Relationen mellan AS, ADHD och Ekonomi
33 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Läste på habilitering.nu att många som har en neuropsykologisk diagnos har svårigheter att ta hand om sina pengar.
Jag är lite nyfiken på hur det ser ut på forumet vad gäller detta.
Mina frågor är:
1.Klarar du själv att ta hand om dina pengar?
Med "ta hand om" menar jag: 1) Få pengarna att räcka hela månaden tills nästa "lön",2)Förmåga att prioritera inköp och motstå lockelser,3) Kunna förutse utgifter, 4)Inte spendera utöver tillgångarna.
2.Om du inte har förmåga att ta hand om din ekonomi, på vilket sätt visar det sig?
a)Hur löser du detta? Bra tips?
b)Vad tror du har gjort att problemet uppstått?
3.Om du har haft problem med ekonomi tidigare men klarar det idag, vad gjorde att du förändrade beteendet?
Som sagt vore intressant att få en bild av hur det ligger till.
MVH
Jag är lite nyfiken på hur det ser ut på forumet vad gäller detta.
Mina frågor är:
Med "ta hand om" menar jag: 1) Få pengarna att räcka hela månaden tills nästa "lön",2)Förmåga att prioritera inköp och motstå lockelser,3) Kunna förutse utgifter, 4)Inte spendera utöver tillgångarna.
2.Om du inte har förmåga att ta hand om din ekonomi, på vilket sätt visar det sig?
a)Hur löser du detta? Bra tips?
b)Vad tror du har gjort att problemet uppstått?
3.Om du har haft problem med ekonomi tidigare men klarar det idag, vad gjorde att du förändrade beteendet?
Som sagt vore intressant att få en bild av hur det ligger till.
MVH
1: Nej.
2 a: Får hjälp av Fenren.
2 b: Jag blev fel under tillverkningen.
3: ------
Sheyen skrev:1: Nej.
1:1 ja pengarna räcker
1:2 sisådär
1:3 sisådär
1:4 ja pengarna räcker
1:2 sisådär
1:3 sisådär
1:4 ja pengarna räcker
1. Ja. Har varit väldigt ekonomisk sedan tidig barndom, och började hålla ett kritiskt vakande öga över familjens budget redan runt 9 års ålder. Har aldrig haft problem med att få pengarna att räcka som vuxen, även när jag levt under existensminimum. Bör tillägga att jag endast har AS och inte ADHD, med tanke på trådrubriken.
- svarabhaktivokal
- Anslöt: 2009-10-30
En sak glömde jag, jag har svårt att ta tag i mina räkningar i tid, pengarna finns där men jag blir ofta försenad med dom ändå, även om det bara tar några minuter att betala så verkar jag ha väldigt svårt att göra just det, varför har jag ingen anning om?
! Ja jag betalar mina räkningar i tid. Har inga skulder och har aldrig haft.Ja jag får pengarna att räcka. Ibland går dom omlott.
2. Har inte behövt ta hjälp.
3. ------------
2. Har inte behövt ta hjälp.
3. ------------
1: Ja, jag har totalitär kontroll. Har endast haft pengaproblem när andra människor varit inblandade, typ lånat mitt kontokort och lurat av mig pengar, ätit mig ur huset å sånt.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Är ren Asperger
Klarar du själv att ta hand om dina pengar?
Inga problem om inte myndigheterna kastar mig en väldigt oväntad skiftnyckel i maskineriet. Hatar o sätta mig in i godtyckliga skitlagar. Att låna pengar har klarat mig ur det. Tur man har snälla släktingar.
Klarar du själv att ta hand om dina pengar?
Inga problem om inte myndigheterna kastar mig en väldigt oväntad skiftnyckel i maskineriet. Hatar o sätta mig in i godtyckliga skitlagar. Att låna pengar har klarat mig ur det. Tur man har snälla släktingar.
Ekonomi är lite av mitt specialintresse så jag har inga problem med den biten.
Men vi som har AS och ADHD har säkert oftare problem än NT. Särskilt vid ADHD då man ofta är impulsiv och inte alltid inser konsekvenserna av sitt handlande (ordet handlande har dubbel betydelse här).
Men vi som har AS och ADHD har säkert oftare problem än NT. Särskilt vid ADHD då man ofta är impulsiv och inte alltid inser konsekvenserna av sitt handlande (ordet handlande har dubbel betydelse här).
sugrövmanövern skrev:1: Ja, jag har totalitär kontroll. Har endast haft pengaproblem när andra människor varit inblandade, typ lånat mitt kontokort och lurat av mig pengar, ätit mig ur huset å sånt.
Lurat av dej pengar!? Lågt!
Har en räkning här, förfallodag 2//11 har inte kommit längre än att titta på den
Autogiro mm är inte så dumt
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
1) Sällan. 2)Nej. 3) Nej 4) Nej.
a)Pengarna tar slut innan nästa lön. Jag handlar och förstår inte hur mycket jag gör av med och vad som blir kvar. Hur löser du detta? Löser, hm. Jag har familj = Mitt samvete så jag försöker verkligen hela tiden lära mig att bli bättre. Bra tips? Tyvärr inte
b)Vad tror du har gjort att problemet uppstått? Mamma rökte och konsumerade stora mängder lakrits under graviditeten. Nej jag vet inte men jo jag är idiot av födsel och ohejdad vana.
Har dock aldrig hamnat hos kronofogden det är alltid något. Sedan jag fick barn har jag blivit duktigare eftersom de alltid kommer först och absolut inte får lida pga min idioti. Men när det kommer till pengar så är jag inte vuxen. Har som plan att sluta handla på faktura och helst ta ut de pengar jag ska handla för. Allt blev som värre för mig när jag började med kort. Pengarnas värde och synlighet försvann.
a)Pengarna tar slut innan nästa lön. Jag handlar och förstår inte hur mycket jag gör av med och vad som blir kvar. Hur löser du detta? Löser, hm. Jag har familj = Mitt samvete så jag försöker verkligen hela tiden lära mig att bli bättre. Bra tips? Tyvärr inte
b)Vad tror du har gjort att problemet uppstått? Mamma rökte och konsumerade stora mängder lakrits under graviditeten. Nej jag vet inte men jo jag är idiot av födsel och ohejdad vana.
Har dock aldrig hamnat hos kronofogden det är alltid något. Sedan jag fick barn har jag blivit duktigare eftersom de alltid kommer först och absolut inte får lida pga min idioti. Men när det kommer till pengar så är jag inte vuxen. Har som plan att sluta handla på faktura och helst ta ut de pengar jag ska handla för. Allt blev som värre för mig när jag började med kort. Pengarnas värde och synlighet försvann.
plåtmonster skrev:Autogiro mm är inte så dumt
Joo, autogiro är jättedumt! Jag gillar räkningar som kommer i pappersform, de är mycket lättare att ha koll på än pengar som lömskt försvinner från kontot varenda månad utan att jag är beredd på det!
(nej, jag förstår verkligen poängen med autogiro och jag önskar att jag vore en autogiro-kompatibel person. Men tyvärr blir jag sjukt stressad av autogiro så jag betalar så mycket som möjligt manuellt. )
Gafsan skrev:Joo, autogiro är jättedumt! Jag gillar räkningar som kommer i pappersform, de är mycket lättare att ha koll på än pengar som lömskt försvinner från kontot varenda månad utan att jag är beredd på det!plåtmonster skrev:Autogiro mm är inte så dumt
E-faktura med autobetalning tycker jag är en bra kompromiss.
Angerboda skrev:1.Klarar du själv att ta hand om dina pengar?
Jo jag är väl mer lik dig än de andra i tråden. Fast jag kan ju inte lösa det med att skaffa unge så jag har nu verkligen tagit tag i saken. Hoppas att det löser sig. Budgeten är iaf skriven till detaljnivå, jag har väl en begränsad förmåga att se helheten.
Jag har bara AS
Med "ta hand om" menar jag: 1) Få pengarna att räcka hela månaden tills nästa "lön":
Ja om inte man fått nån stor oundviklig utgift och min man fått för lite jobb.
2)Förmåga att prioritera inköp och motstå lockelser:
Defenitivt, min man får tvinga mig att köpa saker åt mig själv
3) Kunna förutse utgifter:
Någorlunda iallafall, jag vet på ett ungefär hur mkt maten kostar, när ev räkningar kommer m.m. men det finns ju alltid oförutsedda utgifter
4)Inte spendera utöver tillgångarna:
Ja det klarar jag, förutsatt man inte fått för lite (min man fått för lite jobb föregående månad) och man har oförutsedda utgifter (tex bil) flera på rad så att sparandet äts upp
Jag har faktiskt hand om pengarna i hushållet så min man (NT) har ganska lätt för att impulsköpa däremiot får vi ibland påminnelser då min minne är hemskt så jag kan tex trott att jag betelat en räkning (för att jag minns den) men sen hittar man den i högen av papper och panikbetalar den jag är också mästare på att skjuta upp saker men jag har blivit bättre på det
Jag tycker faktiskt det är kul att tex jämföra priser eller använda saker på ett nytt sätt för att spara pengar och det finns ingen bättre känsla än att ha 20000 på sparandekontot för då är man helt säker i ca 3 månader iallafall
Med "ta hand om" menar jag: 1) Få pengarna att räcka hela månaden tills nästa "lön":
Ja om inte man fått nån stor oundviklig utgift och min man fått för lite jobb.
2)Förmåga att prioritera inköp och motstå lockelser:
Defenitivt, min man får tvinga mig att köpa saker åt mig själv
3) Kunna förutse utgifter:
Någorlunda iallafall, jag vet på ett ungefär hur mkt maten kostar, när ev räkningar kommer m.m. men det finns ju alltid oförutsedda utgifter
4)Inte spendera utöver tillgångarna:
Ja det klarar jag, förutsatt man inte fått för lite (min man fått för lite jobb föregående månad) och man har oförutsedda utgifter (tex bil) flera på rad så att sparandet äts upp
Jag har faktiskt hand om pengarna i hushållet så min man (NT) har ganska lätt för att impulsköpa däremiot får vi ibland påminnelser då min minne är hemskt så jag kan tex trott att jag betelat en räkning (för att jag minns den) men sen hittar man den i högen av papper och panikbetalar den jag är också mästare på att skjuta upp saker men jag har blivit bättre på det
Jag tycker faktiskt det är kul att tex jämföra priser eller använda saker på ett nytt sätt för att spara pengar och det finns ingen bättre känsla än att ha 20000 på sparandekontot för då är man helt säker i ca 3 månader iallafall
Och det finns ingen banktant som bestämmer hurvida man får använda pengarna på kontot..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
sussi83 skrev:1.Klarar du själv att ta hand om dina pengar?
1. Ja
2. Ohja
3. Uhm.. försöker spara, men sparpengarna försvinner ju när det dyker upp nåt oväntat, så rent tekniskt sett ligger jag mest på plus minus noll
4. Jadå
...diagnos som gav mig inkomst, fick inte ens soss, klarade inte att jobba innan
sussi83 skrev:1.Klarar du själv att ta hand om dina pengar?
1.1: Ja, oftast, men på sistone har jag nallat lite för mycket på mitt sinande sparkonto.
1.2: Ja, förutom att jag köper alldeles för mycket godis.
1.3: Ja, ganska bra men ibland tar "allt" slut samtidigt så jag "måste" handla allt samma månad, tur man har sparkonto då...
1.4: Har inte fått slut på pengar någon gång sen jag pluggade med CSN-medel.
1. Ja. Aldrig haft några problem med detta - dock lägger jag gärna mer pengar än budgeterat på mat (dock inom rimliga gränser i förhållande till inkomst).
Är duktig på att förvalta andras pengar också, skapa system m.m. En arbetskollega kallade mig för "judisk med pengar" angående detta. Vet inte vad hon menade?
3. Problem med ekonomi har en haft, men inte pga en själv, utan att en inte haft arbete.
Är duktig på att förvalta andras pengar också, skapa system m.m. En arbetskollega kallade mig för "judisk med pengar" angående detta. Vet inte vad hon menade?
3. Problem med ekonomi har en haft, men inte pga en själv, utan att en inte haft arbete.
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2012-07-23
Återgå till Att leva som Aspergare