Vad händer om säljföretaget går i konkurs? [Delad tråd]
70 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Frågor om surfplattor.
kullan skrev:Det här är det närmaste jag hittar. Det handlar inte om nikoa specefikt men ändå:
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/ ... t/Garanti/
Söker man på nokia får man bara upp rapporter om Aktier och om man ska investera i en aktie med namnet Nokia på.
Varför svarar du inte på mitt inlägg?
Frågor om surfplattor.
Sheyen skrev:kullan skrev:Det här är det närmaste jag hittar. Det handlar inte om nikoa specefikt men ändå:
Söker man på nokia får man bara upp rapporter om Aktier och om man ska investera i en aktie med namnet Nokia på.
Det är det jag har gjort, Detta är mitt svar. Du för vara nöjd med det.
Frågor om surfplattor.
kullan skrev:Sheyen skrev:kullan skrev:Det här är det närmaste jag hittar. Det handlar inte om nikoa specefikt men ändå:
Det är det jag har gjort, Detta är mitt svar. Du för vara nöjd med det.
Men du svarade ju inte!
kullan skrev:Här är lite fakta ifall en butikskedja går i konkurs:
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/ ... 512980.svd
Och då frågade jag: Vad har det med Nokia att göra? Har du läst artikeln?
Frågor om surfplattor.
Ok, jag gör ett teoretiskt exempel:
Du köper en Nokia-mobil hos en webbutik, för dig personligen så är det webbutiken som ska ha hantera garantin (sen vilket avtal som gäller mellan webbutiken och Nokia rör inte dig normalt).
Det blir ett fel på telefonen och webbutiken ber dig posta den till deras adress för garantifrågor. Efter att du postat så går webbutiken i konkurs men det visar sig även att Nokia gått i konkurs och du har därför inget företag längre som har ansvar för garantin. Din fordran på företagen som du kan ställa är en oprioriterad fordran och sannolikheten att du får tillbaka en hel telefon är väldigt låg, sannolikheten att du ens får någon ersättning är ungefär lika låg.
(Du kan i exemplet ovan byta ut "webbutik" mot ex.vis MediaMarkt eller Siba om du vill.)
Med tanke på den hårda konkurrens som elektronikmarknaden är utsatt för (och därmed låga marginaler) så kan vilken leverantör som helst gå i konkurs över dagen (se bara på Expert där samtliga butiker plötsligt tvingades stänga, de släckte lyset, körde ut kunderna och stängde samt gick hem, mitt i kommersen, de kunder som hade varor inlämnade för garantiärenden tvingades uppsöka en butik utan personal för att spåra sin vara och göra anspråk, vilket framgår av artikeln som kullan länkade till).
Du köper en Nokia-mobil hos en webbutik, för dig personligen så är det webbutiken som ska ha hantera garantin (sen vilket avtal som gäller mellan webbutiken och Nokia rör inte dig normalt).
Det blir ett fel på telefonen och webbutiken ber dig posta den till deras adress för garantifrågor. Efter att du postat så går webbutiken i konkurs men det visar sig även att Nokia gått i konkurs och du har därför inget företag längre som har ansvar för garantin. Din fordran på företagen som du kan ställa är en oprioriterad fordran och sannolikheten att du får tillbaka en hel telefon är väldigt låg, sannolikheten att du ens får någon ersättning är ungefär lika låg.
(Du kan i exemplet ovan byta ut "webbutik" mot ex.vis MediaMarkt eller Siba om du vill.)
Med tanke på den hårda konkurrens som elektronikmarknaden är utsatt för (och därmed låga marginaler) så kan vilken leverantör som helst gå i konkurs över dagen (se bara på Expert där samtliga butiker plötsligt tvingades stänga, de släckte lyset, körde ut kunderna och stängde samt gick hem, mitt i kommersen, de kunder som hade varor inlämnade för garantiärenden tvingades uppsöka en butik utan personal för att spåra sin vara och göra anspråk, vilket framgår av artikeln som kullan länkade till).
Frågor om surfplattor.
Miche skrev:Ok, jag gör ett teoretiskt exempel:
(Det är nu kullan kommer skriva "mmm, PRECIS, SHEYEN!", trots att hon själv inte visste det där.)
Det är dock en lustig grej du tar upp: att BÅDE webbutik och Nokia skulle gå i konkurs, ungefär samtidigt. Jag trodde att diskussionen handlade om vad som händer om NOKIA går i konkurs; inte om exakt ALLTING går åt helvete.
Klart som fan att man inte kan få hjälp om allt försvinner. Duh!
Frågor om surfplattor.
Miche skrev:Ok, jag gör ett teoretiskt exempel:
Jo händer det har du extrem otur. Men går Nokia i konkurs och du har köpt din mobil på Elgiganten som inte har gått i konkurs. Är det precis som nu att Elgiganten har ansvaret mot dej som kund. Men Elgiganten kan inte vända sej mot Nokia som det är nu utan måste stå för kostnaderna.
Vad händer vid konkurs? [Delad tråd]
slackern skrev:Jo händer det har du extrem otur. Men går Nokia i konkurs och du har köpt din mobil på Elgiganten som inte har gått i konkurs. Är det precis som nu att Elgiganten har ansvaret mot dej som kund. Men Elgiganten kan inte vända sej mot Nokia som det är nu utan måste stå för kostnaderna.
Ja, det är ungefär så jag har tänkt också. Men jag är ju inte riktigt säker. Men vet du ifall det verkligen fungerar så? För i så fall är det inte särskilt riskabelt att välja Nokia, tänker jag. Konkurs kan drabba alla företag, liksom.
Ja frågar någon mig skulle jag inte råda någon att köpa en Nokiatelefon idag. Samsung blir mitt råd istället för det företaget går det bra för.
Sheyen skrev:slackern skrev:Jo händer det har du extrem otur. Men går Nokia i konkurs och du har köpt din mobil på Elgiganten som inte har gått i konkurs. Är det precis som nu att Elgiganten har ansvaret mot dej som kund. Men Elgiganten kan inte vända sej mot Nokia som det är nu utan måste stå för kostnaderna.
Ja, det är ungefär så jag har tänkt också. Men jag är ju inte riktigt säker. Men vet du ifall det verkligen fungerar så? För i så fall är det inte särskilt riskabelt att välja Nokia, tänker jag. Konkurs kan drabba alla företag, liksom.
Jo du som kund ska ha det stödet enligt konsumetköpslagen. Eller du har alltid rätt att reklamera varan om det är något fabrikationsfel. Om tex glaset i skärmen lossnar ska dom fixa det. Skyddet sträcker sej under en tid utav 3 år.
Jag själv har reklamerat varor några gånger bara hävda konsumentköpslagen och din rätt att få saker fixade. Att det är deras ansvar att fixa det inte att du som kund ska behöva ringa runt och få sakerna fixade.
Hur ska jag göra för att få mina rättigheter tillgodosedda?
Först av allt måste du reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du muntligt eller skriftligt meddelar säljaren att du inte vill ha varan. Du måste förklara varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid. Efter tre år har du förlorat din rätt att reklamera, under förutsättning att du inte har en garanti som säger något annat.
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/ ... tkoplagen/
kullan skrev:Ja frågar någon mig skulle jag inte råda någon att köpa en Nokiatelefon idag. Samsung blir mitt råd istället för det företaget går det bra för.
Du svarar inte på frågor som du borde kunna svaret på (efter att du länkat till sidor med ett "in your face!!!" när man konfronterar dig). Det framgår tydligt att det hela inte var genomtänkt. Det ser jag som okunskap och därför kan jag inte ta till mig dina råd.
Sheyen skrev:kullan skrev:Ja frågar någon mig skulle jag inte råda någon att köpa en Nokiatelefon idag. Samsung blir mitt råd istället för det företaget går det bra för.
Du svarar inte på frågor som du borde kunna svaret på (efter att du länkat till sidor med ett "in your face!!!" när man konfronterar dig). Det framgår tydligt att det hela inte var genomtänkt. Det ser jag som okunskap och därför kan jag inte ta till mig dina råd.
Det var visst genomtänkt. Men du har ju bildat en egen åsikt och då går det inte att rubba dig. Lägg av. skulle nån i min familj fråga mig så skulle jag svara det jag skrev i mitt inlägg.
slackern skrev:Sheyen skrev:slackern skrev:Jo händer det har du extrem otur. Men går Nokia i konkurs och du har köpt din mobil på Elgiganten som inte har gått i konkurs. Är det precis som nu att Elgiganten har ansvaret mot dej som kund. Men Elgiganten kan inte vända sej mot Nokia som det är nu utan måste stå för kostnaderna.
Jo du som kund ska ha det stödet enligt konsumetköpslagen. Eller du har alltid rätt att reklamera varan om det är något fabrikationsfel. Om tex glaset i skärmen lossnar ska dom fixa det. Skyddet sträcker sej under en tid utav 3 år.
Jag själv har reklamerat varor några gånger bara hävda konsumentköpslagen och din rätt att få saker fixade. Att det är deras ansvar att fixa det inte att du som kund ska behöva ringa runt och få sakerna fixade.Hur ska jag göra för att få mina rättigheter tillgodosedda?
Först av allt måste du reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du muntligt eller skriftligt meddelar säljaren att du inte vill ha varan. Du måste förklara varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid. Efter tre år har du förlorat din rätt att reklamera, under förutsättning att du inte har en garanti som säger något annat.
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/ ... tkoplagen/
Tusen tack! Då vet jag. Ingenting att oroa sig för gällande det, med andra ord. Fenren köpte nyligen en Nokia Lumia och det var mycket därför jag blev nyfiken kring det här med konkurs och garantier osv. Konkreta svar är awesome, så tack, slackern!
kullan skrev:Sheyen skrev:kullan skrev:Ja frågar någon mig skulle jag inte råda någon att köpa en Nokiatelefon idag. Samsung blir mitt råd istället för det företaget går det bra för.
Det var visst genomtänkt. Men du har ju bildat en egen åsikt och då går det inte att rubba dig. Lägg av. skulle nån i min familj fråga mig så skulle jag svara det jag skrev i mitt inlägg.
Men du svarade ju inte ens; det är ju det som är problemet! Det är inte ens första gången det här händer. Ååååååhhh... *masserar tinningarna*
Sheyen skrev:Men du svarade ju inte ens; det är ju det som är problemet! Det är inte ens första gången det här händer. Ååååååhhh... *masserar tinningarna*
Jo Jag svarar dig visst. Att du sen inte är nöjd med mina svar är ju inte mitt fel. Det är mer ditt problem.
Konsumentköplagen är bra, men den kan aldrig ge ett heltäckande skydd. Nu råkar ju Nokia vara ett finskt företag och ingår i EU så där har du EUs lagar som skyddar dig, men de svenska speciella reglerna (om det nu finns några) går knappast att hävda.
Om företaget är ett företag som ägs av ett icke EU-landsplacerat företag kan det bli krångligare, då försämras ditt skydd i samband med en konkurs (då gäller det att veta att tillverkaren kommer att finnas kvar så länge som du har behov av deras tjänster, Samsung är nog de mest stabila, men OM Samsung konkar kan många få problem).
Om företaget är ett företag som ägs av ett icke EU-landsplacerat företag kan det bli krångligare, då försämras ditt skydd i samband med en konkurs (då gäller det att veta att tillverkaren kommer att finnas kvar så länge som du har behov av deras tjänster, Samsung är nog de mest stabila, men OM Samsung konkar kan många få problem).
Miche skrev: Samsung är nog de mest stabila, men OM Samsung konkar kan många få problem).
Jo fast till skillnad till Nokia har ju samsung flera produkter. Dom tillverkar ju inte bara mobiler utan även andra prylar och det verkar ju som att just det företaget är på uppgång fortfarande.
Miche skrev:Konsumentköplagen är bra, men den kan aldrig ge ett heltäckande skydd. Nu råkar ju Nokia vara ett finskt företag och ingår i EU så där har du EUs lagar som skyddar dig, men de svenska speciella reglerna (om det nu finns några) går knappast att hävda.
Men nu gäller det varor som är köpta i affärer i Sverige. Vilket skydd du har som konsument. Vart varan kommer ifrån spelar ingen som helst roll. Utan ditt skydd är lika starkt även om Nokia skulle gå i konkurs. För det är säljaren som är ansvarig inför dej.
Sheyen skrev:Tusen tack! Då vet jag. Ingenting att oroa sig för gällande det, med andra ord. Fenren köpte nyligen en Nokia Lumia och det var mycket därför jag blev nyfiken kring det här med konkurs och garantier osv. Konkreta svar är awesome, så tack, slackern!
Varsågod det var så lite så. Personligen tycker jag att stora firmor brukar vara lättare att ha att göra med än mindre firmor. Vänder du dej tex till H&M, Åhlens eller IKEA så brukar det lösa sej ganska så smidigt att få en vara utbytt om den går sönder. Alltså inte om du tar sönder den för att du är oaktsam utan att den går sönder pga kvalitets problem.
slackern skrev:Men nu gäller det varor som är köpta i affärer i Sverige. Vilket skydd du har som konsument. Vart varan kommer ifrån spelar ingen som helst roll. Utan ditt skydd är lika starkt även om Nokia skulle gå i konkurs. För det är säljaren som är ansvarig inför dej.
Ja men som jag tolka Miche så hade varan varit producerat Norge ( ett icke eu - land) skulle det räcka för att ställa ut den svenska konsumentlagen. Och jag tror detsamma. Man är inte sä säker som man vill tro.
kullan skrev:slackern skrev:Men nu gäller det varor som är köpta i affärer i Sverige. Vilket skydd du har som konsument. Vart varan kommer ifrån spelar ingen som helst roll. Utan ditt skydd är lika starkt även om Nokia skulle gå i konkurs. För det är säljaren som är ansvarig inför dej.
Ja men som jag tolka Miche så hade varan varit producerat Norge ( ett icke eu - land) skulle det räcka för att ställa ut den svenska konsumentlagen. Och jag tror detsamma. Man är inte sä säker som man vill tro.
Nej det spelar ingen som helst roll. Säljs varan i Sverige är det den Svenska säljaren som bär ansvaret för om det blir ett problem med varan. Vilka avtal som gäller mellan säljaren och producenten är inte ditt bekymmer. Utan det är säljarens bekymmer.
Hur ska försäljaren kunna ge mig några garantier om producenten går i konkurs och dom finns i ett icke EU - land? Jag skulle inte räkna med att få vare sig försäkringar eller garanti på den vara sen.
slackern skrev:
Nej det spelar ingen som helst roll. Säljs varan i Sverige är det den Svenska säljaren som bär ansvaret för om det blir ett problem med varan. Vilka avtal som gäller mellan säljaren och producenten är inte ditt bekymmer. Utan det är säljarens bekymmer.
Säljaren kan ju skita i sitt ansvar här utan att man som kund kan göra speciellt mycket. Blir mycket jobb att driva det vidare...
kullan skrev:Hur ska försäljaren kunna ge mig några garantier om producenten går i konkurs och dom finns i ett icke EU - land? Jag skulle inte räkna med att få vare sig försäkringar eller garanti på den vara sen.
Det är affären som har sålt varan till dej som är ansvarig. Lämna in varan till affären kan inte dom fixa problemet. Kräv att få en ny likvärdig vara eller häv köpet. Inte svårare än så. Dom kan aldrig komma ifrån det ansvaret för det är nämligen lagstadgat.