inte behöver minnas hur ord ska skrivas?
Jag brukar elakt tänka att det är osmarta personer som särskriver, att det är ett tecken på dumhet. Antar att det inte är så snällt och brukar hålla mina åsikter för mig själv när det gäller detta.
Om man är osäker på om ett ord ska sitta ihop eller inte kan man väl använda ett bindestreck, då försöker man iaf tänker jag.
HISTORIENHARVÄLSNARTPENDLATVARVETRUNTSÅATTSÄGAENGÅNGITIDENSKREVMANJ
USÅHÄROCHDESSUTOMOXVÄNDNINGSVISALLTSÅVARANNANRADFRÅNHÖGERTILLVÄNST
EROCHVARANNANRADTVÄRTOM*OCHSKILJETECKENSKADETOCKSÅVARAANTINGENINGA
ELLERFÖRMÅNGA
(suck med mera...)
USÅHÄROCHDESSUTOMOXVÄNDNINGSVISALLTSÅVARANNANRADFRÅNHÖGERTILLVÄNST
EROCHVARANNANRADTVÄRTOM*OCHSKILJETECKENSKADETOCKSÅVARAANTINGENINGA
ELLERFÖRMÅNGA
(suck med mera...)
Vad löjligt det är att lägga energi på att bli irriterad för en sådan sak. Sär skrivningar alltså
Trots allt bör man ju ta hänsyn till dyslektiker som ju har problem med stavningen, men nog bör man kräva att professionellt utformad text är korrekt stavad och utan särskrivningar.
alfapetsmamma skrev:
Haha. jag har också alltid tänkt att det heter situationstecken. Liksom jag länge trodde det hette "krusin" (kusin)
Väntar på dagen då jag läser situationstecken i den. Det blir dagen för uppsägning av prenumeration.
Haha. jag har också alltid tänkt att det heter situationstecken. Liksom jag länge trodde det hette "krusin" (kusin)
Miche skrev:Trots allt bör man ju ta hänsyn till dyslektiker som ju har problem med stavningen, men nog bör man kräva att professionellt utformad text är korrekt stavad och utan särskrivningar.
Dyslektiker har betydligt större problem än särskrivning. Det syns tydligt när en dyslektiker har skrivit utan hjälpmedel (det finns bra program) och är lätt att särskilja från "vanliga" särskrivare.
Miche skrev:Trots allt bör man ju ta hänsyn till dyslektiker som ju har problem med stavningen, men nog bör man kräva att professionellt utformad text är korrekt stavad och utan särskrivningar.
1+
kullan skrev:Vad löjligt det är att lägga energi på att bli irriterad för en sådan sak. Sär skrivningar alltså
Vet inte om jag lägger energi på att just bli irriterad, det sker som av bara farten
Sen kan man ju försöka att inte hålla kvar den känslan utan släppa den, har rätt så lätt för det.
geocache skrev:Du har vackert användarnamn tycker jag, förresten.
Tack =)
- Hjortronmyr
- Anslöt: 2012-10-24
Intressant artikel om särskrivningar
Språktidningen mars 2013 skrev:Stekt kyckling lever! Brun hårig sjuk sköterska. Särskrivningar orsakar missförstånd, heter det. Men egentligen är de lika begripliga som oemotståndligt roliga.
I svenskan, norskan och danskan är särskrivning en het språkvårdsfråga. Skjut dörren, fel anmäld, hög stadielärare. Brun hårig sjuk sköterska. Stekt kyckling lever. Exemplen är ofta roliga. Och i debatten sägs det att de orsakar missförstånd och gör språket mindre begripligt. Men stämmer det?
Germanska språk utmärker sig genom att i hög grad bilda nya ord genom sammansättningar. När ett germanskt skriftspråk utvecklas uppkommer per automatik diskussioner om hur sammansättningar ska stavas
Kanske missförstår man inte, men läsningen stanns upp medan man skrattar åt vad det "egentligen" står.
Intressant artikel om särskrivningar
Tacksam att vi har de särskrivningsregler vi har. Oftast är ett ord ett ord. Jag är bra på engelska men en sak jag finner extremt svårt är när deras ord ska särskrivas, skrivas med "-" och hopskrivas. Jag gör lite hursomhelst och det är säkert inte OK, försöker få in känslan för hur det ska se ut, men det är svårt.
Illustrativt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tror rättstavningsverktyg i webläsare och skrivprogram ställer till det. Tycker ofta att det blir röda sträck under sammanskrivna ord. Själv är jag noggrann och lägger ned viss energi på att stava rätt och skriva korrekt även om det givetvis blir fel eftersom jag har en begränsad kunskap. När det blir röda sträck under ord kan det säkert bli så att jag särskriver dem.
Min kursiveringAzo85 skrev:När det blir röda sträck under ord kan det säkert bli så att jag särskriver dem.
Det kan också bero på att man helt enkelt stavat fel...
(Jag skrev nyss "snavat" i meningen ovan.)
nallen skrev:Min kursiveringAzo85 skrev:När det blir röda sträck under ord kan det säkert bli så att jag särskriver dem.
Det kan också bero på att man helt enkelt stavat fel...
(Jag skrev nyss "snavat" i meningen ovan.)
Bättre ändå med sträck under ord än träck, och snavar man fel bland bokstäver ja, då kan ju vad som helst hända...
Jag gillar inte särskrivningar, det blir väldigt jobbigt att läsa en sån text. Men ibland blir jag tveksam till hur det ska vara...
- Pentti Varg
- Anslöt: 2013-03-17
Kom att tänka på vad min svenskalärare tog för exempel på trean i lågstadiet, då vi pratade om särskrivning: Det är rätt stor skillnad mellan en svarthårig sjuksköterska, och en svart hårig sjuk sköterska
Vi ihopskriver nästan allt vilket jag tycker är praktiskt. Men säg i engelskan ihopskriver man bara vissa ord, de flesta ord särskriver man. De måste vara ruskigt vana och de tycker inte alls att det uppstår lustigheter, fast ibland skojar de om det.
"There are the sleeping pills."
"Don't wake them up!"
"There are the sleeping pills."
"Don't wake them up!"
Halvt omöjligt att veta vilka ord som skall skrivas ihop i engelskan, där gör jag fortfarande många misstag. Men det tror jag de gör själva också.
Huggorm skrev:Halvt omöjligt att veta vilka ord som skall skrivas ihop i engelskan, där gör jag fortfarande många misstag.
Jag med, så jag gogglar flest träffar.
Jag stör mig lite på "nya" hopskrivningar som särskrevs när jag var barn, t.ex. såfort istf så fort.
Andra ser kanske så fort som en särskrivning...
Dagobert skrev:Andra ser kanske så fort som en särskrivning...
Nej
Såfort skulle jag då aldrig få för mig att skriva. Usch!
Men vänta nu, det gjorde jag visst nyss.
Inte idioter, bara lite efterblivnanescio skrev:Alla som särskriver ser jag som idioter.
Jag tycker om att ihopskriva ord som inte ska ihopskrivas. Bara ett jobbigt drag jag har.
I tråden har bindestreck föreslagits i tveksamma fall. Jag föredrar det framför särskrivning.
Men användandet av bindestreck ses av vissa som en form av särskrivning, har jag sett.
Jag undrar om inte det är hyperkorrektion efter allt skämtande med särskrivningar.
Synd om bindestreck blir något att undvika, då blir det oanvändbart i tveksamma särskrivningsfall och när det är befogat för tydlighet o.d.
Men användandet av bindestreck ses av vissa som en form av särskrivning, har jag sett.
Jag undrar om inte det är hyperkorrektion efter allt skämtande med särskrivningar.
Synd om bindestreck blir något att undvika, då blir det oanvändbart i tveksamma särskrivningsfall och när det är befogat för tydlighet o.d.